Gaan flexen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Gaan flexen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 20:15

Momenteel volg ik een opleiding in de zorg en die is april/mei 2020 klaar mits ik mijn diploma haal natuurlijk. Ergens in januari/februari krijgen we gesprek met waar je wil gaan werken. Nu kun je ook gaan flexen, dit betekent dat je je kan inschrijven op openstaande diensten en gebeld kunt worden of je ergens kan invallen. Je moet minimaal 4 diensten per maand werken verder mag je helemaal zelf je tijden en dagen indelen. Alleen de nadelen zijn dat je bij ziekte niet betaald krijgt want ik denk 0 uren contract, alhoewel je soms wel gedatcheerd kan worden op een afdeling en soms ook wel een aantal vaste uren kan krijgen, dat weet ik nog niet. Ander nadeel is dat je de mensen en het personeel niet goed kent omdat je er maar af en toe werkt.
Voordeel voor mij zijn dat ik zelf mijn dagen en tijden in kan delen. Ik ben nu verplicht 2 weekenden per maand te werken en dan vind ik de zaterdag nog niet zo heel erg omdat mijn man dan meestal moet werken maar de zondag is zijn enige vrije dag en die zijn we dan al 2x per maand kwijt doordat ik dan moet werken. Ik zie mijn man verder weinig want die werkt heel veel, werkt in de volle grond tuinbouw/is monteur/vrachtwagen chauffeur /doet in de winter bloembollenteelt. Alleen van januari tot begin maart is hij op tijd thuis en hoeft ie af en toe op zaterdag te werken de rest van het jaar niet.
Zijn er hier mensen met ervaring met flexen in de zorg?

Aan de ene kant lijkt het me heel fijn want ik kan zelf aangeven wanneer ik wil werken maar aan de andere kant ook weer lastig omdat ik dan de mensen en het personeel niet persoonlijk leer kennen.

LizMD

Re: Gaan flexen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:21

Bij mijn werk kunnen ook mensen die via het flexbureau werken een contract met vaste uren krijgen. Wellicht is dat bij andere instellingen ook mogelijk.
Verder zeg ik doen! Het is een ideale mogelijkheid om op verschillende afdelingen te kijken wat je nu echt past en om zo ervaring op te doen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:28

Heerlijk!
Kan het je volledig aanraden!

Overigens, als je ziek wordt krijg je het gemiddelde van de laatste ( ik meen 3 maanden ) periode, ook als je een 0 uren contract hebt.

Ruim van te voren je beschikbaarheid doorgeven, dus je kunt je zondagen mooi vrijhouden.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:31

Ook bij ons in de organisatie kun je als flexer vaste uren krijgen.
In het begin zul je mss op verschillende plekken werken, maar zeker in de zorg is het fijn wanneer cliënten vaste gezichten zien en ik merk dat de flexers in onze organisatie makkelijk op de zelfde locatie worden ingezet als het vanaf beide kanten bevalt. Ik heb zelf ook liever een vaste flexer naast me wanneer dat nodig is dan iedere keer iemand anders.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:34

Ik zit in de gehandicaptenzorg en heb voor vast een flex baan. Ik vind het zalig. Leer heeel veel en is erg afwisselend!

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:36

Bij de organisatie waar ik werk is een uren contract bij de flex wel mogelijk. Alleen ben je dan ook wel verplicht om weekenden en feestdagen te werken, zal afhankelijk zijn van de uren die je hebt hoeveel je er moet werken. Toen ik bij de flex werkte had ik een 0 uren contract dus ik weet niet precies hoe dat geregeld is.
Ook kon ik een aantal locatie's aangeven waar ik graag wilde werken, ik had er 4. Zo leerde ik toch een beetje de collega's en cliënten kennen.
Ik vind het nu wel fijn om op een vaste locatie te werken, heb ook neven taken en meer verantwoordelijkheid als bij de flex.
Ik denk dat je gewoon het beste kan uitproberen wat bij je past. Mocht het flexen je niet bevallen kan je altijd nog vast op een locatie en andersom. Het is gelukkig niet zo dat je vast zit aan de keuze die je nu maakt. ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:43

Ik heb ook geflext, wel binnen hetzelfde bedrijf overigens. Ik vond het erg leuk en heb er erg veel ervaring opgedaan. Voordeel was dat ik inderdaad zelf mijn uren in kon delen. Ik kwam natuurlijk steeds op dezelfde afdelingen (uiteindelijk 11 verschillende) waardoor ik wel de cliënten leerde kennen. Het grootste nadeel vond ik vooral dat ik soms een periode bijna vast op 1 afdeling stond en dan ineens maanden niet meer, waardoor je nooit echt de diepte in kon met cliënten. Het grootste voordeel is dat je dus ontzettend veel ervaring op doet en ook veel verschillende werkwijzen mee krijgt. Ik kan het iedereen alleen maar aanraden! Ik heb het anderhalf jaar gedaan voor ik werd aangenomen als persoonlijk begeleider, ook weer binnen hetzelfde bedrijf. Ik was positief opgevallen tijdens het flexen en was gevraagd om vast op die locatie te werken :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:47

Ik heb een tijdje in de flex gewerkt toen ik na mijn afstuderen niet gelijk een passende baan had. De voordelen zijn flexibiliteit en vaak veel eigen sturing qua werkdagen en uren, weinig verplichtingen. Zo heb ik eens op maandagochtend na een slaapdienst per direct vakantie op genomen en vloog dezelfde middag voor een maand naar Australië, dat kan niet met een vaster contract.

Besef je wel dat je als flexer nergens echt "thuis" hoort: je draait de diensten maar bent geen onderdeel van het team, voor cliënten vaak onbekender dus minder vertrouwd, je hebt geen eigen caseload of verantwoordelijkheid waardoor de werkzaamheden vaak eenzijdig en relatief simpel tot zelfs de rotklusjes krijgt. Wanneer je dat prima vindt zit je waarschijnlijk gebakken.

Ik heb zelf echt uitdaging en werk op mijn niveau nodig (geen waardeoordeel maar feitelijk op functiebeschrijving), dus ik werd er diep ongelukkig van en ben uiteindelijk in een bore-out gekomen. Het gebrek aan uitdaging in die maanden had enorme impact, iets wat ik nooit had verwacht. Was van het ene op het andere moment over toen ik een nieuwe baan had.

Bedenk dus goed waar je prioriteiten liggen, wat je doel is, wat je zoekt in een baan en maak je afweging.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:15

Ik zou gaan flexen. Je doet er ontzettend veel ervaring mee op. Zelf heb ik mijn eerste jaar als vaste flexer gewerkt en werkte eerst op 2 groepen in hetzelfde gebouw die naast elkaar zitten. Zo had ik toch altijd contact met de clienten van 1 groep waar ik minder stond. In maart dit jaar ben ik op een 3e groep gaan werken in hetzelfde gebouw. Ik merkte wel dat ik 3 groepen heel pittig vond. Ik zat bij alle 3 de teams bij de teamvergaderingen. Sinds mei ben ik persoonlijk begeleider op de groep waar ik dus ook een jaar geflext hebt en nu mis ik het wel om op meerdere woningen te werken. Het houd je blik ook fris en open.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:53

Ik heb na het behalen van mijn diploma ook 2 jaar via de flexpool gewerkt. Wat heb ik daar een boel geleerd. Die ervaring neem ik nog altijd mee. Had geen vaste uren maar binnen 1 organisatie wel 4 lokaties waar ik vaste flexer was. Werk genoeg zeg maar.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:41

Ik lees mee zit aan zelfde te denken.
Ik heb het echt niet naar mijn zin in mijn team het is een hechte club en kom er gewoon niet tussen en na weer een slapeloze nacht ben ik er klaar mee.
Ik zit te denken om of te gaan flexen of ander team proberen .... ben bang dat flexen teveel stress gaat opleveren maar tegelijk lijkt mij de vrijheid zo fijn . Gewoon nergens bij horen en lekker je ding doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:56

viphorse schreef:
Ik heb het echt niet naar mijn zin in mijn team het is een hechte club en kom er gewoon niet tussen en na weer een slapeloze nacht ben ik er klaar mee.
Ik zit te denken om of te gaan flexen of ander team proberen .... ben bang dat flexen teveel stress gaat opleveren maar tegelijk lijkt mij de vrijheid zo fijn . Gewoon nergens bij horen en lekker je ding doen

Zou flexen niet juist een idee zijn, als je dan een leuke plek tegen komt kun je gaan kijken of dsar een vaste plek voor je vrij is?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:00

Ik heb geflext in de gehandicaptenzorg als bijbaan. Ideaal, want ik kon het zo heel goed met mijn studie combineren. Ik ervoer zelf wel veel binding met de plekken waar ik kwam, omdat ik steeds voor langere tijd (soms wel meer dan een jaar) werd weggekaapt door een locatie. Zij boden altijd ruim van tevoren de openstaande diensten aan, zodat ik bijna nergens anders meer heen hoefde. Ideaal om te onderzoeken welke doelgroep je ligt ook.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:07

Het ligt een beetje aan je persoonlijkheid wat bij je past. Flexen heeft zeker voordeel qua roosteren. Je kunt je vrije tijd beter indelen, zodat je priveeleven er minder onder lijdt. En je kunt van meerdere afdelingen wat proeven, zodat je ontdekt wat bij je past. Bovendien hebben ze je gezicht dan al gezien, dat helpt ook bij het solliciteren op een afdeling.
Echter vind ik het niet altijd geschikt om het net na je diplomering te doen. Kom je op een vaste afdeling, dan wordt je goed ingewerkt, krijg je de tijd om vragen te stellen en weet iedereen dat je nieuw bent en kan daar ook rekening mee gehouden worden in de planning. Zeker het 1e jaar na je diplomering moet je nog groeien in het vak vaak en dan kan een vast team een fijne back up zijn. Als flexer sta je natuurlijk steeds ergens anders. Maar er wordt intussen wel een en ander van je verwacht. Je wordt breder opgeleid, maar je hebt vaak weinig tijd om echt de diepte in te gaan. Wat het beste bij je past, dat kan ik niet beoordelen, dat ligt ook aan hoe zelfverzekerd je bent en hoeveel waarde je hecht aan een team bijv.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:51

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik ook wel gaan flexen. Je kan altijd nog stoppen hé! Maar het rondkijken op andere plekken kan ook heel fijn zijn. Kan je eens zien waar je voorkeur ligt qua sfeer en team. En soms kan je daardoor ook direct aan de slag op zo'n plek omdat ze blij met jou zijn. Daarnaast hebben jullie dan nu nog ff tijd samen zolang je man nog niet weer volle bak aan het werk is.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:31

Maartje1990 schreef:
viphorse schreef:

Zou flexen niet juist een idee zijn, als je dan een leuke plek tegen komt kun je gaan kijken of dsar een vaste plek voor je vrij is?

Ik denk serieus van wel alleen nu nog de stap nemen....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:57

Viphorse, ik weet niet in welkw sector je werkt. Maar ik zou gewoon gaan flexen. Je kan dan altijd zien als het niet je ding is wat verder.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:23

Ik werk als flexer in de zorg.
Gewoon een vast contract.
Gewoon doorbetaling bij ziekte.
En inderdaad vrijheid wat betreft de uren die je werkt.
Maar niet volledig.
Voor mij gelden ook gewoon de weekenden en feestdagen als werkdagen gedeeltelijk.

Ik zou het iedereen aanraden.
Gewoon eens rondkijken.

Maar het is wel een vak apart, je moet snel kunnen schakelen en probleemloos vreemde locaties binnenstappen en de groep draaien.
Dat kan niet iedereen.
Maar je komt er vanzelf achter of het bij je past.