Verzuim werknemer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37295
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:53

Ik zit momenteel volledig ziek thuis, eerst vanwege operatie en nu vanwege mentale problemen. Ik kan totaal niet meer met druk of stress momenteel omgaan en ik zal mij ook heel snel in een hoekje gedreven voelen als er zoiets van mij gevraagd word. Zal wellicht eerst ja zeggen omdat ik graag wil helpen maar naarmate het dichterbij komt zal ik steeds meer druk voelen en stress en kan ik het gewoonweg niet en zal ik het ook af moeten zeggen. Overigens ook wekelijkse therapie. Vind het knap dat diegene nog gewoon wel op de werkvloer verschijnt!

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:59

Ik vind het ook vooral rot voor je collega. Die ondanks dat ze niet zo goed in staat is om te werken te boek word gezet als oncollegiaal. Het is voor mij nu een beetje helder waarom er zoveel burn outs zijn.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:01

Hebben jullie eigenlijk eens 5 minuten nagedacht over waarom de zieke collega eerst ja en daarna nee zei? Of zijn de collega's meteen boos geworden omdat ze hun verlof bedreigd zagen worden?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:04

TS ben je eigenlijk een collega of de werkgever?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:43

TS is nu te druk met haar werk om te kunnen reageren ~~}>

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:18

TS stelt een vraag en 6 pagina’s later heeft ze nog steeds niet gereageerd ?

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:24

Lukasje schreef:
TS stelt een vraag en 6 pagina’s later heeft ze nog steeds niet gereageerd ?


Ze heeft het pas gisteravond geopend he := andere mensen hebben ook een leven buiten bokt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:31

genja schreef:
Ibbel schreef:
'Gedeeltelijk ziekgemeld' bestaat niet (dus iemand kan best 4 uur per dag werken ipv 8, maar voor de ziektewet ben je dan gewoon 100% ziek), en als je iedere week 2 dagen ziek bent, je daarna weer beter meldt, vervolgens weer ziek bent door dezelfde oorzaak (zoals collega) ben je ook doorlopend 100% ziek.

Collega is dus gewoon langdurig ziek, ook al komt ze af en toe (op therapeutische basis) gewoon werken.

Daar kan en moet je als bedrijf dus gewoon naar handelen.

Als iemand ziek is (en ziek is dus 100% ziek, ook al werk je 95% van je eigenlijke werkuren), krijgt deze persoon 70% van het loon uit de ziektewet. Dat bedrag kan de werkgever dus aan een uitzendkracht besteden.


Dat verschilt per bedrijf dan. Bij ons wordt je als je weer begint met uren opbouwen en de uren die je werkt functioneer je gewoon volledig gedeeltelijk beter gemeld. Die percentage kan je ook gewoon op je loonstrook en in mijn p en o vinden. Wordt allemaal keurig geregistreerd

Dit verschilt mogelijk per bedrijfsarts maar niet per bedrijf

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:36

ElviraKelan schreef:
mysa schreef:

Nee dan moet je dus uitgaan van de bedrijfsarts en niet als werkgever op zijn stoel gaan zitten


Geen ervaring met bedrijfsartsen. Wij hebben er geen. Schakel je dan ook bij een korte ziekmelding wegens griep of zo, een bedrijfsarts in?

Jij als werkgever weet dit niet???
Ik hoop voor jou dat je dan nooit een WN hebt die langdurig ziek word omdat hiervoor wettelijke richtlijnen zijn. Houd je daar niet aan kan dit worden gezien als herstel belemmering vanuit WG kant waardoor je direct zelfs WN in een lastig parket kan brengen.

Nee bij langdurige ziekmeldingen geld de verplichting, ik meen vanaf de 6e week vd ziektewet.
Voor kortdurende ziekmeldingen ben je het dus niet verplicht. Wel kan je hem inschakelen als je WN niet vertrouwt in zijn ziekmelding. Wat jou dus weer beschermd in dit soort praktijken tegen WN

Anoniem

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:02

Ik vind dat er wel heel erg tegen de werkgever wordt gereageerd. Indien je zelf niet in een dergelijke situatie zit weet je ook niet wat het is. Dus ik vind het niet gek dat de vraag is gesteld en ik vind het al helemaal niet raar dat de werkgever en de overige werknemers nu op hun tenen getrapt zijn. Het is gevraagd en als het antwoord ja was dan ga je er ook vanuit dat het is geregeld en de werkneemster van haar woord is. Blijkbaar vangen de overige werknemers de tekorten nu op waardoor ik wel snap dat ze echt even nood hebben aan vakantie en ze dit nu waarschijnlijk zien fout lopen omdat werkneemster terug komt op haar woord.

Er wordt hier ook makkelijk geroepen dat er maar een intrimkantoor moet gecontacteerd worden maar niet elke job kan ingevuld worden door een intrim. Ik mis hier bij velen empatie richting de werkgever. Zoals ik al zei: Als je niet in de situatie zelf hebt gezeten ken je ook de impact ervan op jou leven niet. Dus dan kun je ook niet gepast oordelen. Blijkbaar gaan dergelijke zaken ook in overleg maar is er nu gewoon vanuit de werkneemster gezegd: Ik wil niet meer! Waarschijnlijk, als ze rond de tafel was gegaan en het had uitgelegd had ze ook op veel meer begrip kunnen rekenen. Gewoon jou kont tegen de krib gooien werkt nergens niet. Ongeacht de reden waarom het niet meer lukt.

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:10

DeMolenhoek schreef:
Ik vind dat er wel heel erg tegen de werkgever wordt gereageerd. Indien je zelf niet in een dergelijke situatie zit weet je ook niet wat het is. Dus ik vind het niet gek dat de vraag is gesteld en ik vind het al helemaal niet raar dat de werkgever en de overige werknemers nu op hun tenen getrapt zijn. Het is gevraagd en als het antwoord ja was dan ga je er ook vanuit dat het is geregeld en de werkneemster van haar woord is. Blijkbaar vangen de overige werknemers de tekorten nu op waardoor ik wel snap dat ze echt even nood hebben aan vakantie en ze dit nu waarschijnlijk zien fout lopen omdat werkneemster terug komt op haar woord.


Nou ja, ik vind het dus wel heel gek dat de vraag gesteld is. Je vraagt iemand om de behandeling voor z'n ziekte te staken zodat andere mensen op vakantie kunnen. Je vraagt ook niet aan een medewerker om te stoppen met de medicatie die de rijvaardigheid beïnvloed zodat de buschauffeur een weekje weg kan.

Mensen zeggen ja om verschillende redenen. Omdat ze zich in het nauw gedreven voelen, omdat ze zich schuldig voelen of omdat ze de gevolgen ervan niet overzien. Of omdat ze dachten dat t wel kon. Als ze dan met een behandelaar praten kunnen ze juist het advies krijgen om dingen terug te draaien.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:43

Als het jouw collega is die ja zegt en daar later op terugkomt, waardoor jouw geplande vakantie in het water valt, ben je daar ook niet blij mee.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:48

DeMolenhoek schreef:
Ik vind dat er wel heel erg tegen de werkgever wordt gereageerd. Indien je zelf niet in een dergelijke situatie zit weet je ook niet wat het is. Dus ik vind het niet gek dat de vraag is gesteld en ik vind het al helemaal niet raar dat de werkgever en de overige werknemers nu op hun tenen getrapt zijn. Het is gevraagd en als het antwoord ja was dan ga je er ook vanuit dat het is geregeld en de werkneemster van haar woord is. Blijkbaar vangen de overige werknemers de tekorten nu op waardoor ik wel snap dat ze echt even nood hebben aan vakantie en ze dit nu waarschijnlijk zien fout lopen omdat werkneemster terug komt op haar woord.


En dan zou ik mij dus afvragen waarom ze eerst ja zei en daarna nee. Schaamt ze zich? Stond ze onder druk? Heeft ze misschien een beslissing genomen die in de eerste plaats al niet de hare was om te nemen (de behandelaar bepaalt, niet de patiënt)? Is zij een introverte persoon die moeilijk 'nee' durft zeggen? Voelt ze zich zo slecht naar haar andere collega's toe dat ze eerst maar instemde, maar door die beslissing al drie nachten slecht geslapen heeft en toen maar al haar moed bijeen gesprokkeld heeft om terug te komen op die beslissing? Is de werksfeer zodanig dat zij bang moet zijn om 'nee' te zeggen? (blijkbaar wel, want ze zegt nee en het wordt haar kwalijk genomen)

Maar laten we in de plaats daarvan boos worden, de persoon in kwestie een slechte collega noemen waar je niet van op aan kan. Dat is veel gemakkelijker en behoeft geen enkele zelfbeschouwing, dus laten we dat doen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:49

nynke55 schreef:
Als het jouw collega is die ja zegt en daar later op terugkomt, waardoor jouw geplande vakantie in het water valt, ben je daar ook niet blij mee.


Zowel de therapie van persoon A als de vakantie van persoon B zou gewoon moeten kunnen doorgaan. Ieder ander scenario is extreem slechte planning van de werkgever en moet dus door de werkgever opgelost worden.

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:55

Je hebt 100% ziekmelding maar werken op arbeidstherapeutische basis.
Nynke: heb jij ooit meegemaakt dat je eerst ja zei maar vervolgens erachter kwam dat het toch niet uitkwam onder welke reden dan ook?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:57

Als werkgever maak je een planning in overleg met je werknemers, de 1 heeft kinderen en wil graag tijdens de schoolvakanties, de andere niet. En zo zijn er nog meer voorkeuren. Het zou erg gemakkelijk voor de werkgever zijn als die bepaalt wanneer wie met vakantie gaat, maar daar wordt ook niet iedereen vrolijk van.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 17:59

purny schreef:
Je hebt 100% ziekmelding maar werken op arbeidstherapeutische basis.
Nynke: heb jij ooit meegemaakt dat je eerst ja zei maar vervolgens erachter kwam dat het toch niet uitkwam onder welke reden dan ook?


Niet vaak, maar het is wel eens voorgekomen. maar dan zorg ik zelf voor een bevredigende oplossing. In mijn geval kan ik zelf voor een vervanger zorgen. Maar ik zeg niet vaak zomaar ja, meestal vraag ik of ik daar later op terug kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:05

Vjestagirl: Dat vind ik nu echt een heel kromme vergelijking. Dan nog is het aan die persoon om te zeggen: Nee, ik stop niet met mijl medicatie. Of om te zeggen: Nee, dit gaat mij niet lukken.

En ja, het is mogelijk dat je op jou beslissing van wel te gaan werken terug te komen. Maar dat doe je dan in overleg, zonder de vakantie van jou collega’s op te blazen. Dan stel je voor om part time die dagen te werken, later te beginnen of vroeger te stoppen. Er zijn nog -tig andere optie’s dan gewoon te zeggen: Los het nu maar op.

En voor dat er hier wordt gezegd dat ik niet weet wat het is: Ik ben jarenlang behandeld voor een zware depressie en heb ptss. Dus ja, ik weet hoe zwaar zoiets valt. Mijn psychiater heeft geleerd dat zoiets juist een leermoment is. Je doet wat je hebt beloofd en leert eruit om de volgende keer nee te zeggen.

Gini: Sorry maar dit is geen slechte planning. Als collega A opeens afkomt van: Joh ik ga naar Spanje voor een week, zoek het zelf maar uit en dit kan niet opgevangen worden, is dat dan ook slechte planning? Nee. Want de planning wordt voor een voldongen feit gezet.

Dit gebeurt in dit scenario ook. Iemand beslist opeens niet te komen. Dat ligt niet aan de planning. Dat licht aan die persoon.
Ik lees trouwens geen boosheid naar de werkneemster. Wel frustratie, wat logisch is, want ze komt terug op haar woord. En ja, nu kun je weer zeggen: Heb jij nog nooit wat moeten afzeggen. Been there, done that. In deze situatie was ik gewoon gaan werken en was dit een leermoment geweest.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:07

nynke55 schreef:
purny schreef:
Je hebt 100% ziekmelding maar werken op arbeidstherapeutische basis.
Nynke: heb jij ooit meegemaakt dat je eerst ja zei maar vervolgens erachter kwam dat het toch niet uitkwam onder welke reden dan ook?


Niet vaak, maar het is wel eens voorgekomen. maar dan zorg ik zelf voor een bevredigende oplossing. In mijn geval kan ik zelf voor een vervanger zorgen. Maar ik zeg niet vaak zomaar ja, meestal vraag ik of ik daar later op terug kan komen.

En dit ben je dus niet verplicht als zieke werknemer. Alleen al het feit dat het wordt gevraagd aan de zieke werknemer betekent weinig empathie richting hem/haar.
Ziek is ziek. Behandeling is behandeling en dat hoort voor te gaan op een vakantie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:12

Zoiets mag gerust gevraagd worden. Er mag niet gezegd worden: Dan moet je komen, maar het mag zeker gevraagd worden. Het was dan aan de werkneemster om nee te zeggen. Maakt niet uit waarom ze ja heeft gezegd. Ze heeft de keuze gemaakt om akkoord te gaan en te komen werken. Ze had ook kunnen vragen om het te bekijken of het er met haar therapeut over te hebben.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:15

DeMolenhoek schreef:
Zoiets mag gerust gevraagd worden. Er mag niet gezegd worden: Dan moet je komen, maar het mag zeker gevraagd worden. Het was dan aan de werkneemster om nee te zeggen. Maakt niet uit waarom ze ja heeft gezegd. Ze heeft de keuze gemaakt om akkoord te gaan en te komen werken. Ze had ook kunnen vragen om het te bekijken of het er met haar therapeut over te hebben.

En die zei ja. Om een reden( ze dacht dat het wel ging, ervaarde druk, of andere redenen). En heeft later met haar behandelaar gesproken en die verteld dat dit absoluut niet goed uitkomt en werkneemster komt op haar besluit terug.

Wat haar goed recht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:22

Is het nu zo moeilijk om zich wat in te leven in de kant van de werkgever en de overige werknemers?

Dit had ook gewoon in overleg gekunnen. Gewoon zeggen: Ik kom toch niet, dat kun je niet maken. Ze had rond de tafel kunnen gaan zitten en optie’s bekijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-19 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:23

Er staat nergens in het bericht dat ze met de behandelaar heeft gesproken, enkel dat ze toch besloten heeft de sessie door te zetten.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:25

DeMolenhoek schreef:
Gini: Sorry maar dit is geen slechte planning. Als collega A opeens afkomt van: Joh ik ga naar Spanje voor een week, zoek het zelf maar uit en dit kan niet opgevangen worden, is dat dan ook slechte planning? Nee. Want de planning wordt voor een voldongen feit gezet.


Alleen gaat het niet om een collega die ineens beslist morgen naar Spanje te gaan voor een week, maar om een collega die op regelmatige basis therapie volgt. Dat de collega op die dag therapie zou volgen en dus afwezig zou zijn was geen verrassing, dat was gekend. MAAR de planning kwam zo slecht uit dat er aan de zieke collega werd gevraagd om de therapie op te schuiven = schoolvoorbeeld van slechte planning
Dat de zieke collega dan eigenlijk met de rug tegen de muur geplaatst wordt (is het ok om je therapie te verzetten of collega B kan niet op vakantie) is ronduit slecht werkgeverschap.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:28

Ik haal nog even aan, dat wanneer ze in een reintegratie traject zit en enkele uren werkt in overleg met de befrijfsarts, zij niet eenzijdig mag besluiten niet te komen werken.

Dat is niet meewerken aan je reintegratietraject en kan gevolgen hebben ( o.a. een loonstop )

Best bizar dat een groot deel denkt ziek=ziek, want je hebt je aan de afspraken met een werkgever te houden als de bedrijfsarts aangeeft dat je uren kan werken en je bent deze overeengekomen.