Willen doorgroeien, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Willen doorgroeien, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 12:51

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat en ik hoop dat er hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt en mij van advies kunnen voor zien.

Ik denk dat we allemaal wel eens een langere periode bij een job hebben gewerkt en dat je op een begeven moment op een punt bent dat je denkt van, 'Wat wil ik nu?', wil je weg? of wil je het onderwerp bespreekbaar maken om eerst op deze plek naar de mogelijkheden te kijken?
Momenteel sta ik eigenlijk bij dat laatste punt en ben mij de laatste weken aan het oriënteren geweest in combinatie met de CAO, functieprofielen en dergelijke. Maar ik zeg je eerlijk dat ik er niet helemaal uit kom … Als ik een gesprek aan ga wil ik graag sterk in mijn schoenen staan. Ik heb ondertussen wel iets uitgetikt wat ik mee wil nemen om voor mezelf de belangrijkste punten en onderbouwing bij de hand te hebben - voor het geval ik dicht sla ofzo :')

Hoe hebben jullie zo'n gesprek aangepakt? Of zijn jullie gewoon een nieuwe job gaan zoeken? Zijn er tips of tricks die je me kan adviseren of zeg je juist; niet doen, ga verder zoeken.

Ik wil niet ondankbaar overkomen. Ik ben héél blij dat ik werk heb maar vragen staat vrij toch?

Bedankt! :)F

Ladyson

Re: Willen doorgroeien, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:07

Bij ons stellen we aan het begin van het jaar KPI's (soort meetbare doelen) op om te bepalen wat je dit jaar wil/moet bereiken qua werkzaamheden, maar ook qua ontwikkeling. Maandelijks heb je hier een gesprek over met je manager om te bespreken hoe het gaat etc. Aan het eind van het jaar heb je dan beoordelingsgesprek. Bij het maken van de KPI's kun je dus aangeven welke kant je je op wil ontwikkelen en op deze manier het "doorgroeien" dus sturen en vastleggen.

Daarnaast werken we met Persoonlijk Ontwikkel Plannen voor als je bijv echt een andere kant op wil of heel duidelijk naar een hogere functie wil.

Heb jij iets van vergelijkbare gesprekken met je leidinggevende? Ik zou zeker niet verder gaan zoeken voordat je op je huidige plek de mogelijkheden hebt verkend. De meeste bedrijven werken bijv wel met een POP. Hiervoor moet je echter wel een beetje een idee hebben welke kant je op wil. Wil je naar een hogere functie of een ander soort functie? Dat maakt al een groot verschil.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:08

Op mijn vorige werk was dat een gebed zonder eind. Ik wilde van alles,maar kreeg de middelen niet om dat te kunnen. Ik was al leidinggevende, maar wilde nog veel meer uit mijn afdeling halen.

Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee en besloot ik dat ik 2 dingen kon doen. De situatie zo laten of zelf uit de situatie stappen en opzoek naar iets nieuws. Dit laatste heb ik gedaan en heb ik mijn huidige baan via Bokt. Alles ging heel vanzelfsprekend, ook al had ik 0.0 ervaring in het werkveld. Nu bijna 2 jaar verder ben ik van woonbegeleider naar persoonlijk begeleider gegroeid en hier heb ik niet voor hoeven te solliciteren. Het was denk ik al vrij snel duidelijk dat zon functie bij mij zou passen en daar veel creativiteit in kwijt kan. Vorig jaar een tijdje niet zo lekker in mijn vel gezeten waardoor het even van de baan was, maar nu ben ik veel sterker en weeg ik veel beter wat ik voor ogen heb en waarom. Ik ben achteraf blij dat ik een jaar geleden deze functie niet heb gekregen. Toen vond ik het heel stom, maar ik voel mij nu sterker dan ooit in mijn groeiproces en waar ik heen wil als persoonlijk begeleider.

Ik heb trouwens vaak gesprekken met mijn manager over mijn eigen functioneren en waar en welke kant ik op wil. Aan deze gesprekken hecht ik veel waarde, waardoor praten over dit soort zaken ook een vanzelfsprekenheid is geworden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:34

Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je functie nu is en wat voor baan je hebt en wat je wilt. Ik werk in de ambacht, bij mijn eerste baan werd er al gezegd door collega's dat ik ooit manager zou worden. Het organisatorisch goed zijn is ook iets wat in je moet zitten denk ik, daarbij ben ik altijd heel leergierig. Nu 7 jaar later geef ik begeleiding, kijk het werk na, deel het werk in etc. Toch blijft het bij mij altijd knagen, wil ik in een ander land aan het werk? Wil ik een eigen bedrijf starten? Wil ik toch nog iets heel anders gaan doen? Er is altijd meer :')

Maar misschien gaat het bij jou ook niet om leiding geven, ik kan het niet helemaal uit je OP halen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 14:12

Aller eerst; dankjulliewel voor de genomen moeite om te reageren! Ik ga kijken of ik er zo duidelijk mogelijk op kan reageren.

@ Ladyson,
Wij werken hier helaas niet mee. POP's & PAP's heb ik wel tijdens mijn opleiding gehad maar dit was van uit school. Toen ik hier net werkte hadden we altijd een functioneringsgesprek één keer per jaar en die heb ik twee keer gehad. Afgelopen jaar heb ik ook een gesprek gehad maar dat had te maken met mijn gezondheid. Ik probeer altijd direct iets bespreekbaar te maken maar dan direct met mijn baas/bazin.

Ik hoef/wil geen leidinggevende functie maar zou in die in wel de duidelijkheid willen op welke functie zij mij nu zetten gezien mijn werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Die zijn niet meer van een kassamedewerkster. Samen met de manager zijn we de enige fulltimers en we doen in principe zo goed als hetzelfde & ben ik veelal degene die alle eindjes aan elkaar knoopt. Sinds driekwart jaar heb ik er iets 'nieuws' bij gekregen en dat heeft bij mij echt veel mee passie en enthousiasme gewekt en daar wil ik graag meer in groeien en toevoegen.

Ik werk hier nu zes jaar en ik hoor al enige jaren van een aantal collega's dat ik zoveel meer kan. Ik wil daar nu daad bij het woord voegen.

@ Olympia,
Ik herken wat jij schetst heel goed! Eerder voelde ik mij daar ook niet 'sterk' of 'klaar' genoeg voor. Nu is dat heel anders. Maar ergens ben ik ook bang dat ze door dat ik dit wil een soort van boos op mij worden. Dat klinkt wellicht heel kinderachtig maar uiteindelijk is het geen wat ik nu heb wel een zekerheid qua inkomen en dat wil ik niet verspelen omdat ik wellicht niet genoegen neem met wat ik nu heb.
Ik maak mijn functioneren ook met regelmaat bespreekbaar en brainstorm graag over het hoe en wat - maar toch merk ik die vanzelfsprekendheid niet.

@ Moonsparkle,
Ik werk hier nu zes jaar en ik ben er begonnen als stagiaire - kassamedewerkster. Ondertussen ben ik 'de rechterhand(en linkerhand..) van-' en dat klinkt heel leuk en grappig maarja. Ik heb twee keer een jaar contract op papier gekregen en toen dit over ging naar vast heb ik niets meer gehad. Voor mijn gevoel sta ik op papier dus nog steeds als kassamedewerkster maar in mijn werkzaamheden is dit niet meer terug te zien. En tsja, ook salaris technisch voor mijn gevoel niet. Daarom wil ik hier in duidelijkheid creëren.
Ik heb altijd aangegeven te willen leren, opleidingen & cursussen te willen volgen, en te verbeteren. Dat kan ik blijven zeggen want dat is nog steeds van kracht - maar die mogelijkheden moeten wel aangeboden worden. Voor mijn werk moet er binnenkort een diploma gehaald worden en ik geef al twee jaar aan dat ik dit wil doen maar niet volledig zelf kan betalen. Het blijft in een hoekje liggen. Dat is niet erg, we hebben het ook druk - maar toch.
Ik weet van A tot Z hoe alles reilt en zeilt in de zaak en sta er met regelmaat alleen voor met de parttimers. We zijn een hecht team en vullen elkaar allemaal mooi aan qua kennis. Toch merk ik dat mijn interesse en passie meer trekt naar het geen dat ik sinds driekwart jaar er bij ben gaan doen en hoop daarom dat hier meer mogelijkheden in zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is uitgelegd. Mocht iemand echt meer informatie willen weten dan wil ik dit liever via PB uitleggen. Ik vond een schaduwaccount niet nodig maar wil ook niet alle details online zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:36

Dit klinkt eigenlijk heel erg of je nog een gesprek zal moeten aangaan en dan concrete afspraken maken en duidelijke vragen stellen. Als ze niet direct kunnen antwoorden vraag dan wanneer je een antwoord kunt verwachten en geef aan dat je het al eerder hebt aangegeven en dat je echt heel graag wilt. Vertel wat je allemaal doet en vraag wat je bij een eventuele andere functie hoort te kunnen, maar ja het kan ook zijn dat ze daar niet op zitten te wachten en als ze dat eerlijk antwoorden kun je nog altijd opzoek gaan naar een andere baan als je echt wilt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:42

Ik vind het vrij ernstig dat jij het idee hebt dat je beslagen ten ijs moet komen... Een organisatie draait toch op ontwikkeling van hun medewerkers, zij zouden jou daar alles over moeten en willen vertellen? Ik hoop dat je wel in een organisatie zit waar dat in ieder geval zo is, anders zou ik sowieso verder kijken.

Ik zou alleen het gesprek aangaan met het de punten hoe je nu functioneert, waar je jezelf heen zou willen zien gaan en wat daar voor nodig is vanuit jou. In principe moet iemand dan samen met jou dat doorgroeiplan op kunnen stellen.

Als je hier een negatief/ontwijkend antwoord op krijgt zou ik van de situatie gebruik maken om verder te zoeken :Y)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 15:49

Bedankt! En het is wellicht mijn onzekerheid die er bij komt kijken hoor. Ik voel me prima thuis in het bedrijf maar over zulke dingen ben ik toch een NIVEA-denker en dat is ook iets wat bij het leerproces hoort natuurlijk. Ondanks dat ik 26 ben … Maar dat komt denk ik ook mede door dat er vorig jaar een hoop verwarring en onbegrip was door ziekte - dat is ondertussen wel goed uitgesproken :)

Het kan inderdaad zijn dat ze er niet op zitten te wachten en dan is het ook heel eerlijk en zullen de wegen een keer gaan scheiden. Maar ik wil wel zeker weten dat ik recht heb op het geen dat ik hoop voor elkaar te krijgen & dat het niet gek is om dit gesprek aan te gaan.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:51

Hoe bedoel je dit laatste met recht op hebben?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 15:54

Olympia schreef:
Hoe bedoel je dit laatste met recht op hebben?

Dat mijn verwachtingen om zo'n gesprek aan te gaan niet te hoog gegrepen zijn. Ik ga niet vragen of ik baas/bazin kan worden maar ik wil duidelijkheid omtrent mijn functie en wat de doorgroeimogelijkheden zijn op de werkvloer & in salaris.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:56

Je hebt natuurlijk nergens recht op. De organisatie moet behoefte hebben aan iemand die vooruit wil, geld en formatie daarvoor hebben en ze moeten toekomst in jou zien. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen of het erin zit en dat is het gesprek aangaan. Dat zou ik dus doen. Daarbij aangeven dat je verder wilt, concreet zijn in wat je wilt ontwikkelen en in welke functie jij jezelf ziet over 5 jaar. Dan hoor je vanzelf of het kan en of ze dat ook in jou zien. Als ze positief zijn dan zou ik concreet overleggen hoe de route daarheen eruit ziet en welke meetbare stappen van beide kanten genomen kunnen / moeten worden. Dat laatste zodat je op een volgend gesprek heel makkelijk kan ingaan of het succes of falen van de stappen. Als ze negatief reageren (of, nog irritanter, zeggen dat dat volgende keer bepaald kan worden..) dan zou ik de conclusie trekken dat je beter verder kan kijken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 16:02

Verkeerde woordkeuze, mijn excuses :) Bedankt voor je zeer duidelijke bericht, voor wat ik al had ben ik dus goed op weg en dat is fijn om te weten. De rest neem ik zeker mee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:06

xDenies schreef:
Verkeerde woordkeuze, mijn excuses :) Bedankt voor je zeer duidelijke bericht, voor wat ik al had ben ik dus goed op weg en dat is fijn om te weten. De rest neem ik zeker mee!

succes!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:10

Het klinkt alsof er in je huidige bedrijf niet heel veel doorgroeimogelijkheden (meer) zijn.
In mijn ervaring maak je het snelste en het makkelijkste een grote stap door het wisselen van baan. Je hebt zo te horen al veel geprobeerd en weinig gekregen... op een gegeven moment houdt dat op natuurlijk. Of ze moeten beseffen wat ze in jou hebben: in principe ben je gewoon (part-time)manager of je gaat op de achtergrond op zoek naar een andere baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:20

troi schreef:
Je hebt natuurlijk nergens recht op. De organisatie moet behoefte hebben aan iemand die vooruit wil, geld en formatie daarvoor hebben en ze moeten toekomst in jou zien. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen of het erin zit en dat is het gesprek aangaan. Dat zou ik dus doen. Daarbij aangeven dat je verder wilt, concreet zijn in wat je wilt ontwikkelen en in welke functie jij jezelf ziet over 5 jaar. Dan hoor je vanzelf of het kan en of ze dat ook in jou zien. Als ze positief zijn dan zou ik concreet overleggen hoe de route daarheen eruit ziet en welke meetbare stappen van beide kanten genomen kunnen / moeten worden. Dat laatste zodat je op een volgend gesprek heel makkelijk kan ingaan of het succes of falen van de stappen. Als ze negatief reageren (of, nog irritanter, zeggen dat dat volgende keer bepaald kan worden..) dan zou ik de conclusie trekken dat je beter verder kan kijken.

:j

En het is op een gegeven moment, niet een begeven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:22

troi schreef:
Je hebt natuurlijk nergens recht op.

Afgaand op het verhaal van TS lijkt het er op dat de baan die ze doet meer is dan wat er op papier staat in het contract. Als dat structureel zo is, dan zou het wel gepast zijn als er een nieuw functieprofiel aan haar contract werd gehangen, met de bijbehorende administratieve bepalingen zoals salaris en functieniveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:43

Ik heb dit onlangs ook aangegeven. Ik was eigenlijk al aan het solliciteren toen ik me realiseerde dat ik eigenlijk helemaal niet weg wilde en liever gewoon wat meer uren wilde of een stapje omhoog ging binnen het bedrijf. Eerder hebben we het hier eigenlijk nooit over gehad en ik wilde het wel een kans geven, was het een nee geweest dan was het ook prima geweest en was ik verder gaan solliciteren. Het gesprek ging alleen veel positiever dan ik verwacht had en de dingen die ik in mijn hoofd had gaf mijn bedrijfsleider zelf al aan. Ik sta inmiddels op de lijst voor een eigen afdeling en tot die tijd werk ik in mijn eigen filiaal wat extra. Mijn voorbereiding zat in mijn hoofd maar die heb ik dus uiteindelijk helemaal niet nodig gehad.

Ik zou het dus gewoon eens aangeven en de reactie afwachten. Misschien komen ze zelf wel met een voorstel waar jij je ook in kan vinden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 17:30

lissisanne schreef:
Het klinkt alsof er in je huidige bedrijf niet heel veel doorgroeimogelijkheden (meer) zijn.
In mijn ervaring maak je het snelste en het makkelijkste een grote stap door het wisselen van baan. Je hebt zo te horen al veel geprobeerd en weinig gekregen... op een gegeven moment houdt dat op natuurlijk. Of ze moeten beseffen wat ze in jou hebben: in principe ben je gewoon (part-time)manager of je gaat op de achtergrond op zoek naar een andere baan.

Maar deze benaming heeft mijn werk niet op papier of in de mond. In mijn ogen is dit wel de functie die ik vervul - en daar wil ik dus duidelijkheid over krijgen.

Pipodipo schreef:
troi schreef:
Je hebt natuurlijk nergens recht op.

Afgaand op het verhaal van TS lijkt het er op dat de baan die ze doet meer is dan wat er op papier staat in het contract. Als dat structureel zo is, dan zou het wel gepast zijn als er een nieuw functieprofiel aan haar contract werd gehangen, met de bijbehorende administratieve bepalingen zoals salaris en functieniveau.

Precies dit. Je verwoord het exact zoals het is!

@ Dees_Daan,
Dat is het ook. Ik wil in principe eigenlijk niet weg. Ik heb een vast contract en dus zekerheid, ik ken de mensen en het werk en ik doe het grotendeels ook met plezier. Ook als ik zou verhuizen dan kan ik hier prima blijven werken omdat het goed te bereiken is. Maar vroeger was ik na twee jaar een baantje zat omdat er geen uitdaging verder in zat. Hier werk ik al zes jaar dus iets gaat er toch goed en dan is het zonde om het zo maar weg te gooien. Ik mag veel mee denken en veel regelen/organiseren.
Ik hoop dat mijn gesprek net zo zal verlopen als die van jou, wat ontzettend fijn zeg! Heel veel succes!

Ik heb nu nog vakantie en begin morgen weer. Ik wilde dit donderdag verder oppakken gezien dan de juiste personen aanwezig zijn. Maar ik moet ook even kijken hoe het allemaal loopt. Actie wil ik in ieder geval ondernemen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:15

Ik heb laatst een gesprek aangevraagd met mijn leidinggevende om mijn rol en functie binnen het bedrijf te bespreken.

Ik werd vorig jaar aangenomen als medewerker crediteurenadministratie.
Inmiddels zijn mijn werkzaamheden zodanig veranderd dat ik vond dat ik meer assistent finance manager was, dan ‘maar’ iemand van de crediteurenadministratie.
Dit heb ik in een gesprek aangegeven.

Ik zei dat ik tegen dit salaris was aangenomen voor crediteuren administratie.
En toen zei ik dat ik inmiddels dit, dit, dit en dit er ook nog allemaal bij doe. Ik voer al mijn werkzaamheden goed uit, waar ik uitdaging in zie en ook heel leuk vind om te doen, maar de functie en beloning waren daarin niet meer toereikend genoeg. Ze dekten de lading niet meer.

Dit werd meteen erkend en gewaardeerd dat ik hier zelf mee kwam, dit laat zien dat ik initiatief toon en lef heb (want ik vraag een hogere functie en salarisverhoging). Punten die mijn werkgever erg kan waarderen.

Ik kwam met concrete voorbeelden en onderbouwing waarom ik vond dat dingen anders moesten. Dit alles had ik goed voorbereid thuis met mijn vriend, die hier ook heel erg goed in is en mij hierin heel goed helpt.

Dus bereid zo’n gesprek thuis goed voor. Verzin enkele scenario’s die voor zouden kunnen komen, je kunt zo’n gesprek natuurlijk niet tot in de puntjes voorbereiden, want je weet niet hoe de ander reageert.
Kom met concrete voorbeelden, heel belangrijk.
Je kunt wel iets vinden, maar waarom vindt je dat dan? Onderbouw wat je zegt. Succes :)

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:20

Ga helemaal met Nancy mee, goede tips! Goed voorbereiden en de feiten op papier zetten.

Hopelijk werk je niet in zo'n bedrijf als mijn dochter...Functioneerde op hoger niveau, andere loonschaal door manager toegezegd met prachtige aanbevelingen. En wat zegt de directie nu? "We hebben in het verleden al zoveel mensen onterecht die loonschaal gegeven, dat doen we de eerste 3 jaar niet meer". :')
Echt ongelooflijk! Fanatieke mensen zijn de dupe van eerder verkeerd beleid.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 12:42

Oh wauw dankjewel voor het mooie advies! Dat geeft moed :) Ik ga er vanavond verder mee aan de slag met uittikken! Het is dus niet gek om te zeggen dat je zelf het idee hebt dat een andere functie beter de lading dekt met wat je allemaal doet?

Ben benieuwd morgen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:05

xDenies schreef:
Oh wauw dankjewel voor het mooie advies! Dat geeft moed :) Ik ga er vanavond verder mee aan de slag met uittikken! Het is dus niet gek om te zeggen dat je zelf het idee hebt dat een andere functie beter de lading dekt met wat je allemaal doet?

Ben benieuwd morgen..

Nee, dat vind ik niet, als je het kan uitleggen en onderbouwen met voorbeelden.
Soms/Vaak moet je zelf actie ondernemen om door te groeien/meer te verdienen, kom voor jezelf op en laat je horen. De meeste werkgevers kunnen dat waarderen.

Ze zeggen ook niet voor niets dat ‘brutale mensen de halve wereld hebben. :)
Maar weet wel, nee is ook een antwoord.

En dan moet je voor jezelf gaan bedenken wat je daarmee gaat/wilt doen, maar dat is pas aan de orde wanneer het zover is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:26

Ja, op dat antwoord bereid ik mij ook voor - maar in dit geval moet ik denk ik gewoon even heel erg aan mezelf denken en wat ik graag zou willen verwachten door dit gesprek. Ik ben namelijk al weer aan het denken, 'Oh is dit wel het juiste moment om er over te beginnen?', en daar moet ik mee stoppen. Inderdaad, 'brutale mensen hebben de halve wereld' en normaal ben ik absoluut niet die persoon, dus wellicht schrikken ze juist wel heel erg?

Ik ga het zien. Ik mag het van mezelf niet uitstellen (behalve als mijn baas/bazin morgen niet aanwezig is), ik moet van mezelf dit gesprek aangaan om te weten waar ik aan toe ben om verdere keuzes voor de toekomst te kunnen maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:31

You go girl!

Als je niets doet heb je zeker een nee, als je wel wat doet, zoals nu, is de kans op een ja al 100% groter. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:33

Maflinger_S schreef:
You go girl!

Als je niets doet heb je zeker een nee, als je wel wat doet, zoals nu, is de kans op een ja al 100% groter. :D

Ja! *zeg ik nu heel stoer maar morgen zit ik daar met knikkende knietjes gok ik .., maar oké mag de pret niet bederven heh *\%/* *