Transitievergoeding negatieve invloed op WIA uitkering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Transitievergoeding negatieve invloed op WIA uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:59

Hoi bokt,

Omdat jullie zo ontzettend veel weten en ik soms niet weet ik welke hoek ik het moet zoeken, de volgende vraag.

Ik behandel een patiënt (GGZ) die recent een transitievergoeding van haar werkgever heeft ontvangen omdat ze langer dan twee jaar in de ziektewet zat met een slapend dienstverband. Op zich heel fijn voor haar en bevorderlijk voor haar herstel, maar ze maakt zich nu ernstige zorgen of dit een negatieve invloed heeft op de WIA uitkering die ze ontvangt.

Ik heb mij suf gegoogled, maar krijg het niet gevonden. De websites spreken elkaar tegen en bij een officiële website zoals bijvoorbeeld van het UWV kan ik er helemaal geen antwoord op vinden :n

Wie kan mij uit de brand helpen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:01

Renee1991 schreef:
Hoi bokt,

Omdat jullie zo ontzettend veel weten en ik soms niet weet ik welke hoek ik het moet zoeken, de volgende vraag.

Ik behandel een patiënt (GGZ) die recent een transitievergoeding van haar werkgever heeft ontvangen omdat ze langer dan twee jaar in de ziektewet zat met een slapend dienstverband. Op zich heel fijn voor haar en bevorderlijk voor haar herstel, maar ze maakt zich nu ernstige zorgen of dit een negatieve invloed heeft op de WIA uitkering die ze ontvangt.

Ik heb mij suf gegoogled, maar krijg het niet gevonden. De websites spreken elkaar tegen en bij een officiële website zoals bijvoorbeeld van het UWV kan ik er helemaal geen antwoord op vinden :n

Wie kan mij uit de brand helpen?

Uwv en rechtsbijstand bellen. Ergens in het midden ligt de waarheid. Uwv is zo gniepig als het om uitkeren gaat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:02

Prrrr

Re: Transitievergoeding negatieve invloed op WIA uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:04

Kort antwoord: Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:20

Patiënt heeft een IVA uitkering. Is de website van het UWV wel betrouwbaar dan?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:28

Renee1991 schreef:
Patiënt heeft een IVA uitkering. Is de website van het UWV wel betrouwbaar dan?

Het is de website van de instantie die over de uitkering gaat, waarom zou dat niet betrouwbaar zijn?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:30

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering

Citaat:
De volgende inkomsten hebben geen invloed op uw IVA-uitkering:

het inkomen van uw partner
uw vermogen of spaargeld
een erfenis
een lijfrente-uitkering
alimentatie
kinderbijslag
de huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag die u van de Belastingdienst ontvangt
gouden handdruk
opname van een levensloopregeling als er geen sprake is van levensloopverlof. Geef dit wel aan ons door als u niet met levensloopverlof bent.
ontslagvergoeding (behalve als het om een afrekening gaat van salaris en/of vakantiegeld)
transitievergoeding
vergoeding voor vrijwilligerswerk. Deze vergoeding mag niet hoger zijn dan € 170 per maand. En het totale bedrag mag niet hoger zijn dan € 1.700 per kalenderjaar. Deze bedragen zijn inclusief een eventuele reiskostenvergoeding.
een PAWW (Private Aanvulling WW en WGA), behalve als u een toeslag ontvangt
studiefinanciering
levenlanglerenkrediet (LLLK)

Deze bedragen zijn inclusief een eventuele reiskostenvergoeding.

Zelfde vraag als hierboven: waarom zou het UWV hier iets neerzetten dat niet klopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:30

Lijkt mij niet onbetrouwbaar, maar omdat Absolum aangeeft dat ze vrij geniepig zijn is het goed om kritisch te zijn. Ik wil niet dat mijn patiënt voor onnodige verrassingen komt te staan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:34

Ze zijn in de uitvoering van de werkzaamheden niet altijd even navolgbaar, maar de tekst op de website niet goed neerzetten zou wel heel erg openlijk geniepig zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:36

Sorry dat ik het zeg en je bedoeld het waarschijnlijk hartstikke goed . Maar ik vind het als behandelaar echt niet professioneel om informatie op een forum te vragen.

Dit is iets buiten je vak gebied enigste wat je kan doen na de juiste kanalen verwijzen . Bv juridisch loket en evt daar hulp bij bieden

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:43

Mijn transitievergoeding werd opgeteld als inkomen in het jaar van ontvangst, dus voor de uitkering zelf heeft het misschien geen invloed maar bv wel voor zorg vanuit de wmo/wlz waarvan een eigen bijdrage betaald moet worden en je een max bedrag aan geld mag bezitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:02

Genja, ik snap dat je zo denkt. Maar ben maar niet bang dat ik mij volledig vastpin op informatie die jullie geven. De advocaat in kwestie is ook geraadpleegd, maar dat duurt langer. Vandaar dat ik het hier ook terloops eens dropte.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:07

Ik snap dat je het goed bedoelt maar de patiënt heeft hier niet zo veel aan.
Ik snap dat deze zorgen invloed hebben op de psychische gesteldheid van de cliënt maar jij bent geen financiële hulpverlener.
Je kunt de patiënt aangeven waar hij/zij het zou kunnen vinden of wie er gevraagd kan worden, maar jij bent niet verantwoordelijk voor dit.

Ik zou het in het midden laten, straks zeg je dingen die niet correct zijn en dat is niet heel bevorderlijk voor de professionele relatie :)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:12

Precies, ben het helemaal eens met voorgaande. Schoenmaker hou je bij de leest!
Dus financieel adviseur is je vakgebied niet! Een tip om te verwijzen zou wel kunnen maar zeg dan wel dat jij het ook niet zeker weet. Zeker in de GGZ is het goed je eigen grenzen van het vakgebied te bewaken! De vraag wat lukt patiënt X niet dit zelf uit te zoeken is voor jou een interessantere vraag dan de vraag zelf te beantwoorden.