Opleiding stres

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Opleiding stres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 20:50

Help..
Ik moet me voor 1 april weer gaan inschrijven voor een mbo opleiding.

Niveau 1 heb ik binnen in de helpende zorg en welzijn.
Daarna ben ik naar niveau 2 service medewerker breed gegaan.. maar moest ik in het begin van de opleiding stoppen wegens omstandigheden en de knoop die ik met mezelf heb.
Sinds begin september ben ik dus aan het kijken wat ik precies leuk vind. Maar ik weet het gewoon niet..
Ik vind het belangrijk dat ik er later wel werk in kan vinden maar het ook leuk vind om te doen.

Afgelopen vrijdag en zaterdag ben ik wezen kijken bij een aantal opleidingen die me een beetje aanspraken, met de hoop dat het in BBL kan, de dierenopleiding heb ik gekeken alleen spreekt het mij niet heel erg aan op het moeilijke werkgebied.
Daarna ben ik bij de bakkersopleiding gaan kijken alleen wordt er gezegd dat dit heel zwaar is..
Daarna ben ik gaan kijken bij iets wat ik oprecht leuk vind om te doen en dagelijks doe. Mediavormgeving alleen is dit niveau 4, waarom ik naar deze opleiding gekeken heb is om ook te vragen welke opleiding ik het beste zou kunnen doen in die richting.
De persoon zei dat ik dan het beste met ict niveau 2 kan beginnen , computers vind ik leuk. Maar vraag me af of ik computers maken wel zal snappen..
Ook in mediavormgeving is niet heel veel te vinden qua werk geloof ik, ik weet ook niet precies waar ik aan moet denken qua banen.

Bakkersopleiding is dus erg zwaar voor mij i.v.m mijn rugklachten die ik altijd hou.

Hoe kan ik het beste een opleiding vinden waarvan ik echt overtuigd wordt van 'dit is de opleiding!'
Ik weet het gewoon niet...
Het moet ook BBL zijn.
Of hoe kan ik het beste denken? Ik heb ook al beroepstesten gedaan maar daar komt niet echt iets uit.

Munnie

Re: Opleiding stres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:57

Ik denk dat het altijd lastig blijft en je toch nooit precies weet wat je ervan kan verwachten.
Ik ben gaandeweg mijn opleiding bedrijfskunde erachter gekomen dat ik niet in de bank en verzekeringswezen wil blijven zitten wat ik eerst dacht.

Kan je alleen maar aanraden om iets te kiezen waar je ook banen in kan vinden. Denk aan technische opleidingen. Vanuit daar kan je weer doorleren lijkt mij als het toch niet zo bevalt.
Ik heb gekozen voor een brede opleiding maar ik ben niet thuis in de mbo opleidingen maar geloof dat die erg vak gericht zijn dus dat is dan weer lastig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:29

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:53

Zeker proberen om mee te lopen, dan krijg je echt een beter beeld van wat je dagelijks moet doen.

Is het verplicht om je voor 1 april in te schrijven of kan je ook een tussenjaar nemen? Een kleine twee jaar geleden had ik dezelfde druk om voor een opleiding te kiezen omdat je door je omgeving enorm gepusht wordt. Lang verhaal kort, ik heb onder die druk een verkeerde opleiding gekozen en ben heel erg ongelukkig geweest voor ik ben gestopt en ben gaan doen wat ik zelf graag wil.
Je zult altijd wel tegen dingen aanlopen in een opleiding en het kan heel goed zijn dat je nooit gaat weten wat je 'later wilt worden'. Dus echt, volg je hart en ga doen wat je leuk lijkt en niet wat het beste gaat betalen later.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:05

Muiz schreef:
Zeker proberen om mee te lopen, dan krijg je echt een beter beeld van wat je dagelijks moet doen.

Is het verplicht om je voor 1 april in te schrijven of kan je ook een tussenjaar nemen? Een kleine twee jaar geleden had ik dezelfde druk om voor een opleiding te kiezen omdat je door je omgeving enorm gepusht wordt. Lang verhaal kort, ik heb onder die druk een verkeerde opleiding gekozen en ben heel erg ongelukkig geweest voor ik ben gestopt en ben gaan doen wat ik zelf graag wil.
Je zult altijd wel tegen dingen aanlopen in een opleiding en het kan heel goed zijn dat je nooit gaat weten wat je 'later wilt worden'. Dus echt, volg je hart en ga doen wat je leuk lijkt en niet wat het beste gaat betalen later.

Als je je voor 1 april inschrijft ben je zeker van een plekje op de opleiding ( m.u.v opleidingen met een numerus fixus) na 1 april is een mbo dan niet verplicht je aan te nemen en kunnen opleidingen vol zitten. Je hebt pas een startkwalificatie met een diploma op niveau 2, dus als TS nog geen 18 is dan is ze nog leerplichtig.

TS ben je ook al met de decaan in gesprek geweest voor een beroepskeuzetest? Als je niet handig bent met computers dan zou ik niet zo gauw iets in die richting kiezen. Maar wil je graag dingen maken of liever met mensen werken?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 23:52

Muiz schreef:

Momenteel heb ik ook een tussenjaar. De opleiding service medewerker breed was niks en het was op een ongelukkige moment.. en die opleiding is ook onder druk gekozen toen

Als ik nog een tussen jaar moet nemen is wel erg lang

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 23:54

har166 schreef:
Muiz schreef:

Als je je voor 1 april inschrijft ben je zeker van een plekje op de opleiding ( m.u.v opleidingen met een numerus fixus) na 1 april is een mbo dan niet verplicht je aan te nemen en kunnen opleidingen vol zitten. Je hebt pas een startkwalificatie met een diploma op niveau 2, dus als TS nog geen 18 is dan is ze nog leerplichtig.

TS ben je ook al met de decaan in gesprek geweest voor een beroepskeuzetest? Als je niet handig bent met computers dan zou ik niet zo gauw iets in die richting kiezen. Maar wil je graag dingen maken of liever met mensen werken?

Ik ben 18, opzich wel handig met computers maar meer richting photoshop editen etc.
Maar echt maken nee..

Dingen maken vind ik wel leuk.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 23:14

Het is zo lastig.. de opleiding media vormgeving lijkt mij onwijs leuk puur om te zorgen dat ik jaar 2 door kom.
Alleen is daar geen bll in.
Weet iemand iets van een opleiding in de photoshop , ontwerp?

Of iets waardoor je via een bedrijf opleidingen kan halen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:17

FennyPower schreef:
Het is zo lastig.. de opleiding media vormgeving lijkt mij onwijs leuk puur om te zorgen dat ik jaar 2 door kom.
Alleen is daar geen bll in.
Weet iemand iets van een opleiding in de photoshop , ontwerp?

Of iets waardoor je via een bedrijf opleidingen kan halen?

Er zijn wel opleidingen voor indesign en photoshop maar dit zijn vaak thuis studies of cursussen omdat het gok ik niet haalbaar is daar klassen mee te vullen met garantie op een baan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:27

Opleiding Sign is niveau 2 en denk ik wel wat voor je, maar dat is geen BBL. Je hebt in die richting op dat niveau gewoonweg niet zoveel opleidingen. Je komt dat toch een beetje uit op servicemedewerker, verkoper, gastvrouw/secretaresse, de zorg of de technische beroepen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:31

BBL plek vinden op niveau 2 is sowieso lastig. Misschien in een winkel? Zeeman heeft een goede interne BBL opleiding. Juist ook voor mensen die wat extra steun kunnen gebruiken.