Ziektedagen afgetrokken van (niet-bovenwettelijke) vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Libbylove

Ziektedagen afgetrokken van (niet-bovenwettelijke) vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 08:42

Hallo bokkers!

Gezien het over mijn (oude) werk gaat, hoop ik dat ik het topic hier goed plaats.

Ik ben 1 april met ontslag gegaan bij mijn baan als fysiotherapeut. We hebben helaas geen CAO waardoor de werkgever veel regels zelf mag bepalen. De afgelopen jaren kreeg ik dan ook het minimum aantal vakantie-uren, op zich geen probleem. Bij ziekte had je 2 wachtdagen, welke niet werden ingehouden van je loon maar van je vakantiedagen werden afgetrokken. Recent is een collega er achter gekomen dat dit wettelijk niet is toegestaan, werkgever heeft ook toegegeven fout te zitten.

Nu ben ik de afgelopen jaren niet enorm vaak afwezig geweest, maar 1 tot 2 keer per jaar meestal wel, dit komt al gauw neer op een week vakantie gezien ik parttime werkte. Ik heb afgelopen jaar een zwangerschap achter de rug met veel (fysieke) klachten, lees: iedere dag flauwvallen en doorwerken tot ik op het werk flauwviel en een uur niet aanspreekbaar was. Echter moest ik het van mijn baas iedere dag opnieuw komen proberen, waardoor het erg hard gegaan is met mijn ziekte/vakantiedagen. Op zijn zachtst gezegd is dit geen fijne situatie geweest en de grootste reden van mijn ontslag. Inmiddels zit mijn baas thuis met een burn-out waardoor ik geen exit gesprek heb gehad om dit te bespreken. Vanuit de bedrijfsleider wordt geadviseerd haar te mailen omdat hij hier niks over weet, maar ik krijg helaas geen reactie.

Het punt waar ik over val is dat op mijn laatste salarisstrook 600 euro is ingehouden voor studiekosten. Allemaal terecht gezien je dit ‘afbetaald’ in de jaren dat je er werkt. Omdat ik de cursussen vooral in hun belang gedaan heb, had ik gehoopt dat ze de studiekosten weg zouden strepen tegen de onterecht ingehouden vakantie, of er in ieder geval samen uit te komen.

Hopelijk is het verhaal duidelijk en hebben jullie advies. Het is vast het geld niet waard om hier een zaak van te maken, maar ik vind het erg vervelend dat ik nu zonder eindgesprek en met een salarisstrook zonder toelichting met ontslag mag, terwijl ik tijdens mijn zwangerschap werd gedwongen wel alles tot in de puntjes uit te leggen...

Alle advies is welkom! Alvast bedankt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:27

Da’s echt erg hoe dat met vakantiedagen ging zeg, jeetje. Daar hoef je zo zeker niet mee akkoord te gaan lijkt me. Kun je de waarnemer van je baas hierover contacteren? Dan zou ik met die persoon zeker het gesprek aangaan. Probeer het dan zo concreet mogelijk te maken: hoeveel vakantiedagen heb je onterecht gemist? Dan kan je gewoon een sommetje maken.
Als dat niet kan: heb je een rechtsbijstandverzekering? Anders wellicht even langs het juridisch loket. Lijkt me zeker de moeite waard.

dromertje2

Re: Ziektedagen afgetrokken van (niet-bovenwettelijke) vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:36

Wat was er niet toegestaan? De eerste 2 dagen van ziekte van je loon af te houden of van je vakantiedagen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:39

dromertje2 schreef:
Wat was er niet toegestaan? De eerste 2 dagen van ziekte van je loon af te houden of van je vakantiedagen?

Dagen dat je ziek bent mogen niet van de vakantiedagen worden afgetrokken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:40

Inderdaad heb je een rechtsbijstandverzekering?

Over die studiekosten: moet je verplicht cursussen volgen in het kader van permanente educatie? Ik kan me dan namelijk niet voorstellen dat je die zelf moet betalen, maar ik ben geen arbeidsrechtjurist - dus meer dan een gevoel is dit niet..

Die wachtdagen kende ik trouwens ook niet in 'geschoolde' banen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:44

Dit lees ik bij mijn vakbond over wachtdagen, toen ik bij Zeeman werkte hadden wij ook altijd 1 wachtdag.

Citaat:
Wachtdagen bij ziekte: inhouden loon eerste ziektedagen.

In principe krijg je vanaf de eerste ziektedag je loon doorbetaald. Soms krijg je te maken met loonvrije wachtdagen bij ziekte. Dat betekent dat je over maximaal de eerste 2 ziektedagen geen loon ontvangt.

Wettelijk toegestaan:

Loonvrije wachtdagen bij ziekte zijn wettelijk toegestaan. Wel moeten de afspraken schriftelijk zijn vastgelegd in je arbeidsovereenkomst of cao. Daarin kunnen ook andere afspraken staan. Bijvoorbeeld dat je werkgever voor de wachtdagen vakantie-uren mag inhouden.

Binnen 4 weken weer ziek:

Wachtdagen gelden niet bij elke ziekmelding. Als er tussen 2 ziekteperiodes minder dan 4 weken zitten, tellen deze als 1 ziekteperiode. Ben je een week ziek geweest en moet jij je binnen 4 weken weer ziek melden? Dan betaalt je werkgever je loon gewoon door vanaf de eerste ziektedag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:45

_San87_ schreef:
dromertje2 schreef:

Wel van de bovenwettelijke..
Dus als je meer krijgt dan 20 dagen mogen ze de wachtdagen daar van af trekken.
Dit moet dan wel in het contract (of Cao) staan.

https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/par ... antiedagen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:47

Zo te lezen werkte je in een eerstelijnstpraktijk, en daar word je vaak echt heel erg genaaid, zeker als je nog jong bent.
Ik zou het er niet bij laten zitten, rechtsbijstand inschakelen of juridisch loket vragen. Wat ze doen mag niet, en ze zijn blijkbaar ook niet echt netjes met je om gegaan tijdens zwangerschap. Mijn sympathie voor zo’n baas zou weg zijn, dus zou alles uit de kast halen.

@ Brainless: ze kreeg het minimum aantal vakantiedagen. Dat is dan toch niet bovenwettelijk?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:49

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

Wel van de bovenwettelijke..
Dus als je meer krijgt dan 20 dagen mogen ze de wachtdagen daar van af trekken.
Dit moet dan wel in het contract (of Cao) staan.

https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/par ... antiedagen

Ik lees het niet alsof TS bovenwettelijke vakantieuren heeft. Maar misschien lees ik verkeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:50

Als je lid van de vakbond bent, zeker daar overleggen! Een vakbond kan ook wat voor je betekenen als je geen CAO hebt, want dan gelden gewoon de wettelijke regels.

Als je dat niet bent... heb je al een definitieve eindafrekening en finale kwijting verleend (dan verklaar je allebei dat er geen posten meer openstaan en je niet meer bij elkaar aanklopt voor nog een betaling.)
Want dan is het wel ongeveer klaar en wordt het al lastiger.

Maar als je dat niet hebt getekend kun je alsnog gewoon bezwaar maken.

Ik zie een boel problemen. Het klinkt alsof de werkgever jou niet naar een bedrijfsarts heeft laten gaan (wat natuurlijk wel nodig is als je ziek wordt.) Het is wettelijk vastgelegd wat 'herstel' is, zie bv dit:
"Een zieke werknemer heeft recht op doorbetaling van (een deel van) het loon gedurende maximaal 104 weken. Wanneer een werknemer na een periode van tenminste vier weken van volledig herstel opnieuw uitvalt, vangt deze termijn opnieuw aan. Een periode van arbeidsongeschiktheid eindigt wanneer de werknemer de ‘bedongen arbeid’ weer volledig verricht."
https://www.hrpraktijk.nl/ziekteverzuim ... ngstermijn

Iedere dag opnieuw ziek kan dus ECHT NIET. Je moet 4 weken je werk volledig doen voor er een nieuwe ziekteperiode aanvangt. Dus die wachtdagen kan hij echt vergeten.

Dan zou ik het eens op een rijtje zetten. Hoeveel dagen zijn dat en om hoeveel geld gaat dat? En ook zou ik bij het UWV even navragen of er een aanvraag is gedaan voor een ziektewetuitkering, want anders wil de werkgever helemaal van twee walletjes eten. Want de werkgever hoeft jouw ziekte tijdens zwangerschap in principe niet eens zelf te dragen.

Ook zou ik even nakijken wat er nou precies op papier staat over die studiekosten, en in hoeverre dat redelijk is. (Want de werkgever wekt niet het vertrouwen dat alles allemaal via de regels verloopt.) Moc

Als je dat allemaal op een rijtje hebt, kun je een voorstel schrijven. Daarin benoem je het aantal onterecht afgeschreven ziektedagen/vakantiedagen en de totale kosten, en dan zegt dat je om dit snel af te handelen een aanbod doet (geldig tot een specifieke einddatum) waarin je bereid bent om dit weg te strepen tegen die studiekosten. Doe iets waarvan je ook zelf denkt dat je daar vrede mee hebt als ze het aannemen (dus cijfer jezelf niet helemaal weg), maar wat ook redelijk is en een voordeeel voor de werkgever geeft. (Als je vakantiedagen over 300 euro gaat en je studiekosten 600 dan is het voor je werkgever uiteraard niet zo aantrekkelijk om dat weg te strepen.)

Met dit voorstel zou je vervolgens bij het juridisch loket langs kunnen gaan, of zij daar nog bijzonderheden in zien of advies hebben.

Zij kunnen dan, voor de einddatum, reageren met akkoord of een tegenvoorstel. Doen ze dat niet, dan kun je inderdaad doorzetten.

(Waarschuwing: het kan zijn dat de werkgever in plaats van overleg overgaat tot flinke intimidatie. Zo kreeg ik ooit een brief van een advocatenkantoor, op zwaar papier met zilveren opdruk, vol met vreselijk ingewikkelde taal.
Allemaal pure intimidatie, toen ik rustiger was sloeg die brief nergens op, stonden er aantoonbare onwaarheden in, en was het bovendien nogal slecht geschreven, zeker niet door een jurist met ervaring.

Dat is uiteindelijk voor het UWV gekomen (dit omdat ik werd ontslagen en het deel was van mijn bezwaar tegen mijn ontslag.) Uitkomst was toen dat het ontslag werd toegekend maar ook duidelijk werd gemaakt dat de extra punten niet konden - en toen heb ik daarna mijn vakantiedagen zonder verder morren gekregen. (Maar, ik had hierbij wel steun van de vakbond, dat was erg fijn. Al denk ik dat steun van iemand anders ook kan helpen.)

Dat is een risico, maar als je je niet gek laat maken, weet dan dat je een behoorlijk sterk punt hebt en dat de werkgever heeeeel blij mag zijn dat dit niet leidt tot allerlei lastige reintegratieverplichtingen.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:51

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:51

Hoevaak is dit gebeurt? Want je werkte parttime, dan bouw niet volle bak verlofuren op.
Bij 16 uur per week bouw je minimaal 6,66 uur verlof per maand geloof ik en bij 24 uur per week 10 verlofuren.
Als je ziekmeld had jij dus twee wachtdagen die je niet uitbetaalf kreeg. Dat kost je 16 uur aan inkomsten.
Het is echt niet netjes dat je werkgever dit zomaar van je verlofuren afhaald. Dat mag inderdaad niet.
Maar anderzijds, je moet 600€ terugbetalen van scholing maar heb je geen minuren van je teveel opgenomen verlofuren?
Want dat zou betekenen dat ze je wachtdagen hebben weggestreept met verlofdagen en dat je dus nu geen verlofdagen meer open hebt staan of uitbetaald krijgt? Want verlof uit laten betalen is duur qua belasting.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:56

_San87_ schreef:
dromertje2 schreef:

Ok, maar dan worden ze van ts haar loon getrokken en dit is dan niet gebeurd veronderstel ik.
Als ze dan werk maakt van haar cajabriedagzn terug te krijgen, gaat ze die wachtdagen dan niet moeten terug betalen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:58

dromertje2 schreef:
Ok, maar dan worden ze van ts haar loon getrokken en dit is dan niet gebeurd veronderstel ik.

Dat mag dan ook niet.
Je hoort dan gewoon minimaal 70% betaald krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:00

Die 30 procent dan dient ze dan wel terug te betalen aangezien ze dan wel 100 procent loon heeft ontvangen heeft voor die dagen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:02

Eerst een specificatie van betreffende salarisstrook opvragen bij de administratie. Daar moet alles instaan hoe ze het verrekend hebben. Die 2 wachtdagen bij ziekte mogen niet met het wettelijk aantal vakantiedagen verrekend worden. Wel bij 2 bovenwettelijke die er normaal gesproken als bonus voor staan. Afspraken over studiekosten die gemaakt zijn moeten zijn vastgelegd. Heb je geen overeenkomst of iets op papier erover dan mogen ze niet worden verrekend. Normaal gesproken worden studiekosten bij ontslag binnen x jaar verrekend, met dien verstande dat stel dat de verjaringstermijn 5 jaar is, elk jaar 20% van de kosten verjaren. Dat alle studiekosten alsnog verrekend worden is niet normaal. Het tijdstip van uitkeren van de bovenwettelijke dagen speelt ook een rol. Is dat voorafgaand in lopend jaar of achteraf na verrekening? Ik zou de rechtsbijstand inschakelen en vragen hoe sterk je staat. Vaak is het bij dit soort bedrijven een langdurig gedoe het terug te krijgen, en de vraag is of het je het waard is. Maar ik zou het er niet bij laten zitten, helemaal gezien de schandalige houding tijdens je zwangerschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:06

dromertje2 schreef:
Die 30 procent dan dient ze dan wel terug te betalen aangezien ze dan wel 100 procent loon heeft ontvangen heeft voor die dagen.

Als er wachtdagen gerekend worden kun je niet ook nog eens het loon terugbrengen. (In elk geval niet in het eerste jaar van ziekte.)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:10

Maar die wachtdagen zijn 70 procent betaald toch? Ze heeft 100 procent betaalde vakantie dagen er voor gehad, dus 100 procent loon. Als ze die vakantiedagen gaat terugeisen gaat, ze tich 30 procent moeten tetugvetaken want dat heeft ze dan te veel gehad?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:19

dromertje2 schreef:
Maar die wachtdagen zijn 70 procent betaald toch? Ze heeft 100 procent betaalde vakantie dagen er voor gehad, dus 100 procent loon. Als ze die vakantiedagen gaat terugeisen gaat, ze tich 30 procent moeten tetugvetaken want dat heeft ze dan te veel gehad?

Als er niets in het contract staat over korting op het salaris bij ziekte moet de werkgever 100% betalen.

Maar stel... de baas betaald wel 70% bij ziekte, dan krijgt TS iig 70% per dag terug betaald.
Dat is beter dan niets.
Als voorbeeld; TS heeft 4 dagen in moeten leveren en verdiend 100 per dag.
Dan krijgt ze dus (bij 70%) alsnog 400-30%= 280E terug.
Ze hoeft niet bij te betalen.. zij krijgt wat terug.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:26

Is de arbeidsmarkt trouwens zo slecht voor fysio's? Dat je met zoiets akkoord moet gaan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:33

Tiggs schreef:
Is de arbeidsmarkt trouwens zo slecht voor fysio's? Dat je met zoiets akkoord moet gaan?

In de eerstelijn word je echt vaak genaaid ja. Maar werkgevers net zo goed, uitgebuit door verzekeraars.

Ik heb daardoor gekozen voor instelling, dan werk je tenminste onder een cao en heb je veel meer grip op veranderingen van de zorgverzekeraar en dat is, vind ik, veel beter werken :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:36

(Fysio's, verenig je. Via de beroepsvereniging en de vakbond, en voer acties of ondersteun die waar mogelijk.)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:54

Brainless schreef:
dromertje2 schreef:

Als er niets in het contract staat over korting op het salaris bij ziekte moet de werkgever 100% betalen.

Maar stel... de baas betaald wel 70% bij ziekte, dan krijgt TS iig 70% per dag terug betaald.
Dat is beter dan niets.
Als voorbeeld; TS heeft 4 dagen in moeten leveren en verdiend 100 per dag.
Dan krijgt ze dus (bij 70%) alsnog 400-30%= 280E terug.
Ze hoeft niet bij te betalen.. zij krijgt wat terug.

Maar die vakantiedagen zijn toch betaald? Als ze die terug krijgt in dagen, moet ze die 30 procent toch terugbetalen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:55

Die dagen krijgt ze terug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:57

Dromertje je mag geen ziektedagen van vakantiedagen aftrekken en vakantiedagen zijn ook geld, dus die dagen moet ze terugkrijgen en dan uitbetaald krijgen.

Dus handig om dat via iemand te doen die er verstand van heeft, want zo wordt er maar wat gezegd en zo makkelijk ben je dus genaaid :)