Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 14:13

Hallo allemaal,

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik merk dat ik moe ben, me slecht consentreer, moeilijk dingen kan onthouden, ik ben niet vaak meer vrolijk.. Ik merk dat ik "op" begin te raken. 1,5 jaar werk ik dit schema nu en ik heb het gevoel alsof ik niet meer kan... Ik ben chronische ziek waardoor ik zeker na het werk extra veel pijn heb..
Ik ga 5 dagen per week naar school van half 9 tot half 5 en ik heb 1,5 uur reistijd (alleen heen weg of alleen terug weg). Op zaterdag werk ik van 9 tot 5 bij een groothandel en op zondag van half 8 tot 4 werk ik bij een pension.. We komen personeel te kort en daardoor blijf ik bij het pension werken.. Ik verdien per maand niet genoeg om mijn vaste laste te betalen (zorgverzekering en telefoon) en daardoor springen mijn ouders nog steeds bij.. Ik ben nu van plan om een andere baan te zoeken voor alleen de zaterdag en misschien savonds door de week een keer en dan mijn baan op zondag op te zeggen..
Ik heb daarnaast ook nog mijn pony die mijn ontspanning is en mijn social leven.
Wat zouden jullie doen? Ik weet het nu even niet zo goed meer..

SdaphneS

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:19

Ik zou kijken of je dichterbij je school kunt wonen.
Beide banen opzeggen en voor een lening bij duo gaan.
Je hebt zo te horen behoefte aan rust, dan moet je daar wel tijd voor hebben en met je huidige schema is dit niet te doen.
Een lening kun je altijd terug betalen en de rente is extreem laag. Er zitten meer voordelen dan nadelen aan in mijn ogen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:21

Je hebt dus geen enkele rustdag, dat lijkt me ongezond. Is het bespreekbaar met je ouders dat zij wat meer bijspringen tot je klaar bent met je school? Dan kun je de zondag wellicht vrij houden om bij te tanken.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:23

Ik zou kijken wat je zou kunnen doen om je leven nu rustiger en makkerlijker vol te houden te maken. Dit hou je echt niet lang vol denk ik en een burn out wil je echt liever voorkomen. Dichter bij school wonen zou inderdaad al helpen en ik denk ook dat het niet onverstandig is om een dag in de week gewoon vrij te hebben, dus om een van je banen op te zeggen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:31

Je werkt twee volledige dagen in het weekend en krijgt neem ik aan zorgtoeslag, maar houdt desondanks te weinig over om je zorgverzekering en telefoon te betalen? Wat voor telefoon heb je wel niet?

Klinkt alsof je ergens iets drastisch zult moeten veranderen. Dat je moe bent lijkt me niet meer dan logisch. :(:) Sterkte!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 14:32

SdaphneS schreef:
Ik zou kijken of je dichterbij je school kunt wonen.
Beide banen opzeggen en voor een lening bij duo gaan.
Je hebt zo te horen behoefte aan rust, dan moet je daar wel tijd voor hebben en met je huidige schema is dit niet te doen.
Een lening kun je altijd terug betalen en de rente is extreem laag. Er zitten meer voordelen dan nadelen aan in mijn ogen.

Hier ga ik eens naar informeren.. Dankjewel

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:33

7 dagen in de week houd je echt niet vol.
Ik heb ook lang echt vrijwel elke dag gewerkt, en ik voel me zo veel beter sinds ik dat niet meer doe. Ik merk dat ik weer energie heb, beter functioneer en alles wat ik doe gewoon veel beter kan doen. Achteraf had ik veel eerder die beslissing moeten nemen.
Ik zou allebei je banen opzeggen en eens een tijdje alleen op school focussen en voor de ontspanning naar je pony gaan, tot je het gevoel hebt dat het duidelijk beter gaat. Dan zou ik gaan zoeken naar een baan voor de zaterdag en een doordeweekse avond bijvoorbeeld. Ik snap wel dat dat financieel even heel oliebol is, maar dat komt later echt wel weer goed.
Hoe staan je ouders erin? Wellicht kunnen zij financieel nog wat bijspringen, als ze zien dat jij je daardoor duidelijk beter voelt. Of je gaat een lening bij Duo aan. Het belangrijkste is imo dat je jezelf weer fitter voelt, dan kun je vanzelf ook weer wat meer hooi op je vork gaan nemen.
En het klinkt misschien heel hard, maar dat het pension geen personeel heeft is eigenlijk niet jouw probleem. Ik trok me dat ook altijd heel erg aan, maar een keer moet je de knoop doorhakken en dan is het aan je werkgever om dat op te lossen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 14:34

goeroe schreef:
Je werkt twee volledige dagen in het weekend en krijgt neem ik aan zorgtoeslag, maar houdt desondanks te weinig over om je zorgverzekering en telefoon te betalen? Wat voor telefoon heb je wel niet?

Klinkt alsof je ergens iets drastisch zult moeten veranderen. Dat je moe bent lijkt me niet meer dan logisch. :(:) Sterkte!

Ik krijg van de zorgtoeslag 90 euro.. Mijn zorgverzekering is 165 per maand. Omdat ik zo veel medische problemen heb heb ik die verzekering nodig.. Mijn telefoon abb is nog geen 20 euro per maand. In de weken dat ik werk en naar school ga verdien ik in een goede maand iets meer dan 100 euro per maand. Ik moet ook nog sparen wat dus eigelijk niet te doen is.. Ik moet nog 6 jaar studeren en ben nu 18 jaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:40

Je verdient €100 per maand? Voor ongeveer 16 uur per weekend? Dan verdien je zeg maar €1,50 per uur?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:44

Als je al zo moe bent kun je voor dat loon beter in bed blijven liggen, daar klopt echt niets van!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:47

Werk je wit of zwart? Want het lijkt mij inderdaad ook niet te kloppen.

Ik zou daar beginnen en kijken waar je verder winst kan halen. 3 uur reizen op een dag is fors, zeker na een volle schooldag, moet je iedere dag reizen of zou je kortere dagen kunnen maken? Alles afhankelijk van je rooster natuurlijk, maar ik heb vroeger zelden 5 dagen in de week college van 9 tot 5 gehad.
Dichter bij school wonen is natuurlijk ideaal, maar als je nu thuis woont gaan je vaste lasten wel een flinke stap omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:49

Sowieso 1 van de baantjes afzeggen. 7 dagen in de week werken/studeren met zulke tijden houdt niemand vol.
Ik zou kijken of je financieel de mogelijkheid hebt om helemaal niet meer te werken. Om die reden zou ik eens met je ouders overleggen hoeveel ze je financieel kunnen ondersteunen. Doe je een studie? Dan inderdaad ook even naar lenen bij DUO kijken ;)

1x Een burnout zorgt ervoor dat je de rest van je leven gevoelig voor burn-outs bent. En je bent nog zo jong!

Overleg je dit ook met je mentor of een andere docent op school die je vertrouwd? Misschien kun je wat schuiven met vakken zodat je meer ruimte voor jezelf hebt.
Mocht het echt niet gaan, misschien een studiejaar splitsen? Al zou ik dat ivm studiegeld niet aanraden, maar onthou het als mogelijkheid.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:52

Wow weet je zeker dat je zo weinig verdient. Zelfs op je 18 zou je wel wat meer moeten verdienen. Als je alle weekenden werkt zou je zeker 230 euro per maand moeten krijgen.

Als het echt zo weinig is zou ik stoppen met beide banen en iets zoeken waar je wel normaal betaald wordt, of lenen bij Duo.

Is er iets wat je kan doen om de reistijd in te korten? Dichterbij school wonen, scooter, openbaar vervoer?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 15:00

Ik verdien zeker iets meer dan dat. Maar ik ga dat niet zo open en bloot precies in detail op internet zetten.. Het komt er gewoon op neer dat ik van mijn zaterdag baan per maand (in een goede maand dus 4 x 8 uur) iets meer dan 100 euro verdien. Mijn 2de baantje op zondag is echt voor een prikkie.. Dat wist ik toen ik begon maar nu ik mijn diploma in dit val binnen heb en in principe het pension alleen kan draaien had ik wel wat meer verwacht.. Maar ik kom er gewoon niet van rond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:08

Dan stoppen op zondag. Als dat eigenlijk toch niet de moeite is is rust veel belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:10

Dan zou ik het pension gedag zeggen ;) Met en zonder die baan kom je niet rond, dus dan kun je je tijd beter steken in een vrije dag en rusten ;) Kun je ook beter leren doordeweeks, en kun je later beter werken :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:12

Je hoeft niet alles op internet te zetten, maar als je de helft weglaat kun je niet verwachten dat we alles vanzelf snappen. Liefdadigheid is prachtig, maar in jouw geval gaat het dus ten koste van jezelf en je gezondheid. Daar iets aan doen lijkt me de eerste stap.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:16

Ga terug bij je ouders wonen en stop met je bijbaantjes. Richt je enkel op school en op ontspanning (dus je pony)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:37

Of juist totaal over de andere boeg, als je al 18 bent en nu nog 6 jaar naar school moet met 3 uur reistijd is dat behoorlijk heftig. Houd je dat zolang vol? Blijf je al die tijd dan bij je ouders wonen? Wat voor opleiding is het? Maak je als je het hebt afgerond wel een goede kans op een beterbetaalde baan en is dat dan ook vol te houden met je chronische ziekte? Met andere woorden, is het die 6 jaar op een houtje bijten wel waard?

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:46

32 uur per maand werken voor 100 euro is alsnog erg weinig. Dan werk je voor zo'n 3 euro per uur, dat is zelfs onder het wettelijk minimum jeugdloon. Ik zou als ik jou was stoppen bij het pension en voor de zaterdag een ander baantje met fatsoenlijk uurloon zoeken :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 16:04

goeroe schreef:
Of juist totaal over de andere boeg, als je al 18 bent en nu nog 6 jaar naar school moet met 3 uur reistijd is dat behoorlijk heftig. Houd je dat zolang vol? Blijf je al die tijd dan bij je ouders wonen? Wat voor opleiding is het? Maak je als je het hebt afgerond wel een goede kans op een beterbetaalde baan en is dat dan ook vol te houden met je chronische ziekte? Met andere woorden, is het die 6 jaar op een houtje bijten wel waard?

De bedoeling is dat ik nog thuis blijf wonen.. Dichter bij school wonen is geen optie helaas

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:07

Yenni schreef:
goeroe schreef:

De bedoeling is dat ik nog thuis blijf wonen.. Dichter bij school wonen is geen optie helaas

Waarom moet je dan werken als je nog thuis woont? Je ouders zouden je financieel moeten ondersteunen ipv je in de weekenden te laten werken als je chronisch ziek bent. Dan wordt het leven al zwaar genoeg zonder dat soort verplichtingen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 16:35

Omdat ik zelf mijn zorgverzekering en telefoon moet betalen en zonder inkomen zal dat niet gaan....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:40

Yenni schreef:
Omdat ik zelf mijn zorgverzekering en telefoon moet betalen en zonder inkomen zal dat niet gaan....

Ziek is ziek, als je jezelf over de kop werkt kan het zelfs zijn dat je nooit meer beter word zoals ik.
Kan niet meer werken of studeren, dus had me vroeger er ook echt zo druk niet om hoeven maken..

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:56

In ieder geval zou ik je zondag baantje opzeggen, je geeft aan er zeer weinig mee te verdienen en dat ze daar dan personeel tekort hebben is niet jou probleem. Als ze zo weinig betalen is het ook niet gek dat ze niemand kunnen vinden.
Dan kan je op zondag wat rust pakken en heb je ook is tijd om iets leuks te doen.

Ik zou het op school ook bespreken, soms is er wel iets te regelen als je het allemaal niet red vanwege ziekte, denk aan vrijstelling voor bepaalde dingen.
Een keer een uurtje weg als het iets is wat je kunt missen kan ook al schelen.

Heb je na school ook nog huiswerk te doen of lukt dat allemaal wel op school?
Evt in de trein huiswerk maken?