Wereldwijd digitale producten verkopen en btw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wereldwijd digitale producten verkopen en btw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 12:17

Hooi bokkers,

Ik ben specifiek op zoek naar mensen die actief wereldwijd digitale producten en diensten verkopen (geen fysieke!).

Ik heb sluitend antwoord nodig mbt waar, waarvoor en hoeveel btw ik moet afdragen in specifieke situaties. Dit blijkt nogal een probleem bij diverse accountancys, overkoepelende zzp organisaties, het kvk en de belastingdienst zelf.

Ik ga verkopen:
Digitale producten zoals een verzameling van illustraties waar particulieren creatief mee aan de slag kunnen. Ze gaan zelf naar een webshop en kopen het product.
De webshops gaan vooralsnog de volgende zijn:
- Mijn eigen website gevestigd in NL
- Etsy gevestigd in Amerika
- Bol.com gevestigd in NL
- En nog een 4e nog onbepaald bedrijf maar hoogst waarschijnlijk Amerikaans).

Daarnaast verkoop ik ook mijn diensten als Zzper voor individuele opdrachten (illustratie, concept art etc) zowel in binnen en buitenland. Ook dit zijn digitale producten, maar in opdracht.

Voor zowel de producten als de diensten moet ik weten hoeveel btw ik afdraag:
- Binnen NL
- Binnen de EU
- Buiten de EU

Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat het digitale producten en diensten betreft. Met name de webshop betreft nogal een grijze zone waar niemand mij sluitend antwoord op kan geven.

Ik hoop dat ik hier iemand kan vinden die mij wat meer duidelijkheid kan geven.

Bedankt alvast!

8nnemiek

Re: Wereldwijd digitale producten verkopen en btw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:55

De belastingdienst zou dat zelf toch zeker moeten weten? :=
Ik zou het toch daar zoeken. Als een medewerker het niet weet dan laat je je doorverbinden met iemand die er wel verstand van heeft. Digitale producten in opdracht worden regelmatig verkocht, dat is toch niet iets heel erg speciaals. Digitale filmbestanden vallen gewoon onder 21% BTW, ik zou verwachten dat andere digitale bestanden daar ook onder vallen, binnen Nederland in ieder geval.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:07

Voorzover ik weet maakt het voor het belastingtarief niet uit of het om digitale of fysieke diensten gaat, die vallen onder 21%. Binnen de EU kan je BTW verleggen (als de afnemer geen particulier is), daarbuiten breng je gewoon BTW in rekening. Bij particulieren breng je altijd BTW in rekening.

Ik weet bovenstaande niet 100% zeker, maar dit zouden ze bij de Belastingdienst je toch moeten kunnen vertellen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:12

Je bent bekend met het ondernemerstopic?

Wat 8nnemiek zegt, in principe betalen particulieren uit de EU de NL btw, daarbuiten hoef je geen NL BTW te rekenen. De klant moet daar in principe de btw van zijn/haar eigen land betalen. Bij een fysiek product is dat bij inklaring, soms heeft een klant geluk en glipt het er tussendoor zonder dat er btw betaald wordt.

Omdat het geen fysiek product is kun je lastige bewijzen dat het om export buiten de EU gaat. Hoe dat precies zit weet ik ook niet. Belastingdienst zelf zegt dit: https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... d-aangeven

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:15

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 13:57

Bedankt allemaal, ik ben inderdaad bekend met het ondernemerstopic, deze vraag daar ook nog niet gesteld omdat het antwoord elders ook al erg veel stof op doet waaien. Een eigen topic leek me daar een betere plek voor.

Belastingdienst stuurt me van het kastje naar de muur, hun tool up de website is ook niet up to date dus uitsluitsel daar kon ik helaas niet halen.

Contact gehad met meerdere accountants, of geprobeerd, ik krijg gewoon geen respons of de mededeling dat ze geen sluitend antwoord kunnen geven. Er is er 1 die het voor mij uit wilt gaan zoeken, maar daar hoor ik nog van terug.

Het probleem is gewoon dat ik verschillende verhalen hoor, je hebt het moss, en inderdaad wat annemarieke zegt. Het zou dan heel simpel zijn. Maar van anderen hoor ik weer dat digitale producten (niet diensten) niet belast zijn met btw.

Export buiten de eu is opzich wel te bewijzen aan de hand van de rekeningnummers.

Wat ik me nu concreet afvraag zijn de volgende dingen:
1.Externe bedrijven zoals Etsy if bol. Com, ongeacht waar die gevestigd zijn, regelen en rekenen toch zelf al de btw zodat ik daar niet mee te maken krijg? Of heb ik dat mis?

2.Mijn eigen webshop lijkt mij het lastigste, ik zou hier per transactie moeten controleren of het uit NL/EU komt en dus 21% moeten bereken en afdragen (er vanuit gaande dat je I er het product inderdaad 21% rekent) , of het buiten de eu is (en dus 0%) dat zeg ik dan correct toch?

Doet me weer afvragen, hoe kan ik dat integreren in mijn webshop? Ik handel de transacties niet zelf af, dat gaat automatisch, hoe kan ik dan bepalen wat de btw is? Integreer je dat in de webshop? Of hou je soms gewoon wat extra over simpelweg omdat het buiten de EU verkocht is? (dit lijkt me wat krom).

Ik zal vanavond even in de links duiken die jullie delen, thanks. En als ik dan nog geen uitsluitsel heb dan proveer ik het wel weer bij de belastingdienst.

Bedankt!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:34

Ik koop wel eens digitale producten in het buitenland als ondernemer. Normaal is het dan 0% BTW. Is het niet zo dat de webshops jou uiteindelijk uitbetalen en dat dat niet per klant gaat?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 14:58

Een partij als Etsy betaald inderdaad mij, vandaar ook mijn veronderstelling dat ik met dergelijke partijen niet met btw te maken krijg ongeacht of de koper een particulier of een bedrijf is. Maar zoek hier inderdaad nog bevestiging voor (moet ook even bij de bedrijven zelf kijken, nog niet van gekomen).

Maar hoe zit dat dan met mijn persoonlijke webshop op mijn eigen website. Hoe moet ik dat allemaal verwerken en hoe kan ik dag verrekenen aan de klant daar ik er niet zelf tussen kom en het volledig digitaal gaat.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:14

Heb je bij je webshop de mogelijkheid dat bedrijven zich eerst inschrijven voor ze kopen? Als ik als bedrijf in het buitenland iets koop en ik kan mijn btw nr invullen betaal ik 0%. Kan ik dat niet invullen betaal ik gewoon de btw. Jij zou dan dus 21% BTW moeten rekenen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 15:18

Ah juist, dank je, dat verklaar al een hoop. In principe verkoop ik mijn producten alleen aan particulieren, voor bedrijfsmatig gebruik is een andere licentie nodig en kunnen ze contact met mij opnemen (vooralsnog, maar wil wel graag weten hoe het zit zodat ik meerdere licenties kan aanbieden in de toekomst).

Ik ben amper begonnen met het bouwen van mijn webshop. Ben geen developer ookal heb ik de website wel helemaal zelf gebouwd. Dus vooralsnog geen dergelijke optie, maar weet nu in ieder geval in welke context ik moet denken en dus zoeken, thanks!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:28

zolang particulieren je producten kopen maakt dat niets uit.

jouw prijs is normaal incl btw online te zien toch?als een persoon uit china of uit nl dat product dan koopt,betalen die net hetzelfde.

als iemand iets koopt die een factuur nodig heeft,dan ligt het heel ingewikkeld en om alle problemen te vermijden,zoek je je daar beter een goeie boekhouder voor.
als je een factuur naar land x of y moet maken(incl bv mini-bedrijfjes die niet onderhevig zijn aan btw in hun land,.....),dan weten die wat jij moet doen om in orde te zijn(en indien ze het niet weten,zoeken ze het correct uit)

hier ook een webshop en in het begin deden we alles zelf(facturen,de boekhouding hierrond,....maar bij een controle bleken we niet het juiste btw-tarief te hebben gebruikt op een factuur...boete: 500 euro.
tja,dan is de keuze voor een goeie boekhouder die alles bijhoudt toch wel vlug gemaakt)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:35

Ik denk dat de verwarring bij jou ontstaat doordat je in feite kunst verkoopt als ik het goed begrijp. En dat heeft weer te maken of het gaat om tastbare kunst is of niet, hoeveelheid oplages etc. Ik zou een boekhouder/accountantskantoor zoeken die hier ook veel mee omgaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:50

Misschien een idee eens met een boekhouder/accountant om de tafel te gaan zitten :)?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:55

Voor je eigen webshop zou je kunnen instellen dat een geldig VAT nodig is om de BTW te verleggen in de EU (wij moeten dit wel handmatig controleren, ook bij een ongeldig nummer verlegd de webshop automatisch de BTW! Dan krijgen we weer zo’n mooie blauwe brief met het verzoek een geldig nummer op te geven, anders moet je alsnog 21% btw betalen). Consumenten uit het buitenland betalen wel 21% binnen de EU. Zakelijke klanten bij ons buiten de EU betalen betalen geen BTW. Dit gaat wel om fysieke producten trouwens.

Zoek iemand die er verstand an heeft, want ik merk dat heel veel boekhouders/accountants weinig hier over weten!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 16:57

Bedankt tengeltje, in feite is het dus niks anders als een ander product, zolang het particulier verkocht wordt (en dat is ook de intentie vooralsnog).

Celiien, ik denk niet dat mijn werk onder kunst valt, het kan namelijk eindeloos gedupliceerd worden en verkoop voor een relatief lage prijs, om een beter beeld te krijgen van wat ik bedoel; Lisa Glanz doet al wat ik van plan ben: https://www.lisaglanz.com alleen met een heel andere stijl (realistischer) en iets andere pakket samenstelling. Maar het idee is hetzelfde. Ik denk niet dat dit niet onder de noemer kunst mag vallen.

San, ik heb gisteren met een hele vooraanstaande accountant om de tafel gezeten, ook zij zijn niet bekend met het concept, (digitale webshop) maar gaan het wel voor mij uitzoeken, maar de antwoorden heb ik op dit moment nog niet maar heb ze natuurlijk liever vroeg dan laat.

Ik ga even in het vat duiken, (niet letterlijk :') al zou ik graag willen met deze stof) ik heb me daar namelijk nog helemaal niet in verdiept.