TV programma “De sollicitatie”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

TV programma “De sollicitatie”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 13:16

Wie kijkt er ook naar TV programma “De sollicitatie” op SBS6?

Vaak val ik er halverwege in maar gisteren toevallig eens helemaal gezien.
1e ronde was een vacature als assistent-accountmanager bij een cateringbedrijf, de 2e front-Office manager bij een nieuw te openen hotel.

Bij beide sollicitatierondes werd een casus neergelegd met de vraag hoe de sollicitant die op zou lossen. Cateringbedrijf: offerte uitgebracht maar drank vergeten
Hotel: stel heeft voor 3 dagen geboekt maar in het systeem staat 2 dagen en het hele hotel is vol, dus geen kamer beschikbaar voor de 3e nacht.
Wat mij heeft verbaasd dat blijkbaar verwacht wordt dat de medewerker dat zelf oplost. Ik zou in beide gevallen inventariseren, een oplossing bedenken en dan met mijn leidinggevende overleggen of mijn oplossing de beste is en of hij/zij nog aanvullingen cq tips heeft.
Ben ik nu te voorzichtig / onzeker dat ik vind dat ik dit niet alleen mag of dien op te lossen?
Even voor de duidelijkheid: het waren geen van beide leidinggevende functies, tenminste dat heb ik niet zo meegekregen.

Anoeska

Re: TV programma “De sollicitatie”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:38

Nou ja, je hoeft toch niet meteen leidinggevende te zijn om dit soort dingen op te lossen. Ik zou van mijn werknemers verwachten dat ze niet bij ieder wissewasje met mij hoeven te overleggen. En zeker in een sollicitatiegesprek zou ik wel verwachten dat een sollicitant er een goed verhaal bij heeft. Wat zou hij doen, en hoe zou hij het aanpakken.

Allemaal afhankelijk van de functie natuurlijk. Maar van de functies die jij noemt, verwacht ik dat ze kleine problemen zelfstandig kunnen oplossen. En daar in een sollicitatie ook uitleg over kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:00

Het is niet zozeer de test of jij met de perfecte oplossing komt, ze willen testen hoe je zoiets zou aanpakken. Klap je bijvoorbeeld dicht en barst je in stotteren uit geeft niet zo'n goede indruk bijvoorbeeld. Zeg je dat die mensen dan maar lekker een ander hotel moeten zoeken ook niet. Maar al het andere wat je aandraagt waarin je duidelijk laat zien dat je meedenkt in een oplossing is positief. Dat proberen ze met zo'n test een beetje in kaart te krijgen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:06

Ik zou dit eerlijk ook lekker bij leidinggevende leggen.
Ik heb zelf een bedrijf en ben dus leidinggevende, maar ik maak liever dit soort doorslaggevende beslissingen dan dat ik dat zelf als assistent zou moeten oplossen.
Ik zou uberhaupt bewijs van klant willen zien dat er daadwerkelijk 3 dagen geboekt is.. Want dat kan iedere idioot zeggen. Maar als het systeem geen fout heeft gemaakt, heeft de klant het gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:30

Ik heb dit wel eens gehad in het echt en daar kwam echt geen leidinggevende bij hoor. Ze hebben het meteen keurig opgelost via een dochteronderneming en een bizar laag bedrag.
Lijkt mij dat dit iets wat best vaak per ongeluk fout gaat.

Dat met die offerte zou ons kunnen gebeuren. Wat ik dan van mijn ondergestelde zou verwachten is dat hij uit eigen initiatief alle opties te bekijkt en dan de naar zijn idee beste optie nog even met mij te bevestigt.
Dus niet met de handjes omhoog: o nee, probleem, help

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 14:37

Anoeska schreef:
Nou ja, je hoeft toch niet meteen leidinggevende te zijn om dit soort dingen op te lossen. Ik zou van mijn werknemers verwachten dat ze niet bij ieder wissewasje met mij hoeven te overleggen. En zeker in een sollicitatiegesprek zou ik wel verwachten dat een sollicitant er een goed verhaal bij heeft. Wat zou hij doen, en hoe zou hij het aanpakken.

Allemaal afhankelijk van de functie natuurlijk. Maar van de functies die jij noemt, verwacht ik dat ze kleine problemen zelfstandig kunnen oplossen. En daar in een sollicitatie ook uitleg over kunnen geven.

Ik ben het met je eens dat de leidinggevende dit niet op hoeft te lossen, de medewerker moet/mag zeer zeker eerst bedenken wat een goede oplossing zou zijn, maar het daadwerkelijk uitvoeren zou ik niet zonder overleg met mijn leidinggevende doen. Vooral niet als ik er nog maar kort zou werken en de procedures en werkwijzen nog niet zou kennen. De cateraar had het zelfs over korting geven en dat lijkt me niet dat je dat als “assistent van” zomaar even zelf kunt beslissen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:41

Als leidinggevende motiveer ik mensen graag om empowered te werken. Dus ja zelf nadenken, oplossingen bedenken en doorvoeren. Uiteraard staan er limieten op en die zijn helder omschreven. Verder zeg ik altijd: achteraf kunnen je idee altijd nog bespreken en evalueren , fouten maken is niet erg, niets doen vind ik verschrikkelijk.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 14:42

Relaxed schreef:
Het is niet zozeer de test of jij met de perfecte oplossing komt, ze willen testen hoe je zoiets zou aanpakken. Klap je bijvoorbeeld dicht en barst je in stotteren uit geeft niet zo'n goede indruk bijvoorbeeld. Zeg je dat die mensen dan maar lekker een ander hotel moeten zoeken ook niet. Maar al het andere wat je aandraagt waarin je duidelijk laat zien dat je meedenkt in een oplossing is positief. Dat proberen ze met zo'n test een beetje in kaart te krijgen :j

Een van de kandidaten gaf aan dat in de vacaturetekst stond dat offertes samen met de accountmanager werden opgesteld en dat de accountmanager de fout (geen drank) had moeten zien. Dat was niet het gewenste antwoord. :+ Maar strikt genomen had ze wel gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:50

Silvia schreef:
Relaxed schreef:

Een van de kandidaten gaf aan dat in de vacaturetekst stond dat offertes samen met de accountmanager werden opgesteld en dat de accountmanager de fout (geen drank) had moeten zien. Dat was niet het gewenste antwoord. :+ Maar strikt genomen had ze wel gelijk.

Haha idd, maar het is een beetje een bijdehand antwoord op een sollicitatiegesprek denk ik :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:06

Silvia schreef:
Relaxed schreef:

Die had ik ook nooit aangenomen. Als je in het sollicitatiegesprek al geen verantwoordelijkheid neemt of met slimme ideeen kan komen, dan zal dat in het echt leven ook wel niet veel worden. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel afschuiven op iemand anders. Ja maar hij.....

Het is gebeurd, het heeft geen zin om met de vinger te gaan wijzen. Ik zou hopen dat mijn werknemers met slimme ideeen komen. En die hoeven niet eens 100% reeel te zijn in een sollicitatiegesprek. Er moet uit blijken dat je slim mee kan denken over de problemen die je tegenkomt in je nieuw functie.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:06

Ik ben account manager en als ik een assistent had en die moest mij vragen hoe hij/zij het moet oplossen als ze iets op een offerte vergeten zijn... Laat maar, hoor :+ Zulke dingen gebeuren nou eenmaal en zijn echt niet moeilijk op te lossen. Daar zou je geen toestemming of goedkeuring voor nodig moeten hebben als je zelfstandig en zelfzeker genoeg bent.

Wat hierboven gezegd wordt, als manager hoef ik niet voor ieder wissewasje gevraagd worden. Als account manager (en assistent) maak je tientallen offertes per dag op en fouten gebeuren nou eenmaal.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:10

Relaxed schreef:
Silvia schreef:

Haha idd, maar het is een beetje een bijdehand antwoord op een sollicitatiegesprek denk ik :')

Ja, aan de ene kant wel, maar van de andere kant had het ook een test kunnen zijn of je je goed ingelezen hebt. Wel lastig inschatten als je daar zo zit.

Ik vind dit trouwens een van de weinige leuke programma's van sbs6

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:24

Ik heb dit programma een paar weken geleden gezien maar vond het tenenkrommend. Kan aan de baan en het gesprek van die keer liggen maar gesprekken liepen niet, vragen sloegen nergens op. Ik vond het echt helemaal niks.

Misschien moet ik nog een keer kijken, het concept is wel grappig. Maar mijn ervaring met gesprekken is toch ook echt dat je met enige regelmaat tegenover mensen zit die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Voor mij was dat altijd een reden om aan te geven om ze te bedanken voor het gesprek maar dat ik afzag van de verdere procedure.

En dat wordt raar gevonden....wantj e moet onderhand op je knieen om een baan te krijgen en daar ben ik het zo niet mee eens. Als het niet passend is vanaf mijn kant heeft het toch geen nut om verder te gaan?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 16:21

Yasmine schreef:
Ik ben account manager en als ik een assistent had en die moest mij vragen hoe hij/zij het moet oplossen als ze iets op een offerte vergeten zijn... Laat maar, hoor :+ Zulke dingen gebeuren nou eenmaal en zijn echt niet moeilijk op te lossen. Daar zou je geen toestemming of goedkeuring voor nodig moeten hebben als je zelfstandig en zelfzeker genoeg bent.

Wat hierboven gezegd wordt, als manager hoef ik niet voor ieder wissewasje gevraagd worden. Als account manager (en assistent) maak je tientallen offertes per dag op en fouten gebeuren nou eenmaal.

Het lastige is dat er natuurlijk maar fragmenten van het gesprek worden uitgezonden, ik had het idee dat er flink geknipt was en alleen de “interessante” gedeeltes te zien waren. (Maar dat is typisch SBS6 natuurlijk) Een paar kandidaten kwamen net van school en waren rond de 20. Hoe zelfstandig ben je dan al?
En ik ben het met je eens dat je niet voor ieder wissewasje bij je manager aan het bureau hoeft te staan maar het lijkt me goed om eerst te weten wat gebruikelijk is binnen een bedrijf. Bijvoorbeeld of je korting mag geven en zo ja, hoeveel. En het ligt er natuurlijk ook aan in welk stadium de offerte zich bevindt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:28

Bij dat accountmanagerkoppel had ik als sollicitant zelf gezegd: het kan een leuke functie zijn, maar ik voel geen klik dus schrap mij maar van het lijstje.

Die vent kwam echt over als een onwijze l*l, daar zou ik binnen drie tellen ruzie mee hebben met zijn irritante ogengedraai.

En dat bekertje met lepeltjes omgooien was zo triest dat het lachwekkend was.

Voor zo'n bedrijf hoef ik niet te werken.

Gelukkig heb ik al een fijne baan en ben wel leidinggevend, maar hoef mij weinig bezig te houden met solliciatiegesprekken.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:31

Lijken mij beide relevante casussen ten aanzien van de functies. Dat soort dingen ga je zeker wel tegenkomen in die functies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:44

Ik vond het beide wel relevante vragen voor de functies. Je hoeft niet het “ perfecte “ antwoord te geven, maar laten zien dat je oplossingsgericht nadenkt / uitvoert is wat ze dan van je verwachten.

In de praktijk zou ik zulke vragen in mijn eerste week zelf stellen aan degene die mij inwerkt zodat ik de procedure van het bedrijf bij zulke dingen gelijk te weten kom.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 19:16

daffodil schreef:
Misschien moet ik nog een keer kijken, het concept is wel grappig. Maar mijn ervaring met gesprekken is toch ook echt dat je met enige regelmaat tegenover mensen zit die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Voor mij was dat altijd een reden om aan te geven om ze te bedanken voor het gesprek maar dat ik afzag van de verdere procedure.

En dat wordt raar gevonden....wantj e moet onderhand op je knieen om een baan te krijgen en daar ben ik het zo niet mee eens. Als het niet passend is vanaf mijn kant heeft het toch geen nut om verder te gaan?

Helemaal mee eens: Je moet een goed gevoel hebben bij een bedrijf. En als jij van mening bent dat je niet past bij het bedrijf dan vind ik het alleen maar goed dat je nee zegt en bedankt voor de baan. Ook de werkgever heeft er niets aan als iemand begint en na een paar maanden weer weggaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:33

Dat is inderdaad zo, het moet van beide kanten een goed idee lijken.
Ooit had ik, vers van school, zo bleu als wat, mijn eerste sollicitatiegesprek...met 2 personen. Waarbij ze een probleem voorlegden en ik moest dan vertellen hoe ik het zou oplossen. Dus ik m'n beste antwoord bedenken en dan kwam er vervolgens een: 'nee, dat kan niet want.....' en zo ging het maar door, volgens mij minstens 10x achter elkaar. Ik wist op een gegeven moment niet meer wat ik moest verzinnen. De andere persoon vond het blijkbaar ook te gek worden want die sprong op het laatst voor me in de bres. Uiteraard kreeg ik de functie niet. Ik vond het een nare ervaring voor mijn eerste sollicitatiegesprek ooit, en ik had zo'n zin om na mijn examen aan het werk te gaan. Een klein jaartje later werkte ik tijdelijk ergens en belde het uitzenburo, ze hadden zoooooo'n leuke functie blah blah....De info over het bedrijf kwam me wel heel bekend voor :) Dus ik bedankte voor de eer, gingen ze smeken of ik toch niet alsjeblieft op gesprek wou daar, heb m'n poot stijf gehouden, thanks but no thanks :D