Recht op vrij voor huwelijk, hoe praktisch te regelen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Recht op vrij voor huwelijk, hoe praktisch te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 00:17

Misschien dat iemand hier me kan helpen?

Mijn vader gaat trouwen en daar wil ik natuurlijk graag bij zijn! Nu is de datum pas net bekend gemaakt en dit valt in een weekend midden in de zomervakantie. Voor de meeste mensen is een weekend vast handig, maar ik werk in de zorg en heb die dag een dienst van 16.30 uur tot de volgende ochtend 8.30 uur (en om het nog makkelijker te maken, het huwelijk is in de middag en helemaal aan de andere kant van Nederland....).

Het lukt me niet om de dienst met een collega te ruilen en niemand aanwezig is gezien de aard van de functie geen optie.
In mijn 'CAO' staat het volgende: Voor zover in dit hoofdstuk niet afwijkend of aanvullend is bepaald, is de Wet arbeid en zorg van toepassing.
In de Wet arbeid en zorg staat dat iemand recht heeft op 1 vrije dag voor huwelijk van een eerstegraads familielid mits de plechtigheid bijgewoond wordt.

Maar hoe regel ik dat nou in de praktijk? Iemand tips?

iirrssjjee

Re: Recht op vrij voor huwelijk, hoe praktisch te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:22

Is er een meerdere? Daar gewoon aangeven dat je vrij wilt?

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:25

Gewoon naar de leidinggevende gaan of mailen dat je die dag bijzonder verlof wil ivm trouwerij van je vader... die ruiling hoef je niet zelf te regelen... snap wel dat het voor je werkgever lastig is zo kort dag...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:27

Gewoon naar de manager (of roostermaker).
Bij ons wordt dan gekeken of het in het team opgelost kan worden.
En zoniet dan gaat de dienst door richting uitzendbureau.
En het is niet altijd makkelijk om nog iemand te vinden in de zomermaanden.
Maar een bruiloft van familie zou je er nooit voor hoeven missen. Komt echt wel een oplossing voor.
Wel direct mee aan de slag gaan en niet te lang wachten verder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 00:28

Als het zo eenvoudig was had ik het al opgelost :+

Mijn leidinggevende is officieel een waarnemend zorgmanager en die heeft geen invloed op onze roostering. De afspraken m.b.t. vrije dagen/vakanties zijn dat we dit in principe onderling moeten oplossen.

Ik heb om dezelfde reden zijn 60ste verjaardag ook al gemist := Had toen niet geanticipeerd op een feestje in november bij iemand die in augustus jarig was dus dat weekend had ik niet vrij gevraagd in april bij het indienen van de verzoeken :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:31

Dan aangeven bij de gene die het rooster maakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:33

gomir schreef:
Als het zo eenvoudig was had ik het al opgelost :+

Mijn leidinggevende is officieel een waarnemend zorgmanager en die heeft geen invloed op onze roostering. De afspraken m.b.t. vrije dagen/vakanties zijn dat we dit in principe onderling moeten oplossen.

Ik heb om dezelfde reden zijn 60ste verjaardag ook al gemist := Had toen niet geanticipeerd op een feestje in november bij iemand die in augustus jarig was dus dat weekend had ik niet vrij gevraagd in april bij het indienen van de verzoeken :+

Wie lost bij jullie de open diensten normaal gesproken op?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 00:34

De roostermaker is een collega en de afspraak is dat als het rooster eenmaal definitief is (3 maand van tevoren) dat we dan onderling moeten ruilen. De aankondiging kwam pas vorige week (minder dan 2 maand voor de dag zelf) en toen ben ik meteen aan de slag gegaan, maar ik krijg het dus gewoon niet opgelost :=

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:35

Ik zou het inderdaad gewoon aankaarten bij je leidinggevende, of hoger indien nodig. Dit probleem ligt uiteindelijk bij je werkgever want jij hebt recht op dit bijzonder verlof.
De situatie uitleggen en aangeven dat je begrijpt dat het heel erg lastig is. Want ik snap dat het niet jouw keuze is geweest de datum van het huwelijk pas laat bekend te maken, maar je brengt je werkgever wel in een lastig pakket...Je hebt zelf al gevraagd of er een collega wil ruilen en ik neem aan dat je collega's indien ze kunnen in zo'n situatie als dit echt wel je uit de brand willen helpen. Dus waarschijnlijk kunnen ze ook echt niet. Dit betekent dat, als jij vrij krijgt, iemand anders daardoor zijn geplande activiteiten (wellicht zelfs een vakantie) moet annuleren /uitstellen. In mijn werk zou het vervelend zijn, maar worden afspraken verschoven en schuift het werk een dagje op bij geen vervanging. In jouw vak is dat niet zo makkelijk helaas..

Natuurlijk wil je er graag bijzijn en ik denk dat iedereen dat begrijpt en je graag wil helpen. Maar het is vakantieperiode en kort dag...Ik denk haast dat je werkgever ook van je mag eisen volgens de Wet Arbeid en Zorg dat je je verlof (waar je inderdaad wettelijk recht op hebt) op tijd aanvraagt...
Onmogelijk is het echter vast niet (als jij ziek zou zijn, zou je ook vervangen moeten kunnen worden), dus ik zou het gesprek gewoon open en eerlijk aangaan!!! Niet gelijk wijzen op je rechten maar vragen naar je mogelijkheden.

Mag ik vragen wanneer je vader trouwt? De vakantieperiode (over heel Nederland genomen), is erg lang en ik denk dat het nogal uitmaakt of je vrij wil voor over twee weken of voor over anderhalve maand ;)

Alvast gefeliciteerd in elk geval en hopelijk wordt het een mooie dag voor jullie allemaal! ^&+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 00:38

Maartje1990 schreef:
Wie lost bij jullie de open diensten normaal gesproken op?

In principe wij zelf in onderling overleg. Bij acute ziekte/calamiteiten gaat de dienstdoende rondbellen en kunnen we het eigenlijk altijd oplossen. Rampscenario is dat degene die dienst heeft een dubbele shift moet draaien. Bij noodzaak voor langdurige vervanging is het mogelijk om via bijvoorbeeld detacheringsbureau waarneming in te huren, maar die moeten wel ingewerkt zijn (en iemand moet dat betalen en die tarieven zijn niet grappig := ).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 00:42

Ik zou zeggen: dat is het probleem van je werkgever. Het is een recht van jou dus het is aan hem/haar om dat voor jou te regelen en zelf een eventueel personeelsprobleem op te lossen.

Ja, het is een beetje laat voor een bruiloft, maar als het om een begrafenis zou gaan zou de werkgever iemand op nog kortere termijn moeten kunnen uitroosteren. Dat moet een werkgever gewoon kunnen. Er staat ook niks in de CAO over termijnen neem ik aan. Dat het rooster definitief is staat hier compleet los van.
Je zit natuurlijk wel in een moeilijke branche wat betreft bezetting, maar alsnog is het in principe niet jouw probleem maar dat van je werkgever.

EDIT: Als je verwacht dat ze moeilijk gaan doen dan zou ik het vooral niet te wijfelend neerleggen. Niet vragen of je alsjeblieft vrij kunt krijgen want dan geef je hen de kans om nee te zeggen. Laat ze maar merken dat je weet dat het je recht is en leg het probleem vooral bij hen neer. Ga er niet mee akkoord als ze het terug in jouw schoenen willen schuiven en dat je zelf voor vervanging moet zorgen of iets dergelijks. Het is aan hen om het op te lossen. Je wilt ze vast wel tegemoet komen door bijvoorbeeld op een andere dag die week te werken, maar verder is het aan hen.

EDIT2: Oh, dat stadium is ook al voorbij dus. Dan zou ik het hogerop zoeken. Als de roostermakers jouw rechten niet kennen dan moeten ze daar maar door iemand anders op gewezen worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 02:53

Ik snap dat je er heel graag bij wilt zijn, maar vind het ook nogal onhandig van je vader dat ie op zo’n korte termijn midden in het hoogseizoen ineens besluit te trouwen :+ jij bent toch niet de enige van de gasten die moeite met vrij krijgen heeft neem ik aan?
Ik zou denk ik mijn collega’s/werkgever niet met zo’n probleem durven opzadelen zo kortdag als het ruilen niet lukt.

Welk cao zit je? Ik ken dat recht van vrij te zijn voor een huwelijk op zo’n korte termijn eigenlijk niet. Ik zit in cao vvt en daar staat dat niet in. Bij ons moet dat gewoon op de normale termijn vrijgevraagd worden en meestal weet je het ook ver van tevoren.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 05:46

verootjoo schreef:
<knip>

Welk cao zit je? Ik ken dat recht van vrij te zijn voor een huwelijk op zo’n korte termijn eigenlijk niet. Ik zit in cao vvt en daar staat dat niet in. Bij ons moet dat gewoon op de normale termijn vrijgevraagd worden en meestal weet je het ook ver van tevoren.

Als het goed is, staat er in je cao gewoon iets over bijzonder verlof, dat je daar recht op hem, zonder bepaald termijn. Daarnaast vind ik 2 maanden van te voren niet echt heel laat (ook al is het, het hoogseizoen). Het gaat om 1 dag, niet om 2 weken. 1 dag is altijd wel op te lossen. Zoals een ander al zei, als het een begrafenis zou zijn, moet het ook kunnen en dat is op nog kortere termijn.

Gewoon naar je manager stappen en zeggen dat je vrij neemt, punt. Je hebt daar gewoon recht op, en ze regelen het maar voor je.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:27

verootjoo schreef:
Ik snap dat je er heel graag bij wilt zijn, maar vind het ook nogal onhandig van je vader dat ie op zo’n korte termijn midden in het hoogseizoen ineens besluit te trouwen :+ jij bent toch niet de enige van de gasten die moeite met vrij krijgen heeft neem ik aan?

Het is in het weekend. Meeste mensen zijn dan al vrij.

Maar wel mee eens. Wat langer van te voren was handiger geweest.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-07-19 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:27

Veroootje, dan lees je cao maar eens goed na.
Volgens VVT moet je 14 dagen van te voren melden en heb je recht op een verlof dag
TS ik vind het echt wel triest dat je collega's je niet willen helpen. Kan er niemand het hele weekend om ruilen zodat jij het weekend erna werkt?
Als je ziek zou zijn moet er ook iemand komen en je werkgever moet dit oplossen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:33

verootjoo schreef:
Ik zou denk ik mijn collega’s/werkgever niet met zo’n probleem durven opzadelen zo kortdag als het ruilen niet lukt.

Geen idee of Pa onhandig is/was. Geen idee of hij ineens besloot om te trouwen, en dan nog. Werkgever zal moeten zorgen voor vervanging. Dat hele gedoe van onder elkaar roosteren en oplossen is al zo'n vreemde manier van werken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:35

TS ik zou het in dit geval ook gewoon mededelen en niet vragen. Dus gewoon melden dat je er die datum niet kunt zijn ivm huwelijk van je vader en dus speciaal verlof opneemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:41

CharleyT schreef:
verootjoo schreef:

Geen idee of Pa onhandig is/was. Geen idee of hij ineens besloot om te trouwen, en dan nog. Werkgever zal moeten zorgen voor vervanging. Dat hele gedoe van onder elkaar roosteren en oplossen is al zo'n vreemde manier van werken.

Hoezo vreemd :? Weet niet beter dan dat dat zo gaat in het ziekenhuis :+
Volgens mij werkt ze daar.

En onhandig... ik ben ook eens vier weken van tevoren uitgenodigd als daggast op een bruiloft op mijn werkdag in het hoogseizoen. Ik vind het bijzonder dat mensen dat op korte termijn doen.
Door wat te schuiven in mijn werkzaamheden en patiënten is dat wel een soort van gelukt, maar TS is geloof ik arts en weekendnachtdiensten zijn lastig te ruilen. En het is ook niet dat je zo even een blik nieuwe opentrekt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:54

Wat is je functie in het ziekenhuis Ts? Als je arts bent moet er toch wat te regelen zijn? Bijvoorbeeld een halve dienst door die, andere dienst door die etc? Ik vind twee maanden ook niet super laat. Kan me wel voorstellen dat het dan wat lastiger is om bij je leidinggevende neer te leggen. Vaak is het een soort maatschap oid.

Als je geen arts bent zou ik het gewoon mededelen aan mijn leidinggevende. Heel vervelend, maar je hebt er recht op.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:15

Vervangend manneger of niet, diegene is verantwoordelijk voor het personeel. Prima dat die dingen uitbesteedt, maar daar blijft de verantwoording, mits op papier vastgelegd. Werkt diegene niet mee, dan een stap hoger. Huwelijk heb je recht op een vrije dag en dit is kontendraaien om je tegemoet te komen.

(Zeg ik simpel, terwijl ik weet wat voor lastig log orgaan het is)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:51

Lithya schreef:
Vervangend manneger of niet, diegene is verantwoordelijk voor het personeel. Prima dat die dingen uitbesteedt, maar daar blijft de verantwoording, mits op papier vastgelegd. Werkt diegene niet mee, dan een stap hoger. Huwelijk heb je recht op een vrije dag en dit is kontendraaien om je tegemoet te komen.

Maar tegelijkertijd: TWEE MAANDEN van tevoren! Kom op zeg. Als een planner dat niet geregeld krijgt wordt het hoog tijd voor een nieuwe planner. We werken zelf met dagplanningen: de planning voor morgen 06:00 is vanmiddag rond 18:00 klaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:55

Simbaa schreef:
Wat is je functie in het ziekenhuis Ts? Als je arts bent moet er toch wat te regelen zijn? Bijvoorbeeld een halve dienst door die, andere dienst door die etc? Ik vind twee maanden ook niet super laat. Kan me wel voorstellen dat het dan wat lastiger is om bij je leidinggevende neer te leggen. Vaak is het een soort maatschap oid.

Als je geen arts bent zou ik het gewoon mededelen aan mijn leidinggevende. Heel vervelend, maar je hebt er recht op.

Ze werkt in de zorg. Niet het ziekenhuis

Ts mijn moeder werkt ook in de zorg. Die krijgt de planning per week en zelfs dan kan er nog wat geregeld worden. Twee maanden is echt ruim van te voren. Zou gewoon eisen op die dag vrij. Heb je immers recht op. Wellicht dan de dienst in de ochtend ruilen

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:59

En als je ziek bent kan iemand wel opeens een dubbele dienst draaien...
Nu kunnen ze zich er 2 maanden op voorbereiden. Optijd slapen en alles eromheem regelen ipv onverwachts.

Mijn leidinggevende zorgde hiervoor en als die het niet zou doen zou ik je cao uitprinten en het arcren en overhandigen :list:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:03

Kabayo schreef:
Simbaa schreef:

Ze werkt in de zorg. Niet het ziekenhuis

Ts mijn moeder werkt ook in de zorg. Die krijgt de planning per week en zelfs dan kan er nog wat geregeld worden. Twee maanden is echt ruim van te voren. Zou gewoon eisen op die dag vrij. Heb je immers recht op. Wellicht dan de dienst in de ochtend ruilen

Het ziekenhuis is toch ook zorg :?
Aan de dienst te zien dacht ik dat het om een artsendienst ging.
Maar is een aanname. Hoewel er me iets van bijstaat dat TS arts is, eerder ergens gelezen

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:17

Cowboy55 schreef:
Lithya schreef:

Maar tegelijkertijd: TWEE MAANDEN van tevoren! Kom op zeg. Als een planner dat niet geregeld krijgt wordt het hoog tijd voor een nieuwe planner. We werken zelf met dagplanningen: de planning voor morgen 06:00 is vanmiddag rond 18:00 klaar.

Ik zou met kerstavond werken maar opa overleed en zou die middag begraven worden. Wist ik ook pas paar dagen van tevoren en is gewoon weer geregeld zonder dat iemand een dubbele dienst moest draaien.
Je hebt gewoon recht op vrij, klaar. En krijg jij het niet geregeld dan moet je leiding gevende je helpen