Hoe paarden nummers werden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Hoe paarden nummers werden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:20

Ik maak paarden zadelmak, dat is mijn beroep.
Het begon allemaal toen ik mijn zelf gefokte springpaard ging zadelmak maken. Ik vond het leuk en besloot het vaker te doen, totdat het uiteindelijk mijn beroep werd.

In het begin bouwde ik met ieder paard een echte band op, alsof ze van mezelf waren. Uren poetsen, lekker spelen en spelenderwijs zadelmak maken. Ieder paard had een individueel schema, ik kende het paard bij naam, wist de afstamming en de leeftijd, wist wat het fijn vond en wat juist niet. Soms was ik wel een hele dag bezig met hetzelfde paard, gewoon omdat het kon. Voor alles werd veel tijd genomen, zodat ik zeker wist dat het paard begreep wat ik van hem wou. Ik genoot van elk paard en vond het geweldig als ze iets nieuws geleerd hadden, dan liep ik naar mijn ouders om hun te vertellen wat het paard vandaag had geleerd.

Omdat ik het zo goed deed kreeg ik steeds meer en meer paarden om zadelmak te maken. In het begin dacht ik goed bezig te zijn en ik kon geen nee zeggen. 2 paarden per maand werden er 6 en zo liep het aantal per maand snel op. Momenteel zijn het zo'n 10 paarden per maand gemiddeld. Dat is te veel, veel te veel. Het is uit de hand gelopen en ik krijg geen controle meer.

Vandaag gaat het allemaal net wat anders. Paarden zijn nummers geworden. Daar waar ik vroeger elk paard bij naam kende, ken ik nu nog niet de helft van de paarden bij naam. Uren poetsen is verander in snel een zadel op smijten en beginnen trainen. Waar ik vroeger 2 weken de tijd nam om het paard aan het zadel te laten wennen neem ik nu maar 1 dag de tijd, de volgende dag zit ik er op. De individuele aanpak is er ook niet meer, het is bandwerk geworden. Dit wil ik niet meer.

Dan de financiële kant, ik werk mij kapot en verdien bijna niets. Ik kan niets opbouwen, want wat ik verdien gaat terug in de paarden. Ik probeer een andere weg in te slaan en koop jonge paarden en pony's om dan later terug te verkopen. Dat geeft mij naar later toe misschien wel een extraatje maar momenteel is het alleen maar een extra kost.

Uitgaan met vrienden doe ik niet. Ik werk van 6u tot soms wel 23u en als ik dan eens vroeger gedaan heb ben ik moe en ga ik slapen.

Mijn eigen paarden worden zelden gereden en als ik ze dan rij moet het snel gaan. Meestal heb ik geen tijd en als ik dan is tijd heb dan is mijn goesting over. Mijn beste paard staat te koop omdat hij niet om kan met mijn frustraties. Mijn andere paarden hun trainingen gaan ook niet super, omdat ik te gehaast ben. Ik wil dit niet meer. Ik wil mijn eigen paarden niet meer teleurstellen omdat andermans paarden belangrijker zijn, het zou zo niet mogen zijn.

Ik wil stoppen, maar weet niet hoe. Ik weet niet wat ik moet doen. Ergens vast gaan werken en dan enkel mijn eigen paarden rijden ? Maar welk werk wil ik dan doen, wat vind ik interessant ? Een opleiding gaan volgen, maar welke opleiding ? ...

Zo veel vragen, zo veel twijfels. Ik moest het even van me af schrijven

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:27

Ik herken je verhaal deels. Sinds vorig jaar een eigen stal, ook deels zadelmak maken. Stal loopt zo goed dat ik al 3 extra boxen heb die allemaal volstaan (totaal 11 boxen). Op wedstrijd gaan en op training gaan met mijn eigen paarden heb ik geen tijd meer voor.
Verder werk ik nog 30 uur per week op contract in een paardenwinkel, puur voor het financiële. Dat ik zekerheid heb en de stal als 'bijkomstig' kan zien.

Ik denk dat ik in jouw plek eerst zou uitzoeken wat voor werk me leuk zou lijken, en dan ten minste part time zou gaan werken. Dan zet je jezelf niet vast financieel, en kan je toch met zadelmak maken doorgaan maar op kleinere schaal. Zet voor jezelf echt een grens: mijn paarden + 4 per maand oid van anderen. Vol? Jammer, dan moeten de klanten maar wachten.

Ik werk ma, di, do, za, zo telkens vanaf 12/13u. Dat geeft me de kans om in de ochtend te rijden en eventueel 's avonds nog uit te mesten. Ik zorg ervoor dat ik altijd ten laatste 21u klaar ben, zodat ik ngo een uurtje voor de tv kan gaan zitten om te relaxen. Maak tijd voor jezelf!

Azmay

Re: Hoe paarden nummers werden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:31

Is het niet iets om de diensten (een stuk) duurder te maken? Blijkbaar is het gebrek aan klanten geen issue en dan kan je wellicht met minder paarden toch rond komen.

Kan me voorstellen dat dit een lastig probleem is wat ook niet te lang door moet gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:35

Hhhmm, tja, zoals je het beschrijft heb je ongeveer evenveel mogelijkheden als onmogelijkheden.

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf bepaalt waar welke grens ligt.

Mijn instructrice is ook soort van op jouw manier begonnen maar heeft op diverse momenten keuzes gemaakt om breder te werken.
Ze maakt paarden zadelmak, ze geeft les, ze corrigeert paarden, ze leidt paarden op in een specifiek stukje; samen met de eigenaar, rijdt paarden voor anderen, doet coaching met haar paarden en nog zo een klein dozijntje aan dingen die je aan elkaar kunt vlechten met paarden.

Zoals het hier staat lijkt het wat rommelig, maar bij haar zijn de dingen die ze doet met de paarden op een logische manier met elkaar verbonden zodat het wel een eenheid is; haar eenheid met haar paarden.

Het is ook niet de heilige oplossing; die bestaat niet, maar ik hoop dat je op jouw manier eenzelfde draai aan je werk kunt geven die je voldoening geeft en die de paarden weer individuele wezens maakt. DAT is waarin mijn instructrice zich onderscheid van anderen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:45

Goh wat rot, als iets waar je zoveel plezier uit haalde, verandert in een 'moeten'!
Daar moet je inderdaad snel een ommekeer in maken.

Ik werk ook voor mezelf, niet in de paarden, maar herken je verhaal wel. Ik heb dit punt ook gekend.
Steeds meer klanten aannemen, 'omdat het kan', omdat het extra geld in het laatje brengt, omdat je geen Nee kunt zeggen.

"If you love what you do, you'll never work a day in your life" is mijn favoriete quote op werkgebied. Klinkt een beetje onrealistisch, maar helpt mij wel om de rode draad in het werk te blijven volgen; plezier is zo belangrijk!
Als klanten merken dat ze slechts een nummer voor je zijn (en in jouw geval dus de paarden), dan raak je klanten kwijt. Dat wil je natuurlijk niet.

Ik heb destijds mijn prijzen verhoogd. Dus minder klanten, maar evenveel inkomsten. Is dat een idee?
Weet wat je waard bent. Blijkbaar is de vraag dusdanig, dat je 'vol' zit. Dan geloof ik ook wel dat men meer wil betalen voor jouw diensten! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:54

Wat een vervelende situatie maar zeker niet uitzichtsloos, al is het moeilijk als je er midden in zit.
Zelf heb ik een vergelijkbare maar makkelijkere situatie gehad als zadelpasser.
Ik heb het lang met plezier gedaan tot ik geen tijd meer had voor mijn eigen paarden en geen zondag meer vrij had. Ik had er echter nog een baan naast dus voor mij was minderen/stoppen geen financieel probleem.

Een vriendin van mij was vroeger stalruiter op internationale stallen. Zij is zo verstandig geweest om mij als tiener mee te nemen (ik ben 10 jaar jonger) om mij het nummertjes rijden te laten proeven, dat is inderdaad gewoon echt niet leuk als je er 10 per dag moet trainen :n
Zij heeft wel altijd een administratief MBO papiertje erbij gehad zodat ze een noodplan had.

In jouw geval zou ik eens met iemand aan tafel gaan zitten die verstand heeft van bedrijfsvoering. Hoe ver moeten je prijzen omhoog om ook met 6 paarden uit te kunnen, of wat kun je ernaast aanbieden om aan de sleur te ontkomen. Vanaf hoeveel paarden heeft het zin om iemand aan te nemen. Misschien kom je dan tot nieuwe inzichten.
Sterkte met je situatie :(:)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:01

Allereerst heb ik respect voor het feit dat je onderkent het zo niet meer te kunnen en willen doen. Je klinkt daarbij ook realistisch.

Het is denk ik belangrijk om ook te bedenken wat je wil bereiken op de langere termijn.
Heb je zelf een (top) sportpaard nodig om jezelf uit te dagen, in the picture te blijven en zelf te ontwikkelen of hoger niveau? Of ben je net zo gelukkig met wat handelspaarden opleiden en verkopen?
Dan kan je bepalen hoeveel tijd je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling en toekomst.

Dan het zakelijke aspect:
- Prijzen omhoog wat de ruimte geeft voor minder klanten (zijn je prijzen marktconform en meegegaan met jouw ervaring? Komen jouw klanten echt voor jou of is het omdat je efficiënt en goedkoop bent?).
- Parttime loondienst baan erbij. Misschien iets wat je dan niet zo leuk vind of waar weinig spannends aan is, maar wat je financieel meer zekerheid en ruimte geeft.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:17

Herkenbaar. Wij (zus en ik) zijn om hetzelfde gestopt met onze handelsstal. Het was een prachtige en succesvolle ervaring. Maar al doende kwamen we erachter dat ons hart toch het meeste lag bij één pennypony/paard om te knuffelen en trainen met daarnaast een eigen leven met sociale contacten en leuke niet-paard gerelateerde dingen. Dus terug naar een vaste baan en paard in volpension. Eindelijk weer balans in alles en 100% paardenplezier. Een belangrijke les geleerd: Als je hobby je werk wordt, ben je je hobby kwijt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:47

Daarom hou ik het als hobby :+
Je zou de prijs omhoog kunnen doen, maar zoek dan even uit in je omgeving wat er meer is qua aanbod.
Of gewoon wat je hebt afmaken en niks nieuws aannemen. Das best simpel.. Zelf lekker met je eigen dieren bezig!
En een baan.. Wat is leuk, ga het uitzoeken. Begin met een simpele baan desnoods, voor het geld.

Er zijn genoeg andere mensen die zadelmak maken :j

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:03

Klikt als dood doener maar zelf heb ik ook mee mogen maken van wanneer je van he hobby je baan maakt dan is op den duur geen hobby meer is maar werk.
Toch hoeft dat niet erg te zijn want zoals je zelf aangeeft is de vraag of je ander werk wel leuker zal vinden. Ook is de vraag of je in ander werk ook wel zo goed in zal zijn als wat je nu doet.

Ander probleem wat ik lees is dat je bedrijf slecht loopt.

Zelf zou meer richten op dienst verlenen. Dit geeft een stabieler inkomen dan wanneer je zelf een paard koopt en afwachten is hoe die ontwikkelt. Het nadeel is dat dienst verlenen heel erg mensen werk is. Je bent erg goed met paarden maar hoe goed ben je met mensen.
In dienst verlening zie ik dat osteopaat, fysiotherapie en masseren het beste verdient en daarna pas les geven. Ik vindt zelf bizar gezien goed les geven veel kennis en talenten vergt.

Ook zou je prijs goed moeten betalen. Bij te veel klanten zou je de prijs omhoog kunnen gooien. Dit kost je wat klanten waardoor kan zijn dat je dan minder werk hebt terwijl je zelfde blijft verdienen.
Maar is en blijft lastig in paarden sport. De concurrentie is erg groot. Ook moet je opboksen tegen mensen die zwart doen of als hobby er bij of wie leuk vindt om gratis zijn kennis te delen. Enige wat hier goed tegen werkt is om er voor te zorgen dat je weer te onderscheiden tot een ander.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 07:20

Herkenbaar en wat schrijf je het goed en realistisch op. Je moet jezelf eerst de vraag stellen wat jijzelf wilt en wat jij belangrijk vindt. Hoe zie je de toekomst en wat wil je later? En dan een plan maken.
Voor mijzelf woog de inspanning niet meer op tegen de baten. Ik zag anderen van dezelfde leeftijd met een paar uur op kantoor meer verdienen dan ikzelf die in de stromende regen en kou hele lange en zware dagen maakte. Zo zwaar dat ik verder niks meer kon en nergens zin in had. En meer kon niet, maar de verdiensten waren te weinig om een bestaan op te bouwen. Tja, dan moet het anders. Dus ik ben me gaan omscholen en ben een opleiding gaan doen en een baan gaan zoeken. Paarden erbij gaan doen en ik moet zeggen dat jk er na een paar jaar helemaal mee gestopt ben. Maar dat had ook andere redenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:50

Voor mij is dit ook herkenbaar vanuit het verleden, hard werken..paarden worden nummertjes, geen tijd en energie meer over houden voor andere dingen etc.

Ik denk dat het belangrijk is voor jezelf om te realiseren. Waar word jij gelukkig van? wil je dit werk blijven doen? dat kan maar pak het dan anders aan. Bijvoorbeeld inderdaad hogere tarieven vragen. Keuzes maken tussen paarden voor werk of paarden voor hobby, eigen paarden er uit doen. Zodat je minder werk krijgt en weer meer tijd per paard kan besteden. Een max. aantal paarden houden en gewoon wachtlijsten gaan aanhouden.

Of...ga iets geheel anders doen, een andere baan waar je minder hard hoeft te werken en een normaal salaris verdiend en houd je eigen paarden aan voor de hobby. Zodat je daar je ontspanning uit kunt halen.

Waar word jij gelukkig van?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:01

Ondanks dat je bij het africhten niet genoeg tijd kunt nemen en je training niet meer op de paarden kunt afstemmen, lever je blijkbaar nog steeds prima werk af.
Er worden al maar meer paarden bij je gebracht, je bent goed en ik denk dat je gerust je prijzen wat mag opschroeven.

Probeer gelijk te zitten aan de prijzen in je omgeving, misschien zelfs liefst iets daarboven.
Als de paarden bij jou op stal staan voor training ook gewoon goed pensiongeld rekenen.
Het mag toch niet zo zijn dat jij je te pletter werkt en risico neemt met jonge dieren en dan maar net rond kan komen en geen tijd meer hebt voor een eigen leven?

Natuurlijk geeft het voldoening als een blije eigenaar een afgericht paard komt ophalen en daarmee leuke resultaten rijdt, maar met je huidige werkdruk, herinner je je die paarden misschien niet eens meer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:21

Hier ook herkenbaar. Daarom lang geleden al besloten dat de paarden hobby blijven.
Er met de fokkerij toch weer een beetje ingetrapt :( , maar daarin ondertussen ook daar weer terug naar de basis:plezier met mijn dieren moet voorop staan. Bevalt weer goed.

Sluit me aan bij Elisa, doe waar jij blij van wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:49

Vraag je wel genoeg voor het zadelmak maken en het africhten??
Ik betaal bij een (reining) trainer gemiddeld zo een 350 a 400 per maand. Dat is zonder de kosten van het stallen, hoefsmid, DA e.d ( ik heb geen idee wat de prijzen in de spring of dressuur sport hiervoor zijn)
Ik reken gemiddeld met alle evt bij komende kosten mee dat ik 1000€ / maand kwijt ben aan het laten trainen van mijn paarden.
Als een trainer kwaliteit levert vind ik dat ook een heel normale prijs. Een trainer neemt ook een risico met het trainen van jou paard.
Ik denk dat je als je helemaal alleen werkt niet meer dan 8 tot 10 paarden moet doen en wellicht iemand moet vragen om te assisteren in groomen en zadelen zodat je zelf je echt kan richten op het rijden van de paarden.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 13:50

Het van me af schrijven en jullie reacties hebben duidelijk geholpen. Vandaag voor het eerst in maanden terug met mijn beste paard kunnen rijden zonder frustraties, zelfs zijn contragalop deed hij super ontspannen

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:01

Even nieuwsgierig. Wat kost dat zadelmak maken. Omdat je er niet zoveel aan verdiend bedoel ik. Dat moet toch winstgevend zijn?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:31

Het ligt er natuurlijk ook aan of je stallen moet huren of ze aan huis hebt. Ik denk dat berekenen van wat je vraagt geen slechte manier is zodat je met minder paarden toch het zelfde verdient.En eens kijken wat er van je eigen paarden weg kan als je er te veel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:16

Popstra schreef:
Vraag je wel genoeg voor het zadelmak maken en het africhten??
Ik betaal bij een (reining) trainer gemiddeld zo een 350 a 400 per maand. Dat is zonder de kosten van het stallen, hoefsmid, DA e.d ( ik heb geen idee wat de prijzen in de spring of dressuur sport hiervoor zijn)
Ik reken gemiddeld met alle evt bij komende kosten mee dat ik 1000€ / maand kwijt ben aan het laten trainen van mijn paarden.
Als een trainer kwaliteit levert vind ik dat ook een heel normale prijs. Een trainer neemt ook een risico met het trainen van jou paard.
Ik denk dat je als je helemaal alleen werkt niet meer dan 8 tot 10 paarden moet doen en wellicht iemand moet vragen om te assisteren in groomen en zadelen zodat je zelf je echt kan richten op het rijden van de paarden.

En als je dan gaat rekenen naar een bruto uurloon van een zelfstandige dan is dat nog weinig geld. Voor de gemiddelde klusjesman betaal je een 60,- per uur. Die trainer heeft er voor die 400,- per maand veeeeeeel meer trainingsuurtjes in zitten.

De paardenwereld is een hele rare mbt beloning voor arbeid. Daar wordt over de volledige breedte van de sector veel te weinig voor betaald.

Dus TS kijk eens kritisch naar je verdienmodel. Hoeveel verdien je nu per uur, hoeveel paarden zou je wel willen trainen en welke prijs is doorvoor nodig om dat voor jou interessant te maken. Daarna zul je marktonderzoek moeten doen naar de prijzen en diensten bij stallen in de omgeving. Kan jij jezelf onderscheiden en daarmee de meerprijs rechtvaardigen richting je klanten? We leven nu gelukkig in een periode waarbij steeds meer mensen bereid zijn meer te betalen voor een stukje aandacht voor het dier als individu en algeheel welzijn.

En als laatste zet je je uurloon uit je bedrijf naast wat je zou kunnen verdienen in loondienst. En vergeet bij de loondienst vergelijking niet alle voordeeltjes van sociale zekerheden en pensioenopbouw mee te rekenen.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 16:07

beatje schreef:
Het ligt er natuurlijk ook aan of je stallen moet huren of ze aan huis hebt. Ik denk dat berekenen van wat je vraagt geen slechte manier is zodat je met minder paarden toch het zelfde verdient.En eens kijken wat er van je eigen paarden weg kan als je er te veel hebt.

De paarden kan ik thuis stallen dus dat scheelt wel.
Heb momenteel 1 eventer te koop (met spijt in het hart want is mijn lieveling) en 2 springpaarden maar ga ze ook niet voor een habbekrats weg doen, zijn goede paarden dus daar is de vp ook naar. Ik wil mij vooral richten op de eventing met mijn eigen paarden dus de springpaarden moeten allemaal verkocht worden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:17

Er is een spreekwoord; "als je van je hobby je beroep maakt moet je een andere hobby zoeken"..........Daar is veel mee gezegd.
Wij hebben plek zat voor meerdere paarden, hebben soms ook wel eens een trainingspaard, gewoon omdat we het leuk vinden en voor de lol/ hobby. Met de 3 paarden die we zelf hebben + werk+ verbouwing + studies + andere dieren, etc. etc. moet ik er niet aandenken om er veel meer te hebben. Zo nu en dan komen er tijdelijke ( vakantie) paarden, dat is ook leuk.
Maar voor mijn beroep zou ik nooit met paarden willen werken dan wordt het inderdaad snel productie en dat heb ik op verschillende stallen zien gebeuren.
Hier dus een bewuste keuze om het puur hobby te houden, ons geld elders te verdienen en soms wel eens een trainingspaard te accepteren.
Onze 2 dekhengsten zijn intussen 1 x ruin en 1 x met een soort pre- pensioen ( als iemand het graag wil wordt er nog gedekt maar we adverteren niet meer). Heerlijk rust, voor ons en voor de paarden, geen druk. Zo hebben ze nu lekker een paar weken vrij; lekker op de wei en kunnen wij ook even een stapje terug doen en blijft het 100% hobby.

Daarbij vind ik het heel belangrijk om de paarden die we evt. trainen en onze eigen paarden 100% aandacht te kunnen geven en de tijd te kunnen nemen voor alles. Dat is een utopie als je er teveel hebt staan die getraind moeten worden.