OV stopzetten bij een half tussenjaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_ankieee

OV stopzetten bij een half tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:10

Hoi Bokkers!
Ik heb ook online proberen te zoeken en DUO bellen staat morgen op de planning, echter wilde ik graag ook jullie hersenspinsels horen!

Momenteel zit ik in mijn 3e jaar van Sport Studies en vorig jaar heb ik niet zo'n lekker schooljaar gehad. Daarom heb ik iets achterstand opgelopen qua studiepunten. Ook dit jaar is echt moeilijk qua vakken en ik verwacht daarom dat ik niet alles in 1 keer ga halen. Zonde natuurlijk, maar het is kwaad is al geschied.
Ik heb derhalve besloten om een half jaar een tussenjaar te nemen. Even mijn motivatie op de rit krijgen, alle openstaande studiepunten op een rijtje krijgen en de volle focus op het inhalen van deze punten hebben, zo kan ik met een 'schone lei' en gerust hart aan mijn afstudeerstage beginnen.
De planning is als volgt;

- t/m juli dit jaar: les
- juli t/m september 2019: zomervakantie
- september 2019 t/m januari 2020: stage bij Zeelander Yachts
- februari t/m september 2020: 'half jaar tussenjaar' --> werken en studeren (ipv meteen afstuderen)
- september 2020 t/m februari 2021: afstuderen

Nu is mijn vraag: moet ik in mijn half jaar tussenjaar (ik blijf wel ingeschreven op mijn school/opleiding), mijn studentenreis product OV stopzetten? Of is dit niet nodig aangezien ik wel op school blijf maar er dus nauwlijks aanwezig zal zijn? Ik kan online alleen maar dingen vinden over een heel jaar van school weg, maar dit is dus niet mijn situatie. Ik ben heel nieuwschierig! :)

hafjelinger

Re: OV stopzetten bij een half tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:12

Volgens mij hoef je het niet stop te zetten als je ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling. Let wel; je hebt maar maximaal X aantal jaar recht op je OV. Zorg er dus voor dat je niet te lang gebruik maakt van je studentenries product, anders kun je dokken.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:32

hafjelinger schreef:
Volgens mij hoef je het niet stop te zetten als je ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling. Let wel; je hebt maar maximaal X aantal jaar recht op je OV. Zorg er dus voor dat je niet te lang gebruik maakt van je studentenries product, anders kun je dokken.

Thanks voor de tip! Ik zag dat ik er maximaal 5 jaar recht op heb, daarvan heb ik er al 3 gebruikt dus dat komt (net aan) goed :j

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:51

Ik heb het wel tussendoor stop gezet en opnieuw aangevraagd. Dan gaan ze weer verder tellen bij waar je bent gebleven ipv dat er een half jaar vanaf gaat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:18

Zo lang je ingeschreven staat en collegegeld betaalt mag je je ov gebruiken. Dit gaat wel van de 4 jaar ov die je in totaal hebt af dus het kan zijn dat je in jouw laatste jaar (dus je 5e jaar als je dit tussenjaar meerekent) geen ov meer krijgt.
Het maakt duo niet uit hoe veel je op school bent, of je nou 1 uur in het hele jaar er bent of 40 uur per week. Zo lang je collegegeld betaalt mag je je studentenov gebruiken :).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:23

CastaMickey schreef:
Zo lang je ingeschreven staat en collegegeld betaalt mag je je ov gebruiken. Dit gaat wel van de 4 jaar ov die je in totaal hebt af dus het kan zijn dat je in jouw laatste jaar (dus je 5e jaar als je dit tussenjaar meerekent) geen ov meer krijgt.

HBO en Uni is 5 jaar.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:46

Brainless schreef:
CastaMickey schreef:

HBO en Uni is 5 jaar.

Oh echt? Ik dacht dat wij ook maar 4 hadden. Fijn want dat scheelt me weer :p

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:56

_mjwb schreef:
Ik heb het wel tussendoor stop gezet en opnieuw aangevraagd. Dan gaan ze weer verder tellen bij waar je bent gebleven ipv dat er een half jaar vanaf gaat.

Dan moet je ook eventuele lening en aanvullende beurs stopzetten, anders loopt die teller gewoon door.

Ts, zolang jij voltijd(!!) ingeschreven staat en nog niet de volle 5 jaar nog niet gebruikt hebt mag je gewoon je studentenreisproduct behouden.
(ik heb zelf bij DUO gewerkt. :) )

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:22

__Sannne schreef:
_mjwb schreef:

Dan moet je ook eventuele lening en aanvullende beurs stopzetten, anders loopt die teller gewoon door.

Ts, zolang jij voltijd(!!) ingeschreven staat en nog niet de volle 5 jaar nog niet gebruikt hebt mag je gewoon je studentenreisproduct behouden.

Goed om te weten! Bedankt! Scheelt me weer wat kopzorgen met stopzetten, betalen etc etc etc :D

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:54

__Sannne schreef:
_mjwb schreef:

Ja, klopt! Sorry was dat vergeten te vertellen. Ik leen verder niks, mijn ouders betalen mijn opleiding en ik leen alleen de ov, dus vergeet dat elke keer.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:16

_mjwb schreef:
__Sannne schreef:

Ja, klopt! Sorry was dat vergeten te vertellen. Ik leen verder niks, mijn ouders betalen mijn opleiding en ik leen alleen de ov, dus vergeet dat elke keer.

OV is een gift toch?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:52

Ja als je binnen 5 (?) jaar je opleiding haalt dan is het een gift, anders moet je het volgens mij zelf betalen

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:58

Om je OV niet terug te hoeven betalen op het hoger onderwijs, moet je binnen 10 jaar vanaf de eerst ontvangen studiefinanciering (AB, lening, en/of studentenreisproduct) een diploma behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:56

Omdat je vraag meer schoolgerelateerd is, verplaats ik je topic van JH naar STW

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:21

_mjwb schreef:
__Sannne schreef:

Als je de maanden wil opsparen let er dan ook even op dat je niet per ongeluk de lening toch aan hebt staan maar dan op €0 euro. Beste kan je het even checken op je Mijn Duo bij Mijn producten -> studiefinanciering. Evt. kan je daar ook kiezen voor studiefinanciering stopzetten(groene knop, niet te missen).
Reisproduct kan je dan weer alleen stopzetten bij een automaat.

Even een checkje: ben je ervan op de hoogte dat als je recht hebt op de aanvullende beurs(dus dat je ouders niet teveel verdienen) dat ook gewoon een gift is als je je doploma haalt?
Ik merk dat veel studenten denken dat het een lening is, maar het valt net als het reisproduct onder de prestatiebeurs :)