Verzuim werknemer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:29

DeMolenhoek schreef:
Vjestagirl: Dat vind ik nu echt een heel kromme vergelijking. Dan nog is het aan die persoon om te zeggen: Nee, ik stop niet met mijl medicatie. Of om te zeggen: Nee, dit gaat mij niet lukken.

En ja, het is mogelijk dat je op jou beslissing van wel te gaan werken terug te komen. Maar dat doe je dan in overleg, zonder de vakantie van jou collega’s op te blazen. Dan stel je voor om part time die dagen te werken, later te beginnen of vroeger te stoppen. Er zijn nog -tig andere optie’s dan gewoon te zeggen: Los het nu maar op.

En voor dat er hier wordt gezegd dat ik niet weet wat het is: Ik ben jarenlang behandeld voor een zware depressie en heb ptss. Dus ja, ik weet hoe zwaar zoiets valt. Mijn psychiater heeft geleerd dat zoiets juist een leermoment is. Je doet wat je hebt beloofd en leert eruit om de volgende keer nee te zeggen.

Gini: Sorry maar dit is geen slechte planning. Als collega A opeens afkomt van: Joh ik ga naar Spanje voor een week, zoek het zelf maar uit en dit kan niet opgevangen worden, is dat dan ook slechte planning? Nee. Want de planning wordt voor een voldongen feit gezet.

Dit gebeurt in dit scenario ook. Iemand beslist opeens niet te komen. Dat ligt niet aan de planning. Dat licht aan die persoon.
Ik lees trouwens geen boosheid naar de werkneemster. Wel frustratie, wat logisch is, want ze komt terug op haar woord. En ja, nu kun je weer zeggen: Heb jij nog nooit wat moeten afzeggen. Been there, done that. In deze situatie was ik gewoon gaan werken en was dit een leermoment geweest.


Vind ik wel slechte planning. Weet niet hoe het ergens anders gaat, maar bij ons geeft iedereen voor januari op wanneer je het komende half jaar (hele zomerperiode) vakantie wilt nemen. Dan wordt er in januari bekeken of alles past en of er voldoende bezetting is (niet of minder belastbare mensen worden hierin niet meegenomen) en krijg je goedkeuring of niet.
In de OP wordt aangegeven dat dit pas weken speelt, dus lijkt mij dat er dan iets verkeerd is ingeschat met het toekennen van het verlof. Zeker als je moet terugvallen op een minder belastbare collega die om wat voor reden dan ook eerst heeft toegezegd en dit weer heeft ingetrokken. Pas korte tijd van tevoren is dit gevraagd. De onderbezetting had al lang aangekomen zien worden.
Bij ons plannen we nu al de vakanties t/m kerst van dit jaar en is er al helemaal duidelijk wat de kneldagen/weken worden en wordt er nu al op ingesprongen om vervanging te vinden/collega’s extra te plannen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:30

ruitje schreef:
Ik haal nog even aan, dat wanneer ze in een reintegratie traject zit en enkele uren werkt in overleg met de befrijfsarts, zij niet eenzijdig mag besluiten niet te komen werken.

Dat is niet meewerken aan je reintegratietraject en kan gevolgen hebben ( o.a. een loonstop )

Best bizar dat een groot deel denkt ziek=ziek, want je hebt je aan de afspraken met een werkgever te houden als de bedrijfsarts aangeeft dat je uren kan werken en je bent deze overeengekomen.


Maar we weten helemaal niet hoe deze afspraak tot stand is gekomen, dus eigenlijk kunnen we er niks over zeggen.

Daarom vroeg ik in een van de eerste Posts al wat de bedrijfsarts van deze kwestie zegt. Dat is de enige die kan bepalen of TS wel of niet in staat is te werken, voor hoeveel uur, en hoe er opgebouwd gaat worden.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:30

Dit gaat om verschuiving/vermeerdering van de overeengekomen uren, en het is direct aan haar gevraagd. Grote kans dat niet naar die sessie gaan haar reïntegratie juist in de weg zit, niet andersom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:33

verootjoo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Vjestagirl: Dat vind ik nu echt een heel kromme vergelijking. Dan nog is het aan die persoon om te zeggen: Nee, ik stop niet met mijl medicatie. Of om te zeggen: Nee, dit gaat mij niet lukken.

En ja, het is mogelijk dat je op jou beslissing van wel te gaan werken terug te komen. Maar dat doe je dan in overleg, zonder de vakantie van jou collega’s op te blazen. Dan stel je voor om part time die dagen te werken, later te beginnen of vroeger te stoppen. Er zijn nog -tig andere optie’s dan gewoon te zeggen: Los het nu maar op.

En voor dat er hier wordt gezegd dat ik niet weet wat het is: Ik ben jarenlang behandeld voor een zware depressie en heb ptss. Dus ja, ik weet hoe zwaar zoiets valt. Mijn psychiater heeft geleerd dat zoiets juist een leermoment is. Je doet wat je hebt beloofd en leert eruit om de volgende keer nee te zeggen.

Gini: Sorry maar dit is geen slechte planning. Als collega A opeens afkomt van: Joh ik ga naar Spanje voor een week, zoek het zelf maar uit en dit kan niet opgevangen worden, is dat dan ook slechte planning? Nee. Want de planning wordt voor een voldongen feit gezet.

Dit gebeurt in dit scenario ook. Iemand beslist opeens niet te komen. Dat ligt niet aan de planning. Dat licht aan die persoon.
Ik lees trouwens geen boosheid naar de werkneemster. Wel frustratie, wat logisch is, want ze komt terug op haar woord. En ja, nu kun je weer zeggen: Heb jij nog nooit wat moeten afzeggen. Been there, done that. In deze situatie was ik gewoon gaan werken en was dit een leermoment geweest.


Vind ik wel slechte planning. Weet niet hoe het ergens anders gaat, maar bij ons geeft iedereen voor januari op wanneer je het komende half jaar (hele zomerperiode) vakantie wilt nemen. Dan wordt er in januari bekeken of alles past en of er voldoende bezetting is (niet of minder belastbare mensen worden hierin niet meegenomen) en krijg je goedkeuring of niet.
In de OP wordt aangegeven dat dit pas weken speelt, dus lijkt mij dat er dan iets verkeerd is ingeschat met het toekennen van het verlof. Zeker als je moet terugvallen op een minder belastbare collega die om wat voor reden dan ook eerst heeft toegezegd en dit weer heeft ingetrokken. Pas korte tijd van tevoren is dit gevraagd. De onderbezetting had al lang aangekomen zien worden.
Bij ons plannen we nu al de vakanties t/m kerst van dit jaar en is er al helemaal duidelijk wat de kneldagen/weken worden en wordt er nu al op ingesprongen om vervanging te vinden/collega’s extra te plannen.


Dus bij jullie wordt er nooit iemand zwanger? Er neemt nooit iemand ontslag? Er valt nooit voor langere periode iemand uit? Nog nooit gebeurt waardoor de planning er toch niet kan uitkomen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:44

Het belangrijkste in deze kwestie is; wat zegt de bedrijfsarts? De werkgever kan wel vanalles gaan bedenken qua planning maar die is geen dokter. De bedrijfsarts is diegene die moet kijken wat iemands arbeidsmogelijkheden zijn op het medisch gebied. Een intensieve behandeling aan zowel fysieke als psychische klachten kan zich dan vertalen in een urenbeperking (dat de werknemer minder kan werken). Kun je als werkgever hoog en laag springen maar als je er geen rekening mee houdt kan dat fikse (financiele) gevolgen hebben. Ik heb het overigens over de Nederlandse wetgeving, mocht to uit België komen werkt dit anders.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:45

ruitje schreef:
Ik haal nog even aan, dat wanneer ze in een reintegratie traject zit en enkele uren werkt in overleg met de befrijfsarts, zij niet eenzijdig mag besluiten niet te komen werken.

Dat is niet meewerken aan je reintegratietraject en kan gevolgen hebben ( o.a. een loonstop )

Best bizar dat een groot deel denkt ziek=ziek, want je hebt je aan de afspraken met een werkgever te houden als de bedrijfsarts aangeeft dat je uren kan werken en je bent deze overeengekomen.




Ja je bent verplicht om aan je re-integratie mee te werken. Maar dat is tussen de zieke werknemer en de arbo-arts. En ja je bent verplicht om gemaakte afspraken na te komen.

Maar juist niet naar die therapie gaan kan het re-intergratie proces in de weg staan.

Ik vind het ook niet kunnen dat aan een werknemer even gevraagd wordt z’n re-integratie maar even in de ijskast te zetten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:46

quera schreef:
DeMolenhoek schreef:
Zoiets mag gerust gevraagd worden. Er mag niet gezegd worden: Dan moet je komen, maar het mag zeker gevraagd worden. Het was dan aan de werkneemster om nee te zeggen. Maakt niet uit waarom ze ja heeft gezegd. Ze heeft de keuze gemaakt om akkoord te gaan en te komen werken. Ze had ook kunnen vragen om het te bekijken of het er met haar therapeut over te hebben.

En die zei ja. Om een reden( ze dacht dat het wel ging, ervaarde druk, of andere redenen). En heeft later met haar behandelaar gesproken en die verteld dat dit absoluut niet goed uitkomt en werkneemster komt op haar besluit terug.

Wat haar goed recht is!


Dat weet je niet, we weten alleen dat ze er op terug gekomen is.

Ik zit in de hele situatie nogal dubbel, onderaan de streep heeft de werkgever (en ook zeker de collega’s) in NL geeneens het recht om te weten wat iemand mankeert. Er mag niet naar gevraagd worden (een regel die bijna altijd overtreden wordt) en niemand mag op de plek van de behandelaar gaan zitten, zelfs de bedrijfsarts niet. De bedrijfsarts is wel de enige die inhoudelijk hoort te weten wat er aan de hand is en wat het behandelplan is. Hij kan aan de hand van die gegevens en het gesprek een inschatting maken van wat een werknemer wel of niet kan. Het bedrijf heeft dat advies gewoonweg op te volgen. Als werknemer het er niet mee eens is, dan kan deze een 2nd opinion aanvragen.

Aangezien TS in hoofdlijnen lijkt te weten wat haar collega mankeert, gaat er al iets mis, maar mensen (waarschijnlijk deze collega ook) hebben vaak de drang om situaties uit te leggen in de hoop op begrip, helaas pakt dat vaak verkeerd uit, zo ook het onbegrip van TS. En daarbij hoop ik dat het de collega zelf is geweest die geprobeerd heeft iets uit te leggen en niet dat het via de “tam tam” is gegaan, zoals je ook bij veel bedrijven ziet.

Toch vind ik de situatie niet helemaal vreemd, veel mensen weten niet wat hun rechten zijn als ze ziek zijn, weten niet dat ze de werkgever helemaal niets hoeven te vertellen over wat hen mankeert, weten niet dat de BA de enige is met wie ze moeten overleggen aangaande het aantal beschikbare werkuren voor hun reïntegratie. Dat betekend dat TS dat waarschijnlijk ook niet weet.

De juiste weg was geweest dat de werkgever of collega’s deze vraag niet bij de werknemer zelf had neergelegd, maar bij de BA, deze had in alle rust met de werknemer samen kunnen bepalen wat haalbaar was geweest.

Ik zie het in dit geval als een groot falen van het management, die lijkt niet de capaciteit te hebben om de reïntegratie van deze werknemer goed te begeleiden, dat naar alle partijen toe.

Ik heb in mijn tijd als manager van een grote afdelingen veel mensen meegemaakt die “ziek” waren. Een nauwe samenwerking met de BA is van wezenlijk belang om er samen goed uit te komen. De pappenheimers heb je er dan zo tussenuit, ik heb er helaas ook genoeg meegemaakt die niet mee wilde werken aan hun reintegratie, zelfs niet na een 2nd opinion. Dan ga je samen een hele andere weg in, dat meestal niet fijn eindigt voor de werknemer.

Wel is het belangrijk dat management de (echte) zieke steunt naar de collega’s toe, want onbegrip is er altijd als de werklast hoger wordt. Ik merkte echt al snel verschil in mentaliteit naar de reïntegrerende collega’s toe, als ik als manager niet accepteerde dat men onderling de situatie van de collega ging bespreken of daar een oordeel over uit sprak en ik duidelijk de collega steunde. Wanneer er dan een “veilige” werkomgeving was om in te reïntegreren, verliep de re-integratie ook veel voorspoediger. Het verzuim ging van 11,7% naar 4,2% in een jaar tijd.

Als de echte pappenheimers er uit zijn, men doorheeft dat er verantwoord met ziekteverzuim omgegaan wordt, “baaldagen” niet geaccepteerd worden, er wel echt geluisterd wordt, men niet veroordeelt wordt, dan is er heel wat meer begrip vanuit de werkvloer.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:50

DeMolenhoek schreef:
verootjoo schreef:
Vind ik wel slechte planning. Weet niet hoe het ergens anders gaat, maar bij ons geeft iedereen voor januari op wanneer je het komende half jaar (hele zomerperiode) vakantie wilt nemen. Dan wordt er in januari bekeken of alles past en of er voldoende bezetting is (niet of minder belastbare mensen worden hierin niet meegenomen) en krijg je goedkeuring of niet.
In de OP wordt aangegeven dat dit pas weken speelt, dus lijkt mij dat er dan iets verkeerd is ingeschat met het toekennen van het verlof. Zeker als je moet terugvallen op een minder belastbare collega die om wat voor reden dan ook eerst heeft toegezegd en dit weer heeft ingetrokken. Pas korte tijd van tevoren is dit gevraagd. De onderbezetting had al lang aangekomen zien worden.
Bij ons plannen we nu al de vakanties t/m kerst van dit jaar en is er al helemaal duidelijk wat de kneldagen/weken worden en wordt er nu al op ingesprongen om vervanging te vinden/collega’s extra te plannen.


Dus bij jullie wordt er nooit iemand zwanger? Er neemt nooit iemand ontslag? Er valt nooit voor langere periode iemand uit? Nog nooit gebeurt waardoor de planning er toch niet kan uitkomen?


Tuurlijk gebeurt dat, maar dan is hier niet gelijk het hele systeem om zeep gelukkig :) Juist omdat de voorspelbare dingen zo bijtijds geregeld zijn.
Er zijn over het algemeen voldoende invallers beschikbaar. Niet de eerste dag gelijk als iemand uitvalt, maar het wordt eigenlijk altijd op korte termijn wel opgelost als duidelijk is dat iemand langere tijd afwezig zal blijven.
Overigens was ik ook degene die lang uitviel, maar er bedenkt hier echt niemand om een zieke collega te vragen toch te komen werken... :n
Ook als iemand tijdelijk minder werkt vanwege overbelasting mag diegene hier niet gevraagd worden om extra te werken om erger te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-05-19 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:50

ElviraKelan schreef:
Jij als werkgever weet dit niet???
Ik hoop voor jou dat je dan nooit een WN hebt die langdurig ziek word omdat hiervoor wettelijke richtlijnen zijn. Houd je daar niet aan kan dit worden gezien als herstel belemmering vanuit WG kant waardoor je direct zelfs WN in een lastig parket kan brengen.

Nee bij langdurige ziekmeldingen geld de verplichting, ik meen vanaf de 6e week vd ziektewet.
Voor kortdurende ziekmeldingen ben je het dus niet verplicht. Wel kan je hem inschakelen als je WN niet vertrouwt in zijn ziekmelding. Wat jou dus weer beschermd in dit soort praktijken tegen WN


Nee klopt, klinkt dommig maar in de periode dat wij meerdere medewerkers hadden, gold totaal andere wetgeving inzake de ziektewet. Toen wist ik het wel. Sinds die tijd alleen nog payrollers, uitzendkrachten en personeel van de klant over de vloer. Plus 1 medewerker waarvoor ik wel alle benodigede contracten (arbodienst etc) heb afgesloten maar die nooit lang ziek is geweest. En aangezien we hem toch bij kortdurende afwezigheid zelf doorbetalen, heb ik me er nooit in verdiept. (ben trouwens niet zelf de ondernemer)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:55

Daphara dat zeg ik toch ook( of een andere reden waarom ze er op terug gekomen is)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:07


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:22

ruitje schreef:
Ik haal nog even aan, dat wanneer ze in een reintegratie traject zit en enkele uren werkt in overleg met de befrijfsarts, zij niet eenzijdig mag besluiten niet te komen werken.

Dat is niet meewerken aan je reintegratietraject en kan gevolgen hebben ( o.a. een loonstop )

Best bizar dat een groot deel denkt ziek=ziek, want je hebt je aan de afspraken met een werkgever te houden als de bedrijfsarts aangeeft dat je uren kan werken en je bent deze overeengekomen.

Nee in principe had werknemer dan al behandeling
Een vakantieverlof mag nooit voor gaan op herstel werknemer.
Het getuigt dus gewoon van slecht werkgeverschap dat dit word gevraagd aan een zieke werknemer. Is de reden er bij gezegd door werkgever dan kan het wel eens heel moeilijk nee te zeggen zijn geweest door werknemer omdat zij zich met de rug tegen de muur voelde staan.
Daarnaast is ws de afspraak geweest met bedrijfsarts dat werknemer de dag van behandelingen en twee dagen opvolgend ziek is. Aan deze afspraak had de werkgever zich dus allereerst aan te houden voordat het al werd gevraagd

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:24

mysa schreef:
ElviraKelan schreef:
Jij als werkgever weet dit niet???
Ik hoop voor jou dat je dan nooit een WN hebt die langdurig ziek word omdat hiervoor wettelijke richtlijnen zijn. Houd je daar niet aan kan dit worden gezien als herstel belemmering vanuit WG kant waardoor je direct zelfs WN in een lastig parket kan brengen.

Nee bij langdurige ziekmeldingen geld de verplichting, ik meen vanaf de 6e week vd ziektewet.
Voor kortdurende ziekmeldingen ben je het dus niet verplicht. Wel kan je hem inschakelen als je WN niet vertrouwt in zijn ziekmelding. Wat jou dus weer beschermd in dit soort praktijken tegen WN


Nee klopt, klinkt dommig maar in de periode dat wij meerdere medewerkers hadden, gold totaal andere wetgeving inzake de ziektewet. Toen wist ik het wel. Sinds die tijd alleen nog payrollers, uitzendkrachten en personeel van de klant over de vloer. Plus 1 medewerker waarvoor ik wel alle benodigede contracten (arbodienst etc) heb afgesloten maar die nooit lang ziek is geweest. En aangezien we hem toch bij kortdurende afwezigheid zelf doorbetalen, heb ik me er nooit in verdiept. (ben trouwens niet zelf de ondernemer)

Er is idd veel veranderd op dit gebied.
Fijn dat door dit soort topics het onder de aandacht word gebracht omdat het dus leerzaam is omdat het met dit soort dingen vast zit op regeltjes (waarvan ik tot pakweg 5 jaar terug ook nooit volledig van op de hoogte was)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:26

nynke55 schreef:
purny schreef:
Je hebt 100% ziekmelding maar werken op arbeidstherapeutische basis.
Nynke: heb jij ooit meegemaakt dat je eerst ja zei maar vervolgens erachter kwam dat het toch niet uitkwam onder welke reden dan ook?


Niet vaak, maar het is wel eens voorgekomen. maar dan zorg ik zelf voor een bevredigende oplossing. In mijn geval kan ik zelf voor een vervanger zorgen. Maar ik zeg niet vaak zomaar ja, meestal vraag ik of ik daar later op terug kan komen.

Zij voelde zich waarschijnlijk met de rug tegen de muur gezet en misschien heeft ze moeite met nee zeggen. Of dacht ze dat ze het aan zou kunnen maar kwam er later achter dat ze het niet zou trekken.
Knap dat jij vrijwel altijd nee kan zeggen. Ik ken er veel mensen die dit niet kunnen.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:27

Misschien is het CAO afhankelijk, maar mij is verteld door een bedrijfsarts dat hij een adviserende rol heeft. Het is niet leidend.

Wel vind ik het raar dat de 'zieke' medewerker gevraagd is extra te werken. Daarnaast vind ik het ook apart dat je als collega dan niet meer op vakantie zou kunnen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:32

[
purny schreef:
Zij voelde zich waarschijnlijk met de rug tegen de muur gezet en misschien heeft ze moeite met nee zeggen. Of dacht ze dat ze het aan zou kunnen maar kwam er later achter dat ze het niet zou trekken.
Knap dat jij vrijwel altijd nee kan zeggen. Ik ken er veel mensen die dit niet kunnen.


Dat zeg ik dus niet, ik vraag alleen bedenktijd. En de conclusie dat ze zich waarschijnlijk met de rug naar de muur gezet voelde is nogal voorbarig, je weet niet hoe dat gesprek verliep.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:35

ElviraKelan schreef:
ruitje schreef:
Ik haal nog even aan, dat wanneer ze in een reintegratie traject zit en enkele uren werkt in overleg met de befrijfsarts, zij niet eenzijdig mag besluiten niet te komen werken.

Dat is niet meewerken aan je reintegratietraject en kan gevolgen hebben ( o.a. een loonstop )

Best bizar dat een groot deel denkt ziek=ziek, want je hebt je aan de afspraken met een werkgever te houden als de bedrijfsarts aangeeft dat je uren kan werken en je bent deze overeengekomen.

Nee in principe had werknemer dan al behandeling
Een vakantieverlof mag nooit voor gaan op herstel werknemer.
Het getuigt dus gewoon van slecht werkgeverschap dat dit word gevraagd aan een zieke werknemer. Is de reden er bij gezegd door werkgever dan kan het wel eens heel moeilijk nee te zeggen zijn geweest door werknemer omdat zij zich met de rug tegen de muur voelde staan.
Daarnaast is ws de afspraak geweest met bedrijfsarts dat werknemer de dag van behandelingen en twee dagen opvolgend ziek is. Aan deze afspraak had de werkgever zich dus allereerst aan te houden voordat het al werd gevraagd


Je bent als werkgever niet verplicht het advies van een bedrijfsarts 1 op 1 over te nemen, dat ten eerste.

Ten tweede stel je een reintegratieplan samen op, je zal als werkgever dus wel zaken moeten vragen aan een werknemer, je moet immers samen een plan opstellen wat voor beiden partijen werkzaam is.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:40

nynke55 schreef:
[
purny schreef:
Zij voelde zich waarschijnlijk met de rug tegen de muur gezet en misschien heeft ze moeite met nee zeggen. Of dacht ze dat ze het aan zou kunnen maar kwam er later achter dat ze het niet zou trekken.
Knap dat jij vrijwel altijd nee kan zeggen. Ik ken er veel mensen die dit niet kunnen.


Dat zeg ik dus niet, ik vraag alleen bedenktijd. En de conclusie dat ze zich waarschijnlijk met de rug naar de muur gezet voelde is nogal voorbarig, je weet niet hoe dat gesprek verliep.

Jij was anders ook heel voorbarig met je reactie dat ze zomaar ja had gezegd
Laatst bijgewerkt door purny op 18-05-19 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:40


ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:57

ElviraKelan schreef:
Klopt het advies van een bedrijfsarts is niet bindend met een heleboel tenzij’s
https://www.hiswa.nl/voor-bedrijven/his ... words=MIJN


Daar staat niet zoveel informatie in over die tenzij's eigenlijk :) .

Feit blijft, dat zolang een medewerker nog aan het reintegreren is je niet je formatie op die medewerker kan berekenen. Het verlof zou dus door moeten gaan.

Daarnaast echter, mag een medewerker niet eenzijdig de afspraken veranderen en zou dit dus niet moeten mededelen maar moeten overleggen.

Beiden verdienen niet de hoofdprijs :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:00

purny schreef:
[


Dat zeg ik dus niet, ik vraag alleen bedenktijd. En de conclusie dat ze zich waarschijnlijk met de rug naar de muur gezet voelde is nogal voorbarig, je weet niet hoe dat gesprek verliep.[/quote]
Jij was anders ook heel voorbarig met je reactie dat ze zomaar ja had gezegd[/quote]

Ook dat heb ik niet gezegd, ik zeg alleen dat ze ja heeft gezegd

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:23

Maar je weet toch ook niet de omstandigheden waarom ze eerst ja zei en daarna erop terugkwam?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:32

ruitje schreef:
ElviraKelan schreef:
Klopt het advies van een bedrijfsarts is niet bindend met een heleboel tenzij’s
https://www.hiswa.nl/voor-bedrijven/his ... words=MIJN


Daar staat niet zoveel informatie in over die tenzij's eigenlijk :) .

Feit blijft, dat zolang een medewerker nog aan het reintegreren is je niet je formatie op die medewerker kan berekenen. Het verlof zou dus door moeten gaan.

Daarnaast echter, mag een medewerker niet eenzijdig de afspraken veranderen en zou dit dus niet moeten mededelen maar moeten overleggen.

Beiden verdienen niet de hoofdprijs :)

Nee? Iets van deskundigheidsoordeel aan kunnen vragen etc
Daarnaast zie je steeds evt herstelbelemmering over het hoofd bij therapie overslaan een keer
Dan om eerst iets toe te zeggen en dan daarna op terug te komen is niet zo handig maar hier van weten we de achterliggende reden niet

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:49

purny schreef:
Maar je weet toch ook niet de omstandigheden waarom ze eerst ja zei en daarna erop terugkwam?


Nee, dat weten we geen van allen, misschien ook de TS niet. Maar als je iets toezegt, ook al heb je er later spijt van moet je wel heel hard gaan nadenken of je dat wil herroepen. Het heeft namelijk consequenties, niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:54

nynke55 schreef:
Als werkgever maak je een planning in overleg met je werknemers, de 1 heeft kinderen en wil graag tijdens de schoolvakanties, de andere niet. En zo zijn er nog meer voorkeuren. Het zou erg gemakkelijk voor de werkgever zijn als die bepaalt wanneer wie met vakantie gaat, maar daar wordt ook niet iedereen vrolijk van.

Ziek zijn kun je niet zoals een vakantie plannen. Je kunt niet zeggen 'Oh, deze week moet je maar even geen nierdialyse doen'. Het 'disfunctioneren' in je hoofd kun je ook niet even op stop zetten.

Een werkgever hoort zijn zaken op orde te hebben en rekening te houden met twee man minder als je te maken hebt met een zieke en iemand die op vakantie wil. Dat betekent dat je òf vervanging van buitenaf moet zoeken, òf de werkzaamheden moet verdelen over de collega's (dus niet één collega alles laten doen, anders loop je de kans dat die ook ziek thuis komt te zitten), òf zelf je schouders er extra onder zetten.
Het is nu makkelijk gezegd, maar als ik mijn ervaring met die werknemer mag delen, dan zou ik adviseren om zich voor 100% ziek te melden en echt voor volledig herstel te gaan. Als je hart hebt voor de zaak, dan is de zaak hard voor jou. Blijkt ook nu maar weer.

Iemand noemde zieke mensen nog 'zulk personeel'. Ook voor diegene mag ik hopen dat je zelf nooit met zoiets te maken krijgt. Ik word er misselijk van dat zoiets gezegd wordt over mensen die eigenlijk altijd (te) goed voor de zaak zijn geweest.