Hulp bij literatuuronderzoek... Goede deelvragen bedenken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hulp bij literatuuronderzoek... Goede deelvragen bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:39

Joeh, bokkers.

Ik loop vast bij mijn literatuuronderzoek en hoopte op een frisse blik van buiten. Ik studeer Nederlands aan de UvA en moet nu een literatuuronderzoek in 2 weken doen en mijn docent is dus echt naadje streng :o Supergoed natuurlijk, leer je echt wat van. Maar zorgt er wel voor dat ik de hele tijd bang ben om een regel op papier te zetten. En vastloop. We moeten ook om de 3 dagen onze voortgang doorsturen en worden dan beoordeeld met een cijfer die 5% meetelt. Mijn laatste cijfer was een 4 :+ En ik loop nu al 2 dagen met angst en beven naar het word icoontje op mijn computer te staren :+

Goed, mijn onderwerp is wel goedgekeurd - de docent was zelfs enthousiast - .

Je hebt een meneer genaamd Lakoff die een boek heeft geschreven over de invloed van metaforen op onze maatschappij. Hij heeft ook een boek geschreven waarin hij het verschil beschrijft tussen metaforen die gebruikt worden door conservatieve politici en progressieve politici. Mijn hoofdvraag is

‘ Wat zijn de verschillen in de metaforen die gebruikt worden in een politiek links georiënteerd (de volkskrant) dagblad en een rechts georiënteerd dagblad(de Telegraaf) en zijn deze verschillen volgens de theorie van Lakoff in te delen in rechtse of linkse metaforen. ‘

Mijn deelvragen waren

.1 hoe bepaal je de politieke kleur van een krant
.2 wat is precies de theorie van Lakoff .
3 is er een overeenkomst in de politieke kleur van een krant en de theorie van Lakoff....

Die eerste deelvraag was in 1 zin te beantwoorden, dus dat was -aldus mijn docent- niet echt een deelvraag waard. Maar damn. Ik moet 2 a 3 deelvragen hebben en ik kom er niet uit is.

Nuja, dat is even heel concreet mijn situatie. Nu weet ik dat huiswerktopics niet toegestaan zijn, en ik wil ook niet dat andere mensen deelvragen voor me gaan bedenken. Maar ik zal vast niet de eerste op bokt zijn die een literatuuronderzoek schrijft.

mijn vraag is dus voornamelijk hoe bedenken jullie deelvragen? Hoe pakken jullie dat aan. Ik ga braaf naar mijn colleges, maar ik heb echt het idee dat ik maar een beetje in het wilde weg om me heen aan het grijpen ben naar ideeen zonder dat ik enig gevoel heb voor wat goed en slecht is. Dat blijkt ook uit mijn beoordelingen waar ik echt geen pijl op kan trekken.
Ik heb hiervoor HBO gedaan, en daar waren ze wat makkelijker met dit soort dingen :P Dus mijn referentiekader moet een beetje bijgesteld worden van wat goed en slecht is.

Thanks voor het lezen alvast!

rien10

Re: Hulp bij literatuuronderzoek... Goede deelvragen bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:41

Oh oh, volgens mij mag dit niet op Bokt. :( Succes ermee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:47

Tip 1: schrijf juist van alles op, in een apart document, met veel smileys, emojis en halve zinnen, of wat e maar wilt. Niks doen blokkeert. Begin je stuk schrijven desnoods met een verhaal waarom de opdracht niks is, waarom de docent je niet helpt, waarom Lakoff irritant is, welke absurde deelvragen je wel kunt bedenken maar vast niet kunt inleveren - kortom, schrijf!

2. beschrijf in elk geval alvast wat Lakoff zegt. Als je het aan ons uit wilt leggen, wat zou je dan schrijven? Heb je al voorbeelden die je graag zou gebruiken? En als wij dan reageren, welke vragen verwacht je dat wij stellen?

3. voor nu is het wat te kort dag, maar de meeste uni's hebben aparte mogelijkheden waarbij je dieper ingaat op hoe je een tekst of onderzoek opbouwt: via je studieadviseur is daar misschien wat over te vinden? En dat dan ook volgen, dat kan erg helpen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:47

Een cijfer dat meetelt, toch?

Inhoudelijk: het belangrijkste van deelvragen is dat de antwoorden op die vragen tezamen het antwoord op je hoofdvraag vormen.

Dat zou de basis moeten zijn.

En het is meestal handig als het antwoord op een deelvraag kort en bondig kan zijn.
Als ik jouw deelvragen zie, dan zouden dát al bijna hoofdvragen kunnen zijn.
Dus beter meer deelvragen die concreet te beantwoorden zijn, dan een paar heel grote. In ieder geval wat mij betreft.
Ik weet natuurlijk niet hoe daar op jouw opleiding tegenaan gekeken wordt.

Ik zou dus ook nádrukkelijk willen weten wanneer je iets een linkse en wanneer je iets een rechtse metafoor kunt noemen.
Wat maakt een linkse metafoor links, en wat maakt een rechtse metafoor rechts.

En ik zou góed nadenken of conservatief en progressief wel gelijk staat aan rechts georiënteerd en links georiënteerd. Want ik denk dat je daar eigenlijk al een beetje scheef gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:13

rien10 schreef:
Oh oh, volgens mij mag dit niet op Bokt. :( Succes ermee!

Ja misschien heb ik het topics iets te concreet op mijn eigen onderzoek toegespitst :P Het gaat meer in de methodiek in het algemeen die mensen hanteren, dan om mijn eigen huiswerk. Ik neem aan dat dat wel mag?

Shadow01 schreef:
Tip 1: schrijf juist van alles op, in een apart document, met veel smileys, emojis en halve zinnen, of wat e maar wilt. Niks doen blokkeert. Begin je stuk schrijven desnoods met een verhaal waarom de opdracht niks is, waarom de docent je niet helpt, waarom Lakoff irritant is, welke absurde deelvragen je wel kunt bedenken maar vast niet kunt inleveren - kortom, schrijf!

2. beschrijf in elk geval alvast wat Lakoff zegt. Als je het aan ons uit wilt leggen, wat zou je dan schrijven? Heb je al voorbeelden die je graag zou gebruiken? En als wij dan reageren, welke vragen verwacht je dat wij stellen?

3. voor nu is het wat te kort dag, maar de meeste uni's hebben aparte mogelijkheden waarbij je dieper ingaat op hoe je een tekst of onderzoek opbouwt: via je studieadviseur is daar misschien wat over te vinden? En dat dan ook volgen, dat kan erg helpen.

Tof! Hier kan ik echt wat mee....... Heel erg bedankt!

Femke_Tweety schreef:
Inhoudelijk: het belangrijkste van deelvragen is dat de antwoorden op die vragen tezamen het antwoord op je hoofdvraag vormen.

Dat zou de basis moeten zijn.

Ik zou dus ook nádrukkelijk willen weten wanneer je iets een linkse en wanneer je iets een rechtse metafoor kunt noemen.
Wat maakt een linkse metafoor links, en wat maakt een rechtse metafoor rechts.

En ik zou góed nadenken of conservatief en progressief wel gelijk staat aan rechts georiënteerd en links georiënteerd. Want ik denk dat je daar eigenlijk al een beetje scheef gaat...

Oeps, thanks :P Ben helaas nog niet immuun voor spellings- en grammaticafouten....

De tweede deelvraag dekt inderdaad het verschil tussen linkse en rechtse politieke metaforen dus dat wordt duidelijk benoemd.

En wat betreft je laatste punt. Dankjewel. Ik moet misschien inderdaad iets scherper zitten op de terminologie. Nu is het in dit geval wel zo dat de stemmers op de Volkskrant voornamelijk links-progressief zijn en de stemmers op de Telegraaf rechts-conservatief (waar gelukkig concrete statistiekjes van zijn) dus de schifting die ik gemaakt had, blijft gelijk. Mijn docent, die het onderzoek aandroeg zei ook dat het onderzoek ging over de verschillen tussen links- en rechts. Maar dat is inderdaad een beetje een ongenuanceerde omschrijving daar het idd niet hetzelfde is.

+:)+ Thanks allen voor het meedenken iig .......

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:20

Ik vind jouw hoofdvraag al erg breed. Bestaat ook eigenlijk uit twee vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:42

Met het beantwoorden van alle deelvragen moet je de hoofdvraag kunnen beantwoorden. Het punt is dus: wat moet ik onderzoeken voordat ik de hoofdvraag compleet kan beantwoorden.

Even kijkend naar jouw deelvragen:

Je eerste deelvraag: In je hoofdvraag ga je er al vanuit dat de volkkskrant links is en de telegraaf rechts is, dus waarom moet je eerst nog onderzoeken hoe je de politieke voorkeur van een krant kan bepalen? Er staat nu dus een aanname in je hoofdvraag?

Je tweede deelvraag: wat de theorie van Lakoff is lijkt me meer iets om te zetten in een theoretisch kader

Je derde deelvraag is een gesloten vraag (antwoord = ja of nee)dus sowieso al geen geschikte deelvraag.

Plus je hoofdvraag is eigenlijk gewoon twee vragen in plaats van 1 samenhangende vraag.

Maar goed, wat vooral heel belangrijk is: wat is je doel voor dit onderzoek, waarom wil je de hoofvraag beantwoorden?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:37

Voor deelvragen zou ik je hoofdvraag goed onder de loep nemen.

Wat zijn de verschillen in de metaforen die gebruikt worden in een politiek links georiënteerd (de volkskrant) dagblad en een rechts georiënteerd dagblad(de Telegraaf) en zijn deze verschillen volgens de theorie van Lakoff in te delen in rechtse of linkse metaforen

Als je een verschil wil weten, lijkt het mij goed om eerst te onderzoeken welke metaforen in de volkskrant en de telegraaf gebruikt worden. Daarna zou ik willen weten wat de omschrijving/definitie is van linkse en rechtse metaforen volgens Lakoff. Tenslotte kun je hiermee je vraag beantwoorden, welke verschillen er zijn en of deze links of rechts zijn volgens Lakoff’s theorie.

(al kun je jezelf afvragen of een *verschil* in metafoor hetzelfde is als een metafoor dat in te delen is in links en rechts, maar dat terzijde).

Verder vind ik de didactische kwaliteiten van je docent wat twijfelachtig, dit soort opdrachten zijn juist om leren te stimuleren waar initieel fouten gemaakt mogen worden, niet om fouten direct af te rekenen (alleen als je er niet van leert na feedback).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:59

Heel erg bedankt voor de antwoorden.

Citaat:
Met het beantwoorden van alle deelvragen moet je de hoofdvraag kunnen beantwoorden. Het punt is dus: wat moet ik onderzoeken voordat ik de hoofdvraag compleet kan beantwoorden.

Even kijkend naar jouw deelvragen:

Je eerste deelvraag: In je hoofdvraag ga je er al vanuit dat de volkkskrant links is en de telegraaf rechts is, dus waarom moet je eerst nog onderzoeken hoe je de politieke voorkeur van een krant kan bepalen? Er staat nu dus een aanname in je hoofdvraag?

Ja hier sla je de spijker op z'n kop. Het is meer een manier om de aanname in de hoofdvraag te rechtvaardigen, dan iets dat helpt te antwoorden. Ik heb hem weggelaten en het kort in de inleiding verwerkt (gezien het makkelijk te onderbouwen is)

Je tweede deelvraag: wat de theorie van Lakoff is lijkt me meer iets om te zetten in een theoretisch kader
Heb je een punt. Gelukkig is dit onderzoek zo beknopt dat de deelvragen het theorethisch kader zijn :') Heb ik niet bedacht, staat zo in de studiehandleiding

Je derde deelvraag is een gesloten vraag (antwoord = ja of nee)dus sowieso al geen geschikte deelvraag.
ook een goed punt

Plus je hoofdvraag is eigenlijk gewoon twee vragen in plaats van 1 samenhangende vraag.

Maar goed, wat vooral heel belangrijk is: wat is je doel voor dit onderzoek, waarom wil je de hoofvraag beantwoorden?

Citaat:
Voor deelvragen zou ik je hoofdvraag goed onder de loep nemen.

Wat zijn de verschillen in de metaforen die gebruikt worden in een politiek links georiënteerd (de volkskrant) dagblad en een rechts georiënteerd dagblad(de Telegraaf) en zijn deze verschillen volgens de theorie van Lakoff in te delen in rechtse of linkse metaforen

Als je een verschil wil weten, lijkt het mij goed om eerst te onderzoeken welke metaforen in de volkskrant en de telegraaf gebruikt worden. Daarna zou ik willen weten wat de omschrijving/definitie is van linkse en rechtse metaforen volgens Lakoff. Tenslotte kun je hiermee je vraag beantwoorden, welke verschillen er zijn en of deze links of rechts zijn volgens Lakoff’s theorie.
hmm.... Ik denk dat dit uiteindelijk ook wel overeenkomt met mijn werkwijze, alleen dan als verschil dat ik het omgedraaid heb.

(al kun je jezelf afvragen of een *verschil* in metafoor hetzelfde is als een metafoor dat in te delen is in links en rechts, maar dat terzijde).
hier heb je wel een goed punt, en dit uitgangspunt biedt ook meer mogelijkheden om het samen te voegen denk ik

Verder vind ik de didactische kwaliteiten van je docent wat twijfelachtig, dit soort opdrachten zijn juist om leren te stimuleren waar initieel fouten gemaakt mogen worden, niet om fouten direct af te rekenen (alleen als je er niet van leert na feedback).
M'n docent is best een tof mens, maar ik ben het met je eens dat de opbouw van dit vak niet ok is. Ik had een 7 voor mijn onderzoeksopzet (met deze hoofd- en deelvragen dus), en nu blijkt dat ik er zo ongeveer precies niets meer kan.

Inhoudelijk worden er soms ook wel rare dingen gezegd, zoals dat het onzin en verspilde moeite is om een bevinding te onderbouwen met meerdere onderzoeken, terwijl we een hoop uit de sociologie moeten putten waar de reproduceerbaarheid van onderzoeken ongeveer 25% is :)) Dus lijkt me persoonlijk wel handig om meer dan 1 onderzoek als uitgangspunt te nemen :P

Ondertussen heb ik weer 3 dagen voor mijn nieuwe deadline wat betekent dat ik 3 dagen heb om een compleet literatuuronderzoek te doen. Inclusief nieuwe deelvragen die ik opnieuw moet beantwoorden. En vandaag moet ik alles presenteren. Onmogelijk, want ik vind het écht het moeilijkste vak dat ik ooit gehad heb. En ik heb er echt veel tijd en moeite in gestopt :') (Terwijl ik dit soort verslagen op mijn HBO aan de lopende band uit mijn mouw schudde met louter positieve beoordelingen). Maargoed. Je doet er weinig aan. Mijn studielichting bestaat uit 12 mensen in totaal dus er gaat organisatorisch behoorlijk wat mis waar we als student de dupe van zijn :') . Maar ik ben er inmiddels wel achter dat iedere school en opleiding z'n vlekje heeft en dat je er tegen verzetten doorgaans meer energie kost dan resultaten oplevert +:)+

Mijn klasgenoten (zijn ingedeeld in groepjes) die verantwoordelijk waren voor feedback hadden zelf ook consequent te weinig tijd, en ook te weinig tijd om feedback te geven. Dus de chaos is compleet hier *\o/*

inmiddels heb ik het aangepast naar:

Hoofdvraag: ‘ In hoeverre schijnt de politieke kleur door in de teksten van kranten, gelet op het type metaforen dat wordt gebruikt ‘

Deelvragen
.1 wat zijn indicatoren van linkse en rechtse metaforen

.2 Hoe verhoudt het percentage rechtse metaforen tov linkse metaforen zich in een rechts dagblad (De Telegraaf) en een links dagblad (de Volkskrant)

.3 Wat zeggen de resultaten over de vermeende neutraliteit/objectiviteit van teksten in een krant

En ben ik de vragen maar uit de losse pols gaan antwoorden omdat ik nog precies 4 uur heb voordat ik alles inclusief conclusies moet presenteren :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:02

Hoofdvraag en deelvraag 1 en 2 zijn een stuk beter zo, mijns inziens.

Helder en concreet te beantwoorden. (Hoewel die percentages van dv2 fatsoenlijk uitrekenen nog wel een ding is)

In dv3 staat weer een aanname. Een dubbele in feite.
Jij neemt op voorhand aan dat de kranten zélf vinden dat ze neutraal/objectief zijn.
Én je geeft al, door de manier waarop je het stelt, aan dat jij zélf het daar niet mee eens bent.
Dv3 vind ik dus ook minder goed dan dv1 en dv2.

Succes weer verder, klinkt als stevige klus nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:07

Femke_Tweety schreef:
Hoofdvraag en deelvraag 1 en 2 zijn een stuk beter zo, mijns inziens.

Helder en concreet te beantwoorden. (Hoewel die percentages van dv2 fatsoenlijk uitrekenen nog wel een ding is)

In dv3 staat weer een aanname. Een dubbele in feite.
Jij neemt op voorhand aan dat de kranten zélf vinden dat ze neutraal/objectief zijn.
Én je geeft al, door de manier waarop je het stelt, aan dat jij zélf het daar niet mee eens bent.
Dv3 vind ik dus ook minder goed dan dv1 en dv2.

Succes weer verder, klinkt als stevige klus nog!

Dankjewel, kan ik wat mee!

Ik heb het woord vermeend gebruikt, juist omdat kranten zelf zeggen (staat in hun redactiestatuut, geloof ik) dat zij objectief zijn terwijl er wel degelijk een maatschappelijke schifting is tussen linkse en rechtse kranten (wat ik dan dus toch opmerkelijk vind, gezien objectiviteit als kernwaarde wordt gezien binnen de journalistiek en kranten beweren dit na te leven). Ik weet niet of het in die context wel kan? Immers is het mijn bedoeling om te kijken of die maatschappelijke visie klopt, of hetgeen wat kranten zelf beweren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:09

Dan is het dus eigenlijk weer je hoofdvraag, alleen slechter geformuleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:14

Femke_Tweety schreef:
Dan is het dus eigenlijk weer je hoofdvraag, alleen slechter geformuleerd?

hahaha, confronterend dit :D .

Nouja, omdat we geen theorethisch kader hebben is het de bedoeling dat in de derde paragraaf de eerder gevonden theorie met elkaar verbonden wordt en er een conclusie genoemd wordt.

Je hebt inderdaad gelijk dat daar eigenlijk helemaal geen nieuwe deelvraag aan vast hoeft te zitten (we hoefden ook niet per se 3 deelvragen te hebben) :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:15

Wellicht

2 meer
Hoe is de verhouding tussen het aantal linkse vs rechtse metaforen in 2 grote Nederlandse dagbladen.
(Volkskrant / Telegraaf)

3.
Valt aan de hand van de percentages gevonden in deelvraag 2 iets te zeggen over de politieke richting van de twee betreffende dagbladen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:22

Doen jullie überhaupt iets met hypotheses?

Of niet?

Ik vind zelf een onderzoek als dit waar aanname/hypothese erg doorschijnt in de eigenlijke onderzoeksvragen lastig.

Persoonlijk houd ik dat liever wat verder uit elkaar.

Maar misschien is dat wel omdat ik eigenlijk een stevige bèta ben, en minder opgeleid op taal.
En in de bètahoek heb je echt een duidelijke schifting in
Onderzoeksvraag (hoofd/deel)
Hypotheses (hoofd/deel)
Onderzoeksmethode
Resultaten
Conclusie (eerst deel dan hoofd...)
Discussie

En dan uiteraard nog dingen als inleiding, theoretisch kader, bronvermelding en dat soort leuke bijkomstigheden...

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:34

Ik vind dat je deelvraag over de (volgens jou) subjectiviteit van de krant niet goed voor een onderzoek.
De basis van beide kanten is namelijk objectief het nieuws verspreiden, de kranten verschillen in de nieuwskeuze en worden daardoor sneller 'links' of 'rechts' genoemd. Maar om er vanuit te gaan dat de Telegraaf rechts is en de Volkskrant links begin je al fout. Dit moet namelijk uit je onderzoek komen en niet van te voren al vastgesteld worden.

Lijkt me trouwens goed om in je onderzoek ook de definitie van links en rechts op het politieke spectrum aan te halen.