Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
x_Milou schreef:Oh die boetes lopen vreselijk op... Zoals ik het lees heb je inderdaad gewoon recht op je studentenov, dus ik zou me niet heel erg druk maken.
Heb je alles goed ingesteld staan op de website van duo? Want je moet dat wel aanvragen geloof ik en het valt onder studiefinanciering. Verder krijg je geen studiefinanciering denk ik toch?
Liezel1 schreef:Heb je toevallig bijverdiend?
RoronaZorro schreef:Als je je lening stop zet, zet je ook automatisch je studenten ov stop. Dat is heel krom en staat nergens duidelijk aangegeven. Je kan proberen je ov stop te zetten bij een automaat en dan de de volgende dag opnieuw aanvragen. Ik had precies hetzelfde. Bij mij werkte dat.
Maar heb je geen mail gekregen van DUO?
iriscap schreef:RoronaZorro schreef:Als je je lening stop zet, zet je ook automatisch je studenten ov stop. Dat is heel krom en staat nergens duidelijk aangegeven. Je kan proberen je ov stop te zetten bij een automaat en dan de de volgende dag opnieuw aanvragen. Ik had precies hetzelfde. Bij mij werkte dat.
ja ik denk dat het hier is misgegaan! als ik nu opnieuw mn studiefinanciering aanvraag, staat het reisproduct hier ook bij. inderdaad weer heel stom van duo.
weet jij toevallig of die ov boete dan wordt kwijtgescholden?
Faelynn schreef:Herkenbaar.. Ik kreeg ineens een boete van bijna 1000 euro voor een OV kaart die ik in mijn geval niet gebruikt had. Het feit dat hij op geactiveerd stond was al genoeg.
Ook ik stond nog ingeschreven op school, studeerde nog en had zelfs nog examens in de periode waar ik de boete over kreeg.
Het was een erg lang verhaal, maar kort samengevat: ze hadden mijn eindexamen en diploma uitreiking op een verkeerde datum gezet, maanden eerder dan in wekelijkheid en ik heb mijn diploma getekend, omdat ik gewoon dacht ik heb mijn diploma gehaald, niet naar de datum gekeken verder. Maar op die verkeerde datum is dus blijkbaar ook duo stop gezet, echter hebben ze dat pas veel later gedaan met terugwerkende kracht waardoor de boete gigantisch was opgelopen zonder dat ik het wist, op dat moment dachten wij gewoon nog dat ik er recht op had omdat ik in werkelijkheid natuurlijk gewoon nog studeerde.
Bereid je dus maar voor op een lang proces als je je geld terug wil, duo heeft zich zelf overal in gedekt.
ik ben er totaal bijna een jaar aan kwijt geweest, bezwaarschrift, afgekeurd, daar weer een bezwaarschrift op (waar je ook voor moet betalen overigens) uiteindelijk hebben we rechtsbijstand er op gezet want het klopte van geen kanten. Na een jaar gedoe en processen 250 euro terug gekregen van rechtsbijstand als tegemoetkoming.
Heb het voor lief genomen en ben maar heel hard gaan werken om de boete te betalen.
Inmiddels ben ik afgekoeld, maar poeh wat was ik boos op zowel school als duo
luuntje schreef:Mijn zoon heeft ook een OV boete van DUO gekregen.
We hebben gebeld omdat zijn opleiding tijdig was stopgezet.
Duo vertelde dat dit vaker voorkomt. En begin van het nieuwe jaar zou het weer goed moeten staan.
We wachten het dus maar even af. Januari bellen we wel weer.
Ben toen zo geschrokken dat ik ook geen bezwaar heb proberen te maken. RoronaZorro schreef:Als je je lening stop zet, zet je ook automatisch je studenten ov stop. Dat is heel krom en staat nergens duidelijk aangegeven. Je kan proberen je ov stop te zetten bij een automaat en dan de de volgende dag opnieuw aanvragen. Ik had precies hetzelfde. Bij mij werkte dat.
JudithGigi schreef:Helaas zelf ook ervaring mee. In februari gestopt met HBO en in september weer begonnen met mbo. Dacht dat dat wel door kon blijven lopen (ik stond immers nog steeds ingeschreven als student) maar toen kwam de rekening van 3000 euroBen toen zo geschrokken dat ik ook geen bezwaar heb proberen te maken.
Air schreef:Dit is niet waar, op het moment dat je voor studiefinanciering stopzetten kiest, DAN zet je inderdaad ook het reisproduct stop(in de systemen, op jouw kaart blijft hij gewoon staan tot je hem daar ook er vanaf haalt). Je kan prima je lening stopzetten zonder ook maar iets te veranderen aan je studentenreisproduct.
Air schreef:JudithGigi schreef:Helaas zelf ook ervaring mee. In februari gestopt met HBO en in september weer begonnen met mbo. Dacht dat dat wel door kon blijven lopen (ik stond immers nog steeds ingeschreven als student) maar toen kwam de rekening van 3000 euroBen toen zo geschrokken dat ik ook geen bezwaar heb proberen te maken.
Om recht te hebben op SF(en daar valt het studentenreisproduct onder) is het noodzakelijk om een juiste inschrijving te hebben. Als jij voltijd of duaal ingeschreven stond voor de HBO opleiding t/m augustus, dan had je inderdaad recht. Heb je wel telefonisch contact opgenomen?
) laraxXxemma schreef:Air schreef:Dit is niet waar, op het moment dat je voor studiefinanciering stopzetten kiest, DAN zet je inderdaad ook het reisproduct stop(in de systemen, op jouw kaart blijft hij gewoon staan tot je hem daar ook er vanaf haalt). Je kan prima je lening stopzetten zonder ook maar iets te veranderen aan je studentenreisproduct.
Dit is het punt juist. Je reisproduct valt onder studiefinanciering. Als je geen geld wil lenen, dan heb je geen studiefinanciering nodig toch? - maar dit is dus fout. Want zet je die stop dan zet je daarmee dus ook je reisproduct stop.
Dat staat echt heel krom, want als je die wil moet je studiefinanciering aan maar moet je lening op 0 euro, ipv je lening uit (want die is pas "uit" bij SF uit).