Verzuim werknemer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:57

Ik neem aan dat je de persoon in kwestie kent?

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:59

Is die vraag voor mij, DeMolenhoek? In dat geval: nee. Ik spreek uit eigen ervaring.

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:47

verootjoo schreef:
Lukasje schreef:
TS stelt een vraag en 6 pagina’s later heeft ze nog steeds niet gereageerd ?


Ze heeft het pas gisteravond geopend he := andere mensen hebben ook een leven buiten bokt.


En na meer dan 2 dagen reageer je nog niet >;) ? Dat is veel leven buiten bokt _O-
Wanneer ik een topic open, ben ik toch nieuwsgierig naar antwoorden hoor :) .
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 19-05-19 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:52

Vind je het gek dat TS niet meer antwoord. Ze wordt compleet afgebrand door sommigen :=

Ik snap TS ook wel. Je valt veel in voor je collega, iedereen zet een stap harder om het werk op te vangen. Dan willen de andere collega’s ook een keer vrij, toevallig tegelijk, in eerste instantie geregeld en iedereen gaat akkoord. Ik snap best dat het zuur is dat de zieke collega terug komt op haar woord en jouw vrije dag dan ineens niet door kan gaan. Niet om het goed te praten, maar ik vind het we erg begrijpelijk. Begrip kun je zelf ook kweken als zieke collega zijnde, bijvoorbeeld door je collega’s een beetje op de hoogte te houden en tekst en uitleg te geven bij dit soort beslissingen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:59

xJitskee schreef:
Vind je het gek dat TS niet meer antwoord. Ze wordt compleet afgebrand door sommigen :=

Ik snap TS ook wel. Je valt veel in voor je collega, iedereen zet een stap harder om het werk op te vangen. Dan willen de andere collega’s ook een keer vrij, toevallig tegelijk, in eerste instantie geregeld en iedereen gaat akkoord. Ik snap best dat het zuur is dat de zieke collega terug komt op haar woord en jouw vrije dag dan ineens niet door kan gaan. Niet om het goed te praten, maar ik vind het we erg begrijpelijk. Begrip kun je zelf ook kweken als zieke collega zijnde, bijvoorbeeld door je collega’s een beetje op de hoogte te houden en tekst en uitleg te geven bij dit soort beslissingen.

Nee hoor. Je bent je collega's niks verplicht. Ook m'n leidinggevende niet om te vertellen wat ik heb en waarom ik niet zou kunnen werken als ik me ooit ziek zou melden
Je bent zelfs niet verplicht om je ziekteaard door te geven aan je leidinggevende wanneer je je ziek meld

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:01

Ik weet ook niet of je daar begrip mee kweekt eigenlijk. Mensen vinden toch altijd overal wel wat van.

Maar wat mij betreft moet het wel of geen verlof op kunnen nemen door andere collega’s los staan van het feit dat er iemand ziek is. Dan krijg je ook deze wrijving niet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:02

xJitskee schreef:
Vind je het gek dat TS niet meer antwoord. Ze wordt compleet afgebrand door sommigen :=

Ik snap TS ook wel. Je valt veel in voor je collega, iedereen zet een stap harder om het werk op te vangen. Dan willen de andere collega’s ook een keer vrij, toevallig tegelijk, in eerste instantie geregeld en iedereen gaat akkoord. Ik snap best dat het zuur is dat de zieke collega terug komt op haar woord en jouw vrije dag dan ineens niet door kan gaan. Niet om het goed te praten, maar ik vind het we erg begrijpelijk. Begrip kun je zelf ook kweken als zieke collega zijnde, bijvoorbeeld door je collega’s een beetje op de hoogte te houden en tekst en uitleg te geven bij dit soort beslissingen.


Nou, deels mee eens en het laatste deel totaal niet mee eens! Dat laatste is echt geen goed idee.
Zodra collega’s op de hoogte zijn, gaan zij vaak ook “zitten in de stoel van de bedrijfsarts”.
Men heeft zo een oordeel klaar en daar is die collega dan wel de dupe van, want men vind dan al snel “als je zus en zo niet kunt, dan zou je dit en dat ook niet moeten doen”. Het gaat niemand wat aan wat jou mankeert en begrip hoeft helemaal niet gekweekt te worden, begrip is gewoon iets dat je als mens moet kunnen opbrengen, ook al weet je niet hoe de situatie is.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:06

Máár... in dit soort gevallen vind ik dat het vrij nemen van de andere niet zieke collega’s los moet staan van het wel of niet aanwezig zijn van de zieke collega.

Het is al bekend dat de zieke collega er wellicht niet zal zijn dus reken je die grof gezegd niet bij de bezetting in. Dan heb je dit “ probleem” niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:20

purny schreef:
xJitskee schreef:
Vind je het gek dat TS niet meer antwoord. Ze wordt compleet afgebrand door sommigen :=

Ik snap TS ook wel. Je valt veel in voor je collega, iedereen zet een stap harder om het werk op te vangen. Dan willen de andere collega’s ook een keer vrij, toevallig tegelijk, in eerste instantie geregeld en iedereen gaat akkoord. Ik snap best dat het zuur is dat de zieke collega terug komt op haar woord en jouw vrije dag dan ineens niet door kan gaan. Niet om het goed te praten, maar ik vind het we erg begrijpelijk. Begrip kun je zelf ook kweken als zieke collega zijnde, bijvoorbeeld door je collega’s een beetje op de hoogte te houden en tekst en uitleg te geven bij dit soort beslissingen.

Nee hoor. Je bent je collega's niks verplicht. Ook m'n leidinggevende niet om te vertellen wat ik heb en waarom ik niet zou kunnen werken als ik me ooit ziek zou melden
Je bent zelfs niet verplicht om je ziekteaard door te geven aan je leidinggevende wanneer je je ziek meld

Nee je HOEFT het niet, je bent het niet verplicht, maar je kan er voor kiezen om het wel te doen. Je hoeft niet alles te delen, maar je kan toch best eens zeggen van "goh het gaat de goede kant op, kost wel veel energie maar ik merk dat het steeds beter gaat". Als we alles volgens de letter van de wet gaan doen wordt het wel erg ongezellig op het werk.... Ik heb al een aantal keer een langdurige zieke collega mee gemaakt, zelfs een keer dat er drie collega's bijna gelijktijdig uitvielen (door dingen in het privéleven), bij ons werd er wel wat gedeeld door de zieke collega's. Er is in het hele bedrijf niemand geweest die daar over heeft geoordeeld, er was juist heel veel begrip voor de collega's. Ondanks dat wij een tijd lang tot over onze oren in het werk hebben gezeten. Het is echt niet zo dat iedere collega of werkgever alleen maar oordeelt en op de stoel van de bedrijfsarts gaat zitten, zoals hier steeds aangehaald wordt...

Als mijn collega zou zeggen "goh, ik had wel gezegd dat ik die dag kon werken, maar bij nader inzien heb ik te snel ja gezegd en komt de voortgang van mijn therapie hierdoor in gevaar" Prima, alle begrip voor! Maar als er zonder reden wordt gezegd dat ze niet meer kan/wil werken, zou ik er veel minder begrip voor hebben en zou ik ook niet meer zo snel geneigd zijn om extra taken/diensten van de collega over te nemen.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:35

Je moet het inderdaad niet vermelden, maar hoe geheimzinniger je er zelf over doet, hoe meer het de sfeer in negatieve zin beïnvloed is mijn ervaring. Ik ben op mijn vorige werk ook even uitgevallen. Ik heb dat niet aan de grote klok gehangen, maar mijn directe collega wist wel waarom. Zij heeft doordat ik uitviel ook wat werk extra gehad en dat was niet makkelijk voor haar, maar ze heeft daar nooit negatief op gereageerd. De momenten dat zij uitviel om een vergelijkbare reden, heb ik haar werk overgenomen voor een deel. Op mijn huidige werk deel ik doorgaans ook wel met mijn leidinggevende wat er aan de hand is en aan collega’s zeg ik er soms ook iets van.
Ik denk dat het niet in iedere werkomgeving mogelijk is, maar doorgaans ben ik wel van mening dat in dialoog gaan met elkaar wel nuttig is en gewoon veel moeilijkheden en irritaties kan voorkomen.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:38

Eens. Ik vind dat het werkklimaat verhardt als we alleen maar zeggen dat de werknemer niets verplicht is,en niets hoeft te communiceren naar collega's en/of werkgever. Zo zou ik dat zelf niet doen, in elk geval.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:41

Hey ik leg zelf ook uit wat mij mankeert naar mijn leidinggevende mocht ik mij ziekmelden, ondanks dat het niet hoeft. Maar “uitleg geven om begrip te kweken” vind ik gewoonweg fout. Begrip moet er zijn, met of zonder uitleg.

Anoniem

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:48

Uitleg om begrip te kweken staat er inderdaad een beetje verrot, dat heb ik verkeerd geformuleerd. Maar ik bedoel inderdaad dat geheimzinnig doen de werksfeer alleen maar verpest, wat pateeke ook schrijft. :)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:16

Tuurlijk. Als ik mij ziekmeld dan meld ik ook wat ik heb. Niet meer dan logisch

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:41

Even heel offtopic, maar ik heb me zo een keer ziek gemeld bij een vorige baan. Ik had toen mijn eerste vroege dienst (05:45) en was zo gespannen dat ik heel de nacht niet had geslapen en ik zelfs koortsig begon te worden. (Ik kan echt niet tegen weinig slapen, bij een nacht van 6 uur slaap gehad te hebben val ik soms al bijna flauw)

Mijn werkgever begon toen aan de telefoon dat ik me vast en zeker ziek zou hebben gemeld omdat ik zo vroeg moest werken, en wat ik dan had, en of ik niet kon komen om te kijken hoe het zou gaan en of ik al naar de dokter ermee was gegaan, en of ik binnen 2 dagen naar de dokter kon gaan en vervolgens aan haar verslag daarover uit moest brengen. :+

Haar manier van werkgever zijn en het bedrijf hadden meer rare fratsen waardoor ik uiteindelijk ben weggegaan, maar iedere keer weer als ik hieraan denk word ik zo kwaad. Zoveel vragen stellen bij een ziekmelding..
Alsof ik ervoor heb gekozen om heel de nacht niet geslapen te hebben. (Dat het kwam door de spanning zei eigenlijk al genoeg over de werkdruk en sfeer daar :P)

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:52

Officieel mag er niet eens gevraagd worden wat je hebt. Of althans, je bent niet verplicht dit te beantwoorden. Ik ben wel vanaf het begin van mijn ziektemelding transparant geweest naar mijn leidinggevende met wat ik heb en wat de stappen zijn die komen gaan of al geweest zijn. Meer omdat ik vanuit mijzelf dit niet voor mij wil houden en gewoon eerlijk ben. Maar het zou niet van mijn ziekte moeten afhangen of andere verlof kunnen krijgen... die druk kan en mág je als werkgever niet op je werknemer (al dan niet ziek of wel) leggen...

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:13

Bij ons op t werk is het ook een gewoonte om zelf vervanging te regelen als je ziek bent. Nou sorry baas, ziek is echt ziek bij mij en dan ga ik niet stressen om vervanging.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:19

plantje01 schreef:
Bij ons op t werk is het ook een gewoonte om zelf vervanging te regelen als je ziek bent. Nou sorry baas, ziek is echt ziek bij mij en dan ga ik niet stressen om vervanging.

Beetje raar dat dat verwacht word? Iedereen heeft het “recht” zich ziek te kunnen melden

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:49

Als werkgever mag je inderdaad niet naar de reden van ziek zijn vragen.

Als ik word gebeld door een werknemer die zich ziek meld, vraag ik altijd wel of het een paar dagen zullen zijn (je weet het natuurlijk niet van te voren maar een griep duurt meestal zon week) of langdurig. Dan kan ik rekening houden met de wachtdagen van de verzekering en arbo etc.. lastig als je niet weet wat iemand heeft, ook betreft vervanging maar zo zijn de werknemers nou eenmaal beschermd.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:28

lifaya schreef:
plantje01 schreef:
Bij ons op t werk is het ook een gewoonte om zelf vervanging te regelen als je ziek bent. Nou sorry baas, ziek is echt ziek bij mij en dan ga ik niet stressen om vervanging.

Beetje raar dat dat verwacht word? Iedereen heeft het “recht” zich ziek te kunnen melden

Word regelmatig zo gedaan in de horeca. Is belachelijk

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:41

Akkoord, officieel zal je als werkgever misschien niet mogen vragen wat de zieke heeft, maar als je goed wil samenwerken, vind ik het wel logisch dat je als werknemer ook niet daarmee het gesprek afblokt (al zal dat vast wel gebeuren). Je moet niet alles tot in de kleinste details gaan vertellen, maar je kan toch vaak ook wel in heel algemene termen aangeven wat er scheelt. Met elkaar in dialoog gaan is zo waardevol.
Waar ik wel moeite mee zou hebben is als de werkgever zoals in de OP staat "verzoekt" om de sessie niet te laten doorgaan en die te verzetten. Een verzoek vind ik nogal dwingend. Ik kan me wel voorstellen dat je daar dan eerst ja en dan nee op zegt. Het komt zo anders over als zoiets zou bespreken en het als vraag zou stellen of samen met het team zou zoeken naar een oplossing. Als werkgever zou ik niet vragen om die sessie te verzetten en zou ik het anders proberen oplossen, maar moest ik dat al wel doen, zou ik in deze situatie toch ook proberen om het gesprek aan te gaan en aan te geven dat ik het wel heel vervelend vind dat de persoon erop teruggekomen is (zonder frustraties) en samen zoeken naar een goede oplossing of in elk geval een manier om niet meer in zo'n situatie te belanden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:56

Blij dat ik geen personeel in dienst heb, ben zzpér en dan denk je wel 3x na voor je je klanten afbelt omdat je ziek bent. Niet aan het werk betekend ook geen geld!

Vind dat er wel veel mensen de rechten van de werknemer precies weten en dat het maar belachelijk is dat de rest van het personeel en werkgever daar van balen!

Tuurlijk ziek is ziek kan iedereen overkomen, maar je verplaats je eens in de werkgever of de collega's die haar uren op kunnen vangen! En dan wordt er gezegd, dan moet er vervanging komen! Tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan en wat de kosten daarvan zijn.

Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn als een werknemer zich ziek meldt? Denk het niet , want dat is niet het pakkie aan van de werknemer #lekkermakkelijk!

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:39

Ik denk dat mensen daar inderdaad vaak niet bij stil staan hoeveel geld dat kost. Ik sta er iig niet bij stil. Natuurlijk ben je als werknemer zelf ook liever niet ziek. Je kiest daar zelf niet voor. Persoonlijk, als een werkgever dan extra druk op mij zou leggen omdat ziekmelding zoveel kost, dan lukt het mij helemaal niet meer en is de kans reeel dat ik nog langer afwezig zal zijn of op termijn een andere baan moet zoeken.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:50

Ik denk dat er in dit topic vooral erg veel aannames gedaan worden en er erg veel wordt ingevuld terwijl we met zijn allen geen idee hebben hoe de situatie nu exact tot stand gekomen is en in hoeverre er überhaupt een bedrijfsarts bij betrokken is, hoe officieel ziek de werkneemster nu eigenlijk is, hoe ernstig de aard van de situatie is, enzovoorts.

Als tip voor de TS zou ik zeggen: probeer het vooral voor alle partijen op een menselijke manier te benaderen, met begrip voor ieders positie. Als iedereen dat doet dan moet hier toch uit te komen zijn. Natuurlijk zijn er bepaalde wettelijke rechten en plichten en als je een "zieke" werknemer niet mag dwingen of je met dwang alleen maar een langere periode van uitval veroorzaakt, dan kan je natuurlijk beter een beetje voorzichtig zijn.

Maar het kan ook niet zo zijn dat alleen de "zieke" werknemer met alle egards behandeld wordt en de anderen maar zwaarder belast worden terwijl daar wellicht ook mensen tussen zitten die al op hun tandvlees lopen, die moeten ook lichamelijk en tussen de oortjes gezond kunnen blijven functioneren :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:37

KarinLF schreef:
Blij dat ik geen personeel in dienst heb, ben zzpér en dan denk je wel 3x na voor je je klanten afbelt omdat je ziek bent. Niet aan het werk betekend ook geen geld!

Vind dat er wel veel mensen de rechten van de werknemer precies weten en dat het maar belachelijk is dat de rest van het personeel en werkgever daar van balen!

Tuurlijk ziek is ziek kan iedereen overkomen, maar je verplaats je eens in de werkgever of de collega's die haar uren op kunnen vangen! En dan wordt er gezegd, dan moet er vervanging komen! Tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan en wat de kosten daarvan zijn.

Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn als een werknemer zich ziek meldt? Denk het niet , want dat is niet het pakkie aan van de werknemer #lekkermakkelijk!


Niks #lekkermakkelijk

Daar kies je niet voor, om ziek te zijn. En iemand die ziek is lekker heel de dag laten rondbellen is gewoon not fair. En ook dit is weer een risico dat je loopt als je personeel in dienst neemt. Ik snap heus wel dat het niet prettig is voor de werkgever maar nogmaals ziek = ziek, en daar kan iemand niets aan doen. Dat dat doorbetaald word is maar goed ook.

En als je al die regels omtrent personeelszaken niet zo leuk vind kun je beter in loondienst gaan werken.