Voor jezelf beginnen, goed idee en hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Voor jezelf beginnen, goed idee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:10

Lastige titel, maar dekt wel ongeveer waar ik mee worstel.

Even uitleg, ik ben moeder van een zorgintensief kind. Hierdoor heb ik helaas geen baan meer en ontvang ik helaas een uitkering. Mijn zoon kan niet naar een reguliere opvang, en werken onder alleen schooltijden, schoolweken etc haalt weinig uit.

Goed, ik heb jaren voordat hij zo zorgintensief was altijd fulltime gewerkt, en de beginjaren toen hij er was ook 32 uur.
Mijn wereldje is erg klein en ik wil graag wat gaan doen.

Dit moet alleen wel te combineren zijn.
Laatst in mijn zoektocht naar hulpmiddelen voor hem kwam ik op een idee, namelijk vanuit huis producten maken en verkopen.

Nu heb ik hier wel wat vragen bij.
Zoals, hoe begin ik?
Ga ik eerst uitrekenen hoeveel kosten ik ga maken, of het wel uit kan en ervan kan leven?

Ik weet dat er een markt voor is, en dat het een tijd duurt voordat je bekend wordt, klanten krijgt en er echt aan kan gaan verdienen.

Goed, ik heb dus enkel een idee, maar nog te veel chaos in mijn hoofd hoe ik hiermee moet beginnen.

Zijn er mensen met ervaring? Zijn er tips waar ik aan kan denken zodat ik mijn plan wat uitvoeriger kan gaan bedenken?

Ir111

Re: Voor jezelf beginnen, goed idee en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:14

Neem eens contact op met de KvK. Zij organiseren bijeenkomsten voor startende ondernemers die vragen hebben zoals jij. Kan heel informatief zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:15

Oh wat een goede tip! Dankjewel!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:36

Wat wil je gaan maken? Ik werk ook vanuit huis en maak ook zelf producten. Ik merk dat er toch wel erg veel mensen zijn die hetzelfde doen en dat het erg lastig is om er tussen te komen. Veel mensen doen dit al jaren en hebben inmiddels veel volgers op social media. Ook zijn er veel mensen die dingen maken als hobby en de spullen verkopen zonder dat ze er zelf iets aan over houden (en bijv. geen BTW afdragen). Als je er echt iets aan wilt verdienen zijn je producten vaak een stuk duurder waardoor klanten eerder naar iemand anders gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:48

Ik maak geen dingen maar werk wel voor mezelf, hier gaat het gelukkig via mond op mond reclame. Ik denk dat er in jou geval veel concurrentie is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:52

marleen_usar schreef:
Ik maak geen dingen maar werk wel voor mezelf, hier gaat het gelukkig via mond op mond reclame. Ik denk dat er in jou geval veel concurrentie is.

Hoe kun je dat zeggen als je geen idee hebt wat ze precies maakt? Of lees ik daar over heen?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:55

Wat je ook doet, ga niet in zee met een multilevelmarketing bedrijf als DoTerra of Herbalife. Je verdient er niks mee en werkt jezelf alleen maar in de schulden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:56

Omdat mijn zoon dus heel prikkelgevoelig is, en ik in dat wereldje zit kwam ik uit op verzwaringsdekens en kussens. Hier is best een markt voor zo te zien.
Hoe en wat weet ik dus nog niet. Bedoel, ik moet echt gaan bekijken wat ik ga betalen aan materialen, hoelang het me kost en allerlei andere zaken om te kijken of het loont.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:03

Je had het vast al wel bekeken, maar wat is je opleiding? Als die passend is kun je ook denken aan bijvoorbeeld bijles aan huis of vertaalwerk.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:08

Ken je niet iemand die iets vergelijkbaars doet? Misschien kun je meekijken? Of bv via instagram iemand benaderen (uit Engeland bv zodat diegene geen concurrent is :D )
Contact met kvk is een goede tip.
Sowieso een plan op papier zetten dat helpt gigantisch.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:08

Ik geloof dat ik me dan eerst in de basis zou gaan verdiepen, dus de kostprijs berekenen van je product (materiaal en uren). Zijn er al vergelijkbare producten? Wat kosten die? Is jouw product/prijs concurrerend?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:09

Saskia9 schreef:
Omdat mijn zoon dus heel prikkelgevoelig is, en ik in dat wereldje zit kwam ik uit op verzwaringsdekens en kussens. Hier is best een markt voor zo te zien.
Hoe en wat weet ik dus nog niet. Bedoel, ik moet echt gaan bekijken wat ik ga betalen aan materialen, hoelang het me kost en allerlei andere zaken om te kijken of het loont.

Er zijn momenteel véél startups met dergelijke artikelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:11

Saskia9 schreef:

Amazon heeft al zat van die dingen (komt de mijne ook vandaan). Je kan via hen een webshop opzetten amazon affiliates heet dat dacht ik. Zelf maken is een stuk lastiger ivm speciale naaimachines nodig. Zou dan eerder kijken naar mooie hoezen/overtrek ervoor, daar is meer persoonlijke input mogelijk en die dekens hebben vaak een wat speciale maat.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:12

Komt jou zoon niet in aanmerking voor PGB?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:16

Ik denk dat je niet moet starten met het idee dat je dan kunt werken als je tijd hebt. Ik denk dat je moet starten met een idee wat jij perse wilt aanbieden aan je klanten. Vergis je niet in wat het kost om het serieus aan te pakken. Maak een berekening van je kosten. Website, logo, promotiemateriaal, advertenties, verzekeringen, materialen, boekhoudprogramma, btw aangifte, etc. Het kost altijd meer dan je denkt.
Bovendien zou ik je adviseren om in loondienst te gaan voor 16-24 uur zodat je een vangnet hebt qua inkomen als je uitvalt door welke reden dan ook. Een bedrijf moet je denk ik starten omdat je een idee hebt wat onmisbaar is voor jou klanten. Anders komt het nooit echt van de grond vermoed ik.
Overigens de tijd die je erin moet stoppen is echt hoog.

Anders idd kijken of je zoon in aanmerking komt voor PGB zodat je bij hem in dienst kunt zijn en betaald krijgt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:20

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:26

Wij zijn al bezig met een zorgboerderij, geloof dat het alleen maar steeds moeilijker wordt om jezelf uit te betalen met pgb.
Daarnaast wil ik ook gewoon iets voor mezelf doen, inkomsten ergens uithalen wat mij voldoening geeft en niet direct iets te maken heeft met de zorg voor mijn zoon. Begrijp me niet verkeerd, maar als je al jaren leeft van afspraak tot afspraak, van zorgen tot bureaucratie, dan wil je weleens iets anders zegmaar :Y)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:29

Niet om vervelend te doen maar voor op mijn werk maak ik vaak van reguliere kleding PDL- kleding.
Het zijn vaak simpele aanpassingen, maar de familie heeft er soms veel voor over en soms weinig....
Dat is een probleem als ik het voor mijn inkomsten zou doen, het heeft al best wat mond op mond reclame opgeleverd dat is mooi maar voordat je er aan verdient en het echt loopt heb je al heel wat tijd en geld geïnvesteerd in dat soort dingen en dan de concurrentie is hoog dus voor jou kiezen moet een duidelijke meerwaarde hebben!

Ook heb ik vaak betrokken familie met beperkt budget vaak tips gegeven hoe hun het zelf konden doen.
Ook bijvoorbeeld een memory blanket, een deken met herinneringen er op is geweldig voor dementerenden maar ook voor mentaal gehandicapten....zie het als naasten liefde want voor inkomsten moet je kosten maken die je bijna nooit terug verdient ik speel meestal net quitte en dan nog heb je zeveraars die het te veel vinden en het kant en klare spul wel 3x zo duur is!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:34

Alvast bedankt voor alle jullie tips. Zoals jullie zien is het echt nog een idee. Ik zal inderdaad eerst eens beginnen met informatie te zoeken of aan iemand hulp te vragen die er bekend mee is. Uitrekenen wat ik kwijt zal zijn aan kosten, en dus bekijken of het wel loont allemaal.
Afgelopen week alvast wat rondgekeken, en er is concurrentie, zeker. Maar veelal bedrijfjes maken dekens op bestelling en is de levertijd vrij lang, van 8 tot 12 weken zelfs. Als het me zou lukken allemaal, zou ik me willen onderscheiden nog door een vast assortiment klaar te hebben, zodat ik een beperkter assortiment heb, maar mijn levertijden dus wel korter zijn. Als ervaringsdeskundige als moeder, weet ik dat je soms op bent van alle zorgen en niet iedereen heeft de tijd, en het geduld om lang te wachten op hopelijk een hulpmiddel waarbij je kind, of zelf beter gaat slapen. Het idee van liever vandaag dan morgen.
Zoals ik zeg, het zijn nog maar ideeën allemaal, nog geen idee dus of het allemaal uitvoerbaar gaat zijn. Maar ben wel heel blij met jullie tips alvast!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:35

Overleg dit soort plannen wel tijdig met de uitkeringsinstantie. Dat kan nogal gevolgen hebben voor je (toekomstig) inkomen..

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:37

Als je op Amazon je deken besteld heb je die binnen enkele dagen in huis. Ik heb meerdere producten die jij aan wil gaan bieden en allemaal via Amazon.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:37

Dat ben ik sowieso van plan hoor! Maar wil dus eerst voor mezelf wat duidelijker hebben hoe en wat voordat ik dat traject in ga stappen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:42

Kijk ook goed naar de keurmerken waaraan je producten moeten voldoen, de algemene voorwaarden, retourvoorwaarden e.d.. Vooral de keurmerken zijn belangrijk.
Materiaal gebruik, hoeveel kilo, brandbaarheid ect ect.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:48

Maak eens een ondernemersplan en laat daar anderen naar kijken, inderdaad wat hier boven ook al is genoemd de kvk, verwacht er niet te veel van, mijn ervaring is dat het per vestiging verschilt of je veel of weinig informatie ontvangt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:58

Hou je ook rekening met alles wat erbij komt naast het daadwerkelijk maken van de producten? Marketing, bestellingen (en klachten, en retouren) afhandelen, materiaal inkopen, administratie bijhouden, website en/of social media bijwerken, productfoto's maken, pakketjes wegbrengen.

Heb je die kussens en dekens al eens gemaakt trouwens? Weet je al of je het leuk vindt om te doen? Ik gok dat je best 'n paar van die dingen moet maken voordat je een goede kwaliteit en afwerking kunt garanderen, en ook weet welke materialen het fijnst werken. En vergeet niet, zodra je gaat verkopen wordt het minder ontspannend want dan móet het af ipv dat je lekker op je eigen tempo kan werken.

Is dit iets wat je echt graag wil doen, of wil je dit vooral omdat je denkt dat het haalbaar is? Want als jij straks met tegenzin die dekens zit te maken terwijl je logeerkamer vol met voorraad en materiaal ligt en je er geen greintje ontspanning uit haalt door alle stress ben je nog verder van huis. Kan je 't niet eerst hobbymatig gaan doen, kijken hoe het bevalt? Op je eigen tempo werken en verkoop via Etsy of zo.