Duaal studeren. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Duaal studeren. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:15

Ik zit net in het afstudeerjaar van mijn eerste HBO opleiding, ik ben 28 jaar oud.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin, maar de werkgelegenheid is minimaal (kunstsector). Nu denk ik er over na om na deze opleiding te solliciteren voor een duale HBO-V. Compleet de andere kant op, maar wel iets waar ik erg veel interesse in heb. In de afgelopen 7 jaar heb ik me veel ingelezen in de opleiding en open dagen bezocht, dus ik ga niet aan iets compleet onbekends beginnen.

Wel ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze of een andere duale opleiding. En vooral als je de standaard studentenleeftijd voorbij bent.

Kunnen jullie mij meer vertellen?

welmoedz

Re: Duaal studeren. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:17

Ik lees even mee! Hier soortgelijke interesse :)!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:57

Ik heb deze opleiding duaal gedaan, in Utrecht. Dit is wel 10 jaar geleden, dus in dat opzicht is er vast een en ander veranderd.
Bij mijn weten bieden een aantal hbo's de opleiding niet meer duaal aan vanaf het eerste jaar. En je moet van tevoren solliciteren bij een werkgever en geluk hebben dat je aangenomen wordt.
Voordeel is dat je studieskosten allemaal vergoed worden, en je krijgt salaris.
Nadeel is dat het echt wel heel erg pittig is. Wij kregen dezelfde stof als de voltijd studenten. Maar omdat je ook werkt, heb je veel minder tijd. Je moet veel na je werktijd doen. Ook groepswerk en dat is lastig. Je moet dan met zn vieren in je werkweken zien af te spreken. Terwijl iedereen wisselende diensten werkt.
Gemiddelde leeftijd is heel divers. Wij hadden in de groep een aantal rechtstreeks van de havo, maar ook 30+. Wel een leuke groep en erg gemotiveerd om goede prestaties neer te zetten. Maar tijd voor een studentenleven, of priveeleven dat was er vaak niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:01

Bij ons op de opleiding (HBO Vastgoed en Makelaardij) wordt duaal zeer afgeraden en mag het pas vanaf jaar 3. Ook zijn er verschillende eisen aan verbonden en moet je eerst op gesprek komen. Bijna alle duaal studenten lopen vertraging op. Ze krijgen dezelfde vakken en projecten als dat wij, voltijd studenten, krijgen met slechts minimale aanpassing.