Ontslag nemen bij de ah

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Ontslag nemen bij de ah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:17

Hoihoi,

Ik werk nu sinds september dit jaar bij de ah als cassiere, dus nog maar een kleine 3 maanden. Ik zit er al een tijdje over te denken om ontslag te nemen aangezien er bijna geen rekening gehouden wordt met de dagen en uren dat je niet kan ook al geef je dit op tijd aan en ik maak veelte lange dagen vooral op de zaterdagen dat ik werk. Het bijbaantje is heel belemmerend in mijn privé leven en mijn school lijd er ook onder, omdat ik nu dus in mijn examen jaar zit en het dus veel leren is. Voor mij genoeg redenen om te zeggen dat ik er mee stop, omdat het meer een last is en ik het geld niet perse nodig heb op dit moment. Maar goed ik heb het contract even gecheckt en er staat in dat je vlak voor de loonsperiode moet opzeggen dus ik ben nu prima op tijd en dat ik dan nog 4 weken zou moeten werken. Heel duidelijk en ook iets waar ik mee zou moeten dealen, ook al ga ik natuurlijk dan liever niet meer naar werk. Maar er staat nergens in hoe je ontslag moet nemen, dus ik vroeg me eigenlijk af hoe je dit het best en het nets kunt afhandelen. Ik zou er misschien zelfs graag nog gaan werken als ik klaar ben met examens en dus 3 maanden vakantie heb. Hoe gaat dit in zn werk en hoe los ik dit netjes op zodat ik niet volkomen voorschut sta? Ik moet vanavond weer werken dus zou dan graag wat eerder gaan en het dan aankondigen bij de manager.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:20

Aangeven dat het op dit moment niet te combineren is met je opleiding qua uren en dat je je ontslag indient. Gewoon rustig, geen verwijten, geen gemopper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:21

Ik zou geen ontslag nemen maar aangeven dat je minder uur wilt werken.
Zelf zou ik het echt apart vinden als je nu ontslag indient maar over 3 maanden opeens weer werk wil.

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met je manager, kun je dat meteen leren om zo'n gesprek te voeren. :j

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:22

Heb je al aangegeven dat er voor je gevoel te weinig rekening wordt gehouden met voorkeursdagen?

Als je echt ontslag wil nemen zou ik gewoon naar je leidinggevende toestappen (ik deed het na afloop van mijn dienst, is misschien fijner). En dan vragen om een gesprek, liefst in een priveruimte waar niet iedereen even mee kan luisteren.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:25

bobje26 schreef:
Ik zou geen ontslag nemen maar aangeven dat je minder uur wilt werken.
Zelf zou ik het echt apart vinden als je nu ontslag indient maar over 3 maanden opeens weer werk wil.

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met je manager, kun je dat meteen leren om zo'n gesprek te voeren. :j


Nee ik bedoel dat is pas weer in maart dat ik dan 3 maanden vrij heb, omdat mijn examens dus voorbij zijn en ik gewoon alle tijd zou hebben voor werk :)
Ze zijn echt niet soepel kwa tijden, maar we denk ms dat als hij me niet kan missen dat hij dat overweegt? Ik denk eerlijk gezegd dat het voor mij een last van mijn schouders zal zijn als ik niet meer naar werk hoef, omdat het me vaak in de weg zit in mijn privéleven. Mijn moeder zei trouwens dat je zoiets schriftelijk het beste kunt doen, dus heb voor de zekerheid het op een blaadje gezet dat ik per 1 dec wil opzeggen met dan naam en handtekening erop. Als hij dan verder zou willen vragen kan hij dat via het gesprek doen lijkt mij.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:26

Duidelijk aangeven bij je teamleider dat dit zo niet werkt voor jou. Vragen of je met de planner concrete afspraken kan maken zodat ze je bijvoorbeeld alleen zaterdagmiddag, woensdagmiddag en een avond (bijvoorbeeld) kunnen indelen. Dat je daarbuiten op dit moment gewoon niet kan. Je kan dan ook natuurlijk aangeven dat je het werk wel leuk vind en in de vakantie wel weer meer wil werken.

En anders mededelen aan je teamleider en vragen naar welk e-mailadres je het ook kan mailen zodat het zwart op wit staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:27

Ik zou gewoon even met je manager of leidinggevende gaan zitten en aangeven dat het nu een beetje te veel wordt maar dat je eventueel in maart wel weer lekker veel kan werken als ze dan nog mensen zoeken. De kans is best groot dat je dan niet je contract op hoeft te zeggen maar dat je gewoon ff op 0 uren gezet wordt (er vanuit gaande dat je een 0-uren contract hebt). Misschien kan je dan samen kijken of je bijvoorbeeld wel een avondje per week kan blijven werken.

Bij supermarkten werken ze met zo veel scholieren en studenten dat ze echt wel gewend zijn dat er soms gewoon drukkere periodes zijn waarin het even niet zo makkelijk is om te werken.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:35

Emmaa_ schreef:
Ik zou gewoon even met je manager of leidinggevende gaan zitten en aangeven dat het nu een beetje te veel wordt maar dat je eventueel in maart wel weer lekker veel kan werken als ze dan nog mensen zoeken. De kans is best groot dat je dan niet je contract op hoeft te zeggen maar dat je gewoon ff op 0 uren gezet wordt (er vanuit gaande dat je een 0-uren contract hebt). Misschien kan je dan samen kijken of je bijvoorbeeld wel een avondje per week kan blijven werken.

Bij supermarkten werken ze met zo veel scholieren en studenten dat ze echt wel gewend zijn dat er soms gewoon drukkere periodes zijn waarin het even niet zo makkelijk is om te werken.


Ze hebben op dit moment een zwaar tekort aan mensen bij de kassa, dus dat is vooral ook de reden dat echt hele dagen van 9 tot 6 moet werken. Ik merk echt dat dit soort dagen veel te lang zijn voor mij en bijvoorbeeld een doordeweekse avond of ochtend vind ik prima, maar dit soort lange dagen naast school sloopt me echt. Daarnaast wil je je vriend en vrienden ook kunnen onderhouden, dus probeer ik zoveel mogelijk te schrappen wat op dit moment minder belangrijk is.

Anoniem

Re: Ontslag nemen bij de ah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:37

Ja dat herken ik wel hoor, ik heb heel lang achter de kassa gezeten en ik kan me geen dag herinneren waarop er genoeg personeel was en alles soepel ging. Soms moet je gewoon voor jezelf kiezen en als je het geld kan missen zou ik het gewoon proberen bij je teamleider. "Hey, ik heb het te druk en wil graag nog maar 1 doordeweekse avond of ochtend werken". Als hij/zij dan zegt dat dat niet kan, dan houdt het op en dan kan je je ontslag indienen.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:40

Emmaa_ schreef:
Ja dat herken ik wel hoor, ik heb heel lang achter de kassa gezeten en ik kan me geen dag herinneren waarop er genoeg personeel was en alles soepel ging. Soms moet je gewoon voor jezelf kiezen en als je het geld kan missen zou ik het gewoon proberen bij je teamleider. "Hey, ik heb het te druk en wil graag nog maar 1 doordeweekse avond of ochtend werken". Als hij/zij dan zegt dat dat niet kan, dan houdt het op en dan kan je je ontslag indienen.


Ja precies ik neem denk ik dat briefje voor de zekerheid gewoon mee als het hij aangeeft dat het niet anders kan. Ik moet namelijk echt deze ontslag nemen, omdat ik anders twee maanden zou moeten doorwerken en dat lijkt me helemaal vreselijk. Ik vind het wel echt spannend, want ik ben echt bang voor de reactie enz maar goed het is nu even niet anders :) Ben benieuwd hoe het gaat verlopen.

Anoniem

Re: Ontslag nemen bij de ah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:41

Komt echt wel goed. 9 van de 10 keer (als ze je kunnen uitroosteren tenminste) hoef je die maand echt niet door te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:42

vanavond zou ik vragen of je leidinggevende even tijd heeft om met je te praten, ik zou dan gewoon ontslag indienen. als je toch blijft (voor minder uren) zit het er dik in dat je toch weer lang wordt ingepland wegens personeelstekort. wees reëel, dit is een bijbaan. het mag niet ten koste van je school gaan. je kunt over drie maanden rustig beslissen of je terug wilt, als het je er wel beviel qua mensen kan je dit overwegen, anders een andere bijbaan zoeken waar er beter naar je geluisterd wordt. bijbaantjes zijn het echt niet waard om over je grenzen heen te gaan! er zijn genoeg baantjes waar het er waarschijnlijk beter aan toe gaat.
natuurlijk alles wel in goed overleg, maar laat je niet ompraten.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:46

Heb je in GO je tijden aangepast? Ik zou als je dit hebt gedaan melden dat je aangegeven hebt dat je je tijden hebt aangepast.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:47

purny schreef:
Heb je in GO je tijden aangepast? Ik zou als je dit hebt gedaan melden dat je aangegeven hebt dat je je tijden hebt aangepast.


Wij werken helaas niet me een GO je moet dus face tot face aangeven dat het je niet schikt, maar zoals ik hier ergens boven al gezegd heb wordt dit echt niet gewaardeerd en komen ze eigenlijk al mensen tekort. Ik denk niet dat ze er soepel in gaan zijn..

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:48

Ik zou als ik jou was net als mijn voorgangers zeggen, aangeven dat je minder wilt werken, geen hele dagen maar alleen een dagdeel en hier heel duidelijk in zijn bij je teamleider of het management.
Heb zelf 8 jaar bij AH gewerkt als bijbaantje en weet wel dat het helaas per filiaal kan wisselen hoe ze met het personeel om gaan...

Als je ontslag wilt nemen moet je dat inderdaad schriftelijk doen, dus een nette brief opstellen waarin je aangeeft het contract te willen beëindigen.
Verder hoef je ook niet 2 maanden nog door te werken, je hebt 4 weken opzegtermijn dus je werkt nog maar 1 periode nadat je je brief hebt overhandigd.

Succes met het maken van een keuze en ik hoop voor je dat het mogelijk is om geen hele dagen meer te werken maar slechts een dagdeel. Zou natuurlijk zonde zijn om op een later moment weer een nieuwe baan te moeten zoeken terwijl je het hier misschien wel heel erg naar je zin gaat krijgen wanneer je minder werkt :)

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:49

stroopkoek schreef:
purny schreef:
Heb je in GO je tijden aangepast? Ik zou als je dit hebt gedaan melden dat je aangegeven hebt dat je je tijden hebt aangepast.


Wij werken helaas niet me een GO je moet dus face tot face aangeven dat het je niet schikt, maar zoals ik hier ergens boven al gezegd heb wordt dit echt niet gewaardeerd en komen ze eigenlijk al mensen tekort. Ik denk niet dat ze er soepel in gaan zijn..


Werk je in een franchise winkel dan? Want iedere AH moet roosters plannen in GO dus het lijkt me sterk dat ze daar niet mee werken..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Ontslag nemen bij de ah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:56

Ga het gesprek aan met je leidinggevende en zeg dat je het tijdelijk zo niet red, kijken met welke oplossing ze komen. Meestal geef je het eerst mondeling aan en dien je dan je ontslagbrief in bij de juiste afdeling, maar daar kan je leidinggevende ook mee helpen.

Ik zie wel dat je per 1 dec wilt stoppen, het lijkt me niet dat dat op zo'n korte termijn kan? Meestal moet je een betaaltermijn van tevoren opzeggen. Dus bijv opzeggen voor 1 dec om per 1 jan te kunnen stoppen.

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:59

Heb je het al aangekaart bij je teamleider? Anders gewoon naar de assistent-bedrijfs of bedrijfsleider gaan, aankaarten dat je het fijn zou vinden als zij zich wat flexibeler opstellen wbt jouw rooster, omdat jij in je examenjaar zit. Gewoon eerlijk zijn, dat werkt vaak prima.

Meestal hanteren ze iets van 1 maand met ontslag nemen, ivm dat ze ook vervanging voor jou moeten kunnen zoeken (iig, dat was bij degene die bij ons ontslag namen wel zo)

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:59

Of anders een briefje schrijven, dit voor jezelf kopiëren dat je die dagen maar beschikbaar bent en dit overhandigen aan je teamleider.

Appie heeft overigens best veel schijt aan zijn medewerkers, ik snap nu waarom het verloop zo groot is.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 15:18

Kimsel94 schreef:
stroopkoek schreef:
Heb je in GO je tijden aangepast? Ik zou als je dit hebt gedaan melden dat je aangegeven hebt dat je je tijden hebt aangepast.


Wij werken helaas niet me een GO je moet dus face tot face aangeven dat het je niet schikt, maar zoals ik hier ergens boven al gezegd heb wordt dit echt niet gewaardeerd en komen ze eigenlijk al mensen tekort. Ik denk niet dat ze er soepel in gaan zijn..


Werk je in een franchise winkel dan? Want iedere AH moet roosters plannen in GO dus het lijkt me sterk dat ze daar niet mee werken..[/quote]

Ik heb geen idee hoe dat zit eerlijk gezegd ik dacht namelijk dat je online aan kon geven wanneer je beschikbaar was, maar dat kan ik dus niet.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 15:20

Kairos schreef:
Heb je het al aangekaart bij je teamleider? Anders gewoon naar de assistent-bedrijfs of bedrijfsleider gaan, aankaarten dat je het fijn zou vinden als zij zich wat flexibeler opstellen wbt jouw rooster, omdat jij in je examenjaar zit. Gewoon eerlijk zijn, dat werkt vaak prima.

Meestal hanteren ze iets van 1 maand met ontslag nemen, ivm dat ze ook vervanging voor jou moeten kunnen zoeken (iig, dat was bij degene die bij ons ontslag namen wel zo)


Dat eerste wil ik opzich wel doen, maar dan wordt het lastig is het dan verstandig om naar een teamleider te gaan of echt de manager? Vanavond werk ik met een teamleidster die echt de pik om mij heeft en echt niet aardig is dus dan lijkt het me vanavond helemaal niet verstandig. Vind het best een lastige situatie omdat het best onduidelijk is wie nou mijn aanspreekpunt is in dit verhaal.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 15:21

Nirvana_ schreef:
Ga het gesprek aan met je leidinggevende en zeg dat je het tijdelijk zo niet red, kijken met welke oplossing ze komen. Meestal geef je het eerst mondeling aan en dien je dan je ontslagbrief in bij de juiste afdeling, maar daar kan je leidinggevende ook mee helpen.

Ik zie wel dat je per 1 dec wilt stoppen, het lijkt me niet dat dat op zo'n korte termijn kan? Meestal moet je een betaaltermijn van tevoren opzeggen. Dus bijv opzeggen voor 1 dec om per 1 jan te kunnen stoppen.


Nee ik bedoelde hiermee dat ik dus dat ik vanaf 1 dec in mijn 4 weken uitwerk periode uitga en dus van jan niet meer kom.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Ontslag nemen bij de ah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 15:22

Iemand trouwens tips over hoe je je ontslagbrief in elkaar zet? Moet je daar ook al de reden in vermelden of hoe zit dat?

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:23

Ik heb er planningen gemaakt.
En als je een maand van te voren je beschikbaarheid weet kan je deze in GO inderdaad invoeren.
Wanneer jou filiaal niet via GO werkt denk ik inderdaad ook aan franchise, een andere reden zou ik niet weten namelijk.
Je moet echter wel zorgen als je in GO een beschikbaarheid opgeef dat je overal waar '00:00' staat
weg haalt, anders geeft het systeem aan dat je die volledige dag beschikbaar bent :+

__danielle__

Berichten: 1784
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:23

Ik zou ook eerst het gesprek eens aan gaan, in plaats van meteen je ontslag aan te bieden.

Je doet al een aantal keer de aanname dat jij denkt hoe ze gaan reageren, maar dat weet je natuurlijk niet zolang je niet met teamleider in gesprek bent gegaan. Op het moment dat tijdens het gesprek blijkt dat ze inderdaad niet met je mee willen denken kan je altijd je ontslag nog aangeven.