Wanneer wist jij wat je werkpassie is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Wanneer wist jij wat je werkpassie is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 21:22

Hallo! :D

Over een klein tijdje tik ik de 30 aan en ik weet absoluut niet wat ik wil doen. Nog steeds niet.
Ik werk nu sinds 3 maanden in de recruitment waarvan ik dacht voordat ik begon "dit is het, dit is zo divers werk dat ga ik leuk vinden!".

Maar dat is dus niet zo. De dagen duren lang, en ik kom moe en niet blij thuis.

Ik zit nu al enkele weken thuis lijstjes te maken met plusjes en minnetjes. Indeed af te speuren met wat spreekt mij aan? Waar krijg ik energie van? Maar ik weet het gewoon echt niet.

Ik weet van gekkigheid niet wat nu te doen, hoe ga ik verder?

Hoe heb jij dat gedaan? Ben jij blij met je baan? Hoe kwam je bij deze keuze?

Whale

Re: Wanneer wist jij wat je werkpassie is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:26

Ik zit hier ook mee. Zit nu sinds 2 weken thuis, Indeed wat aan het afspeuren, maar ik heb echt géén flauw idee wat ik wil, er is eigenlijk niks waarbij ik denk "Yay!" := Ik heb een marketingopleiding gedaan, maar vindt daar eigenlijk geen bal aan. Maar ja, dan wat?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 21:26

Whale schreef:
Ik zit hier ook mee. Zit nu sinds 2 weken thuis, Indeed wat aan het afspeuren, maar ik heb echt géén flauw idee wat ik wil, er is eigenlijk niks waarbij ik denk "Yay!" := Ik heb een marketingopleiding gedaan, maar vindt daar eigenlijk geen bal aan. Maar ja, dan wat?

Zelfde hier! Marketingopleiding gedaan maar dat is gewoon echt niet mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:28

als je niks echt leuk vind, kun je misschien een beroep gaan doen waarin je wat betekent voor andere mensen. dan hebben zij daar tenminste nog wat aan je inzet. en ik denk dat je daar voldoening en werkplezier uit kan halen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:36

Ik herken het wel..

Ik ben na een opleiding dierverzorging en een jaar werken in deze branche tot de conclusie gekomen dat dat echt mijn ding niet was.

Na het behalen van mijn motorrijbewijs heb ik me laten omscholen tot instructeur voor auto, motor en brommer. In deze branche 12,5jr met heel veel plezier gewerkt. Toen ik na 10jr bij mijn opleider (of eigenlijk met zijn ega) een conflict kreeg nav iets echt heel doms en ben opgestapt en verder van huis ging werken bleek hoeveel nadelen er aan een baan in een branche zonder cao zitten.

Ik kreeg een baan aangeboden in de spoedzorg (chauffeur ambu) en ben dat gaan doen, via mijn werk daar kreeg ik de vraag of ik niet ook een aantal uren voor een huisarts wilde komen werken en dat heb ik met 2 handen aangepakt.
Ben gestopt met rijles geven en werk nu deels op de ambu en deels bij een huisarts. Voor dat laatste ben ik nog bezig om me te laten omscholen, door mijn werk in de spoedzorg ben ik heel bedreven in de acute opvang en behandeling maar dat is niet het enige waarvoor mensen bij de huisarts komen. Ik denk en hoop dat ik nu mijn draai gevonden heb. Ik heb in elk geval een behoorlijke bak levenservaring mee.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:39

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-02-25 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:40

Aan mijn reactie zal je niks hebben, want ik weet al heel mijn leven dat ik dierenarts wil worden :') . Over 2.5 jaar zal het eindelijk werkelijkheid worden *\o/*

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:50

Ik loop hier op dit moment ook zo tegenaan.. Tips heb ik niet echt voor je, maar ik lees graag mee in dit topic. Weet in ieder geval dat je niet de enige bent met dit gevoel, ook al lijkt het alsof iedereen in het 'echte leven' zijn roeping heeft gevonden en zijn cv perfect uitgestippeld. Dat gevoel krijg ik soms, waardoor ik het nog vervelender vind het zelf even niet zo te weten.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:52

Hier nog iemand die het niet weet en ik ben inmiddels 48. Ooit wilde ik dierenarts worden maar dat was te hoog gegrepen dus heb ik diermanagement gestudeerd. Na m'n afstuderen via een uitzendbaan de administratie ingerold. Via thuisstudie een rits diploma's gehaald op administratief gebied (pdb, pdl, mba, medewerker personeelzaken) en werk nu in een functie waar het allemaal van pas komt. Ontzettend leuke organisatie en collega's, maar kan me niet voorstellen dat ik dit tot m'n pensioen ga doen. Tijdje terug begonnen met een studie informatiekunde aan de open universiteit die nu even on hold staat. Nog steeds twijfel of ik dat weer op wil pakken. Geloof dat dat ook niet echt is wat ik wil. Maar wat dan wel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:56

Volgens mij doet bijna iedereen maar gewoon wat en als je het handig samenvat lijkt het achteraf net alsof het een plan was :=
Ik ben 41, en ben benieuwd wat voor werk ik doe als ik later groot ben :P
Vorig jaar naar een consultant baan gewisseld zodat ik lekker veel opties kan zien, dat bevalt voorlopig nog goed.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:00

Hier nog een ben 35 en weet het ook niet. Dierverzorging gedaan geen werk kunnen , en in de horeca beland en om laten scholen. Maar helaas na niveau 2 moeten stoppen, omdat het bedrijf mij eruit wilde want ik was te oud(26 toen).

Nu al ruim 8jaar in dienst bij een fasfood keten zit opzich goed vast contract leuke collegas. Maar beloofde doorgroei krijg ik maar niet ondanks vrage en solliciteren voor de functie. En dat omdat er een nieuwe filliaal manager is gekomen. En veel oude shift managers gaan 1 voor 1 weg. Wat het wel een stuk minder leuk maakt. En ik mij nu afvraag wat ik nu echt graag wil met mijn leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:03

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet zo veel mee bezig ben, met de toekomst. Als ik iets niet meer leuk vind dan zien we wel weer.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:09

Wat heb ik dat ook lastig gevonden. Begon met SPW, maar daar kon ik niet echt mijn ei in kwijt. Door naar de onderwijsassistent en vandaaruit naar de PABO. Sta nu bijna 13 jaar voor de klas en het bevalt heel goed.
Misschien is het mogelijk om bij verschillende beroepen een kijkje te nemen?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:16

Al eens aan je vrienden en familie gevraagd wat zij er van denken? Misschien weet je zelf niet wat je wil, maar zien anderen net wel wat bij je kan passen.

Ik was vorig jaar ook teneinde raad na 10 jaar in de supermarkt. Veel gesolliciteerd voor verschillende jobs, enkele maanden thuis gezeten en dan op advies van familieleden in de tuinaanleg begonnen! Ik volg nu een opleiding en zoals het er naar uitziet zal ik komende zomer zelfstandig een bedrijfje oprichten :) iets héél anders dan wat ik gewend was maar tot m'n grote verbazing wel echt iets wat ik graag doe!

Ohja, ik ben 29 jaar ;-)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:17

Lori schreef:
Al eens van een creatieve generalist gehoord? .

Hier heb ik me een tijdje geleden over ingelezen. En daar herken ik mijzelf ontzettend in.

34 jaar, en geen idee wat ik wil. Of eigenlijk heb ik elke 3-4 maanden een ander idee over wat ik wil.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:22

emilyslaluna schreef:
Aan mijn reactie zal je niks hebben, want ik weet al heel mijn leven dat ik dierenarts wil worden :') . Over 2.5 jaar zal het eindelijk werkelijkheid worden *\o/*

Pas maar op, ook dat zegt niks. Ik had hetzelfde. Ik ben dierenarts maar niet meer werkzaam in de praktijk. Weet ook niet of ik ooit terug ga/wil. Meerdere studiegenoten overigens.

TS wat lastig dat je zo klem zit. Raak je snel verveelt? Want het is volgens mij bij de meeste banen wel lastig om elke dag nieuw en anders werk te doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:27

Ik meld me ook hier.
Heb nu een baan voor 40 uur die me echt begint op te breken. Maar weet ook niet wat ik zou willen.
Niet in de zorg of onderwijs in ieder geval.
Heb diploma paraveterinair.
Werk nu in een bedrijfsmagazijn en ga elke dag met veel tegenzin naar mn werk.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:36

Maar hoe dan? Ik heb dan altijd het idee dat je de feeling met jezelf echt ergens kwijtgeraakt bent. Of misschien is dat alleen maar omdat ik het zo niet herken hoor. Ik hoop dat je dat (terug) kunt vinden, want het lijkt me echt heel rot om dat niet te weten.

Hoe dan ook, ga eens terug naar de basis.
Hoe zou je jezelf omschrijven? Wat maakt jou nu echt jou? Wat is je lievelingsding om te doen als je een vrije dag hebt? Wat deed je als kind graag? Waar klopt je hart sneller van? Als je nog een jaar/10 jaar/vul-wat-in te leven had, wat zou je dan doen?

Als je het dan nog niet weet, ga eens op reis. Liefs in je eentje, een maand ofzo als je dat lukt, naar een land dat je niet kent. En als dat te lang is, ga dan een week. Of 3 dagen desnoods.

Oh, en vergeet vervolgens niet dat de 'leuke' beroepen ook niet altijd op alle momenten leuk zijn ,en dat hard werken gewoon hard werken is. En dat dat ook niet erg hoeft te zijn, maar ik merk dat dat regelmatig onderschat wordt als mensen bijvoorbeeld een idee in hun hoofd bouwen over wat ik doe ;)
(ik ben natuurillustrator en maker van mindfulness apps en woon op een berg in spanje)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:41

Sizzle schreef:
Volgens mij doet bijna iedereen maar gewoon wat en als je het handig samenvat lijkt het achteraf net alsof het een plan was :=
Ik ben 41, en ben benieuwd wat voor werk ik doe als ik later groot ben :P
Vorig jaar naar een consultant baan gewisseld zodat ik lekker veel opties kan zien, dat bevalt voorlopig nog goed.

:j

Ik riep als kind al dat 'k bioloog wou worden, maar tijdens mijn middelbare studies verdween dat plan al snel naar de achtergrond. Door een opmerking van een vriend indertijd me toch ingeschreven voor de studie biologie aan de universiteit, en pfoe, wat heb 'k afgezien :') Uiteindelijk wel gehaald en na drie maanden solliciteren kon 'k aan de slag bij een natuurorganisatie in een tijdelijke, halftijdse job. Zó veel geluk mee gehad achteraf, want er volgden nog enkele tijdelijke contracten en nu toch al een heel aantal jaar als bioloog aan de slag bij deze organisatie.

Veel van mijn medestudenten zijn in totaal andere richtingen beland. Ik ben blij dat 'k kan doen waar mijn interesse altijd al lag, maar er kwam een heleboel geluk en puur toeval bij kijken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:41

Ik ben er inmiddels achter dat ik voor geen enkele baan passie heb en heb er toch genoeg gehad, van para veterinair tot financieel adviseur. Voor mijn vrije tijd en mijn paarden heb ik echter wel passie en met mijn baan als financieel adviseur verdien ik meer dan genoeg om maar 20 uur per week te hoeven werken en daarnaast ook nog al mijn bonussen om te zetten in vrije tijd zodat ik 1 week per maand vakantie kan nemen.........dus ik accepteer de baan zonder passie, ben blij met mijn fijne collega's en nog blijer met veel vrije tijd en voldoende financiële ruimte. Misschien kun je op die manier en met die gedachte naar een baan gaan zoeken??

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:43

Ik wist het al toen ik 13 was, ben daarom ook havo gaan doen in plaats van vwo omdat ik toch naar een mbo zou gaan. Ik werk in de muziekindustrie. Ben nu 19.

Misschien werkt het om eens aan de mensen om je heen te vragen wat hun jou zien doen? Daar krijg je wellicht inspiratie van.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:49

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit dilemma. Bijna 40 en ook geen idee wat ik wil gaan doen. Voor nu zit ik prima meer omdat ik het goed kan combineren met de kinderen omdat ik alleenstaande ouder ben, maar niet iets wat ik nog jaren zou willen doen.
Op kantoor, de zorg of onderwijs is niets voor mij en als ik vacatures bekijk zie ik veel 'engelse' termen waarvan ik geen idee heb wat ze inhouden. Mijn kinderen vragen wel eens , mam wat ga jij later worden? Euhh...geen idee

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:57

Ik heb ook nooit geweten wat ik wilde doen... Ieder jaar wel een ander idee in mijn hoofd gehad.
Na de middelbare een opleiding begonnen, na driekwart jaar ook weer mee gestopt.
Ben toen maar gaan werken via een uitzendbureu in de technische sector. Voor tijdelijk, dacht ik, want "techniek is echt niet mijn ding"

Nou ja, je raadt het misschien al. Zit nog steeds in de technische sector. Mijn werk zag potentie in me en heeft me een opleiding aangeboden, welke ik aangepakt heb.
Het is niet zo dat ik het werk niet leuk vind, maar kapot ben ik er ook niet van.
Ik weet nu al dat ik het niet tot mij pensioen blijf doen, maar voor nu vind ik het belangrijker dat ik een stabiel inkomen heb.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:01

Ik wilde vroeger altijd dierenarts worden, is sinds mijn 6e mijn droom geweest tot mijn 18e en ik erachter kwam dat het VWO te zwaar was. Daarna een half jaar horecaopleiding gedaan en nu hopelijk echt mijn passie gevonden. Ik studeer momenteel HRM.

Of ik er nog steeds zo over denk als ik werk? Ik hoop het echt, want ik vind de studie tot nu toe echt heel tof.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:01

Vroeger toen ik rond 6 jaar was zei ik al dat ik met dieren wou werken. Toen ik 12 was zei ik dat het koeien werden. Nu ben ik 30 en ben nu 12 jaar werkzaam in de veehouderij :+ :D