Wanneer recht ontlenen rooster?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Wanneer recht ontlenen rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 09:39

Hoi,

Vanaf wanneer kun je echt recht ontlenen aan je rooster? Ik zit standaard over contract uren (wil ik ook). Ze maken bij wijze nu een rooster voor over twee weken, zetten het volgende week in de rooster app met wat uren eraf gehaald (onder de noemer ja oeps ze had er teveel mensen opgezet). Er was met 1 dag wel gezegd dat de uren konden variëren. Wanneer kun je nou dus echt rechten ontlenen aan je rooster? Ik werk trouwens in een supermarkt. Ik heb namelijk ook al aangegeven dat ik het niet chill vindt als steeds alles aangepast wordt, maar ze gaan er dus gewoon mee door :roll:

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Wanneer recht ontlenen rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:53

Als je aan je contract uren komt kan je weinig tot niets inbrengen. Als ze je contract uren ontnemen zou ik een andere baan gaan zoeken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:00

Uit m'n hoofd het gemiddelde van het aantal uren v.d. afgelopen 12 weken. Dus stel je werkt op papier 12 uur en vervolgens 12 weken (aaneengesloten, dus zonder gaten) 20, dan zou je daarna recht hebben op 20 uur op papier.

Echter is dit bij veel werkgevers/managers bekend, in de praktijk lijkt/gaat het snel richting die 12 weken. Meestal zie je rond week 10/11 toch weer een terugval wat betreft het aantal uren, heel bijzonder ;)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 10:04

Ailill schreef:
Uit m'n hoofd het gemiddelde van het aantal uren v.d. afgelopen 12 weken. Dus stel je werkt op papier 12 uur en vervolgens 12 weken (aaneengesloten, dus zonder gaten) 20, dan zou je daarna recht hebben op 20 uur op papier.

Echter is dit bij veel werkgevers/managers bekend, in de praktijk lijkt/gaat het snel richting die 12 weken. Meestal zie je rond week 10/11 toch weer een terugval wat betreft het aantal uren, heel bijzonder ;)

Ik zit eigenlijk al lange tijd boven mijn contract, nu geen 12 weken, omdat het afgebroken is geweest door vakantie, maar daarvoor ook wel boven mijn contract (4 uren kom je snel boven)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:07

Als jij echt zwart op wit aan kunt tonen dat je aaneengesloten langer dan 12 weken meer uren hebt gewerkt, zou je recht hebben op het gemiddelde v.h. aantal overwerkte uren. Ik zou dan eens in gesprek gaan met je manager. Maar, nogmaals, in de praktijk komt het vrijwel nooit uit op daadwerkelijk 12 aaneengesloten weken.

Oh en mocht je manager overstag gaan, laat dan het aantal uren aangepast worden in het originele contract, ik zou niet akkoord gaan met een nieuw contract.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 10:10

Ailill schreef:
Als jij echt zwart op wit aan kunt tonen dat je aaneengesloten langer dan 12 weken meer uren hebt gewerkt, zou je recht hebben op het gemiddelde v.h. aantal overwerkte uren. Ik zou dan eens in gesprek gaan met je manager. Maar, nogmaals, in de praktijk komt het vrijwel nooit uit op daadwerkelijk 12 aaneengesloten weken.

Oh en mocht je manager overstag gaan, laat dan het aantal uren aangepast worden in het originele contract, ik zou niet akkoord gaan met een nieuw contract.

Ik denk niet dat die overstag gaat haha :') Had al gevraagd of mijn contract omhoog mag namelijk.

Maar zou het dan uitmaken of de afloopduur die in het contract staat al voorbij is? Heb namelijk alleen nog mijn oude contract en krijg contractverlenging via de mail.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:17

Da's geen kwestie van willen, als jij dit zwart op wit aan kunt tonen (eerdere roosters/in-uitklokken/loonstrookje) dan zal diegene wel moeten. Of je dit zelf moet willen is dan aan jou. Het is leuk hoor om wat meer zekerheid te hebben, maar de keerzijde is dan ook wel dat je vanaf dan ook elke week die extra uren moet werken. Ik heb het er toen maar bij gelaten: Kon ik de extra uren werken en wilde ik dat, prima dan deed ik dat. Had ik er geen zin in, dan hoefde het niet. Binnen zulke banen komen uren altijd wel vrij, linksom of rechtsom.

Huh? Dus je werkt nu terwijl je contract als is afgelopen? Heb je per mail een concept ontvangen, of een ondertekend nieuw contract? Is daar vooraf niets over besproken?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 10:20

Ailill schreef:
Da's geen kwestie van willen, als jij dit zwart op wit aan kunt tonen (eerdere roosters/in-uitklokken/loonstrookje) dan zal diegene wel moeten. Of je dit zelf moet willen is dan aan jou. Het is leuk hoor om wat meer zekerheid te hebben, maar de keerzijde is dan ook wel dat je vanaf dan ook elke week die extra uren moet werken. Ik heb het er toen maar bij gelaten: Kon ik de extra uren werken en wilde ik dat, prima dan deed ik dat. Had ik er geen zin in, dan hoefde het niet. Binnen zulke banen komen uren altijd wel vrij, linksom of rechtsom.

Huh? Dus je werkt nu terwijl je contract als is afgelopen? Heb je per mail een concept ontvangen, of een ondertekend nieuw contract? Is daar vooraf niets over besproken?

Ik heb niks nieuws ondertekend, gewoon een mail gehad dat mijn contract verlengd was en gewoon een gesprek gehad. Vriendin werkt in een ander filiaal en die zei dat het bij haar ook zo ging. Is alleen geen vast contract, dus denk daarom via de mail, dat als ik een ander type contract krijg ik wel moet tekenen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:27

Naar mijn weten hoor je een nieuw contract te ondertekenen, als dit niet het geval is, zou het een stilzwijgende verlenging moeten zijn, wat automatisch voor een vast contract zou zorgen.

Maar goed, ik zit er niet helemaal meer in en regels, zeker binnen supermarkten/CAO veranderen nog wel eens.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 10:30

Ailill schreef:
Naar mijn weten hoor je een nieuw contract te ondertekenen, als dit niet het geval is, zou het een stilzwijgende verlenging moeten zijn, wat automatisch voor een vast contract zou zorgen.

Maar goed, ik zit er niet helemaal meer in en regels, zeker binnen supermarkten/CAO veranderen nog wel eens.

Klopt, stilzwijgend met gesprek, maar thnx voor de hulp :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:32

Overigens moet je wel even je CAO nakijken over recht hebben op die uren. Volgens mij als je meer uren werkt omdat het vakantieperiode is telt het niet. En je moet minimaal 3 maanden aaneengesloten zoveel uren meer hebben gemaakt om er recht om te hebben.

Naar mijn weten mogen ze je niet zonder wederzijdse toestemming op de dag zelf je rooster aanpassen, maar in aanloop geen idee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:40

Kairos schreef:
Ailill schreef:

Klopt, stilzwijgend met gesprek, maar thnx voor de hulp :)
Stilzwijgend en met gesprek past niet helemaal binnen dezelfde zin :')

Maar goed, daar gaat het verder ook niet over. Als je zwart op wit hebt dat je extra uren mag draaien, laat het dan aanpassen binnen je contract.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:41

Kairos schreef:
Hoi,

Vanaf wanneer kun je echt recht ontlenen aan je rooster? Ik zit standaard over contract uren (wil ik ook). Ze maken bij wijze nu een rooster voor over twee weken, zetten het volgende week in de rooster app met wat uren eraf gehaald (onder de noemer ja oeps ze had er teveel mensen opgezet). Er was met 1 dag wel gezegd dat de uren konden variëren. Wanneer kun je nou dus echt rechten ontlenen aan je rooster? Ik werk trouwens in een supermarkt. Ik heb namelijk ook al aangegeven dat ik het niet chill vindt als steeds alles aangepast wordt, maar ze gaan er dus gewoon mee door :roll:

Alvast bedankt!

Heb je enig idee hoe lastig het is voor diegene die het rooster maakt?

Bij onze wordt een rooster gemaakt op volle bezetting, als deze blijkt tegen te vallen krijg ik een mooi document van hogerop waar de te halen PPU & omzet opstaat, en die kan ik op dat moment alleen maar halen als ik ga aanpassen of schrappen in uren.

Leuk is anders, maar binnen het bedrijf moet ook geld verdiend worden en overblijven, anders kan jouw loon ook niet betaald worden. ;)

Vervelend is het zeker, maar soms is het niet anders.

Ik probeer zelf het rooster maximaal één week van tevoren aan te passen. Maar het komt inderdaad wel eens voor dat er collega's 30 / 40 uur zien verdwijnen in een maand.

Bij ons is het zo dat als je meer dan drie maanden structureel meer werkt dan je contract uren dat je deze mag eisen. Maar daar zijn nogal wat haken en ogen aan, er mag geen zieke zijn, geen vakantieperiode, dat soort dingen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:53

KimD daar heeft een werknemer niks aan. Die moet ook zijn huur betalen. En dit is precies 1 van de redenen dat de supetmarktwereld mij zo tegen is gaan staan. Omzet omzet omzet en werknemers zijn maar poppetjes die moeten buigen voor de omzet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:58

Dit zijn situaties waar het echt helpt om lid te zijn van een vakbond. Zij zijn degenen met ruime ervaring rond dit soort dingen, zij weten de manieren om dit aan de orde te stellen, en zij kunnen het ook groter trekken dan dat jij daar alleen in staat.

Lees vooral je CAO en je contract, wat daarin staat, maar word ook lid van de vakbond want het is nodig voor de bescherming van alle supermarktmedewerkers nu en in de toekomst. (Iedereen die hier meeleest, zeker als je onder een CAO valt of zou willen vallen: word lid.)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:04

Olympia schreef:
KimD daar heeft een werknemer niks aan. Die moet ook zijn huur betalen. En dit is precies 1 van de redenen dat de supetmarktwereld mij zo tegen is gaan staan. Omzet omzet omzet en werknemers zijn maar poppetjes die moeten buigen voor de omzet.

Ze heeft toch echt zelf getekend voor het aantal garantie uren dat TS heeft. Had ze niet mee akkoord hoeven gaan.

Als TS haar huur niet kan betalen van die garantie uren is dat haaar probleem, niet dat van de werkgever lijkt mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:15

KimD schreef:
Olympia schreef:

Ze heeft toch echt zelf getekend voor het aantal garantie uren dat TS heeft. Had ze niet mee akkoord hoeven gaan.

Als TS haar huur niet kan betalen van die garantie uren is dat haaar probleem, niet dat van de werkgever lijkt mij.
Misschien moet je dan wat beter lezen. TS heeft het over (langdurig) OVERuren.

Daarnaast is TS volgens haar profiel 16, huur zal denk ik niet van toepassing zijn. Al komt jouw mening wel overeen met mijn ervaring binnen diverse planing & rooster afdelingen, apart volk :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:22

Tja, dat vinden wel meer mensen. Maar die mensen hebben er ook schijt aan dat je als roostermaker ook gewoon verantwoording moet afleggen. Als de cijfers niet op orde zijn krijgen die mensen ook gewoon op hun kop. :+

Het is niet dat mensen voor hun plezier strepen en aanpassen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:40

Ik heb vaak het idee dat zaken enorm langs elkaar heen lopen en het ontbreken van communicatie, maar dit kan aan mij liggen. Gelukkig tot op de dag van vandaag altijd of onderling kunnen ruilen en/of de ruimte om dit zelf in te kunnen delen.

Wat betreft je laatste zin, daarom zal je mij daar ook nooit zien :P