Meedraaien op een stal in Amerika? Wie maakt mij wegwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Meedraaien op een stal in Amerika? Wie maakt mij wegwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 18:54

Hoi allemaal!

Zoals de titel al zegt wil ik heel graag een paar weken (6?) gaan meedraaien op een reiningstal in Amerika.
Echter heb ik echt geen idee hoe ik hier aan moet beginnen en wat ik in orde moet brengen voor ik op het vliegtuig stap.
Ik heb al wat bedrijven op het oog waar ik graag heen wil.
Nu lijkt me de ideale moment, mijn wedstrijdpaard staat te koop en ik ben op zoek naar ander werk.
Wie o wie kan mij een beetje wegwijs maken?
En ervaringen hoor ik ook graag :o

eilleen333

Re: Meedraaien op een stal in Amerika? Wie maakt mij wegwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:05

Ligt er aan. Ga je werken? Dan heb je een visum nodig, en komt er best wat bij kijken.
Ga je op vakantie, dan kan je bij wijze van zo in het vliegtuig stappen nadat je je ESTA hebt aangevraagd en binnen hebt.

Ik ga bijv nu voor het derde jaar op rij naar Canada (waar ong hetzelfde geldt voor werken en visums enzo), en daar ben ik nu in totaal 5 maanden op een ranch geweest op een toeristenvisum. In het geval van Canada een ETA aanvragen en ticket boeken.
Maar ik werk daar niet. Krijg niet betaald, het is ook geen vrijwilligerswerk (bv werken tegen kost en inwoning), maar ik ben daar bij vrienden die erg goed zijn met de trainingsmethode waar ik steeds beter in wil worden, dus ik kom daar voor lessen etc.

Maar je moet daar wel mee oppassen. Als het maar iets lijkt op werken, of vrijwilligerswerk heb je echt een werkvisum nodig. Welke daar precies van zijn voor de VS weet ik niet (maar een andere bokker vast wel). Maar je zal niet de eerste zijn die teruggestuurd wordt.

Wanneer zou je dit evt willen gaan doen? En wordt het dus werk, of echt een vakantie waar je bv rijles etc krijgt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:07

Pb lifaya eens, die heeft dit gedaan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 19:14

eilleen333 schreef:
Ligt er aan. Ga je werken? Dan heb je een visum nodig, en komt er best wat bij kijken.
Ga je op vakantie, dan kan je bij wijze van zo in het vliegtuig stappen nadat je je ESTA hebt aangevraagd en binnen hebt.

Ik ga bijv nu voor het derde jaar op rij naar Canada (waar ong hetzelfde geldt voor werken en visums enzo), en daar ben ik nu in totaal 5 maanden op een ranch geweest op een toeristenvisum. In het geval van Canada een ETA aanvragen en ticket boeken.
Maar ik werk daar niet. Krijg niet betaald, het is ook geen vrijwilligerswerk (bv werken tegen kost en inwoning), maar ik ben daar bij vrienden die erg goed zijn met de trainingsmethode waar ik steeds beter in wil worden, dus ik kom daar voor lessen etc.

Maar je moet daar wel mee oppassen. Als het maar iets lijkt op werken, of vrijwilligerswerk heb je echt een werkvisum nodig. Welke daar precies van zijn voor de VS weet ik niet (maar een andere bokker vast wel). Maar je zal niet de eerste zijn die teruggestuurd wordt.

Wanneer zou je dit evt willen gaan doen? En wordt het dus werk, of echt een vakantie waar je bv rijles etc krijgt?

Het zou inderdaad wel zijn om te werken, tegen kost en inwoning zoals het er nu naar uitziet.
Las inderdaad op internet ookal dat het dan een werkvisum zou moeten zijn. Dus dat is iets om goed uit te zoeken.

Zou zijn voor zodra mijn paard verkocht is, wanneer dat juist is kan ik nu nog niet zeggen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:51

Kijk eens op yardandgroom.com

Via die site kwam ik aan mijn adres in Schotland. Je kunt een account aanmaken en kijken wat er is aan vacatures of zelf een zoekertje plaatsen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:41

Amerika is erg lastig om legaal te werken. Voor zover ik weet is er bijvoorbeeld geen WHV (working holiday visa) beschikbaar. Ook "illegaal" loop je een best groot risico omdat het zo streng is, al helemaal nu alles nog weer is aangescherpt. Bedenk ook dat je met een normale reisverzekering waarschijnlijk niet verzekerd bent wanneer je (illegaal) werkt. Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, maar het is wel belangrijk om erover na te denken en een goede beslissing te maken. Er zijn ontzettend veel mensen die het wel gewoon doen en vaak gaat het ook gewoon goed.

Canada is wel iets makkelijker en dat zou dan ook eerder mijn keuze zijn, al helemaal aangezien deze 2 landen wat betreft paardentraining/ western/ reining vrijwel gelijk zijn. Hier kan je een WHV aanvragen al zou ik dat voor 6 weken niet doen :o Is zonde aangezien het voor een jaar geldig is en je het maar 1x in je leven aan kan vragen. De douane is hier wel iets minder streng dan Amerika. Als je goed bent voorbereid (geen bewijs voor werken; berichten etc, genoeg geld, goede verzekering, terugreis etc) en je doet niet arrogant dan laten ze je 9 vd 10 keer wel door.

Als laatste moet je erg veel geluk hebben om bij een trainer terecht te komen waar je ook echt daadwerkelijk op het paard komt. Ik heb bij een paardentrainer gewerkt en heb dit geluk wel gehad, ik hoefde zelfs niet op te zadelen :D Maar ik hoor veel verhalen waar je de paarden nauwelijks mag aanraken zegmaar.
Kijk eens rond op helpx.net, workaway.info, yardandgroom.com (en wwoof.net).
Ook zijn er facebookpages waar vacatures opstaan. op de fb page Equine Help Wanted staan vaak echt leuke dingen, ook wel reining.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 10:21

Thanks voor de tips, heb eens rondgeneuzd op de sites die genoemd zijn.
'Illegaal' naar Amerika ga ik niet doen, wil sowieso gewoon een visum wat geldig is, mijn vader zei iets over dat het bedrijf 'garant' moet staan voor jou en dat je dan wel gewoon binnen kunt, maar dat moet ik ff uitzoeken hoe dat precies werkt.

Canada is misschien nog een optie, al moet ik dan even bekijken welke reiningtrainers daar zitten die mij aanspreken qua rijstijl..
Mijn vader had het ook over Duitsland, dat is veel dichterbij, en geen visum nodig etc, maar ook daar weet ik niet echt trainers die mij aanspreken :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:27

Als je het legaal wilt doen word Amerika moeilijk. Het visum kost sowieso een hele hoop geld. Weinig bedrijven die dat zullen betalen. Stage daaromtrent mag wél onder een toeristenvisum maar dit is echt puur meekijken en geen handelingen doen waar een Amerikaan voor betaald zou kunnen worden. Ik zou dan eerder voor Canada of Australië kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:30

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:06

Inderdaad, zorg echt voor een werkvisum. Ik heb dat destijds niet gedaan en mag daarvan nu nog op de blaren zitten, uit persoonlijke ervaring druk ik je dus echt op het hart om daar echt niet te gaan werken op een normaal visum :)