Spelling controleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Spelling controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 15:01

Hoi Bokkers!
Voor school moet ik zo nu en dan teksten schrijven, maar er blijven een hoop taalfoutjes instaan die ik zelf niet zie en er dus ook niet uit kan halen. Nou heb ik van de week een tekst in moeten leveren van ongeveer 1000 woorden en kreeg ik als feedback dat ik iemand moest zoeken die mij kon helpen om de taalfouten eruit te halen. Nou heb ik niemand in mijn omgeving die dat kan, dus dacht ik: niet geschoten is altijd mis. Is er toevallig een bokker die vandaag of morgen mijn tekst zou willen lezen? :+

Selina
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Spelling controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:06

Ik wil het wel nalezen voor je.

Foaly
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:26

Heb je de spellingscontrole in Word aanstaan? Dat helpt vaak al. Na laten lezen kan ook, maar je zult toch ook moeten leren om die foutjes zelf te zien :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:31

Er bestaat ook een Chrome extensie die heel handig is hiervoor. Het is een spellingschecker, maar ziet veel meer dan de fouten die je bijvoorbeeld in Word krijgt. Uiteraard mist deze ook wel eens wat of geeft dingen aan die niet super nodig zijn, maar wie weet heb je er wat aan. https://chrome.google.com/webstore/deta ... dpdifcinji
Ik denk niet dat 'ie het in Word doet, maar dan kun je je tekst wel even in een Google docs zetten. En je moet uiteraard Chrome gebruiken hiervoor ;)

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:41

Ik heb een keer gehoord dat het makkelijker is om foutjes uit je eigen teksten te halen als je de tekst in een ander lettertype zet dan waarin je deze hebt geschreven. Dat zou dan zijn omdat je brein dan denkt dat je de tekst voor het eerst leest en dan corrigeert het niet automatisch foutjes. Vaak is dat de reden waarom je eroverheen kijkt, omdat je brein nog wel eens onbewust de tekst die er staat vervangt door de tekst die er hoort te staan. Dat is ook de reden dat het makkelijker is om foutjes in andermans tekst te spotten, je weet dan niet wat er hoort te staan en dan kun je er moeilijker overheen lezen. Misschien iets om te proberen?

Of als je de tijd hebt, zou je bijvoorbeeld ook een week kunnen wachten na het schrijven, voor je gaat corrigeren. Dan vallen foutjes je ook sneller op. Maar dat moet maar net uitkomen natuurlijk.

(Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je verder niet zoveel moeite hebt foutjes spotten. Als dat niet het geval is, zou ik inderdaad wel kijken voor online spellingcheckers en mensen die het na willen lezen. :) )

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:43

Foaly schreef:
Heb je de spellingscontrole in Word aanstaan? Dat helpt vaak al. Na laten lezen kan ook, maar je zult toch ook moeten leren om die foutjes zelf te zien :)

Ik schrijf via Pages, maar daar staat hij inderdaad aan. Ja, mijn Nederlands is al aardig verbeterd, maar het blijft lastig.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:44

SpeechLess schreef:
Er bestaat ook een Chrome extensie die heel handig is hiervoor. Het is een spellingschecker, maar ziet veel meer dan de fouten die je bijvoorbeeld in Word krijgt. Uiteraard mist deze ook wel eens wat of geeft dingen aan die niet super nodig zijn, maar wie weet heb je er wat aan. https://chrome.google.com/webstore/deta ... dpdifcinji
Ik denk niet dat 'ie het in Word doet, maar dan kun je je tekst wel even in een Google docs zetten. En je moet uiteraard Chrome gebruiken hiervoor ;)

Handig! Heb het meteen geprobeerd, maar ik vermoed dat hij niet alles eruit filtert.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:45

Selina schreef:
Ik wil het wel nalezen voor je.

ik stuur je een pb!

Peony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:50

Stuur maar als je nog hulp nodig hebt! ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:30

Ik wil het ook wel nalezen hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:10

Je mag altijd een PB sturen, ik ben docent Nederlands! :)