Ik ben nu 27 en sinds ruim een jaar aan het werk. Heb hiervoor HBO SJD en WO Rechtsgeleerdheid in Utrecht afgerond, beide bachelors. Begonnen met een algemene master Rechtsgeleerdheid in Tilburg, maar ik was daar niet op mijn plek, zowel op de uni niet als met de master niet. Na héél veel stress hierover gestopt, het voelde echt als falen. Ik ben begonnen met fulltime werken. Had het daar op zich naar mijn zin, maar geen droombaan. Hoeft ook niet meteen voor mij, tevreden is ook goed. Na 8 maanden gestopt omdat het team werd opgeheven, ik mocht blijven maar dit liep zo gek dat ik dacht, wellicht nu het moment om verder te zoeken naar iets dat nog beter bij me past. Ik heb een tijdelijk project van twee maanden gedaan wat érg leuk was, maar helaas maar voor twee maanden per jaar. Vervolgens begonnen met nieuwe baan en oh, hier was ik niet op mijn plek. Ging al vanaf week twee met stress naar mijn werk, dit liep alleen maar verder op, tot mijn werkgever en ik vorige week gezamenlijk besloten er 1 maart een punt achter te zetten. Dit was helemaal niet hoe ik het voor ogen had, maar ik herkende mezelf niet meer in extreem korte tijd.
Nu, dat geeft ruimte om weer opnieuw te bekijken wat dan wél. Al voor ik met deze laatste baan begon ben ik naar de masterdag in Leiden geweest. Toen ik met mijn vorige master begon heb ik me ook daarvoor ingeschreven, maar het niet gedaan vanwege de afstand. Het blijft kriebelen, dus nu gegaan en naar Jeugdrecht gaan kijken, dit wordt alleen daar aangeboden helaas. Vakinhoudelijk ben ik super enthousiast, heb nu eens echt het gevoel dat dit heel goed bij mij past. Ook waar je terecht zou komen qua werk is wat ik graag zou willen, vooral dit miste ik heel erg in mijn vorige master.
Maar dan. De beren.
Ik woon samen met mijn vriend in de buurt van Eindhoven. Leiden is dus een behoorlijk eind weg. Ik zou denk ik het liefst met de trein gaan vanwege files, ook al duurt dat ook erg lang. In de trein kan ik tenminste nog wat studeren/slapen en hoef ik me niet na een lange dag te concentreren op de weg. Fulltime studeren zie ik denk ik niet meer zitten, ik vind de afwisseling leuk en wat kunnen blijven verdienen is ook wel fijn. Ik zou de master over twee jaar willen verspreiden (in plaats van één) zodat ik ook ruimte heb om stages te lopen. Daar werd zo op gehamerd tijdens mijn bachelor, maar ik wist gewoon niet zo goed wat ik dan leuk vond, dus heb het niet gedaan. En merk nu met solliciteren dat ik daar wel echt last van heb. Ik ben breed opgeleid en heb eigenlijk nergens ervaring in. Financieel redden we het op het salaris van mijn vriend, ik zou er, in weke vorm ik uiteindelijk ook zou gaan studeren, alleen minimaal iets kleins naast willen/moeten doen om mijn paard van te kunnen betalen. Toch vind ik het wel 'spannend' om weer te gaan studeren, mijn leven zal weer even heel anders worden, en het voelt gek om me daarop in te stellen.Ik zit dus vooral in mijn maag met de afstand, wat ik ernaast zou willen doen qua baan om iets van inkomen te hebben, het feit dat ik weer een paar jaar onder de pannen ben en voor mijn gevoel, hoe gek ook, een stap terug doe door weer te gaan studeren. En wat ook niet helpt in het piepkleine stemmetje in mijn achterhoofd dat last heeft van faalgevoelens en soms, op de twijfelachtige momenten, zich afvraagt of het niet een uitvlucht is om iets nieuws te gaan zoeken omdat mijn laatste baan en de eerdere master dus geen succes waren. Rationeel kan ik best bedenken dat dit een zoektocht is en dat daar niks mis mee is, maar zeg dat maar tegen dat stemmetje... Praktisch gezien moet ik maart tot en met augustus nog overbruggen qua werk. En ook daadwerkelijk aangenomen op de master, dus dat kan ook nog roet in het eten gooien.
Zo, een heel verhaal. Ik merk dat het al goed voelt door het allemaal op te schrijven. Wellicht dat er iemand daarnaast nog tips/ideeën en vooral ervaringen heeft met een master beginnen na even gewerkt te hebben, of met een master volgen met lange reisafstand.
Topic van de maand!
Het is nog maar half 10 dames
ik ben dus niet de enige, zeker niet in combinatie met de naam van ts. Sorry
Daarna vanaf sept nog 3 dagen per week gewerkt naast m’n studie op de stageplek en na afstuderen fulltime aan de slag. Heb wel een half jaar uitloop gehad in de master doordat het 2e gedeelte echt te druk werd met 6 vakken, masterthesis en 3 dagen werken in een half jaar. Dus klein stukje thesis in die periode gedaan, alle vakken afgerond en half jaar erna thesis afgerond en afgestudeerd.