Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 13:57

Ik vind het lastig om het goed op te schrijven dus hoop dat ik het duidelijk krijg.

Het bedrijf van waar mijn echtgenoot werkt zou volgens zijn leidinggevende dicht zijn met de bouwvak, echter wist mijn man al dat dat niet zo zou zijn en inderdaad dit is niet het geval dus de directeur heeft daar een stokje voor gestoken. Gezien wij nog flexibel zijn mbt vakanties werkt mijn man de bouwvak door en dan zouden wij daarna vakantie opnemen. Dus de kinderopvang afgezegd en ik heb alles al geregeld. Echter komt zijn leidinggevende erachter dat ze een mannetje tekort komen op een andere plek dan waar mijn man werkt en hebben ze nu de eerste vakantie week geweigerd. Dit omdat 1 iemand in dat team 4,5 week vakantie heeft. Let wel, mijn man doet ander werk dan in dat team. Mijn man is binnen het bedrijf een manusje van alles en hij kan dan ook werkelijk bijna alles. Ik ben echter woest omdat wij pas halverwege mei hebben gehoord dat de bouwvak wel een probleem was, wij al heel flexibel zijn geweest om te zeggen dat hij dan de bouwvak wel aan het werk gaat en dan nu dus dit.

Kunnen wij hier iets mee?

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:59

Heeft hij een CAO waar die onder valt? Daar staat vaak ook het een en ander over in.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:08

Was de vakantie al goed gekeurd en wordt dit nu terug gedraaid?

Verder is het inderdaad belangrijk om even te kijken in de cao, bedrijfsreglement, arbeidsovereenkomst welke afspraken daar zijn gemaakt.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:18

Het was zo dat hij de bouwvak vrij zou zijn. Dus daar hadden we op gerekend. Nu komt hij de bouwvak terug en had hij de 3 weken erna aangevraagd, deze was nog in aanvraag.

Mijn probleem met dit geheel is dat zijn vakantie word geweigerd omdat iemand van dat andere team 4.5 week vakantie heeft en hij dus omdat hij "alles" kan diegene moet vervangen terwijl dat helemaal zijn functie niet is. Zijn leidinggevende kwam deze week achter dit probleem.

Dit staat in zijn Cao.
Afbeelding

Hij helpt ze zeg maar uit de brand met de bouwvak en krijgt dit als bedankje. Dat maakt mij boos.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 19-07-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:19

Hoeveel tijd zat er tussen het aanvragen van de vakantie en het weigeren door zijn leidinggevende?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:22

xPabloBokt schreef:
Hoeveel tijd zat er tussen het aanvragen van de vakantie en het weigeren door zijn leidinggevende?

Geloof dat mijn man het vorige week heeft aangevraagd.

Maar punt is ook meer dat het niet is om zijn eigen functie.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:23

Is het gebruikelijk dat hij collega’s in andere functies vervangt tijdens vakanties of andere afwezigheid?
Wat is het gevolg voor de werkgever als hij toch afwezig is en de collega dus toch niet kan vervangen?

Wanneer had hij deze vakantie aangevraagd en wanneer kregen jullie bericht dat het werd afgewezen?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:25

Nee het is niet gebruikelijk. Hij heeft gewoon 1 functie. Maar omdat hij veel kan en weet maken ze hier wel vaak gebruik van.

Zie voorgaande bericht.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:35

Je laatste bericht is een beetje dubbel, aan de ene kant zeg je dat ze er vaak gebruik van maken maar anderzijds dat het niet gebruikelijk is.

Juridisch gezien: Een werkgever moet ‘gewichtige redenen’ hebben om een vakantie af te wijzen.
Het niet rond krijgen van het rooster kan hier een voorbeeld van zijn, maar niet altijd en ook niet perse als het om een andere functie gaat. Hij heeft het op tijd af gewezen, dus daar kan je niets mee.

Anderzijds is je gevoel mi inziens ook terecht. Je krijgt stank voor dank voor het in meerdere opzichten flexibel zijn. Mij bekruipt het gevoel dat je man veel hart heeft voor zijn werk, vaak flexibel is en zijn leidinggevende dit weet en er gebruik van maakt.

Als dat zo is zou ik je man adviseren morgen een gesprek aan te vragen om een aantal dingen te bespreken:
- allereerst het gebrek aan waardering voor zijn inzet en flexibiliteit uitspreken.
- verzoek om onderbouwing van de gewichtige redenen
- eigen belang van jullie onderbouwen om nu wel met vakantie te gaan. Je bent eerder ook al flexibel geweest en hieraan zitten grenzen mbt kinderopvang ed.
- evt benoemen dat je man ook zijn eigen conclusies hieruit trekt voor toekomstige flexibele instelling.

Mogelijk schrikt hij er al van als je man een keer op zijn strepen gaat staan en blijkt er toch een andere oplossing haalbaar.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, die zeker ook even bellen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:36

De werkgever moet aantonen dat het bedrijfsbelang in het geding komt als hij 3 weken vakantie neemt. Dus de bewijslast ligt andersom.

Als hij lid is van de vakbond zou ik daar contact mee opnemen.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:38

Lieke schreef:
Je laatste bericht is een beetje dubbel, aan de ene kant zeg je dat ze er vaak gebruik van maken maar anderzijds dat het niet gebruikelijk is.

Juridisch gezien: Een werkgever moet ‘gewichtige redenen’ hebben om een vakantie af te wijzen.
Het niet rond krijgen van het rooster kan hier een voorbeeld van zijn, maar niet altijd en ook niet perse als het om een andere functie gaat. Hij heeft het op tijd af gewezen, dus daar kan je niets mee.

Anderzijds is je gevoel mi inziens ook terecht. Je krijgt stank voor dank voor het in meerdere opzichten flexibel zijn. Mij bekruipt het gevoel dat je man veel hart heeft voor zijn werk, vaak flexibel is en zijn leidinggevende dit weet en er gebruik van maakt.

Als dat zo is zou ik je man adviseren morgen een gesprek aan te vragen om een aantal dingen te bespreken:
- allereerst het gebrek aan waardering voor zijn inzet en flexibiliteit uitspreken.
- verzoek om onderbouwing van de gewichtige redenen
- eigen belang van jullie onderbouwen om nu wel met vakantie te gaan. Je bent eerder ook al flexibel geweest en hieraan zitten grenzen mbt kinderopvang ed.
- evt benoemen dat je man ook zijn eigen conclusies hieruit trekt voor toekomstige flexibele instelling.

Mogelijk schrikt hij er al van als je man een keer op zijn strepen gaat staan en blijkt er toch een andere oplossing haalbaar.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, die zeker ook even bellen.


Dit lijkt me een goede aanpak, vooral eerst even in gesprek gaan!

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:43

Ik had het anders moeten formuleren zie ik nu inderdaad. Het zou niet gebruikelijk moeten zijn.

En idd wat je zegt klopt. En het is niet de eerste keer dat het effect heeft op ons privé ( tijdens het inleiden van onze baby (was toen rustig, geen weeën/vliezen gebroken) is hij zelfs nog terug gegaan om te helpen, dit is voor mij even de druppel...

Ik wil inderdaad dat mijn man het gesprek aangaat en zou het fijn vinden daar tips voor te krijgen. Qua regels ben ik namelijk wel bang dat we aan het kortste eind trekken.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:44

Is hij aangesloten bij de vakbond? Daar kan je ook juridische hulp vragen, anders misschien via rechtsbijstand of het juridisch loket.

Sowieso kan zijn werkgever van de andere collega eisen dat hij minder lang vakantie opneemt. Bij ons is het ook maximaal 3 weken tijdens de zomervakantie.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:55

Hij is lid van de vakbond. Maar eerst maar eens in gesprek. Denk niet dat een al goedgekeurde vakantie ingetrokken/verkort kan worden toch?

Bedankt voor de tips tot nu toe.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:07

Dat kan een jurist van de vakbond je prima vertellen. Ik zou niet wachten met het inschakelen daarvan.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:11

Hoe duidelijk is je man naar zijn werkgever?
Mijn man denkt dat het bedrijf niet zonder hem kan. Dus hij kiest er vaak zelf voor om niet al zijn vakantiedagen op te nemen. Of zijn vakantie af te stemmen op mensen met een soortgelijke functie.
Ik denk daar wel eens anders over.

Je man heeft vorige week zijn vakantie aangevraagd en heeft zojuist te horen gekregen dat het niet helemaal mogelijk is. Lijkt me geen probleem. Laat je man in overleg gaan on te bekijken wat wel kan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:17

Ik zou juist voor het gesprek even contact opnemen met die vakbond. Die kunnen je precies vertellen hoe of wat, dan gaat je man veel sterker het gesprek in.

Maar dat gezegd hebben, ik kan me eigenlijk ook niet aan het gevoel onttrekken dat je eigenlijk ook gewoon woest op je man bent dat die hier altijd maar in mee gaat. In dat geval zou een goed gesprek met hem ook wel eens wonderen kunnen doen voor je emoties.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:28

Wat een enorm zure situatie en ik snap dat je je hier niet oke bij voelt. Bij mijn vorige werkgever was het ook altijd dramatisch met vakanties aanvragen in de zomer. Het moest altijd maanden van te voren al, maar pas ergens in mei werden de vakanties verdeeld. Op tijd boeken kon dus niet eens. Bovendien moest altijd 1 van ons 3 van dezelfde functie aanwezig zijn, maar mijn 2 collega's waren vrienden en gingen elk jaar met elkaar op vakantie in de zomer. Ik had dus altijd 'pech'. Zelfs het jaar dat ik amper kon werken door mijn burnout werd van me verwacht dat ik mijn vakantie zou inkorten van 3 naar 2 weken omdat ze anders niemand hadden. Maar ik mocht toentertijd nog geen taken van hun op me nemen en het was dus puur formeel en het sloeg werkelijk nergens op. Voelde me altijd enorm genaaid, maar de burnout is ook niet vanzelf ontstaan. 8)7

Anyhow, wat ik daar geleerd heb is dat ze het allemaal altijd maar kunnen maken. Zeker een vakantie een week van te voren aangevraagd is erg gemakkelijk weigeren en een miscommunicatie over de bouwvak zal snel onder de tafel geschoven kunnen worden als 'helaas, maar nu is het te laat om nog dingen te wijzigen'. In gesprek gaan en hopen op wat loyaliteit van beide kanten is denk ik hetgeen waar je je nu op kunt richten en kijken waar je nog wat winst kunt behalen. Wanneer je al weet dat de bouwvak wellicht niet vast staat, maar iemand dit wel zegt hadden er al wat alarmbellen af moeten gaan natuurlijk. Hadden jullie de vakantie in de bouwvak dan ook nog niet aangevraagd en gekregen?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:44

Juridisch; een vakantie weigeren als werkgever is enorm lastig. Je moet echt zwaarwegende redenen hebben en er moet geen andere oplossing zijn.

Ik als werkgever zit iedere zomer met het zelfde probleem; iedereen wil tegelijk op vakantie en we moeten toch alle filialen open houden. Ik heb in de vakanties vaak meer personeel nodig dan daar buiten.
Uiteindelijk komen we er in overleg altijd uit, dan maar een dagje wat minder bezetting of mensen uit andere filialen laten overkomen.

Mijn advies is; ga in gesprek. Je zult ook na de vakantie met elkaar verder moeten en een hoop gedoe met de vakbond of zelfs een rechtszaak doet geen goed aan de arbeidsrelatie.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:09

Vooral wel overleggen met de vakbond.

En de werkgever kiest zelf net zo goed om de relatie niet leuk te houden he Peerke? Ik vraag me af of dat verstandig is, in de huidige tijd. Want dit zijn dus wel precies redenen dat mensen toch eens kijken of er niet ergens anders een leuke functie is, en dan heb je als werkgever een flink groter gat in je planning.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 17:17

@Lalidan. Nou ja ik ben vooral boos dat er misbruik gemaakt word van zijn goedheid en hij dat laat gebeuren. Maat we zijn redelijk uit hetzelfde hout gesneden dus hem persoonlijk het kwalijk nemen doe ik niet. Het is door onze zoon dat ik niet meer zo flexibel ben, voorheen zei ik ook altijd ja en was altijd aan het werk.

Mijn man heeft de kop nu een beetje verkeerd en wat Shadow zegt klopt. Hij zegt nu ook dat hij dan wel ergens anders gaat werken.

Het werkt beide kanten op idd. En volgens mij is mijn man heel welwillend geweest hierin en het is vaak moeilijk moeilijk. Hij lost veel op en dan wil hij zijn welverdiende vakantie en dat moet dan ook nog op hun manier...

Bel nu voor advies met de vakbond.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 19-07-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:19

Misschien kun je terug vinden in het CAO hoe ver je v. te voren duidelijkheid moet hebben over de vakantie?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vakantieaanvraag, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 17:46

Net gebeld en zij zeggen hetzelfde wat hier al staat geschreven.
Hij zal morgen het gesprek aangaan maar ben bang dat we toch aan het kortste eind trekken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:16

Mellow schreef:
Net gebeld en zij zeggen hetzelfde wat hier al staat geschreven.
Hij zal morgen het gesprek aangaan maar ben bang dat we toch aan het kortste eind trekken.


Niet gelijk daarvan uitgaan. Je man moet een flink gesprek met zijn leidinggevende aangaan.
Hij is flexibel geweest, ruilt zijn vakantie om en moet dan alsnog komen opdraven.
Een ander 4,5 week toekennen in de zomervakantie en zo’n flexibele medewerker z’n vakantie ontnemen kan echt niet.
De meeste werkgevers zijn wel gevoelig voor wat emotie en ik zou hier een flink drama van maken.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je de werkrelatie op de spits drijft en dan gaat ie gewoon ergens anders werken.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:58

verootjoo schreef:
Mellow schreef:
Net gebeld en zij zeggen hetzelfde wat hier al staat geschreven.
Hij zal morgen het gesprek aangaan maar ben bang dat we toch aan het kortste eind trekken.


Niet gelijk daarvan uitgaan. Je man moet een flink gesprek met zijn leidinggevende aangaan.
Hij is flexibel geweest, ruilt zijn vakantie om en moet dan alsnog komen opdraven.
Een ander 4,5 week toekennen in de zomervakantie en zo’n flexibele medewerker z’n vakantie ontnemen kan echt niet.
De meeste werkgevers zijn wel gevoelig voor wat emotie en ik zou hier een flink drama van maken.
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je de werkrelatie op de spits drijft en dan gaat ie gewoon ergens anders werken.

Dit, ik zou er persoonlijk ook wat harder in gaan staan, zeker als hij zich continu flexibel opgesteld heeft. Mocht de werkgever doordrukken, dan is dat ook gelijk de laatste keer dat ik flexibel ben richting de werkgever.