Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:24

Suzanne F. schreef:
troi schreef:
Interessant dit, blijkbaar moet dit volgens de meeste mensen diep verborgen en taboe blijven..

Als je een levensbepalende organisatie hebt zoals bokt dan kan je niet alles in de beerput houden. Erg ongezond!


Levensbepalende organisatie? Dat is wel een beetje sneu als dat zo is.


Tel eens het aantal topics over wel of niet een dokter /vee-arts inschakelen. Advies over de liefde/ vriendschappen. Hoeveel mensen halen kracht uit bokt en hebben verdriet bij online afwijzing?

Dat is zeer levensbepalend. En bokt is een gigantisch grote speler. Valt mijns inziens in dezelfde categorie als facebook en youtube!

Elanor

Berichten: 6788
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:27

Je gaat zelf keer op keer in op verzoeken terwijl je ook steeds stopt om vrijwel dezelfde reden. Daarmee breng je jezelf steeds in een positie die je teleurstelling oplevert. Vanuit de organisatie wordt vast en zeker aardig geprutst richting jou (en moet de vergoeding in natura zéker nog over de brug komen), maar je had hier denk zelf ook al véél eerder de stekker uit kunnen trekken. Je bent nu anderhalf jaar bezig geweest, ik had na een maand max gezegd: het gaat nu anders of we beëindigen dit project, zo kan en wil ik niet werken. Lessen voor beide partijen denk ik. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 19-11-19 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:27

Daihyo schreef:
Waarom ik dit topic heb geopend? Omdat ik op berichten geen reactie kreeg. Inmiddels wel overigens. Het werkt net zoals met andere commerciële bedrijven. Geen reactie, geen oplossing --> advies op zoals zo vaak op Bokt staat: plaats eens iets op social media, dan zijn ze er als de kippen bij.


Als je inmiddels je reactie hebt is je doel bereikt.
Klaar.
Dit lijkt meer op Het uiten van je frustratie. En let wel; er is niks mis met gefrustreerd zijn. Sommige zaken zijn tot gek makens toe frustrerend.
Maar nogmaals: practice what you preach.

Daihyo

Berichten: 88120
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 09:32

Elanor schreef:
Je gaat zelf keer op keer in op verzoeken terwijl je ook steeds stopt om vrijwel dezelfde reden. Daarmee breng je jezelf steeds in een positie die je teleurstelling oplevert. Vanuit de organisatie wordt vast en zeker aardig geprutst richting jou (en moet de vergoeding in natura zéker nog over de brug komen), maar je had hier denk zelf ook al véél eerder de stekker uit kunnen trekken. Je bent nu anderhalf jaar bezig geweest, ik had na een maand max gezegd: het gaat nu anders of we beëindigen dit project, zo kan en wil ik niet werken. Lessen voor beide partijen denk ik. :)

Oh absoluut, die les heb ik er wel uit getrokken :j
Wat dat betreft ben ik wel wat minder naief en ga ik niet meer zomaar uit van de beste bedoelingen van mensen. Of zorg ik dat er gewoon goede afspraken zijn, want dat kan namelijk wel bij veel organisaties.

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:33

Mooi. Dan is die les je “beloning”.
Niets is voor niets in het leven.
Soms krijg je salaris. Soms een vergoeding. Soms een cadeau. Soms ervaring.

Boras
Berichten: 9974
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:45

En soms heb je een plaat voor je kop.

Ik was er niet bij toen de opdracht werd gegeven, ik weet niet of het beleidsstuk voldeed, ik weet eigenlijk niets van de feiten. Maar dat kan ik op basis van het relaas van de ts wel stellen.

Soms is volharden een goede eigenschap. Soms zit je er zelf helemaal naast.

Als bokt fout zit, dan moet dat rechtgezet. Maar hier valt niet over te oordelen op basis van het eenzijdige relaas van de ts.

Niks taboe.

Ts en bokt lekker samen regelen dat van Die hardware. Als ts een poot heeft om op te staan want er is geen contract. De rest is te puur wijten aan ts zelf en stemmingmakerij.
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-11-19 09:52, in het totaal 3 keer bewerkt

A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:47

Ergens vind ik het wel jammer om te lezen hoe de reacties in dit topic verloopt.

Enerzijds zie je met regelmaat topics terug komen waarop gebruikers toch best afgeven op de vrijwilligers en het beleid ansich. Als vrijwiliger zijnde deel je uit loyalteit, beleid noem het maar op jouw, al dan niet aansluitende, mening hierover niet op het forum. Daarover hebben veel gebruikers ook een mening, ''het kan toch niet zijn dat wij dit alleen ervaren''. Ja, als vrijwilliger ervaar je dat zeker ook wel eens dat je dezelfde mening deelt als de gebruikers, maar kun je daar altijd ook op handelen, Nee dat kan lang niet altijd ..

Nu komt er een keertje een topic over een verschil van inzicht, waarbij al dan niet (on)bewust de naam van de vrijwiligers organisatie weg wordt gelaten en komen er bijna 3 pagina's aan reacties dat het schandelijk is dat dit gedeelt wordt door TS en dat ze het maar op een andere manier moet uitvechten.

Ergens had ik toen ik het topic las de hoop dat de gebuikers ook zouden in zien dat het zijn van een vrijwilliger niet altijd rozengeur is. (Al heb ik niet het idee dat het TS haar intentie was dat het bekend werd over welk bedrijf dit ging) Voorop gesteld dat vrijwilliger zijn in 99% van de tijd wel echt enorm leuk werk is. Maar het is en blijft gewoon een commerciele organisatie. En binnen commerciele organisaties komt het ook voor dat dit soort dingen gebeuren.

Jammer is dan wel dat achter de schermen het overgrote deel vrijwilliger is en juist daarom zou je zuining moeten zijn op deze mensen die enorm veel tijd investeren in jouw inkomstenbron.

En ja echt, ik begrijp het ook allemaal wel. Het leven is druk, iedereen is druk.. Maar ik denk dat er echt wel werk aan de winkel is.... En ik geloof ook echt wel dat de juiste personen dit echt wel weten en de beste intenties hebben :)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 19-11-19 09:54, in het totaal 4 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41885
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:48

Daihyo schreef:
Elanor schreef:
Je gaat zelf keer op keer in op verzoeken terwijl je ook steeds stopt om vrijwel dezelfde reden. Daarmee breng je jezelf steeds in een positie die je teleurstelling oplevert. Vanuit de organisatie wordt vast en zeker aardig geprutst richting jou (en moet de vergoeding in natura zéker nog over de brug komen), maar je had hier denk zelf ook al véél eerder de stekker uit kunnen trekken. Je bent nu anderhalf jaar bezig geweest, ik had na een maand max gezegd: het gaat nu anders of we beëindigen dit project, zo kan en wil ik niet werken. Lessen voor beide partijen denk ik. :)

Oh absoluut, die les heb ik er wel uit getrokken :j
Wat dat betreft ben ik wel wat minder naief en ga ik niet meer zomaar uit van de beste bedoelingen van mensen. Of zorg ik dat er gewoon goede afspraken zijn, want dat kan namelijk wel bij veel organisaties.


En dan op zijn minst de afspraken zwart op wit.

Ik vind het oprecht jammer dat het zo gelopen is voor je. Hopelijk komt er toch nog een handreiking vanuit het beheer.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:03

Daihyo schreef:
Laat ik een en ander even in een tijdlijn zetten. Ik ben begin 2018 begonnen met schrijven, toen was ik nog vrijwilliger. In april 2018 is afgesproken dat er een vergoeding zou zijn in de vorm van hardware. Prima, leek me een goede en realistische afspraak.
In juli dat jaar ben ik gestopt als vrijwilliger, met name door bovenstaande irritaties. Er lag toen een basisbeleidsplan, waar vanuit verder gewerkt kon worden.

In december 2018 werd ik gevraagd om het plan af te maken, want het was niet opgepakt. Ik was toen geen vrijwilliger meer, maar heb dit toch gedaan. Waarom? Stukje loyaliteitsgevoel, het platform an sich een warm hart toe dragen (en dat is iets anders dan de organisatie). Dat was in het voorjaar van dit jaar af. Ik heb toen het klaar was alles neergelegd. In die 1,5 jaar liep de communicatie stroef, beloftes werden niet nagekomen, geen reactie kwam vaker voor dan een reactie (die vaak ook nog lang op zich liet wachten). En als er reactie kwam, na de zoveelste vraag om respons, dan was er altijd wel een excuus.

We hebben het hier over een commercieel bedrijf, dat draait op vrijwilligers en een handjevol betaalde krachten. En ja, het stoort me dat ik er zoveel tijd en moeite in heb gestopt, zo veel geld heb bespaard (en nee, dat betekent niet dat ik een factuur zou willen sturen, zoals Ibbel zal zegt), maar beloftes naar mij toe niet worden nagekomen. Niet eens de hardware, want dat heb ik al uit mijn hoofd gezet. Maar het stoort me nog meer dat het allemaal zo lang moet duren, dat de communicatie ronduit slecht is en dat het zo moeilijk lijkt te zijn om afspraken na te komen. Of überhaupt te communiceren. Een commercieel bedrijf, geen stichting, geen vereniging. En bespreekbaar maken heb ik genoeg gedaan de afgelopen jaren, alleen het resultaat is 0.

Ik doe al zo'n 20 jaar vrijwilligerswerk, bij diverse verenigingen en stichtingen, die draaien op amateurs, die zonder enig winstoogmerk werken. En daar gaat de communicatie vele malen beter en sneller. Daar worden afspraken gewoon nagekomen. En als het al wat langer duurt, dan hebben we het over een paar maanden, niet over 1,5 jaar.

Waarom ik dit topic heb geopend? Omdat ik op berichten geen reactie kreeg. Inmiddels wel overigens. Het werkt net zoals met andere commerciële bedrijven. Geen reactie, geen oplossing --> advies op zoals zo vaak op Bokt staat: plaats eens iets op social media, dan zijn ze er als de kippen bij.

Mijn naam en profiel zijn overigens al een tijdje geleden veranderd. Dat heeft hier niets mee te maken. Als ik echt anoniem had willen zijn, dan had ik dat anders moeten regelen. Want alles is gewoon terug te lezen.

Als de communicatie zo stroef gaat en loopt en weinig reactie komt en er na zoveel maanden nog niet wat is veranderd kan ik mij wel voorstellen dat dit ook openbaar kenbaar gemaakt mag worden. Om eens te horen en te delen hoe anderen hier in staan. Afspraken zijn afspraken en dat hoort wel nagekomen te worden.

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:27

Nee hoor A-Nouk. Ik - en velen met mij- zeg helemaal niet dat het schadelijk is.
Ik zeg dat de info maar van een kant komt. En ik denk dat TS en de organisatie er niks mee op schieten.

A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:36

Ben ik niet helemaal met je eens Rien, het staat er niet zo 1 op 1 geschreven maar beneden peil, niet netjes, ik vind het niet normaal dat je dit doet en nog een paar reacties in die strekking, vast goed bedoeld :) , is feitelijk gewoon hetzelfde. Geeft het beestje een naam.

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:38

Ja, dat is wel waar. Ik zie je punt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41885
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:39

Het is ook niet TS zelf die de link met Bokt legde, dat deden andere bokkers voor haar.

Als dat er niet gestaan had, had ik niet geweten dat t om bokt gaat. En ik denk dat dat wel voor meer users geldt.

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:39

Precies.

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:39

A_nouk schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens Rien, het staat er niet zo 1 op 1 geschreven maar beneden peil, niet netjes, ik vind het niet normaal dat je dit doet en nog een paar reacties in die strekking, vast goed bedoeld :) , is feitelijk gewoon hetzelfde. Geeft het beestje een naam.


Eens.

Ik vind het superknap dat TS het heeft neergeschreven.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:43

Zoals ik al eerder aangaf, ts heeft dit dus in de openbaarheid gebracht omdat alle andere opties om het te regelen op niets uitliepen. Wij pakken organisaties bvb post nl ook via sociale media aan wanneer ze niet thuisgeven en ja, dan word er vaak wel heel snel gereageerd. Nu dus ook en ik hoop dat het netjes opgelost word door alle betrokkenen.

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:49

Als ik het topic in eerste instantie lees zie ik een vraag om advies, geen poging om een bedrijf te kakken te zetten. Als dat haar intentie was geweest, had het wel op FZ (of Social media) gestaan en was de naam van het bedrijf genoemd.

Of het nu om Bokt gaat of niet, daar gaat dit topic toch helemaal niet om? Het kan net zo goed over de gaarkeuken op de hoek gaan. Het topic wordt in mijn beleving nu vooral door anderen in deze hoek geduwd, dat ligt niet aan de TS.

Myfairytale
Berichten: 5421
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:51

Eerlijk gezegd ben ik het ook met A_nouk en MB eens. Edit: en met Leo

TS gaf zelf niet de naam van het bedrijf (want dat is het immers), maar dat deden anderen.

En vind ook dat TS zich niet meer hoeft te leggen bij het feit dat er afspraken niet nagekomen worden. Ze heeft een lange adem gehad, een wijze les geleerd, maar kan me voorstellen dat je tóch reactie wilt, ook al komt de hardware er niet meer, zoals ze zelf al aangeeft.

Zéker een plek met veel vrijwilligers hoort een netter beleid te voeren en geen doodzwijg-bewind.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:00

_San87_ schreef:
Het is ook niet TS zelf die de link met Bokt legde, dat deden andere bokkers voor haar.

Als dat er niet gestaan had, had ik niet geweten dat t om bokt gaat. En ik denk dat dat wel voor meer users geldt.


Nee, ik ook niet.
Ik hoop voor je TS dat er nog teruggekomen wordt op die afspraak over de hardware. Want dat is eigenlijk het enige in het verhaal wat incorrect is. Al de rest is puur gevoel bij jou, wat uiteraard mag, maar wat niet zozeer ter zake doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110862
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:07

TS, na je laatste bericht snap ik het ook beter. Idd heb je het niet op FZ gezet dus je wilt ze ook niet te kakken zetten :)
Ik hoop dat er er voor beide partijen een goede afsluiting komt. Jammer dat het zo heeft moeten lopen want uiteindelijk ben je natuurlijk wel zo lang bij een organisatie omdat je hen wilt helpen verbeteren.

rien10
Berichten: 14823
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:25

MarcoBorsato schreef:
A_nouk schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens Rien, het staat er niet zo 1 op 1 geschreven maar beneden peil, niet netjes, ik vind het niet normaal dat je dit doet en nog een paar reacties in die strekking, vast goed bedoeld :) , is feitelijk gewoon hetzelfde. Geeft het beestje een naam.


Eens.

Ik vind het superknap dat TS het heeft neergeschreven.


Laat ik het nuanceren. Ik zou het zelf niet zo gedaan hebben. Dat geeft beter weer wat ik bedoel maar is eigenlijk helemaal niet relevant.
Hoe dan ook TS, ik hoop dat je er uit komt.

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:26

Tja ik lees heel vaak dingen die ik niet zelf zou plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:19

Cayenne schreef:
TS, na je laatste bericht snap ik het ook beter. Idd heb je het niet op FZ gezet dus je wilt ze ook niet te kakken zetten :)
Ik hoop dat er er voor beide partijen een goede afsluiting komt. Jammer dat het zo heeft moeten lopen want uiteindelijk ben je natuurlijk wel zo lang bij een organisatie omdat je hen wilt helpen verbeteren.

Hier sluit ik me bij aan, ik had het ook anders opgevat na het eerste bericht. Dus mijn excuses voor mijn voorbarige reactie. Ik hoop dat jullie er alsnog op een goede manier uit kunnen komen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27447
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:24

Wat enorm jammer dat het zo heeft moeten lopen. Ik hoop dat er een oplossing komt en je het met een goed gevoel kan afsluiten.

Daihyo

Berichten: 88120
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:12

Kleine positieve update: er is inmiddels schriftelijk contact en een afspraak om telefonisch eea verder te bespreken. Ik ga er vanuit dat we dit nu gewoon uit kunnen spreken en snel af kunnen sluiten.