Al een tijd zit ik er over na te denken om een keer voor mijzelf te gaan beginnen. Ik krijg regelmatig de vraag naar mijn hoofd; 'Waarom begin je niet voor jezelf?' Of 'Wanneer ga je je eigen bedrijf opstarten?'.
Een administratie kantoor.
Waarbij ik echt eerst klein wil beginnen, waar men zelf al een administratie pakket heeft. Aangezien ik niet met alle pakketten bekend ben, zal hier ook een beperking in zitten. Voor zover ik nu weet, gebruiken veel mensen wel pakketten waarmee ik bekend ben.
Ik wil dit alleen gaan doen voor kleine ondernemingen, zoals een schildersbedrijf of pedicure of kapper oid.
Daarnaast wil ik ook particulieren gaan helpen met hun belastingaangiften. Ik wil dit nog doen bij de bedrijven zelf/mensen thuis, pas wanneer het gaat lopen kan ik gaan denken aan online werken en dus vanaf mijn eigen huis.
Zoals ik al zei; wil ik echt eerst klein beginnen. Dus administratie verwerken en controleren, aangiften btw en inkomstenbelasting.
Mocht dat na een tijd van de grond af komen, wil ik dan kijken welke diensten ik nog meer zou kunnen aanbieden.
Ik kan namelijk ook jaarrekeningen opstellen, maar dit wil ik pas in een later stadium gaan doen. Vandaar ook alleen de aangiften inkomstenbelasting voor particulieren.
Maar... Ik werk ook parttime ernaast, en dit wil ik nog blijven doen tot de zaken zouden gaan lopen.
Ik weet ook nog niet in hoeverre mijn werkgever dit accepteert. Mocht ik voor mijzelf beginnen, kan ik niet langer de administratie doen voor mijn werkgever. Vanwege de bedrijfsvorm en de grootte.
Waar begin ik?
Ik heb nodig:
- Naam voor mijn bedrijf
- KVK en krijg daarmee automatisch een BTW-nummer toegewezen.
- Minimaal 3 opdrachtgevers, maar dit zal geen enkel probleem zijn.
- Marketing, hoe maak ik naam voor mezelf? Ik wil in het begin zelf nog weinig kosten maken, dus misschien reclame via facebook/instagram/mond-op-mond? Mijn schoonbroer zou een mooie website voor mij kunnen bouwen die veilig is en vindbaar zal zijn. Vindbaarheid kost geld, daar ben ik mij van bewust en is ook geen probleem. Ik wil nog weinig kosten maken, maar geen kan natuurlijk niet

Het lijkt mij niet mogelijk en niet netjes om reclame te gaan maken via (social) media en mijn werkgever er niet van op de hoogte te stellen. Op deze manier komt hij er via andere mensen achter en dat is niet wat ik wil. Dus ik zal moeten bedenken hoe ik dit aan hem wil voorleggen, als iemand hiervoor tips heeft, hoor ik ze graag.
De markt is goed, ik kom regelmatig advertenties tegen van mensen die hulp zoeken met hun administratie.
Dus mijn vraag is eigenlijk voor de zzp'ers onder ons.. Hoe ben jij begonnen? Hoe heb jij naam gemaakt voor je bedrijf en ben je aan je klanten gekomen?