VWO wiskunde A certificaat halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aman2002

VWO wiskunde A certificaat halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 20:04

Hoi iedereen,

Op dit moment zit ik in mijn eerste jaar van mijn HBO bedrijfskunde. Ik vind het een leuke studie maar ik zit er aan te denken om volgend jaar met mijn propedeuse naar de universiteit te gaan. Dit omdat ik soms de uitdaging mis. De havo is mij ook altijd makkelijk afgegaan en dit is dit jaar weer het geval. Ik heb ook tot en met de 3e klas VWO gevolgd maar hiermee ben ik toen door andere omstandigheden mee gestopt.

Echter vragen sommige studies een vwo wiskunde A certificaat. Deze zou ik dit jaar naast mijn studie willen halen. Ik denk dat dit moet kunnen doordat de studie mij makkelijk af gaat en ik vorig jaar op de havo een 9 stond hiervoor.

Ik zou dit het liefst gewoon als thuisstudie doen. Ik heb nu al even gegoogled en ik heb wel verschillende sites gevonden maar, vind het toch lastig om de juiste te vinden. Dus daarom vraag ik bokt even om hulp :+

Zijn er bokkers die ergens een (wiskunde) deelcertificaat hebben gehaald? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: VWO wiskunde A certificaat halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:07

Ik heb mijn natuurkunde opgehaald via de NHA. Was gewoon goed voor elkaar en stukken goedkoper dan de LOI. En als je twee vakken volgt, kom je mogelijk ook nog in aanmerking voor een tegemoetkoming van het DUO, dus ik heb wiskunde A ernaast gedaan. Ik heb overigens geen examen gedaan, maar dit kan prima. Zolang je zelf maar de discipline hebt om er voor te gaan zitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:08

Vriendin van mij heeft gedeeltelijk havo gedaan via het LOI. Is wel prima te doen maar slecht geregelde boel daar. Zou eerder op zoek gaan naar een VAVO / volwassen onderwijs bij jou in de buurt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:09

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:13

Je hebt verschillende mogelijkheden: via een ROC (Vavo-afdeling), via een thuisstudie als het LOI, NHA, NTI of zelf regelen.

In alle gevallen leg je een staatsexamen af. Hier vind je meer informatie over het staatsexamen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:20

Ik heb mijn certificaten gehaald bij CCVX. Vergt veel discipline (want volledige zelfstudie) maar is goed te doen.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 20:24

Dankjulliewel voor alle reacties.

Het nadeel van een vavo is dat ik dan echt daar naar de geplande lessen moet. Ik vind het juist fijn om dan zelf thuis te studeren wanneer het mij uitkomt met mijn hbo.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:11

daffieduck83 schreef:
Je hebt verschillende mogelijkheden: via een ROC (Vavo-afdeling), via een thuisstudie als het LOI, NHA, NTI of zelf regelen.

In alle gevallen leg je een staatsexamen af. Hier vind je meer informatie over het staatsexamen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

Bij vavo doe je gewoon centraal examen, net als in het reguliere VO. In het geval van TS lijkt staatsexamen met thuisstudie mij de enige mogelijkheid om nog dit jaar dat certificaat te halen (bij vavo kun je alleen starten in september).

TS wat leuk dat je een meer uitdagendere opleiding wilt gaan doen, veel succes alvast! Let op dat je je wel zsm inschrijft voor het staatsexamen, ik meen dat de deadline ergens in december ligt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:14

Ik heb mijn hele havo diploma via LOI gedaan. Destijds was dat volgens mij / denk ik de enige waar dat kon.
Ervaring met de organisatie heb ik niet echt, ik heb de begeleiding nooit gebruikt bijvoorbeeld

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 22:16

@JorineV ja de deadline ligt eind van het jaar. Dus ik moet echt even een knoop doorhakken ;)

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb er echt wat aan :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:16

Ik heb eenzelfde situatie gehad met het deelcertificaat Nederlands VWO. Ik heb me bij DUO ingeschreven voor het staatsexamen en heb een aantal maanden voor aanvang een document ontvangen met wat ik allemaal moest weten of kunnen. Ik ga er vanuit dat dat voor wiskunde ook zo geldt, gezien dit document ook voor wiskunde beschikbaar was. Er is dan geen sprake van enige vorm van les of college, je bent dus echt op jezelf en je voorbereiding aangewezen.

Succes!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:16

Je kan ook een certificaat halen bij CCVX inderdaad of Boswell Beta. Dat kan je volledig op zelfstudie doen. Ze bieden enkel tentamens, maar wel op meerdere momenten. Wat ik zo snel zag in december, april, mei en juli. Ik heb op die manier mijn wiskunde certificaat gehaald en ik sluit me verder aan bij Bandalou; pittig maar wel te doen.