Vraag voor Wmo consulenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Vraag voor Wmo consulenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 15:40

Hallo lieve Bokkers,

Ik had een vraag. Ik werk nu ruim 1 jaar als Wmo consulent en daarvoor was ik maatschappelijk werker. Het beroep ligt bij helemaal en ben blij de stap gemaakt te hebben. Ik wel nu gedetacheerd maar merk dat het afscheid nemen van teams mij toch wat zwaar vallen en ik zo niet echt toe komen aan uitbouwen. Nu heb ik gesolliciteerd elders op een vaste functie bij een gemeente. En ondanks dat het sollicitatiegesprek online fout kon gaan waar het fout kon gaan in het begin (lees: ze konden mij niet horen) was het wel een heel gezellig gesprek en voelde het als een fijne klik. En dit mondde ook uit in dat ik gebeld werd voor een tweede gesprek. Heb er ontzettend veel zin in omdat ik dit ook echt graag wil. Nu kreeg ik twee opdrachten waaronder dat ik tijdens het gesprek aan de hand van een casus op papier een plan van aanpak moet gaan bedenken. De uitkomst is niet goed of fout maar het gaat puur hoe ik iets aanpak.

Nu heb ik uiteraard mijn eigen ervaring die ik mee kan nemen en dat is geruststellend alleen vroeg mij toch nog af of jullie dingen hadden waar ik op moet letten of niet moet vergeten.

Excuus als dit topic hier fout staat.

HorseTimeXL

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:48

fijn een plek die bij je past! maar wat is nu precies je vraag. Het is mij even niet duidelijk of je op inhoud tips wil of over arbeidsvoorwaarden etc.

op inhoud:in dit soort functies is het belangrijk dat je keuzes durft te maken, maar juist ook je grenzen kan aangeven, je eigen uitdagingen kent, durft te overleggen met anderen, om hulp en raad vragen en collegiaal overleg inschakelen en de beroepscode hanteren, daarbij flexibel ingesteld zijn (wat een veelzijdig beroep). ik zou dit dus altijd meenemen in een sollicitatiegesprek als je een PVA gaat maken. Maak het Smart en toepasbaar.

op proces; blijf bij je eigen wensen en verwachtingen, tuurlijk is een vaste werkgever heel fijn, maar wat betekent dit voor je eigen zelfstandigheid, mag je je aanstaande team eerst nog ontmoeten? zijn er groeimogelijkheden, etc etc.

veel plezier en succes!

Zertab

Re: Vraag voor Wmo consulenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:54

Ik zou altijd benoemen dat je hulp inschakelt van andere collega's als je zelf ergens over twijfelt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:08

o sorry nee het gaat niet zo zeer over arbeidersvoorwaarde gesprek oid. maar hoe jezelf als wmo consulent een casus zal aanpakken. Stel je krijgt een verhaal voor je neus, hoe jij de casus dan oplost. Maar wat jij aangaf Celticpony is ook heel helpzaam! Het stomme is dat ik door de zenuwen soms dingen wil vergeten.

Ik weet bijvoorbeeld ook dat het goed is te kijken naar wat het netwerk kan, maar ook hoe het netwerk erbij zit. Ik heb 1 keer tijdens de opleiding een casus moeten bespreken en toen was ik compleet het overbelastte netwerk vergeten, waar ook hulp handig voor was :').

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:12

Ik snap je vraag, maar vraag me wel af of dat de bedoeling is. Ze willen zien hoe jíj een casus oplost, hoe je denkt, puzzelt, verbanden legt. Of dat bij het bedrijf past. Lijkt mij dan niet de bedoeling dat je andere ideeen op gaat vragen. Allereerst voor jezelf. Wie weet heb jij een beter idee maar stuur je toch maar iets anders in wat niet bij hun past. Zou toch zonde zijn ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:15

Ik zou vooral bij jezelf blijven: hoe zou jij het aanpakken? Geef daarin ook aan hoe je dingen oppakt waar je nog geen ervaring mee hebt.
Ga jezelf niet beter/anders voor doen dan je bent.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:36

De kracht en het plan van de inwoner en zijn netwerk centraal stellen. En de casus integraal aanvliegen als dat mogelijk is én past bij de visie van de gemeente.

Succes!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:44

Wat voor mij bij sollicitatiegesprekken en casuïstiek is hoe jij de ander motiveert om in beweging te komen. Dat je uitlekt waar de motivatie van de ander zit en hoe je zorgt dat deze ook zelf in beweging komt