tekst in arbeidscontract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

tekst in arbeidscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 08:56

In het contract van mijn wederhelft staat een zinnetje opgenomen waarvan wij er niet uitkomen wat er nu daadwerkelijk mee bedoelt wordt.
Zelf juridische hulp biedt tot nu toe geen verheldering.
Misschien is er iemand op bokt die een goede ingeving heeft en begrijpt wat er nu daadwerkelijk bedoelt wordt.

In jou contract is rekening gehouden met een standaard voorschot van 10 tvt-uren, je geeft net als iedereen wekelijks je meer en minder uren op, welke we zullen verrekenen met het reeds uitgekeerde voorschot van 10 uur per week.

Mocht er iemand een idee hebben. ik ben heel benieuwd.

Kaitlyn

Re: tekst in arbeidscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:03

Waarom vraagt hij het niet gewoon bij personeelszaken?

Zoals ik het lees houden ze er al rekening mee dat hij 10 uur "tijd voor tijd" heeft opgebouwd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:04

Je krijgt (in je salaris/uurloon) een voorschot van 10 tvt-uren (tijd voor tijd). Ofwel, ze gaan er vanuit dat je per week 10 uren overwerkt.
Je geeft elke week je extra uren op, wat verrekend wordt met de extra uren die je uitbetaald krijgt. Dus als je week 1, 8 uur overwerkt, en week 2, 12, wordt er vanuit gegaan dat je over die 12 uren niet moeilijk gaat doen omdat je die a. al uitbetaald hebt gekregen en b. omdat je die -2 uren van week 1, gecompenseerd met met de +2 uren.

Ik vind het wel zorgwekkend dat juridische hulp het ook niet snapt. Dit moet voor hun klare taal zijn :=

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:07

Gaat het om 10 tvt (ik neem aan tijd voor tijd) uren per maand?

Het is een baan waarin het redelijk normaal is om overuren te maken? En kun je redelijk soepel met je uren zijn? Want tvt uren zijn leuk, maar dan moet je ze wel kunnen opmaken, helemaal als ze al van 10 per maand uitgaan.

En Autumn, dat dacht ik ook al... als ik het al snap, dan moet juridische hulp het helemaal snappen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:15

welk stuk ervan begrijp je niet (even los van dat er 'jou' staat waar 'jouw' zou moeten staan), het lijkt mij klare taal, maar misschien zie ik iets over het hoofd

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:26

Autumnn schreef:
Je krijgt (in je salaris/uurloon) een voorschot van 10 tvt-uren (tijd voor tijd). Ofwel, ze gaan er vanuit dat je per week 10 uren overwerkt.
Je geeft elke week je extra uren op, wat verrekend wordt met de extra uren die je uitbetaald krijgt. Dus als je week 1, 8 uur overwerkt, en week 2, 12, wordt er vanuit gegaan dat je over die 12 uren niet moeilijk gaat doen omdat je die a. al uitbetaald hebt gekregen en b. omdat je die -2 uren van week 1, gecompenseerd met met de +2 uren.

Ik vind het wel zorgwekkend dat juridische hulp het ook niet snapt. Dit moet voor hun klare taal zijn :=

Dit is inderdaad hoe wij het ook gelezen hadden.
Ter uitbreiding:
Hij heeft een contract voor 40 uur tegen bedrag x.
Er zijn geen extra overuren c.q. tvt uren uitbetaald boven op bedrag x.
De werkgever stuurt er op aan dat deze 10-tvt uren in het salaris van de 40 uur vallen.
Dit zou inhouden dat hij 50 uur moet werken tegen salaris x.

Kaitlyn schreef:
Waarom vraagt hij het niet gewoon bij personeelszaken?

Zoals ik het lees houden ze er al rekening mee dat hij 10 uur "tijd voor tijd" heeft opgebouwd.

Hij heeft maandag een afspraak staan met HR en de directie, maar zoals boven de quote aangegeven willen ze dus toesturen op 50 uur, of een lager salaris en dan tvt uren uitbetalen. Snapt iemand het nog :+

FloortjeM schreef:
welk stuk ervan begrijp je niet (even los van dat er 'jou' staat waar 'jouw' zou moeten staan), het lijkt mij klare taal, maar misschien zie ik iets over het hoofd

Oeps typ foutje van mijn kant, staat uiteraard wel juist in het document opgenomen.

@ Utixo: Overuren zijn inderdaad redelijk gebruikelijk. Door de langere reisafstanden naar de verschillende projectlocaties heeft hij eigenlijk dagelijks minimaal 1 tot 2 overuren. En ook regelmatig meer.
Opmaken is moeilijk, tenzij je consequent bent in het opnemen. Maar het idee is dat hij ze niet opneemt en ook niet uitbetaald krijgt.
Dit is ook de reden dat wij juridische hulp zijn gaan zoeken, maar die kunnen niet echt antwoord geven.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:13

Heeft hij al getekend? Ik zou daar echt niet mee akkoord gaan. TVT is leuk maar opnemen is een tweede. Ik zou wel vast laten leggen hoe en of het opgenomen kan worden.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:19

Autumnn schreef:
Heeft hij al getekend? Ik zou daar echt niet mee akkoord gaan. TVT is leuk maar opnemen is een tweede. Ik zou wel vast laten leggen hoe en of het opgenomen kan worden.

Het is helaas al getekend. Het probleem ligt ook niet zo zeer bij het niet op kunnen nemen.
Maar voornamelijk bij het feit dat ze willen dat hij deze uren als het ware "gratis" werkt.

Ze vinden namelijk dat hij 50 uur moet werken, tegen dit salaris van 40 uur.
En dan door de bepaling die eerder is genoemd.
Op het moment dat dit niet in het contract staat worden de uren gewoon uitbetaald (dan wel opgenomen)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:33

Waarom heeft hij getekend?

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:40

Autumnn schreef:
Waarom heeft hij getekend?

Zie pb

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:31

callychanel schreef:
Autumnn schreef:

Het is helaas al getekend. Het probleem ligt ook niet zo zeer bij het niet op kunnen nemen.
Maar voornamelijk bij het feit dat ze willen dat hij deze uren als het ware "gratis" werkt.

Ze vinden namelijk dat hij 50 uur moet werken, tegen dit salaris van 40 uur.
En dan door de bepaling die eerder is genoemd.
Op het moment dat dit niet in het contract staat worden de uren gewoon uitbetaald (dan wel opgenomen)

Maar die tvt-uren bouwt hij op door reistijd zeg je, dus dat is niet per sé extra werken dan? Gewoon (heel) veel reistijd, alhoewel 10 uur niet echt gewoon is natuurlijk.

Heeft hij een CAO en wat staat daarin over dit punt? Lid van de vakbond en al contact opgenomen? Anders kun je het beste een advocaat in arbeidsrecht benaderen als je echt wil dat er een kans is dat het aangepast wordt (dat kan alleen als het niet wettig is, niet volgens de CAO of als de bepaling anders uitgelegd kan worden).

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:37

ok, dus wat de werkgever bedoelt is: je werkt 40 uur op papier en tien uur extra en je moet maar ergens een keer bekijken of je die tien uren nog weer een keer opneemt, wat in de praktijk nooit gaat gebeuren. Wat tot gevolg heeft dat hij 50 uur werkt en er 40 betaald krijgt.

De werkgever moet gelegenheid bieden om tvt daadwerkelijk op te nemen, of moet het uitbetalen. Probleem is niet zozeer dat men niet weet hoe het moet, maar wel dat werkgevers hier nogal eens 'druk' op zetten om te zorgen dat de werknemer instemt met het nooit opnemen van die uren, en ook niet aandringt op betaling. Maar daar sta je als werknemer zelf bij. De tekst is dus duidelijk, het gaat hier meer om de feitelijke uitwerking. Dus de werknemer moet op zijn strepen staan en zeggen 'betalen of tijd compenseren'.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:23

Volgens mij zit de onduidelijkheid in het volgende:
Is het loon dat in het contract is afgesproken het loon voor een week waarin ook 10 uur overgewerkt kan worden (voorbeeld: loon is 2000 voor 50 uur)

Of is het loon dat in het contract is afgesproken het loon voor 40 uur en komt daar standaard 10 uur overwerk bovenop, dat evt met andere weken wordt gecompenseerd.
(Voorbeeld: loon is 2000 voor 40 uur, hierbij wordt 10 uur onder voorschot betaald, dus vriend krijgt 2500 uitbetaald en moet bij geen overuren maximaal 500 euro terugbetalen)

Verwoord ik daarmee je probleem ts? Het antwoord op je vraag weet ik dan ook niet precies. Staat er niet in het contract vermeld wat het loon is voor 40 uur per week?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:40

Volgens mij bedoelen ze het zo:
Je hebt een contract van 40 uur. We gaan pas overuren betalen als je meer dan 50 uur werkt.

Kan je vriend zelf zijn uren indelen? Of wordt dit echt gepland?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:45

callychanel schreef:
In jou contract is rekening gehouden met een standaard voorschot van 10 tvt-uren, je geeft net als iedereen wekelijks je meer en minder uren op, welke we zullen verrekenen met het reeds uitgekeerde voorschot van 10 uur per week.

Nog een keer gelezen. Er staat niet dat dat voorschot in het salaris zit, het voorschot bestaat dan ook niet uit geld maar uit tijd (tvt). Dus ze gaan uit van 10 uur tvt per week, dat wordt dus opgebouwd en bijgehouden ergens, kom je aan minder dan die 10u in een week dan gaat het van je voorschot (in tijd) af. Dus sec gezien doet dit niets met je salaris als ik het zo lees.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:33

GDG schreef:
Maar die tvt-uren bouwt hij op door reistijd zeg je, dus dat is niet per sé extra werken dan? Gewoon (heel) veel reistijd, alhoewel 10 uur niet echt gewoon is natuurlijk.

Afhankelijk van je woonplek kan 10 uur per week heel normaal zijn.
Ik woon in de polder, maar werk voornamelijk in de randstad.
Dat is ongeveer een uurtje enkele reis, dus 10 uur reistijd per week exclusief eventuele file tijd.

Uiteraard is dit een eigen keuze, maar een uurtje reistijd vind ik persoonlijk nog hartstikke prima.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 12:12

Er staat in zijn contract daadwerkelijk dat hij salaris x ontvangt tegen een werkweek van 40 uur.

Extra reistijd komt doordat hij voor projecten door heel Nederland en België werkt.
Deze uren zouden normaal zodra ze buiten de 8 standaard uren vallen worden opgebouwd als tvt.
Hij heeft dus zelf geen invloed op zijn reisafstanden.

De opdrachten worden ingepland door de planning. Hij gaat dan naar de locatie toe om zijn werk (samen met een collega) uit te voeren. Hij kan hier dus geen invloed op uitoefenen.

Hij heeft geen CAO. Is wel lid van de vakbond ;) Deze hebben wij ook gecontacteerd en de juriste die zij hebben ingehuurd kan hier dus geen antwoord op geven (ook niet na overleg met collega).
Hij heeft maandag een afspraak staan op kantoor. Ik ben heel benieuwd wat hier uitkomt.
Voor nu kunnen ze nog niet zo veel, dus ben erg benieuwd waar ze mee komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:10

De reis-uren in tvt lijkt mij best redelijk. En het opnemen van tvt is in veel bedrijven ook gewoon wel mogelijk.
Lijkt mij niks raars aan.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 02:39

Hoe was het gegaan TS?

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 10:54

Niet heel fantastisch. Ze dwingen 50 uur af tegen het gelijke salaris.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:14

Maar als dat salaris 40 uur + 10 uur voorschot is dan is dat toch ook waar voor getekend is? :o

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:25

callychanel schreef:

Die 10 uur kan hij dan toch als t.v.t. opnemen? Zo staat het letterlijk in het contract. Als hij dat doet dan is het toch opgelost?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:27

callychanel schreef:

Dan zou ik je man gewoon heel consequent die uren op laten nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:44

Maar in die 50 uur zit dus ook zijn reistijd? Of is het 50 uur werken excl. de reistijd?