Opleiding; geen eindbeoordeling, geen afronding. Wat te doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Opleiding; geen eindbeoordeling, geen afronding. Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 12:19

Ik heb jullie advies nodig!

Ruim een jaar geleden heb ik, na een zware periode, ervoor gekozen om mij om te scholen naar een hele andere sector. Daarvoor is natuurlijk een opleiding nodig geweest die ik ook heb gevolgd. Een versnelde (MBO) deeltijd opleiding, met 6 contactdagen en veel thuisstudie. Dit vooral om mijn kans op een baan in deze nieuwe sector te vergroten, maar natuurlijk ook op nieuwe dingen bij te leren en 'het papiertje' op mijn CV te kunnen zetten als bewijs van bekwaamheid.

Ik heb de opleiding afgerond, ben aanwezig geweest bij alle contactdagen en heb mijn eindopdracht naar behoren ingeleverd vóór de sluitingsdatum. Uiterlijk 3 maart zou ik mijn eindbeoordeling krijgen. Zoals je al leest in de titel is dit vooralsnog niet gebeurd.
Het nare gevolg hiervan is dat ik inmiddels een aantal afwijzingen heb gehad gebaseerd op mijn niet afgerondde opleiding. Geen baan dus.

En nu zit ik hier. Ik heb uiteraard veel contact gehad met het examenbureau van de opleiding, vrijwel wekelijks. Zij geven aan dat de beoordelaar weigert het werk uit te voeren, dat deze persoon smoesjes bedenkt over het niet kunnen openen van bestanden en dat zij er niets aan kunnen doen. Inmiddels heb ik verzocht om mijn werk over te dragen naar een andere beoordelaar.

Omdat de gevolgen voor het uitblijven van de afronding voor mij best groot zijn en ik ook nog eens een flinke investering heb moeten doen in deze opleiding voor mijn toekomst zit het me erg dwars en wil ik onderzoeken wat mijn rechten, plichten en mogelijkheden zijn in deze situatie.. Hebben jullie tips?

ps. Ik heb de naam van de opleiding en het instituut bewust weggelaten. Mocht je het nodig hebben om nuttige tips te kunnen geven, dan kan het via PB!

Anoniem

Re: Opleiding; geen eindbeoordeling, geen afronding. Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:20

Schakel je rechtsbijstandverzekering in of anders het juridisch loket. Zij kunnen een brief opstellen. Wat is officieel de beoordelingstermijn die de opleiding handhaaft? Normaal is dat namelijk 2 weken dus twee maanden is al royaal te laat. Ik vind het echt schandalig dat ze je werk niet eerder hebben overgedragen aan een andere beoordelaar als ik heel eerlijk ben.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:21

Juridisch loket.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:21

Ik zou aankloppen bij het juridisch loket, om uit te zoeken wat er mogelijk is in jouw geval.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 12:25

Emmaa_ schreef:
Schakel je rechtsbijstandverzekering in of anders het juridisch loket. Zij kunnen een brief opstellen. Wat is officieel de beoordelingstermijn die de opleiding handhaaft? Normaal is dat namelijk 2 weken dus twee maanden is al royaal te laat. Ik vind het echt schandalig dat ze je werk niet eerder hebben overgedragen aan een andere beoordelaar als ik heel eerlijk ben.

4 weken zou de termijn zijn. Ik heb het 6 februari ingeleverd, dus 5 maart verliep de termijn..

Juridisch Loket staat op mijn lijstje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:30

Ik vind het ook schandalig. Betekent dat ook dat je onnodig lang studiekosten/collegegeld betaalt?

Heb je persoonlijk (conflict?) met deze docent? Hebben je medestudenten hier ook last van? Wat frustrerend, zeg. Zoals Emmaa_ al schrijft; de opleiding had al lang verantwoordelijkheid moeten nemen en je een andere oplossing moeten bieden. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:30

6 februari was er ook nog geen sprake van Corona beperkingen. Allemaal leuk dat het instituut zegt dat de docent niet wil, maar dan zullen ze zelf wat moeten doen. Dan maar via het juridisch loket of de rechtsbijstandsverzekering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:31

Heb je zwart op wit dat het instituut zegt dat de schuld bij de docent ligt? En is het een erkende opleiding?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:32

Wat een nare situatie ts!
Ik heb ook wel wat gezeur gehad met mijn opleiding. Hier helpt het om een officiële klacht in te dienen. Ik heb zelfs een klacht voor de klachtencommissie laten komen. Heb je al een officiële klacht ingediend? Denk dat je daar moet beginnen.
Wat bij mijn opleiding ook helpt is contact zoeken met de teamleider van de docent. Jouw beoordelaar valt ook onder een teamleider.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:34

Jeetje, dat is balen.
Niet één keer per week bellen, maar iedere dag. Totdat ze helemaal gestoord van je worden.
Probeer ook degene die de beoordeling moet uitvoeren te pakken te krijgen. Of stuur die persoon iedere dag een mail. Wel beleefd blijven, met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Is het een idee om Radar in te schakelen? Is het een particuliere opleider of een MBO HBO UNI in Nederland gevestigd?

Edit, inderdaad, hierboven ook al genoemd. Officiële klacht indienen bij klachten commissie, bij examen commissie, bij de directie, bij de raad van bestuur. Heb ik helaas ook eens moeten doen bij de opleiding van mijn zoon.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 06-05-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

belindaap88
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:34

Ik heb een heel aantal jaar geleden een conflict gehad met mijn examinator die mijn scriptie moest beoordelen. Uiteindelijk, omdat zij weigerde goed met mij mee te werken, ben ik naar de examencommissie en geschillencommissie gestapt van de betreffende onderwijs instelling. Toen was alles opeens wel heel snel geregeld, betreffende examinator werd weg gehaald bij mij en was ik binnen een week afgestudeerd. Ik ga er vanuit dat elke onderwijs instelling een dergelijke commissie heeft, maar dat weet ik niet zeker. Dit ging om een hele grote hoge school.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:35

Ik zou gaan uitzoeken hoe je een officiële klacht kunt indienen, kijk ook even waar je nog meer aan de bel kan trekken mentor/teamleider/decaan.

Onwijs vervelend, ik hoop dat het snel opgelost is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 13:01

culaccino
- Collegegeld; Neehoor, de opleiding was een verkortte opleiding, ik heb betaald voor de opleiding als 'pakket'. (Inclusief eindbeoordeling dus :') )
- Conflict; Ook niet, sterker nog, het examenbureau kan en wil me niet vertellen wie mijn eindbeoordelaar is.
- Medestudenten; Daar had ik er slechts 3 van, maar omdat de opleiding 'beëindigd' is na de laatste module, kan ik ook geen contact meer met ze opnemen via het online platform..

@Emmaa_
Telefonisch hebben ze mij verteld dat hij smoesjes bedenkt en weigert. Via de mail heb ik alleen zwart op wit dat er lastig te communiceren valt met deze man.
Het is helaas geen rijks-erkende opleiding met een diploma, maar het is een groot, bekend en erkend instituut. In de voorwaarden staat dan ook "Bij succesvolle afronding van de opdracht ontvangt u het instituutsdiploma". Daarnaast wél erkend door het software-bedrijf waarmee vrijwel iedereen in de sector werkt. Dus in die zin heeft het grote waarde voor het vinden van een baan.

@belindaap88
Ik heb alleen een geschillencommissie voor particuliere opleidingen. Een geschil openen kost me meer dan €100. Het is een optie, maar ik zou deze om die reden dus niet als eerste in willen zetten..

Nog wat algemene dingen;
- Door Corona zijn de lijntjes nu mega-lang binnen het bewuste instituut. Iedereen werkt daar thuis, telefonisch krijg ik niemand te pakken. Dus alle opties die je normaal zou hebben, vallen een beetje weg. Ik ben afhankelijk van mail en de momenten dat ze besluiten mij te contacten (dat doen ze dan uiteraard anoniem..)
- Het is dus geen MBO/HBO/WO opleiding waardoor ik zelf geen mentor, decaan of andere pief heb waar ik mijn beklag kan doen.. Ik heb alleen de examencommissie die hier iets in kan betekenen voor mij.

Op basis van jullie tips ga ik het denk ik als volgt doen;
- Een online klacht indienen met een (redelijke) termijn waarbinnen ik een reactie verwacht..
- Geen reactie binnen termijn = juridisch loket (waar ik nu alvast info ga inwinnen..)
- Geen bevredigend resultaat van eerst twee genoemde = Geschillencommissie Particuliere Opleidingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:04

Ik zou je redelijke termijn wel kort stellen. We leven in een hele bereikbare tijd dus als ze vrijdag niet met een oplossing komen juridisch loket er achteraan. Ze zijn er nu al drie maanden mee bezig, dat kan echt niet. Weet je zeker dat je opleiding/instituut geen examencommissie heeft? Er moet iets van een commissie zijn die omgaat met dit soort dingen. Ik kan met je meezoeken als je wil, moet je alleen in PB even de naam van het instituut doen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 13:14

Emmaa_ schreef:
Ik zou je redelijke termijn wel kort stellen. We leven in een hele bereikbare tijd dus als ze vrijdag niet met een oplossing komen juridisch loket er achteraan. Ze zijn er nu al drie maanden mee bezig, dat kan echt niet. Weet je zeker dat je opleiding/instituut geen examencommissie heeft? Er moet iets van een commissie zijn die omgaat met dit soort dingen. Ik kan met je meezoeken als je wil, moet je alleen in PB even de naam van het instituut doen.

Jawel, met de examencommissie heb ik nu juist steeds contact!

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:17

Ik kan geen inhoudige reactie geven, maar wel een tip. het is handig om een callrecorder op je telefoon te installeren zodat je ook je telefoon gesprekken kan opslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:13

En ik zou zelf toch meteen al advies vragen bij het juridisch loket zonder je opleiding eerst opnieuw een termijn te stellen. Geen idee of het hiermee ook zo werkt, maar toen ik gezeik had over een niet-geleverde dienst, adviseerde het juridisch loket om een aangetekende brief met ingebrekestelling te sturen. Daarin stel je ook al een termijn; anders zit je 2x af te wachten.

Irritant dat dit überhaupt nodig is, zeg! Sterkte met dit gedoe.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:54

Wat balen zeg. Ik zou ook direct het juridisch loket inschakelen, succes.

xmarritw schreef:
Ik kan geen inhoudige reactie geven, maar wel een tip. het is handig om een callrecorder op je telefoon te installeren zodat je ook je telefoon gesprekken kan opslaan.

Ik geloof dat dat niet zomaar mag.