onderbetaald werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

onderbetaald werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 19:32

Hoi allemaal,

ik zit met een klein dilemma, zal het proberen kort samen te vatten.
ivm omstandigheden heb ik ontslag genomen van mijn fulltime baan begin dit jaar.
Per september wil ik graag weer starten met een nieuwe studie, echter tot die tijd heb ik wel vaste lasten die betaald moeten worden, en ben ik dus op zoek gegaan naar een flexibel bijbaantje.

Ik ben aangenomen bij een restaurant, echter was het sollicitatie gesprek wat bijzonder, zo werd er bijvoorbeeld niet gesproken over het contract en loon, toen ik dit zelf aankaarten werd er aangegeven dat het loon 9 euro per uur is, ik gaf al aan dat dit volgens mij onder het minimumloon is, ben 22 jaar (en voor mij dus ook wel flink achteruit op wat ik betaald kreeg bij mijn vorige werkgever) maar er werd aangegeven dat het minimumloon zelfs nog lager ligt en er werd allemaal wat lacherig over gedaan dat ik dit überhaupt wou bespreken, gezien het een bedrijf is ben ik er even van uit gegaan dat hun het wel beter wisten en ik heb echt inkomen nodig om rond te komen, dus heb toegezegd te komen werken, nu heb ik er gewerkt, maar voel me er toch niet helemaal prettig bij, enerzijds wil ik hier graag blijven werken omdat ik echt inkomen nodig heb en het hele proces van opnieuw solliciteren etc veel tijd en energie kost, heb nu iets dicht bij huis en het is heel flexibel. Tegelijkertijd heb ik toch even opgezocht of het allemaal wel klopt betreft loon etc. maar naar mijn inziens word ik nu inderdaad flink onder betaald, zowel onder het minimumloon, als geen vakantiegeld en geen reiskosten. Volgens mij mag dit wettelijk gezien niet eens..
Ik wil dit eigenlijk graag bespreken en op de mail zetten (zwart op wit en is makkelijker aangezien in het sollicitatiegesprek dingen bespreken ook heel lastig was), omdat dit niet helemaal eerlijk voelt en ik eigenlijk toch wel minimaal wil hebben waar ik recht op heb, tegelijkertijd ben ik bang mijn eigen glazen in te gooien en ben ik straks dat baantje kwijt, en geen inkomen geeft ook veel stress. Ik ben overigens ook nog geen ervaren kracht, dus meer loon eisen voelt daardoor ook wat lastiger.
tevens is de eigenaar best wel pittig en voert flink de boventoon, ik ben best wel introvert en daarmee een beetje bang de wind van voren te krijgen, vind het al best wel lastig om dit aan te kaarten namelijk.
Eet zelf ook graag in dit restaurant, dat wil ik graag zo houden :')

Wat is jullie mening hier over? Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 17-02-20 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

E4D

Re: onderbetaald werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:33

Ik zou het minimumloon opzoeken op internet en als het inderdaad lager blijkt te zijn bellen met het juridisch loket. Misschien kunnen zij je verder helpen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:36

neem contact op met de vakbond!
Je staat in je recht, maar je zal waarschijnlijk nog geen vast contract hebben, dus ik ben bang dat je uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken...
ik zou dus toch maar vast gaan rondkijken voor een wat beter betaalde baan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:38

is die 9,- netto of bruto?

reiskosten zijn alleen verplicht als dit in de CAO staat niet vanuit de wet verplicht.

hoelang werk je er ondertussen? ik zou gewoon op zoek gaan naar iets anders in de tussentijd.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:44

Vakantiegeld mag/kan bij je loon direct uitbetaald worden. Echter dan is je loon uiteraard wel hoger.

Reiskosten is afhankelijk van wat er is afgesproken in je CAO.

Hoe oud ben je TS?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:46

Of het onderbetaald is kan ik zo uit je verhaal niet opmaken (weet niet welke leeftijd je hebt). Mocht je toch iets anders willen zou je kunnen kijken of je iets in de zorg kan doen? In Doorn zit nu een "winkel" waar verschillende zorgorganisaties ïn zitten die personeel werven. Werk genoeg in de zorg, ook tijdelijk, en je krijgt in de avond en weekenden toeslag op je loon en een net contract...
Ik weet dat er ook een bedrijf is dat Guida Sport heet die lopen/fietsen/zwemmen met gehandicapte cliënten en zij betalen ook heel netjes. Je kan allicht informeren bij hen via t contact formulier op hun website.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:49

9 euro lijkt mij te weinig... ik zou eens gaan buurten bij het Juridisch Loket. Heb je wel een contract? En krijg je loonstroken?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:49

Toen ik begon in juni in de horeca was mijn minimumloon is €9,94. Volgens mij is het nu sinds 1 januari €10.05. Pin me niet op die €10.05 vast want ik verdien nu meer omdat ik manager ben.

Ook ligt het er aan of je vakkracht bent of niet. Ben je vakkrachten verdien je ook meer.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:50

Is dit bij een restaurant langs de doorgaande weg tussen Rhenen en Elst? Dan zou ik er maar snel stoppen. Meer info via PB.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:51

Kimmiee_D schreef:
Toen ik begon in juni in de horeca was mijn minimumloon is €9,94. Volgens mij is het nu sinds 1 januari €10.05. Pin me niet op die €10.05 vast want ik verdien nu meer omdat ik manager ben.

Ook ligt het er aan of je vakkracht bent of niet. Ben je vakkrachten verdien je ook meer.

klopt, maar dat is dus wel bruto. daarom de vraag of het netto of bruto is.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:59

Kimmiee_D schreef:

Ik verdien het wettelijk minimum loon en ik verdien ook €10.05 bruto per uur. Dit is wel op basis van een 38-urige werkweek bij fulltime. Als ik het goed begrijp is dit loon bij een fulltime werkweek van 40 uur nog iets lager (€9,54 is wat ik zo snel kon vinden).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:31

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:39

Als je geen gedoe wilt en ook nog wilt kunnen komen eten, dan gewoon in je proeftijd aangeven dat het toch niets voor jou is.
Baas is blijkbaar een arrogante idioot, en ook al zal jij in je gelijk staan: zo iemand gaat niet ineens zeggen 'oh tuurlijk joh, hier heb je meer loon en vakantiegeld'.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 20:41

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mloon-2020

Ik ben 22, heb pas 1 dag proef gedraaid afgelopen zondag, dus heb nog helemaal geen contract, als ik er voor kies te blijven werken krijg ik dat wel, maar ik vraag me af of dat dan allemaal correct opgeschreven gaat worden, er werd al een beetje doorgeschemerd dat ze daar eigenlijk verder weinig mee doen en ze niet al je uren opschrijven omdat dat voor hun belastingtechnisch voordeliger is, je krijgt dus gewoon standaard eind van de dag contant 9 euro per uur uitbetaald.

Echter kan ik dit bedrag ook wel zien als bruto uurloon, als je namelijk onder de +-500 euro per maand verdiend, wat bij mij het geval zal zijn, dan word er geen belasting van je bruto loon af getrokken,
dan zou ik dus wel ook gewoon netto 9,54 per uur of 10,05 over moeten houden (weet niet zeker welke het minimumloon is voor dit bedrijf) en gezien de uren hier niet correct geregistreerd gaan worden, waardoor je geen vakantiegeld kan rekenen, wil ik dat eigenlijk ook gewoon op mijn uurloon er bij, dan zitten we al op minimaal 10,30 tot 10,85 per uur waar ik wettelijk gezien als minimum recht op heb, als ik het goed zeg.
En dan laat ik de reiskosten nog even achter wegen, dat is wettelijk gezien niet verplicht volgen mij, maar ik heb hier om gevraagd en er werd aangegeven dat ik dat zou krijgen, ze wist alleen niet wat, "maar dat zou goed komen" maar dat heb ik dus mijn eerste werkdag al niet gekregen, dus dat komt er ook nog boven op..

Hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb, het was voor mij zelf ook allemaal wat vaag.

Omdat ik nog geen contract heb en mijn proefdag nu gedraaid heb, moet ik een mailtje gaan sturen met mijn gegevens voor het contract, als ik hier wil blijven, dat wil ik dus op zich wel, ik kan nu echt even niet zonder inkomen zitten, en de flexibiliteit hier in is voor mij nu echt heel prettig omdat ik ook bezig ben met meeloopdagen voor studies etc.
Maar hier in wil ik deze informatie dus eigenlijk wel vermelden, en wil eigenlijk gewoon minimaal krijgen waar ik recht op heb, ik ben alleen dus vooral bang voor de wind van voren, of dat ze me dan niet aannemen.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 17-02-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:44

klinkt een beetje alsof je 'zwart' uitbetaald gaat worden... dan vervallen de rechten uiteraard

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:45

Ik verdien in de horeca iets meer dan 12 euro per uur en ben een jaar jonger dan TS. Overigens wel student, dus dit is ook mijn nettoloon en krijg bonussen op zondag + dubbel betaald op feestdagen. Hiervoor verdiende ik ook 9 euro in een delicatessezaak. Ik zou gewoon zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere job en deze blijven doen zolang het nodig is, daarna neem je gewoon ontslag.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 20:46

MyChoice schreef:
Is dit bij een restaurant langs de doorgaande weg tussen Rhenen en Elst? Dan zou ik er maar snel stoppen. Meer info via PB.

Stuur maar een pb, wil de bedrijfsnaam hier liever niet noemen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:49

Toch denk ik dat je beter even verder kunt solliciteren. Je werkt er nog niet en hebt nu al deze zorgen/ vragen/problemen.

Als je verder solliciteert kun je ergens gaan werken waar alles wel goed is geregeld.
Als je dadelijk een tijdje bij dit restaurant hebt gewerkt, wordt het alleen maar lastiger om daar weg te gaan. (En ook om daar dan nog gezellig te kunnen eten)

En volgens mij is er in de horeca overal veel vraag naar personeel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:49

Faelynn schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mloon-2020

Ik ben 22, heb pas 1 dag proef gedraaid afgelopen zondag, dus heb nog helemaal geen contract, als ik er voor kies te blijven werken krijg ik dat wel, maar ik vraag me af of dat dan allemaal correct opgeschreven gaat worden, er werd al een beetje doorgeschemerd dat ze daar eigenlijk verder weinig mee doen en ze niet al je uren opschrijven omdat dat voor hun belastingtechnisch voordeliger is, je krijgt dus gewoon standaard eind van de dag contant 9 euro per uur uitbetaald.

Echter kan ik dit bedrag ook wel zien als bruto uurloon, als je namelijk onder de +-500 euro per maand verdiend, wat bij mij het geval zal zijn, dan word er geen belasting van je bruto loon af getrokken,
dan zou ik dus wel ook gewoon netto 9,54 per uur of 10,05 over moeten houden (weet niet zeker welke het minimumloon is voor dit bedrijf) en gezien de uren hier niet correct geregistreerd gaan worden, waardoor je geen vakantiegeld kan rekenen, wil ik dat eigenlijk ook gewoon op mijn uurloon er bij, dan zitten we al op minimaal 10,30 tot 10,85 per uur waar ik wettelijk gezien als minimum recht op heb, als ik het goed zeg.
En dan laat ik de reiskosten nog even achter wegen, dat is wettelijk gezien niet verplicht volgen mij, maar ik heb hier om gevraagd en er werd aangegeven dat ik dat zou krijgen, ze wist alleen niet wat, "maar dat zou goed komen" maar dat heb ik dus mijn eerste werkdag al niet gekregen, dus dat komt er ook nog boven op..

Hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb, het was voor mij zelf ook allemaal wat vaag.

Omdat ik nog geen contract heb en mijn proefdag nu gedraaid heb, moet ik een mailtje gaan sturen met mijn gegevens voor het contract, als ik hier wil blijven, dat wil ik dus op zich wel, ik kan nu echt even niet zonder inkomen zitten, en de flexibiliteit hier in is voor mij nu echt heel prettig omdat ik ook bezig ben met meeloopdagen voor studies etc.
Maar hier in wil ik deze informatie dus eigenlijk wel vermelden, en wil eigenlijk gewoon minimaal krijgen waar ik recht op heb, ik ben alleen dus vooral bang voor de wind van voren, of dat ze me dan niet aannemen.

Geen belasting maar wel ziektepremie etc...
Dit is gewoon zwart. Als je ziek bent ontvang je niks. En als ik het zo hoor gaan ze je niet aannemen als je moeilijk gaat lopen doen ook al heb je er recht op.
Ik zou het baantje nemen en blijven solliciteren naar iets beters.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:50

Ts ze schreeuwen in de horeca om personeel, dus ik zou het niet doen. Kan ke zo nog tig andere baantjes aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:54

Naast het lage loon is de rest van je bericht ook genoeg om jezelf af te vragen of je daar wel wil werken..
Als jij introvert bent en de eigenaar een bullebak dan denk ik niet dat je daar gelukkig gaat worden en eerlijk behandeld gaat worden.
Ik zou door solliciteren en mezelf een hoop ellende besparen..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:02

Zo te lezen wordt je dus gewoon zwart uit betaald. Ik zou hier niet gaan werken, je krijgt er dalijk alleen maar problemen mee. In de horeca worden genoeg mensen gezocht, dus ik denk dat je snel wel wat beters kan vinden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:16

verootjoo schreef:
....

Geen belasting maar wel ziektepremie etc...
Dit is gewoon zwart. Als je ziek bent ontvang je niks. En als ik het zo hoor gaan ze je niet aannemen als je moeilijk gaat lopen doen ook al heb je er recht op.
Ik zou het baantje nemen en blijven solliciteren naar iets beters.

Dat heeft gewoon te maken met de loonheffingskorting die iedereen krijgt. Blijf je onder die grens (je werkgever moet een Loonheffingsverklaring geven, en getekend terughebben) dan betaal je inderdaad nauwelijks premies. Erboven betaal je naar inkomen de loonbelasting.

Als je ze onder het minimumloon betalen https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... inimumloon

Minimumloon tabellen en leeftijden kun je online opvragen. Let wel even op want de regels zijn dit jaar gewijzigd. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:30

Het klinkt allemaal heel erg vaag. Volgens mij word je inderdaad gewoon zwart uitbetaald. Ik snap dat solliciteren erg veel energie kost, maar ik denk dat je beter in solliciteren energie kan steken dan in deze baan..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:39

Ik ga helemaal met DonDon mee, beter nu even investeren in solliciteren dan hier zwart gaan werken.

In de horeca is veel vraag naar personeel, ook op bijvoorbeeld tankstations en in de detailhandel is er de nodige flexibiliteit gezien de steeds ruimere openingstijden. En een baantje in de thuiszorg o.i.d. zou misschien met enige scholing ook nog een optie kunnen zijn.