Stress bij drukke planning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Stress bij drukke planning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 08:54

Ik merk de laatste tijd weer hoeveel energie het me kost om een drukke planning te hebben en ik baal hier enorm van.
Aankomende week zit ik ook iedere dag vol, voor veel mensen is dat normaal. Ik heb meestal wel 1 dag in de week dat ik naast school/studie geen afspraken heb staan.
Ik ben momenteel bezig met een eigen bedrijfje icm dat doe ik een opleiding 4 dagen in de week, 1 dag stage. Ik werk ook nog 1 avond in de week, en ik rijd 1 tot 2 keer per week. Daarnaast ga ik een paar avonden in de week naar mijn vriend of naar een vriendin. Dat valt wel te managen.
Maar deze week heb ik een schooldag van 08:30 tot 18:30, een andere dag heb ik een verplicht congres van 12:00 tot 00:00 en nog een paar belangrijke afspraken staan na school. En daarnaast moet ik nog aan het bedrijf werken, dus dan is er ook geen tijd meer om te rijden of om vrienden te zien.
En dat laatste vind ik niet eens zo'n probleem, maar ik merk dat ik mentaal dat heel moeilijk vind. Het idee dat er geen ruimte is om even te rusten of om stil te zitten vind ik niet prettig, en natuurlijk is er ruimte om te rusten want ik moet ook slapen s'nachts. Maar mijn hoofd voelt dit niet zo. Ik krijg snel hoofdpijn, bij heel veel stress kan ik ook duizelig worden en dat is gewoon niet fijn. Ik vind het niet erg om het druk te hebben, maar als mijn lichaam dan niet mee wilt werken wordt het wel lastig.

Afgelopen maandag zat ik in de pauze op school rustig te lunchen en toen kreeg ik ineens een paniekaanval. Het duurde niet lang maar ik vond het wel doodeng, heb nog nooit zoiets gevoeld.

Ik vroeg me af of jullie tips hebben om wat meer rust in het hoofd te creëren? Of misschien herkennen sommige bokkers dit ook. Ik moet er trouwens wel even bij zeggen; het plannen is het probleem dus niet. Want als ik een weekplanning pak dan kan ik alles heel mooi indelen op zo'n manier dat ik praktisch gezien nog wat tijd voor rust zou moeten hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:04

Het klinkt alsof je teveel wilt doen. Is dit het moment om een eigen bedrijf te hebben naast je school, baantje, stage, paardrijden en sociale contacten?
Als je stress ervaart en paniekaanvallen krijgt dan is het echt teveel wat je doet.

Mijn dagen zitten ook extreem vol en in mijn dat passen makkelijk 28 uur volgens anderen. Wanneer ik stress zou ervaren zou ik zeker iets skippen uit mijn drukke dagen.

eva1969

Re: Stress bij drukke planning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:15

Van VGZ is er een mindfullnes app te downloaden, gratis ook als je geen zorgverzekering bij ze hebt. Hier staan veel oefeningen op waar je rustiger van wordt en die je makkelijk kan inpassen in je dag ook als je niet zoveel tijd hebt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:18

Shaggy09 schreef:
Ik vroeg me af of jullie tips hebben om wat meer rust in het hoofd te creëren? Of misschien herkennen sommige bokkers dit ook. Ik moet er trouwens wel even bij zeggen; het plannen is het probleem dus niet. Want als ik een weekplanning pak dan kan ik alles heel mooi indelen op zo'n manier dat ik praktisch gezien nog wat tijd voor rust zou moeten hebben.

Ja, heel simpel: minder hooi op je vork nemen. En ik weet dat dat juist heel lastig is in het begin maar het is wel de beste stap. Je laatste zin (praktisch gezien nog wat tijd voor rust zou moeten hebben) is dus niet genoeg: je zult veel meer rust voor jezelf in moeten plannen. Jouw lichaam heeft je een heel duidelijk waarschuwingssignaal gegeven met die paniekaanval en als je zo verder gaat wordt dit alleen maar erger tot je helemaal niets meer kunt. Been there, done that, not funny.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:30

Plan je rust momenten ook echt in je agenda en maak op die momenten ook geen andere afspraken.

Met jouw schema zou ik het nog geen 2 weken volhouden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:34

Paniekaanvallen zijn toch wel een heel duidelijk teken dat je overspannen aan het raken bent en goed op de rem moet. Even je rust gaan pakken anders zit je dadelijk met een beetje pech lang in de lappenmand.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:41

Ik ga even je OP onderverdelen in quotes, want ik heb het (eerlijk) een beetje hoofdschuddend zitten lezen. En dat is niet persoonlijk naar jou bedoeld, TS, maar meer omdat het een beeld van de maatschappij schetst waar ik eigenlijk heel verdrietig van wordt.

Shaggy09 schreef:
Ik merk de laatste tijd weer hoeveel energie het me kost om een drukke planning te hebben en ik baal hier enorm van. Aankomende week zit ik ook iedere dag vol, voor veel mensen is dat normaal. Ik heb meestal wel 1 dag in de week dat ik naast school/studie geen afspraken heb staan.

Het klopt dat het voor veel mensen normaal is om elke dag vol te zitten met afspraken/verplichtingen. En voor veel mensen is het ook normaal dat ze dan op een gegeven moment keihard tegen hun grenzen aanlopen en helemaal niets meer kunnen. Je zegt dat je 'meestal' 1 dag in de week vrij plant: hoe 'meestal' is dat? Drie weken van de vier? Twee? Vier? En wat doe je als je geen afspraken hebt staan? Want er zit een verschil tussen 'geen afspraken hebben' en 'rust nemen' en ik denk dat het daar mis gaat.

Shaggy09 schreef:
Ik ben momenteel bezig met een eigen bedrijfje icm dat doe ik een opleiding 4 dagen in de week, 1 dag stage. Ik werk ook nog 1 avond in de week, en ik rijd 1 tot 2 keer per week. Daarnaast ga ik een paar avonden in de week naar mijn vriend of naar een vriendin. Dat valt wel te managen.

Het valt niet te managen, anders had je dit topic niet geopend. Ik word al moe als ik naar dit schema kijk :=. 5 dagen in de week bezig met je eigen bedrijf, 3 avonden vaste verplichtingen en de rest van de avonden (die je dus zou kunnen gebruiken om even niets te doen) zitten ook vol. Waar zijn je 'me-momenten'?

Shaggy09 schreef:
...dus dan is er ook geen tijd meer om te rijden of om vrienden te zien. En dat laatste vind ik niet eens zo'n probleem, maar ik merk dat ik mentaal dat heel moeilijk vind. Het idee dat er geen ruimte is om even te rusten of om stil te zitten vind ik niet prettig, en natuurlijk is er ruimte om te rusten want ik moet ook slapen s'nachts. Maar mijn hoofd voelt dit niet zo.

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Het is WEL een probleem, want je hebt het er mentaal moeilijk mee. En natuurlijk is het idee dat je geen rust kunt pakken niet prettig! Van continu rennen, haasten, vliegen van de ene afspraak naar de andere (of het nu een verplichting is of voor de leuk), daar wordt je gewoon moe van! En als je geen tijd neemt om op te laden (en nee, alleen slapen telt niet!), dan snap ik heel goed dat je hoofd het moeilijk krijgt :=

Shaggy09 schreef:
Ik krijg snel hoofdpijn, bij heel veel stress kan ik ook duizelig worden en dat is gewoon niet fijn. Ik vind het niet erg om het druk te hebben, maar als mijn lichaam dan niet mee wilt werken wordt het wel lastig. Afgelopen maandag zat ik in de pauze op school rustig te lunchen en toen kreeg ik ineens een paniekaanval. Het duurde niet lang maar ik vond het wel doodeng, heb nog nooit zoiets gevoeld.

Een heel, HEEL duidelijk teken van je lichaam dat je echt even pas op de plaats moet gaan maken. Plannen is leuk en aardig, en misschien krijg je het in theorie allemaal fantastisch rond gebreid. Maar je wilt gewoon te veel. Punt.

Shaggy09 schreef:

Mijn tip: schrappen. Minder gaan rijden, stoppen met die ene avond werk in de week, minder afspreken met vrienden en op de dagen dat je niets plant ook echt niets doen. Want zoals ik al zei, met alleen slapen kom je echt niet aan je mentale rust. Ik snap dat het niet leuk is om dit te horen, maar anders is je volgende topic er één over een burn out. En dat wil je niet :n

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:56

Lees je post eens na en ik denk wel dat je de conclusie zelf kan trekken :P

Ik ga dus mee met bovenstaande posts.
Dingen gaan schrappen. En best veel :=
Jouw planning ziet er uit zoals '' het hoort '' volgens de huidige maatschappij: druk druk druk drukkerst.
Alleen ben je ook maar een mens en geen machine die 24/7 kan draaien.
Dat vergeten veel mensen. Tot ze op een punt komen dat niks meer gaat.

Het is niet voor niks dat er zoveel twintigers en dertigers lange tijd thuis komen te zitten.

De kunst van het vervelen is van onschatbare waarde voor je gezondheid.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:41

Ik wilde nog iets toevoegen, maar ik kan mijn post niet meer wijzigen. Dus dan maar zo.

De titel van je topic is eigenlijk hetzelfde als 'Honger na niet eten' of 'Moe na niet slapen'. Een heel logisch oorzaak-gevolg verhaal, wat je eigenlijk alleen kunt oplossen door het tweede deel van je titel aan te passen.

Heb je honger? Dan ga je eten.
Ben je moe? Dan ga je slapen.
Stress en paniekaanvallen? Druk van de ketel halen. En niet dus juist meer druk creëren door als een malle met je planning aan de slag te gaan 'want het moet toch kunnen'. Nee: Gewoon. Minder. Plannen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:46

Ik moest vorig schooljaar aan het eind verplicht eerder stoppen omdat ik veel te veel hooi op mijn vork had genomen. Gelukkig bij een top opleiding met lieve docenten waardoor dat geen probleem was, maar de keuze minder te doen moet echt door jezelf gemaakt worden.
Gaat puur om eigen grenzen stellen en om je af te vragen wat 'sociaal gezien nodig is' en wat voor jou persoonlijk nodig is. Betekent dit je bijbaan opzeggen om een avondje per week extra vrij te hebben? Kun je het bedrijfje waar je aan werkt even 'on hold' zetten en weer de ruimte geven als je zelf wel ruimte hebt?

Ik ben in het derde jaar van mijn studie veel strenger op wat de opleiding van me vraagt. Als dingen door elkaar heen lopen trek ik m'n mond open en doe ik het niet. Misschien ook niet de beste manier, maar ik kende vorig jaar zo mijn eigen grenzen niet en was zo bezig de brave student uit te hangen dat het 100% ten koste van mezelf ging. En dat hoeft niet. Wens je veel succes en het allerbeste, ik volg het topic even om te zien waar het op uit gaat komen. X

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:55

Even wat anders als aanvulling, door zo'n drukke planning kun je oppervlakkig gaan ademhalen door de druk/ stress waardoor je makkelijker in een paniekaanval schiet. Naast het schrappen van een aantal dingen zou ik je ook willen aanraden om met je ademhaling aan de slag te gaan dmv tai chi tao, yoga, meditatie etc. Wat bij je past.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:03

Ik sluit me helemaal aan bij Foaly. Per direct enkele dingen schrappen! Niet wachten tot je overspannen thuis zit. Niets is zo belangrijk dat je je gezondheid ervoor moet opgeven.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:06

Ik weet natuurlijk niet je precieze planning maar maak je de planning niet ook te druk in je hoofd?

Ik heb dat namelijk ook vaak dat ik mezelf helemaal druk maak omdat ik het drukker maak in mijn hoofd maar in de praktijk blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Probeer je rustmomenten te nemen. Ik plan namelijk soms ook veel maar ik heb vaak ergens 5 tot 15 minuten dode momenten waar ik me rust in kan pakken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:18

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Het is soms wat confronterend maar wel waar, dat weet ik :o

Ik heb vaak het idee dat ik niet minder hooi op mijn vork mag nemen, op school gaan ze er echt al vanuit dat je in de manager rol zit wat betreft het bedrijf. Je moet naast het bedrijf runnen grote portfolio opdrachten maken met een vrij korte deadline.

Rijden en naar vrienden gaan is voor mij echt ontspanning dus dat wil ik liever niet schrappen, dat zijn echt mijn momentjes om even mijn eigen ding te doen en wanneer ik te moe ben ga ik niet.

Met werken ga ik wel stoppen, ook al is het maar 1 avond in de week, het kost me wel een hoop energie om uit school nog te gaan werken, als ik die avond lekker thuis blijf scheelt dat alweer een boel stress.

Ik merk vooral dat de dingen die ik niet leuk vind (stage en projecten/opdrachten) me een hoop energie kosten. Ik heb vandaag ook stage en ik vind dit echt vermoeiend. Als dit niet verplicht was was ik daar ook mee gestopt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:21

xU_Blinghx schreef:
Ik weet natuurlijk niet je precieze planning maar maak je de planning niet ook te druk in je hoofd?

Ik heb dat namelijk ook vaak dat ik mezelf helemaal druk maak omdat ik het drukker maak in mijn hoofd maar in de praktijk blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Dit is iets heel stoms wat ik dus ook veel te veel doe. Ik stress nu eigenlijk al voor volgende week want dan zit ik helemaal volgepland. Daardoor leef ik soms ook helemaal niet echt in het moment, hoe raar dat ook klinkt. Ik ben altijd maar bezig met morgen, volgende week, volgende maand. De tijd gaat ook echt heel snel, en ik ben pas 19 :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:21

Maar is de opleiding dan wel wat je wilt doen? Want als je stage niet leuk is, wil je dan later wel dit werkveld in?

Denk dat het verstandig is om die avond werken te scrappen, als dat financieel haalbaar is.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:28

Ik zou die stage en opleiding niet meteen opzij zetten als het even niet bevalt hoor. Denk dat geen enkele opleiding perfect is, terwijl het wel het werk kan zijn wat je per se wil doen later. Ik vervloek mijn school ook regelmatig terwijl ik aan de andere kant precies weet dat dit echt de juiste plek en opleiding voor me is. :')

TS; heb je geen decaan/mentor/studiecoach met wie je dit kan overleggen? Toen ik 19 was had ik deze stress niet hoor, dus vind het ook zorgwekkend dat je dat zo vroeg hebt. Nu klink ik als een oud wijf maar dit is juist bedoeld om aan te geven dat het misschien echt te druk is voor je.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:30

MarliesV schreef:
Maar is de opleiding dan wel wat je wilt doen? Want als je stage niet leuk is, wil je dan later wel dit werkveld in?

Denk dat het verstandig is om die avond werken te scrappen, als dat financieel haalbaar is.

Ja ik vind de opleiding heel leuk, want in de opleiding leer je echt je eigen bedrijfje op te richten. Maar ik merk wel dat de opleiding een vrij heftige mindset verwacht, ik ben echt super serieus met mijn bedrijf bezig maar soms gaat het wel wat ver. Ik ben in augustus begonnen met deze opleiding en ze verwachten nu al eigenlijk professionaliteit op een apart niveau. (Zo wordt je erop afgerekend als je een keer zonder make-up naar school komt want dat is niet representatief, en als je vertraging hebt door de trein krijg je de wind van voren.)

Maar de dingen die ik daar leer vind ik super interessant dus ik zou er absoluut niet mee stoppen.

Stage is niet leuk omdat het niet bij mijn branche past, maar een passend stagebedrijf vinden is bijna niet mogelijk dus ik neem hier genoegen mee.
Maar ik vind het niet erg leuk.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:31

Pardon, erop afgerekend worden als je zonder make-up naar school komt?! In welke tijd leven we? Oei wat eng :=

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:33

Shaggy09 schreef:
xU_Blinghx schreef:

Dit is iets heel stoms wat ik dus ook veel te veel doe. Ik stress nu eigenlijk al voor volgende week want dan zit ik helemaal volgepland. Daardoor leef ik soms ook helemaal niet echt in het moment, hoe raar dat ook klinkt. Ik ben altijd maar bezig met morgen, volgende week, volgende maand. De tijd gaat ook echt heel snel, en ik ben pas 19 :')

Ik denk dat hier voornamelijk het probleem ligt :) Probeer wat meer in het nu te leven en niet alleen maar aan de drukte te denken.
Misschien mediteren? (tho voor mij te zweverig) Maar probeer misschien daar aan te werken? (geen idee hoe)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:34

Veel tops zijn al gegeven.denk dat je goed doet aan stoppen met werken. Vraag me wel af welke opleiding je doet en wat voor bedrijf? Klinkt vrij apart.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:36

Castilja schreef:
Pardon, erop afgerekend worden als je zonder make-up naar school komt?! In welke tijd leven we? Oei wat eng :=

Ik vind het ook belachelijk. Maar we moeten er altijd representatief bij lopen want 'stel we komen een klant tegen' :+

Ik merk ook heel erg dat mijn lerares de meiden die dagelijks in een jurkje of rokje verschijnen voortrekt op de dames die gewoon casual of in een jeans naar school komen.

Ik vind dit ook echt niet kunnen maar heb geen zin om hier verder iets mee te doen want ik ben na de zomer al klaar met deze opleiding.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:38

Shaggy09 schreef:
Castilja schreef:

Ik vind het ook belachelijk. Maar we moeten er altijd representatief bij lopen want 'stel we komen een klant tegen' :+

Ik merk ook heel erg dat mijn lerares de meiden die dagelijks in een jurkje of rokje verschijnen voortrekt op de dames die gewoon casual of in een jeans naar school komen.

Ik vind dit ook echt niet kunnen maar heb geen zin om hier verder iets mee te doen want ik ben na de zomer al klaar met deze opleiding.

Dat duurt nog bijna een jaar hé, voordat je klaar bent.
Welke opleiding doe je als ik vragen mag?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:40

Ja maar een jaar is zo om.
Ik doe de opleiding vakman & ondernemerschap. Is bij ons in de regio een nieuwe opleiding maar in andere steden heb je 'm al wel langer.

Mijn plan is om hierna door te gaan met het bedrijf of HBO te gaan doen dus ik wil sowieso de opleiding afmaken.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:41

Ik snap heel goed dat je de confrontatie liever uit de weg gaat hoor, maar och wat achterhaald en ouderwets. Als die klanten je niet willen omdat je geen gestifte lippen hebt aan wie ligt het dan? Kan me zo ook een beeld schetsen wie die klanten dan zijn, maar daar hou ik m'n mond maar wijselijk over. Ik snap heel goed dat je onder druk staat door wat die opleiding van je verwacht. Is er geen vertrouwenspersoon met wie je zonder oordeel over dit soort zaken kunt praten? Bij een docente die meiden op uiterlijk voor trekt zou ik me sowieso niet op m'n gemak voelen, hoewel er wel ruimte voor je zou moeten zijn om dit bespreekbaar te maken. Heb het hier ook over de druk van de opleiding zelf, niet alleen over de make-up situatie.