Scholen dicht, kind zit nog op zitten blijven.( Vmbo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Scholen dicht, kind zit nog op zitten blijven.( Vmbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 23:24

Tja school is nu nog dicht en ik verwacht eigenlijk dat dit niet voor meivakantie veranderd.

Hoe nu verder met de kids die nu nog niet op overgaan staan?

Thuis school oke, maar levert waarschijnlijk geen toetsen op.

Weten er toevallig juffen of meesters op bokt of dit al eens besproken is over hoe men hiermee om wil gaan?

Stel dat school helemaal niet meer opengaat?

Dochter bijv.heeft hard geknokt om punten omhoog te krijgen, heeft wegens ziekte een slecht eerste halfjaar gehad.
Helaas nu nog 7 kleine onvoldoendes. Zou wel heel zuur zijn dat ze nu geen kans meer krijgt om verder door te knokken voor school.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 05:15

Ik zou contact opnemen met de mentor. Die kan dit doorspelen aan de teamleider bijvoorbeeld. Van ons wordt verwacht dat wij op een andere manier toetsen en door gaan. Moeten lesstof ook afronden want je kan het niet inhalen. Dat betekend dat wij ook cijfers geven maar bij mijn vriend op school stellen ze cijfers nog uit bijvoorbeeld.

Wat voorop staat is dat kinderen niet de dupe worden maar wij houden dus wel bij wie er is, wie materiaal bijwerkt, wie wat doet met feedback etc. Is dit niet in orde wordt er contact gezocht met thuis. Ik heb een aantal leerlingen die niet willen en ouders zeggen ook, ik krijg hem niet aan het werk en we snappen ook wel dat consequenties heeft. Tja...

maar contact zoeken voor scholen is dit ook vreemd maar die zijn gewoon te bereiken voor dit soort vragen. Beleid zal per school verschillen.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:10

Mijn zoon zit VMBO-t 3e jaar. Afgelopen vrijdag eerste toets gehad, biologie. Open boek toets, zoals ze op school ook wel eens krijgen. Om 9:30 de mail met vragen, om 10:30 moesten de antwoorden terug gemaild zijn.
Hij is voor Maatschappijleer met een Powerpoint bezig voor een cijfer, en met Engels moet er een poster gemaakt worden in Word, ook voor een cijfer.
Verder gaat het lezen voor Engels en Nederlands voor de boekenlijst ook gewoon door, het boekverslag moet op tijd binnen zijn.
Er zijn dus wel mogelijkheden om cijfers te verkrijgen, al blijft het behelpen.

Amandavd

Re: Scholen dicht, kind zit nog op zitten blijven.( Vmbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:26

Dit zal per school gaan verschillen denk ik. Ik zou gewoon contact opnemen met de mentor en je zorgen uitspreken. Deze uitzonderlijke situatie zal ook voor uitzonderlijke maatregelen gaan zorgen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:43

Voor de meeste scholen ligt de prioriteit bij examenleerlingen. De andere leerlingen wachten ze af met toetsen tot er meer bekend is over het vervolg. Morgen wordt dat bekend gemaakt.

Als de scholen langer dicht blijven, wat ik ook verwacht, dan zullen ze wrs ook voor niet- examenleerlingen een toetsplanning maken. Maar door minister Slob zijn ook hulpmiddelen beloofd om toetsen op afstand beter mogelijk te maken en het kan zijn dat ook jullie school daar op wacht.

Ik zou morgen de persconferentie afwachten en daarna contact opnemen met de mentor.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:08

Er is gezegd de scholen sluiten voor 3 weken. Dus, wordt er overal vanuit gegaan dat het voor 3 weken is. Toetsen, excursies, rapportage, onderzoeken en vergaderingen zijn bij ons allemaal verschoven tot na die 3 weken.
Als officieel bericht komt dat langer duurt zullen we pas de volgende stap gaan nemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:25

Het is een vraag die je best in de school zelf stelt lijkt me.
In België is het zo dat de scholen achter de schermen wel al verschillende scenario's aan het uitwerken zijn: de scholen gaan terug open, de scholen blijven langer gesloten, de scholen gaan niet meer open voor einde schooljaar. Het staat nog niet vast hoe het allemaal gaat lopen, wat er voor de verschillende scenario's beslist gaat worden. Maar er gaan bv wel al stemmen op om einde schooljaar geen examens meer af te nemen indien de scholen nog lang gesloten blijven. De klassenraad beslist dan obv de rest van het schooljaar. In dat geval heb je natuurlijk je resultaten die een rol spelen, maar de klassenraad kan ook rekening houden met de inspanningen van de leerlingen.
Ik weet verder niet hoe het in NL is, maar hier krijgen alle leerlingen taken die niet op punten staan, maar de leerlingen thuis wel moeten maken in deze periode. Het indienen van taken en hoe die gemaakt zijn, zal de klassenraad in het geval er geen examens meer zijn, toch in zekere mate meenemen in haar beslissing....
Dus... stimuleer je dochter om de taken die ze kreeg te maken (ook om te voorkomen dat ze te lang niet met de leerstof bezig is) en ga eventueel in gesprek met de school.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:32

De drie kinderen van een vriendin krijgen 'gewoon' toetsen, op de manier zoals hierboven ook wordt aangehaald.

Alleen zijn deze leerlingen ook verplicht te skypen, zodat de juf ze kan zien.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:41

Nou hier wel Google meet lessen maar verder nog niks. Ja een thuisopdracht van NL en maatschappij.

Ik vraag me af hoe ze thuis toetsen in kunnen vullen. Ik hoop dat er nog op onze school wat meer duidelijkheid gaat komen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:59

Duidelijkheid zal er vast komen.. maar scholen weten zelf ook nog niets.. we weten nog niet eens of we maandag wel of niet open moeten

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:39

Hier gaan we ervan uit dat het nog veel langer gaat duren iig. Minimaal de meivakantie er nog aan geplakt.
Morgen wiskundetoets, ook weer uur de tijd voor terugmailen. Wel fraudegevoelig natuurlijk, voor hetzelfde geld zit je wiskunde-afgestudeerde grote broer ernaast om de antwoorden voor te zeggen.

Iedere morgen om 9 uur komt de dagtaak binnen, met zo'n 4 vakken om door te werken die dag. En voor 17 uur moet dat weer retour, via foto van werkboek of Wordbestand. Hopelijk valt de achterstand straks mee op deze manier, en ze houden wel eens soort ritme ipv dat de kinderen zich gaan lopen vervelen of de halve dag in hun bed blijven liggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:59

Wijsje schreef:
Hier gaan we ervan uit dat het nog veel langer gaat duren iig. Minimaal de meivakantie er nog aan geplakt.
Morgen wiskundetoets, ook weer uur de tijd voor terugmailen. Wel fraudegevoelig natuurlijk, voor hetzelfde geld zit je wiskunde-afgestudeerde grote broer ernaast om de antwoorden voor te zeggen.

Iedere morgen om 9 uur komt de dagtaak binnen, met zo'n 4 vakken om door te werken die dag. En voor 17 uur moet dat weer retour, via foto van werkboek of Wordbestand. Hopelijk valt de achterstand straks mee op deze manier, en ze houden wel eens soort ritme ipv dat de kinderen zich gaan lopen vervelen of de halve dag in hun bed blijven liggen.

Ik vraag mij dan überhaupt zin heeft om te toetsen als het zo fraudegevoelig is. Is toch ook totaal representatief voor het kunnen van de leerling dan?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:02

Hoe het bij ons op scholen geregeld is dat de leerlingen een studieplanner hebben en online lessen volgen. Heeft je dochter niet per vak een uitwerking met waar je met de stof moet zijn? Vraag daar anders op school naar. Als ze dit zelf goed bijhoudt heeft ze in ieder geval geen achterstand en een beetje meer het hef zelf in handen, in deze toch wel machteloze situatie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:44

Als leerkracht kan je best toetsen, ook op afstand / digitaal.
Je kan ook creatieve opdrachten geven (= doe iets nieuws met de geziene leerstof, maak een toepassing enz). Dat maakt het al moeilijker om af te schrijven of wat dan ook, maar er kruipt meer tijd in de verbetering enz. Daarnaast zou een toets ook kort gehouden kunnen worden en dan niet op papier, maar bv via videochat.
Er zijn echt wel mogelijkheden voor evaluatie, alleen vraagt het een andere manier van evalueren dan we normaal gewend zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:49

pateeke schreef:
Als leerkracht kan je best toetsen, ook op afstand / digitaal.
Je kan ook creatieve opdrachten geven (= doe iets nieuws met de geziene leerstof, maak een toepassing enz). Dat maakt het al moeilijker om af te schrijven of wat dan ook, maar er kruipt meer tijd in de verbetering enz. Daarnaast zou een toets ook kort gehouden kunnen worden en dan niet op papier, maar bv via videochat.
Er zijn echt wel mogelijkheden voor evaluatie, alleen vraagt het een andere manier van evalueren dan we normaal gewend zijn.

https://nos.nl/artikel/2328556-spieken- ... rwijs.html Niet voor niks dat de directeur van de IVIO hier vraagtekens bij zet. Het kan prima maar het zal niet alles vervangen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:57

Het onderwijssysteem en de regelgeving in Nederland en België is anders. In principe zijn in België scholen niet verplicht om examens/proefwerken te geven. Dat wordt wel altijd gedaan, maar het is geen must, evenmin als het een must is om te evalueren met punten.
Ik spreek vanuit mijn kennis van het Belgische systeem, van het Nederlandse ken ik te weinig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:58

Jillz1 schreef:
Nou hier wel Google meet lessen maar verder nog niks. Ja een thuisopdracht van NL en maatschappij.

Ik vraag me af hoe ze thuis toetsen in kunnen vullen. Ik hoop dat er nog op onze school wat meer duidelijkheid gaat komen

Morgen is er een uitspraak van de overheid, voor die tijd is het koffiedik-kijken. De overheid is wel fanatiek bezig met het onderzoeken over toetsen etc. Morgen en woensdag afwachten :) (ja, vervelend, maar dit is ook niet iets wat mensen al eerder meegemaakt hebben...)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:55

Als een kind/leerling meer dan 15% van het schooljaar mist, door welke reden ook, is een doubleure effectief.
In mijn klas had ik al twijfels over enkele kinderen, helaas hebben zij ook te maken met de thuiswerk maatregelen. Zij blijven nog een jaartje bij mij, liever de basis er goed in, dan rest van school/studie periode op de tenen lopen.

Ik zou in het geval van jouw dochter, na het al missen van een groot deel van het schooljaar, in gesprek gaan en de situatie bespreken.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 04-04-20 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:35

Er zit zoveel verschil in scholen, ze hebben allemaal hun eigen aanpak. Bel met de school of mail de mentor is mijn advies.

Bij mijn dochter (brugklas) nemen ze wel toetsen af volgende week. En elke leerkracht op zijn eigen manier. De ene kiest voor een mondeling via teams, de andere een verslag, digitale toets of doe opdracht. Zij voor ook haar lessen volgens magister, via teams, leerkracht start de les en ziet welke leerling online is en geeft uitleg. In die les kunnen ze vragen stellen en direct antwoord krijgen. Buiten het lesblok via mail en antwoord ook via mail. Mentor maakt 2x per week een verbinding met leerlingen via teams en gisteren hadden we gesprek met mentor leerling en ouder. Heel fijn, dochter heeft moeite het Engels, moet afstemmen wanneer ze van een 4 geen 5 kan maken en voelt die druk enorm. Haar mentor doet er alles aan om haar te helpen. 2x per week hebben ze tijden van 2u afgesproken waarbij mentor beschikbaar is om meteen antwoord te geven wanneer dochter vastloopt. Fantastische mentor!!

Bij mijn zoon (2e jaar 3e klas) is het een ander verhaal. Hoe en wat ze moeten doen is vrij omslachtig en onduidelijk. Mentor reageert na een week maar geeft geen duidelijk antwoord op de vraag, dus ga 3 won nog geen steek verder. Hij is niet gemotiveerd. Ze maken geen toetsen, maar wanneer je al het huiswerk op tijd inlevert mag je bij opening school 4 toetsen herkansen. Alsnog is hij niet gemotiveerd helaas..

Hopelijk geeft een belletje of mailtje aan school meer duidelijk en rust.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:42

Even omdenken, 7 kleine onvoldoendes betekent toch dat er, door ziekte, een heel stuk stof onvoldoende beheerst wordt.
Zou ze nu over gaan naar het volgende leerjaar dan betekent dat dat ze al met een achterstand begint. Het recept om de rest van haar schooltijd op de tenen te blijven lopen.
Blijven zitten is geen schande, maar een uitgelezen kans om de gemiste stof alsnog te leren. Een jaartje extra om de rest van haar leven op te kunnen bouwen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:45

Ik snap niet waarom je je kind zo onder stress zou zetten.
Kalm aan en volgend jaar een jaar overdoen, daar zijn alle partijen het meeste mee gebaat.

Als je de stof niet voldoende beheerst, staat haar een extreem vervelend jaar te wachten, en zeer ws alsnog blijven zitten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:50

tiwi1969 schreef:
Even omdenken, 7 kleine onvoldoendes betekent toch dat er, door ziekte, een heel stuk stof onvoldoende beheerst wordt.
Zou ze nu over gaan naar het volgende leerjaar dan betekent dat dat ze al met een achterstand begint. Het recept om de rest van haar schooltijd op de tenen te blijven lopen.
Blijven zitten is geen schande, maar een uitgelezen kans om de gemiste stof alsnog te leren. Een jaartje extra om de rest van haar leven op te kunnen bouwen.

Precies en 7 onvoldoendes is zo ongeveer elk vak toch op het VMBO?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:52

marleen_88 schreef:
tiwi1969 schreef:

Precies en 7 onvoldoendes is zo ongeveer elk vak toch op het VMBO?

Uh, nee :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:56

Amandavd schreef:
Wijsje schreef:

Ik vraag mij dan überhaupt zin heeft om te toetsen als het zo fraudegevoelig is. Is toch ook totaal representatief voor het kunnen van de leerling dan?

Daar heb je dan toch alleen jezelf mee? Als je nu overgaat vanwege je studerende grote broer heb je volgend jaar toch echt een probleem en blijf je dan alsnog zitten. Dat komt heus wel uit.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:38