Organische chemie vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Organische chemie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 20:46

Hi!

ik heb een klein vraagje wat betreft het oxidatiegetal van waterstofcarbonaat, HCO3 1- dus.
Ik kom voor het oxidatiegetal van het koolstofatoom uit op 3 namelijk, terwijl mijn professor op 4 uit komt.

Ik tel 1 dubbele binding en 2 enkele bindingen met zuurstof, wat 2+2*1 = 4 maakt. Met de negatieve lading wordt dat dan 3.

Mijn professor legt het uit als: zuurstof trekt gewoonlijk 2 elektronen weg, hier zijn 3 zuurstofatomen, dus 3*2 = 6. Een H-atoom doneert normaal gesproken 1 elektron: 6-1=5. Dan nog de negatieve lading maakt 4.

Mijn vraag dus: wat hebben jullie altijd geleerd? Klopt wat ik denk qua dubbele binding met zuurstof en heeft mijn prof. gewoon te snel gerekend? Of maak ik een denkfout ergens? Heeft het misschien met resonantie te maken?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Organische chemie vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:51

O3 is -6 qua oxidatie getal. H is +1. De totale lading is -1, dus C moet 4 zijn. -6 + +1 + +4 = -1.

Als jij C oxidatie getal 3 geeft, komt je lading op -2 uit.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:02

De denkfout zit in jouw redenering. De negatieve lading zit namelijk niet gekoppeld aan koolstof, maar aan een van de twee zuurstofatomen met een enkele binding.
Op Wikipedia staat een afbeelding, daarmee is het wat duidelijker (hopelijk): https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 21:05

Oh he ik zie hem :) Ik denk dat de methode van mijn professor zorgt voor minder rekenfouten maar ik heb het op een andere manier geleerd te berekenen.
Bedankt beiden!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:40

Jouw manier vind ik verwarrend/onoverzichtelijk, maar dat zal ook komen doordat ik het op de manier van jouw prof aangeleerd heb en dat goed ken.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:07

Serieus. Je plaatst deze vraag een goed uur geleden en er zijn gewoon 3 mensen die snappen waar het over gaat en je antwoord kunnen geven. Op een vraag over organische chemie. Op een paardenforum.

Echt geweldig dit
_O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:16

Waar bokt al niet goed voor is :))

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:26

J_emma schreef:
Serieus. Je plaatst deze vraag een goed uur geleden en er zijn gewoon 3 mensen die snappen waar het over gaat en je antwoord kunnen geven. Op een vraag over organische chemie. Op een paardenforum.

Echt geweldig dit
_O-

Neeeerdss!! ~~}>

Nee heel fijn dat jullie me konden helpen, op een vrijdag avond zelfs nog!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:51

Pff heb dit allemaal pas nog op cursus basis scheikunde en levensmiddelenchemie gehad. Maar heb dit echt al weer uit mijn hoofd verbannen sorry..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:02

J_emma schreef:

Echt geweldig dit
_O-

Op Bokt kun je met letterlijk állerlei soorten vragen terecht.
Laatst vroeg ik me af wat voor soort plant er in mijn tuin groeide, en had binnen 5 minuten antwoord. *\o/*

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:11

Liefde voor dit topic <3

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:16

J_emma schreef:

Echt geweldig dit
_O-

Dit :))

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:48

Toch wel tof om andere organische chemie-mensen hier tegen te komen :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:20

Skinfaxi schreef:
Hi!

ik heb een klein vraagje wat betreft het oxidatiegetal van waterstofcarbonaat, HCO3 1- dus.
Ik kom voor het oxidatiegetal van het koolstofatoom uit op 3 namelijk, terwijl mijn professor op 4 uit komt.

Ik tel 1 dubbele binding en 2 enkele bindingen met zuurstof, wat 2+2*1 = 4 maakt. Met de negatieve lading wordt dat dan 3.

Mijn professor legt het uit als: zuurstof trekt gewoonlijk 2 elektronen weg, hier zijn 3 zuurstofatomen, dus 3*2 = 6. Een H-atoom doneert normaal gesproken 1 elektron: 6-1=5. Dan nog de negatieve lading maakt 4.

Mijn vraag dus: wat hebben jullie altijd geleerd? Klopt wat ik denk qua dubbele binding met zuurstof en heeft mijn prof. gewoon te snel gerekend? Of maak ik een denkfout ergens? Heeft het misschien met resonantie te maken?

Citaat:
J_emma schreef:

Echt geweldig dit
_O-

Nou inderdaad :')
De O.P. had voor mij net zo goed in het Mandarijn kunnen zijn :')
Maar hey: iedere gek z'n eigen gebrek hé? :+ ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:22

J_emma schreef:

Echt geweldig dit
_O-

Precies wat ik dacht hahaha. Echt bokt kan zo fijn zijn :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:41

Haha grappig om te lezen. Ik heb dit 'gewoon' met scheikunde gehad, dus vond het niet zo bijzonder. Zit deze basisstof er tegenwoordig niet meer in?