Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 15:03

Klinkt als een simpele vraag, maar is je vakantie aanvragen op een memoblaadje en deze geven aan je werkgever voldoende? Telt het via de app? Moet je een papier printen en ondertekenen? Ik lees op internet dat de werkgever binnen twee weken moet reageren binnen aanvraag en dat het anders telt als goedgekeurd, maar zou het zelfs mondeling tellen? Ik ben nieuwsgierig hoe het werkt. Hoe gaat het bij jullie in z'n werk?

MilesNF

Re: Wanneer telt een vakantie aanvraag als vakantie aanvraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:08

Het telt als je de procedure hebt gevolgd zoals die binnen het bedrijf geldt. Dus dat kan via mail, app, per brief zijn of welke andere regeling geldt binnen het bedrijf.

Die regel waar jij het over hebt staat in de wet https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-09-19
638 onder punt 2.
Moet dus in ieder geval schriftelijk zijn, niet mondeling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:41

Dat is per bedrijf verschillend.
In mijn huidige functie spreken we onderling af, er is geen sprake van goed of afkeuring.
Mijn vorige bedrijf ging heel formeel via een formulier. Daar heb ik een keer gehad dat een leidinggevende voor de zekerheid nooit toestemming wilde geven omdat hij wilde dat het ieder moment weer intrekbaar was (zelfs op de eerste dag van je vakantie) 8)7
Heb hem toen gezegd dat als hij mij daadwerkelijk zou bellen om terug te komen dat ik dan helemaal nooit meer terug kom :o (kort erna heb ik sowieso ontslag genomen).

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:59

Sizzle schreef:
Dat is per bedrijf verschillend.
In mijn huidige functie spreken we onderling af, er is geen sprake van goed of afkeuring.
Mijn vorige bedrijf ging heel formeel via een formulier. Daar heb ik een keer gehad dat een leidinggevende voor de zekerheid nooit toestemming wilde geven omdat hij wilde dat het ieder moment weer intrekbaar was (zelfs op de eerste dag van je vakantie) 8)7
Heb hem toen gezegd dat als hij mij daadwerkelijk zou bellen om terug te komen dat ik dan helemaal nooit meer terug kom :o (kort erna heb ik sowieso ontslag genomen).

Grappig, wettelijk gezien kan dat niet eens

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:06

Dat is inderdaad per bedrijf verschillend. Ik stem het af met collega's in de vakantieperiodes, zomer en kerst dus. Gewoon een vrije dag neem ik gewoon, in mijn functie heeft niet direct iemand daar last van. Mijn manager houdt zich er echt niet mee bezig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:17

Bij mijn baan: op het werk in de pc in het veld waar je normaal je werkuren invult, zet je neer dat je vakantieuren op wilt nemen. Daarna vraag je via planning een vervanger aan. Binnen twee weken krijg je een mail of het goedgekeurd is of niet. Als er geen vervanging geregeld kan worden, dan wordt het afgekeurd. Dit is voor snipperdagen.

Vakanties gaan hetzelfde maar dan moet je voor een bepaalde maand vrij gevraagd hebben. Dus als je in januari t/m maart op vakantie wilt, vraag je het voor 1 oktober aan. Als je van maart t/m september met vakantie wilt, moet je dit voor 1 februari aanvragen. September t/m december vraag je uiterlijk 1 mei aan.

Bij mijn oude baan kon je alleen vrij wanneer de zaak sloot. Tussentijds vakantie of snipperdag opnemen was onmogelijk.alleen bij hoge uitzondering en met lood in je schoenen om het te vragen, wetende dat je afgebekt werd, was er heeeeel soms iets mogelijk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 02:27

De afdeling waar ik werk (man of dertig momenteel) is verdeeld in teams. Het wordt eerst binnen je eigen team en met je senior (ben zelf senior van één van de teams) overlegd. Daarna wordt het naar de planner (ikzelf, ik plan voor de hele afdeling) gemaild om tegen de jaarplanning te houden, en als dat akkoord is wordt het ingediend in het verlofprogramma en geaccordeerd door de manager.

Bij ons zijn er wel aparte procedures voor het aanvragen van zomervakantie (mei - aug) en kerstvakantie (dec - jan). De zomervakanties kunnen nu doorgegeven worden en alle wensen worden in kaart gebracht, waarna halverwege februari eventuele knelpunten besproken worden en knopen doorgehakt worden. Dit om te voorkomen dat mensen nu al verlof aanvragen voor 2026 enzo. In augustus / september wordt dat gedaan voor de kerstvakantie. Uitzonderingen (we hebben bijvoorbeeld een collega die in dec/jan naar de VS moest voor een bruiloft) kunnen dat direct met de manager afstemmen, en dan krijg ik het vanuit de manager door.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:11

Exitium schreef:
De afdeling waar ik werk (man of dertig momenteel) is verdeeld in teams. Het wordt eerst binnen je eigen team en met je senior (ben zelf senior van één van de teams) overlegd. Daarna wordt het naar de planner (ikzelf, ik plan voor de hele afdeling) gemaild om tegen de jaarplanning te houden, en als dat akkoord is wordt het ingediend in het verlofprogramma en geaccordeerd door de manager.

Bij ons zijn er wel aparte procedures voor het aanvragen van zomervakantie (mei - aug) en kerstvakantie (dec - jan). De zomervakanties kunnen nu doorgegeven worden en alle wensen worden in kaart gebracht, waarna halverwege februari eventuele knelpunten besproken worden en knopen doorgehakt worden. Dit om te voorkomen dat mensen nu al verlof aanvragen voor 2026 enzo. In augustus / september wordt dat gedaan voor de kerstvakantie. Uitzonderingen (we hebben bijvoorbeeld een collega die in dec/jan naar de VS moest voor een bruiloft) kunnen dat direct met de manager afstemmen, en dan krijg ik het vanuit de manager door.

Daar zou ik dus echt niet blij mee zijn, half februari...

Ik heb 2 weken geleden de camping geboekt en deze zat half januari al voor 80% vol....

Op het bedrijf waar ik nu werk, moet het via een formulier en moet je 2 keuzes doorgeven.

Ik kom daar net binnen dus kreeg keuze 2, ben daar nog pissig over.. vul niet voor niets bepaalde data in.

Volgend jaar krijgen ze mijn vakantie strookje gewoon in oktober }>

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:17

Verschilt denk ik per werkgever.

Bij ons zijn er bepaalde sluitingsdata voor de vakantie en bepaalde data waarvoor we goedkeuring moeten krijgen. Voor de zomervakantie (vanaf 15 mei t/m september) moesten we voor 1 dec indienen via de mail, en dan krijgen we voor januari goedkeuring. Of niet, maar als alles gewoon goed is overlegd met de collega’s krijgen we altijd wel goedkeuring.

Wil je na de sluitingsdata toch nog vrij aanvragen kan dat ook, maar dan sta je wel achteraan en kan het alleen als er nog waarneming vrij is. Een dagje kan meestal wel, een week vaak ook als het geen hoogseizoen is, maar je kan dan meestal geen 3 weken krijgen. (Wel logisch vind ik)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:18

Wij hebben vastgestelde periodes om de vakantie wensen te inventariseren. Je vakantiewensen stuur je dan per mail. Bv de zomervakantie is midden december bekend. wanneer je na deze periode nog vrij wil nemen in de zomervakantie kan dit alleen als het rooster het toelaat.
Wil je bv een dagje vrij dan geef je dit via het computersysteem aan en wordt het door de LG af- of goedgekeurd.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:23

Bij ons moet je via de app je vakantie aanvragen,normaal gezien wordt deze dan binnen 5 dagen goed/afgekeurd. Bij mij dienen er 2 leidinggevende dit goed te keuren, omdat ik op 2 plaatsen belangen heb, eigenlijk proberen ze altijd iedereen op de door hem/haar gewenste dagen vakantie te geven, ikzelf zit niet aan schoolvakanties vast, dus voor mij is het eigenlijk geen probleem, maar degene die wel aan de schoolvakanties vast zitten komt het wel eens voor dat er te veel in 1 periode tegelijk willen en dan geldt; wie het eerst komt wie het eerst maalt. In december kwam 1 van mijn leidinggevende al met de vraag, wie wanneer op vakantie ging, dat was een beetje vroeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:31

Wie het eerst komt wie het eerst maalt lijkt me toch niet zo eerlijk :o Zul je altijd weer zien dat je collega’s hebt die 2 jaar van tevoren alle schoolvakanties boeken en jij weer net naast de pot piest :Y)

December is hier precies vroeg genoeg :+ In januari wil ik toch wel uitsluitsel om mn vakantie te gaan boeken. Daarnaast moet er een hoop geregeld worden; zomerwaarnemers aangenomen worden etc. Daar heb je wel ruim de tijd voor nodig.

Maar de vakantieaanvraagdata zijn hier gewoon in de CAO vastgelegd, dat scheelt :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:54

Wij zijn redelijk vrij in het bepalen van wanneer we vakantie nemen. In de zomer mogen we 4 weken nemen en daarbuiten Max 3 weken.
Het is wel handig om ver van te voren het aan te vragen want bij vergaderingen en bijeenkomsten krijg je geen vrij.(tenzij je het al had aangevraagd.) dit levert doorgaans geen problemen op omdat ze ook wel rekening houden met vakantieperiodes. En als je iets heel bijzonders hebt dan is het soms in overleg nog wel mogelijk.

Ik vraag mijn vakantie aan via een app op mijn iPad en mijn leidinggevende keurt dat goed.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:12

Hier moet je gewoon inloggen op het intranet, geef je aan welke dagen je vrij neemt en onder de 14 dagen wordt het direct goedgekeurd zonder dat er iemand naar kijkt. Uiteraard wel handig om even met de klant te overleggen wanneer je vakantie opneemt, maar in principe kan en mag alles hier. Maakt ook weinig uit wanneer ik vakantie doorgeef, of dat nou een maand van tevoren is of 6 maanden :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:54

Wij moeten een formulier inleveren bij onze leidinggevende. Probleem is alleen op dot moment dat ze verlof na 1 april niks mee doet, omdat ze weggaat. Er komt dan een nieuwe leidinggevende. Weet iemand trouwens hoe het dan zit met die 2 weken regel?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:34

Bij ons is het voor 1 maart je zomervakantie doorgeven. Gaat op volgorde van binnenkomst, maar er wordt ook gekeken naar wie er vast zit aan de schoolvakantie en/of bouwvak.
De rest vraag je aan op een formulier en als dat na 2 weken niet is afgekeurd dan heb je vrij. Wij hebben in de tussentijd een manager wissel gehad en de aanvragen die toen zijn blijven liggen zijn automatisch goedgekeurd, vanwege die 2 weken regel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:36

Wij hebben gewoon formulieren waarop vakantie/vrij wordt aangevraagd. Dan krijg je per mail of mondeling goedkeuring en eventueel krijg je n kopie met handtekening van goedkeuring. Die wordt in je dossier gestopt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:01

Ik heb een hele flexibele baan en mijn leiding gevende is heel makkelijk.
Ik stuur gewoon een mailtje, en dan is het eigenlijk altijd gewoon goed.
Ga je zomers weg dan weten ze dat het liefste wel voor maart.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:25

Ik kan weg wanneer ik wil. Als ik maar zorg dat ik afstem met mijn directe collega en zelf mijn afspraken zo plan dat het werk door kan gaan. Erg fijn dus die flexibiliteit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:38

Aan collega: Volgende maand wil ik een week vrij, wat zijn jouw plannen?
Collega: ik wou de week erna gaan, dus dat gaat goed.

Samen naar leidinggevende: wij gaan dan op vakantie, dat je er even rekening mee houdt.

Nog nooit commentaar op gehad.

Maar het werk wat wij deden was planbaar waardoor je ervoor kon zorgen dat je in die tijd weinig werk had en het beetje wat over bleef kon eenvoudig overgedragen worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:46

Ik werk in een team van 20+ cassieres dus er is bijna altijd wel iemand op vakantie lol.
De dames met kinderen en/of man in de bouw zijn gebonden aan bouwvak dus wij pakken altijd erbuiten.

We hebben een systeem waar we ook de uren controleren en correcties aanvragen van uren waar je dus ook verlof kan indienen.
Als hoofdcassieres onderling(4/5 man) spreken we wel nog extra af want meer dan 2 man kun je tegelijk niet missen.

Mijn vriend zijn werk daarintegen is echt een ramp en ieder jaar frustrerend. Heb besloten dat ik nu al de vakantie voor 2021 ga uitzoeken en doorgeven daar want dit is echt niet meer grappig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:54

SuperAssie schreef:
Ik werk in een team van 20+ cassieres dus er is bijna altijd wel iemand op vakantie lol.
De dames met kinderen en/of man in de bouw zijn gebonden aan bouwvak dus wij pakken altijd erbuiten.

We hebben een systeem waar we ook de uren controleren en correcties aanvragen van uren waar je dus ook verlof kan indienen.
Als hoofdcassieres onderling(4/5 man) spreken we wel nog extra af want meer dan 2 man kun je tegelijk niet missen.

Mijn vriend zijn werk daarintegen is echt een ramp en ieder jaar frustrerend. Heb besloten dat ik nu al de vakantie voor 2021 ga uitzoeken en doorgeven daar want dit is echt niet meer grappig.

Wellicht een andere werkgever zoeken?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:58

ikke schreef:
SuperAssie schreef:

Wellicht een andere werkgever zoeken?

Waarom? Het werk wat hij doet is hij prima tevreden over.
Alleen de vakanties zijn een ramp. Alleen omdat hij flex chauffeur is en hij hierdoor juist de vakanties van anderen opvangt is het gewoon rot.

Als iedereen om elke ergernis een andere baan moest zoeken hadden we banen te kort gok ik..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:25

Ik check het informeel bij mn teamgenoten of het uitkomt en vul het dan in op de HR app die wij hebben. Leidinggevende dient het dan goed te keuren, gebeurt meestal dezelfde dag nog.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 10:07

Ik vind februari aanvragen voor de zomer ook erg kort klinken, vooral in het hoogseizoen zijn accommodaties snel vol.

Tot nu toe gaat het bij ons telkens anders wat het nogal verwarrend maakt. Ik snap ook dat we in de drukste twee maanden niet weg kunnen, maar nu wil ze invoeren dat we alleen nog in de kindervakanties gaan. Ik leef om te reizen, maar heb het verder wel naar mijn zin op het werk dus ik zit een beetje in dubio wat ik hiermee wil/kan. Want in het hoogseizoen is reizen veel duurder en op veel plekken veel drukker. We werken wel maar met 8 man en ik snap het van haar kant wel, maar ik werk eigenlijk fulltime om reizen bij elkaar te sparen. Het is wel vaker aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar dat het personeel in de kindervakanties gaat, maar in de afgelopen 5 jaar was het niet echt een probleem om daarbuiten te gaan.