Access database maken, query’s over tijdsverloop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Access database maken, query’s over tijdsverloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 08:18

Ik wil een access database maken met daarin processen die bestaan uit meerdere stappen en dan te weten komen hoelang de verschillende stappen duurden.
Bijv:
Levering boeken bestellingnr 457:
A binnenkomst 1 jan 2018,
B uitgifte 28 jan 2018,
C binnen voor reparatie 1 maart 2018,
D terug naar klant 27 maart 2018.

Natuurlijk netjes in kolommen .

Kan ik als ik dat netjes heb gedaan gemiddelden berekenen op basis van die data? Bijv gemiddelde reparatie tijd (verschil kolom D en kolom C, in dit voorbeeld is dat 26 dagen). Ik ben redelijk handig met access en met het maken van query’s maar heb zoiets nog nooit geprobeerd. Ik vraag ook niet hoe het moet hoor, dat kan ik zelf ook uitvogelen, maar of het uberhaupt kan (voordat ik veel tijd in iets onmogelijks steek :D )

Jullie advies wordt gewaardeerd!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:42

Ja hoor dat kan :) Ik zou in dit geval nog een kolom E reparatietijd maken. Op basis van die kolom kun je de average berekenen.

Shadow0

Re: Access database maken, query’s over tijdsverloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:00

Dat kan inderdaad. Per berekend veld een nieuwe kolom. Denk goed na over wat de uitkomst moet zijn als een waarde niet ingevuld is (bv als je de tijd tot afhandeling neemt kan het zijn dat dat D-A is bij reparaties maar B-A bij een gewone aflevering. Soms wil je als uitkomst NULL / niet ingevuld, telt niet mee voor gemiddelden, soms wil je iets anders.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 18:32

En kan ik dat dan goed doen met data of beter met weeknummers? Op zich is week gedetailleerd genoeg maar ik weet niet wat te doen als het proces het nwe jaar ingaat, dus loopt van week 49 tot 3 bijv.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:40

Gebruik zoveel mogelijk de ingebouwde datumfuncties om verschil te berekenen want datums zijn altijd een drama. Heb je het bijna rond, komt er een week 53 of een schrikkeldag of een wintertijd om de hoek zeilen en gaan dingen toch weer stuk.
Ook is het verstandig om de berekeningen precies te doen (in dagen dus) en pas aan het eind afronden, anders kunnen afrondingsverschillen snel oplopen.

En begin met de kolommen simpel te houden, 1 stapje per keer, dus eerst het aantal dagen (geen gemiddelde) en pas als je daar tevreden over bent, daar het gemiddelde van bepalen. Zodat je goed ziet wat er gebeurt en fouten niet te makkelijk wegvallen in het eindresultaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:46

Oh, en nu ik toch bezig ben met advies: het is slim om een testbestand te maken waarin je een paar makkelijke en een paar moeilijke data zet en waarvan je weet wat het antwoord moet zijn. Dus juist ook een situatie met schrikkeldag of van december tot januari.

Een andere mogelijkheid is een data-visualisatieprogramma zoals Tableau (duur, en ik geloof dat er alternatieven zijn maar ik loop wat achter) omdat je dan niet alleen gemiddelden enzo kunt doen maar het ook in een grafiek kunt zetten, en je dus ook kunt zien of er gekke uitschieters zijn (die vallen in een gemiddelde meestal niet zo op.)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:59

Alternatief is Power BI :) Dat is ook wat gebruiksvriendelijker dan Tableau. Plus Power BI is gratis.

Mocht je daar advies in willen, dan wil ik je wel helpen. Dat is namelijk mijn vakgebied :P

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:29

Ik zou inderdaad ook PowerBI willen aanraden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 21:16

Dank voor de tips!

Ik ga even wat lezen over power bi!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:37

Ik zou Excel gebruiken.

Data in kolommen en in de kolommen daartussen formules om de tijdsduur tussen de kolommen te berekenen.