Eigen zaak en huursubsidie/ziektewet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Eigen zaak en huursubsidie/ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:48

Hey bokkers,

even een technisch vraagje hier omdat ik op dit moment door een overschakeling niet weet wie mijn tussenpersoon is voor de ziektewet en hoop niet urenlang aan de telefoon te zitten voor een vrij simpele vraag:

Mijn situatie is als volgt. Ik zit 1 dag van mijn 5-daagse werkweek in de ziektewet ivm werkgerelateerde fysieke problemen (horeca) dit gaat goed. Het is inmiddels duidelijk dat zoals ik nu werk goed gaat, maar meer gewoon echt niet gaat. Maw, ik verwacht geen volledig herstel voor horecawerkzaamheden.
- Ik wil niet in het 2e spoor traject gaan
- Ik wil liever niet voor een andere baas werken

Dus ik ben begonnen met het opzetten van mijn eigen bedrijf. (Art/design) Dit begint nu momentum te krijgen dus ik wil eigenlijk de volgende situatie:

1 dag voor de ziektewet vrij houden TOT het 2e spoor traject in gaat.
1 dag zelf extra vrij nemen
Dus nog maar 3 dagen werken per week en daarnaast mijn eigen bedrijf.

Dit bedrijf gaat dit jaar nog geen winst maken ivm investeringen die ik moet doen. Volgend jaar verwacht ik wel winst te maken.

Kan ik 1 dag in de ziektewet blijven (en hier via dus nog 4 dagen uitbetaald krijgen).

En is het technisch gezien mogelijk dat ik een hogere huursubsidie krijg met als argument dat ik een op dit moment nog geen winstgevend bedrijf heb ivm investeringen?

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Eigen zaak en huursubsidie/ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:12

Dit is echt geen vraag voor Bokt, je gaat zoveel verschillende en veelal foute informatie krijgen (want de tante van mijn buurvrouw die had dit en dat en toen... :+ )
Ik zou toch die tijd benutten om bij de juiste instanties in de wacht te gaan hangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:18

Helemaal met Relaxed eens.

Daarnaast wordt huursubsidie berekent over jouw inkomen en de huur van woning, dat heeft weinig met argumenten te maken en wordt gewoon gecorrigeerd/berekend nav aangifte/inkomen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:46

Daar weer naast begrijp ik niet waarom je winstgevend zou moeten zijn voordat je afstapt van toeslagen en subsidies.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 15:48

Thanks, ga ik doen! Huursubsidie vermoedde ik al, bedankt voor de bevestiging. En wat jij ook zegt doubtless, ik zie misschien teveel beren op de weg wat dat betreft, zeker in combinatie met mijn andere vraag. Dat andere ga ik nog even verder achteraan. Vind het sowieso raar dat niemand van het nieuwe bedrijf contact heeft opgenomen, maar gaat uiteindelijk ook wel goed komen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:54

Nou ja, ik bedoel meer... Waarom niet focussen op wanneer je loonkosten kunt dekken, maar focussen op het moment van winst maken?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:11

Omdat ik onvoldoende tijd heb om mijn bedrijf van de grond te krijgen op deze manier. Tis niet dat ik elders inkopen kan doen ofzo, ik moet echt alles zelf maken, dat kost enorm veel tijd. Ik heb nu een aantal mogelijkheden die ik of moet laten varen, of aangrijpen en mee gaan met die flow. En er zijn nog een aantal andere zaken waardoor ik gedwongen ben al mijn kansen aan te grijpen, maar das verder irrelevant. Ik red me prima mits huursubsidie gewoon van toepassing blijft en dit gewoon mag van de ziektewet regeling.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:19

Je bent verplicht om mee te werken aan je reïntegratie, dus ik verwacht dat de constructie die je in gedachten hebt niet mag.

Zit je in de ziektewet (o.a. uitzendkrachten) of betaalt je werkgever je loon door?

Een alternatief is je beter melden en je contract laten aanpassen naar 3 dagen per week, dan heb je alle vrijheid om te gaan ondernemen. Uiteraard krijg je dan geen ziektedagen meer doorbetaald.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:27

Bedankt! Meewerken doe ik inderdaad, maar weet ook dat een andere baan ook 1 van de opties is, dus waarom een eigen bedrijf dan niet (waarbij dit probleem zich niet meer voor zal doen). Maar inderdaad, zeggen ze dan: Helemaal eruit (dus nog steeds maar 1 dag vrij, want financieel is meer dan niet mogelijk) of word ik ondersteund omdat het een levensvatbaar alternatief is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:33

De huurtoeslag is inderdaad afhankelijk van de hoogte van de huur en de hoogte van je inkomen.

Ik denk ook niet dat je werkgever gaat instemmen met 3 dagen werken, 4 uitbetaald krijgen.

Dan zal je toch echt of 3 dagen op papier moeten gaan werken en dus een stapje terug in je inkomsten,

Of 4 dagen werken en je eigen bedrijf ernaast runnen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:13

Je werkgever heeft verplichtingen m.b.t. wet verbetering poortwachter. Jij bent verplicht tot meewerken aan re-integratie. Als blijkt dat jij niet geschikt bent voor eigen werk maar wel voor ander werk zal je voor die ene dag moeten gaan werken. Zolang er uit je eigen onderneming geen inkomsten komen zal dit niet als werk gezien worden of je moet met je arbeidsdeskundige in overleg gaan https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... en-bedrijf.
Lijkt mij dat sowieso geen gek plan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:18

Bedankt! Inkomsten komen er wel uit, enkel geen winst. Ik ga ook zeker even om de tafel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:08

Het zou toch raar zijn als je in de ziektewet mag blijven, zodat je je bedrijf van de grond kan krijgen? Dan kan elke startende ZZP'er de ziektewet in totdat 'ie winst maakt. Of mis ik nu iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:37

En vergeet niet huurtoeslag is een voorschot en wordt achteraf rechtgetrokken nav jaaroverzichten mbt inkomen en ev aftrekposten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:27

Dat laatste weet ik inderdaad, maar ik moet zo veel investeren dat ik niet verwacht winst te maken, maar wel inkomsten te hebben. Maw: Ik stop alles terug in het bedrijf en betaal niks aan mezelf.

En wat jij zegt Doubtless, er is wel ondersteuning vanuit het UWV om mensen te helpen een eigen bedrijf te beginnen, enerzijds is het mooi als op die manier een 2e spoor traject wordt voorkomen en ik veel sneller uit de ziektewet kan dan onder andere omstandigheden, maar aan de andere kant zou het ook krom zijn als die vrije dag dan niet verschoven wordt en dus de subsidie wegvalt. Ik vraag me gewoon af hoe of wat omdat er dus wel ondersteuning is voor het beginnen van een bedrijf. Maar ik ga er even achteraan bellen zodra ik de gegevens heb van dat bedrijf.

Lang verhaal kort: Ik wil gewoon op eigen kosten 1 dag minder gaan werken.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:46

Wat ik heb begrepen toen ik ook in de situatie van 2e spoor zat is dat werken aan je onderneming in bepaalde gevallen ook in het 2e spoor traject kan vallen. Ik zou daar even naar informeren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:51

Dank je Moos, fijn om te weten!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:42

Xyris schreef:
Dat laatste weet ik inderdaad, maar ik moet zo veel investeren dat ik niet verwacht winst te maken, maar wel inkomsten te hebben. Maw: Ik stop alles terug in het bedrijf en betaal niks aan mezelf.

En wat jij zegt Doubtless, er is wel ondersteuning vanuit het UWV om mensen te helpen een eigen bedrijf te beginnen, enerzijds is het mooi als op die manier een 2e spoor traject wordt voorkomen en ik veel sneller uit de ziektewet kan dan onder andere omstandigheden, maar aan de andere kant zou het ook krom zijn als die vrije dag dan niet verschoven wordt en dus de subsidie wegvalt. Ik vraag me gewoon af hoe of wat omdat er dus wel ondersteuning is voor het beginnen van een bedrijf. Maar ik ga er even achteraan bellen zodra ik de gegevens heb van dat bedrijf.

Lang verhaal kort: Ik wil gewoon op eigen kosten 1 dag minder gaan werken.

Maar vervalt dan niet je zw uitkering, omdat je nog maar 4 dagen in de horeca werkt dan en dat gewoon aankunt?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:51

Volgens mij zit TS niet in de ziektewet, maar betaalt haar werkgever haar door vanuit de wet Wulbz.
Mjelleke vraagt dat ook, maar daar heeft TS (nog) niet op geantwoord.
Dat lijkt geneuzel, maar is het zeker niet. De ziektewet is bedoeld voor werknemers die geen werkgever meer hebben (en nog een paar andere gevallen die hier niet toe doen). Dat is bijvoorbeeld zo als een werkgever van een zieke werknemer failliet gaat of een werknemer gaat ziek uit dienst omdat een jaarcontract ophoudt.
De Wulbz bepaalt dat een werkgever een werknemer 2 jaar lang moet doorbetalen als deze ziek is. Om in aanmerking te komen voor de WIA na 2 jaar, moeten de werkgever en de werknemer voldoen aan de Wet Poortwachter. Heeft de werkgever hieraan niet voldaan, dan krijgt hij een boete van maximaal 1 jaar langer doorbetalen van de werknemer. Voldoet de werknemer hier niet aan, dan mag de werkgever ophouden loon door te betalen.
Als ik het zo lees, valt TS onder de Wulbz en betaalt de werkgever haar loon door.

In geval van TS kan ze dus blijkbaar wel 5 dagen werken, maar lukt het haar niet bij haar huidige werkgever om wat voor reden dan ook. Het UWV heeft hier in eerste instantie niet zoveel mee te maken. Die komt pas om de hoek kijken bij het controleren van het voldoen aan de Wet Poortwachter. Het is, in ieder geval voorlopig, aan de werkgever of hij/zij TS voor 4 dagen wil betalen, terwijl ze 3 dagen werkt. (de 5e dag neemt ze dan voor eigen rekening, schrijft TS). De vraag is of ze de 4e dag dan nog ziek is, als je wel voor je eigen bedrijf kunt werken.
De werkgever is waarschijnlijk verzekerd voor het doorbetalen van het loon. Het standpunt van de werkgever zal ook afhangen van de verzekeraar. Is die bereid uit te keren aan iemand die niet ziek is?
Als je er een re-integratietraject van weet te maken, misschien wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:24

Niet vervelend bedoeld, maar als ik iemand voor 4 dagen in dienst heb, die dat werk ook 4 dagen kan doen, dan kan ik toch verwachten dat diegene 4 dagen komt?