Studie in het buitenland volgen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn
🏆 Paardenfluisteraar

Studie in het buitenland volgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:36

Goedenavond, of wanneer je dit dan ook maar leest :D

De laatste 1,5 jaar heb ik zitten nadenken om na mijn diploma op het MBO niv 4 te hebben gehaald, nog een jaar in het buitenland (engelstalig land) te gaan studeren. Ik ben op dit moment aan het leren voor biologisch-medisch analist in Amsterdam en dit is een vakgebied dat steeds wat meer verengelst.
Naast dat het me heel leuk en interessant lijkt om een kijkje te nemen in een ander land is het dus ook goed voor mijn engelse kennis. Ook denk ik dat het leuk op mijn CV staat, engelstalig gerichte bedrijven hebben er wel baat bij als je je vaktermen een beetje kent in de goede taal lijkt mij.

Nadelen zijn vooral de kosten waarschijnlijk, meestal is een studie in het buitenland niet erg goedkoop aangezien je ergens moet wonen, je moet je heen en terugreis betalen en je studiekosten. Hiervoor zal je een bijbaan moeten nemen of extreem veel moeten lenen...
Daarnaast zie je ook niet dagelijks de vrienden die je in nederland wel veel meer ziet, maar je kan ook veel nieuwe vrienden gaan maken in een ander land!

Hebben mensen ervaring met een jaar in het buitenland gaan studeren na hun beroepsopleiding? Hoe is het jou bevallen? Zijn er landen die absoluut af te raden of juist aan te raden zijn en waarom?

Ik ben dus benieuwd naar een jaar extra school in een engelstalig land die qua niveau gelijkstaat aan mbo 3 of 4, als verrijking van mijn kennis!

Anoniem

Re: Studie in het buitenland volgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:42

Heb je dit al bij je opleiding gevraagd? Misschien hebben zij contacten :)
Maar wat jij wilt gaan doen, is dan los van je opleiding? (Diploma heb je dan al behaald, dus het is geen stage oid) je zou dan een losse opleiding van een jaar in de richting van biologisch-medisch analist moeten zoeken in het buitenland. Ik weet niet hoe makkelijk dat wordt.
Wat dacht je van een taalcursus? Is een mooie mogelijkheid om toch die buitenland ervaring te hebben en je bent indirect bezig met jouw vakgebied.

troi
Amazone

Re: Studie in het buitenland volgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:45

Ik heb het als werkervaring gedaan, in de vs. Daar werd ik betaald, als intern dus rijk wordt je er niet van, maar ik kon er prima van leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:47

En hbo er achteraan geen optie en dan stage in het buitenland? Ik weet niet wanneer je klaar bent maar wanneer het dit jaar is zou ik het nu nog niet doen met al die Corona perikelen. Juist landen waar Engels word gesproken worden nogal hard getroffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:48

brokjes schreef:
Heb je dit al bij je opleiding gevraagd? Misschien hebben zij contacten :)
Maar wat jij wilt gaan doen, is dan los van je opleiding? (Diploma heb je dan al behaald, dus het is geen stage oid) je zou dan een losse opleiding van een jaar in de richting van biologisch-medisch analist moeten zoeken in het buitenland. Ik weet niet hoe makkelijk dat wordt.
Wat dacht je van een taalcursus? Is een mooie mogelijkheid om toch die buitenland ervaring te hebben en je bent indirect bezig met jouw vakgebied.
Taalcursus met als doel je vaktechnische taalvaardigheid verbeteren zou ik niet doen. Je doet dan vaak ofwel 'conversational' ofwel 'business' maar daar leer je niet het jargon voor de tak van sport waarin TS werkzaam is.

Ben je nu ingeschreven bij een opleiding TS? Dan zou ik inderdaad kijken of je via een uitwisselingscontract kunt gaan. Zo niet, dan zou ik, wat troi zegt, kijken naar werkervaring: year in industry of internship.