De laatste 1,5 jaar heb ik zitten nadenken om na mijn diploma op het MBO niv 4 te hebben gehaald, nog een jaar in het buitenland (engelstalig land) te gaan studeren. Ik ben op dit moment aan het leren voor biologisch-medisch analist in Amsterdam en dit is een vakgebied dat steeds wat meer verengelst.
Naast dat het me heel leuk en interessant lijkt om een kijkje te nemen in een ander land is het dus ook goed voor mijn engelse kennis. Ook denk ik dat het leuk op mijn CV staat, engelstalig gerichte bedrijven hebben er wel baat bij als je je vaktermen een beetje kent in de goede taal lijkt mij.
Nadelen zijn vooral de kosten waarschijnlijk, meestal is een studie in het buitenland niet erg goedkoop aangezien je ergens moet wonen, je moet je heen en terugreis betalen en je studiekosten. Hiervoor zal je een bijbaan moeten nemen of extreem veel moeten lenen...
Daarnaast zie je ook niet dagelijks de vrienden die je in nederland wel veel meer ziet, maar je kan ook veel nieuwe vrienden gaan maken in een ander land!
Hebben mensen ervaring met een jaar in het buitenland gaan studeren na hun beroepsopleiding? Hoe is het jou bevallen? Zijn er landen die absoluut af te raden of juist aan te raden zijn en waarom?
Ik ben dus benieuwd naar een jaar extra school in een engelstalig land die qua niveau gelijkstaat aan mbo 3 of 4, als verrijking van mijn kennis!