Blijven of vroegtijdig stoppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Blijven of vroegtijdig stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 18:44

Hej allemaal,

Ik zit een beetje in een vervelende situatie en ik weet op dit moment echt niet goed meer wat ik ermee aan moet.
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als architect en moet nu 2jaar stage doen voor de orde van architecten (België)
beetje vreemd systeem, inderdaad, ik doe dit dan ook nog eens op zelfstandige basis.
Ik ben in November 2018 mijn eerste stageperiode begonnen bij een bureau, uit noodzaak, ik had een apt
met mijn vriend en ik had dus werk en een inkomen nodig. Op dat moment lukte het me niet om bij een bureau terecht te komen dat mij oprecht interesseerde, dus toen dit kantoor mij contacteerde heb ik dan
maar besloten om "for the time being" hier te beginnen, ik kon er alvast een hoop leren.
Dat was ook zo, zeker in het begin, ik werd meteen er middenin gegooid, met 0,0 begeleiding en een baas en stagemeester die mij voor het vuil van de straat uitschold als ik een fout maakte, maar wel weigerde om ook maar 1 seconde tijd in mij te steken om me iets te leren. Voor een tirade van een uur had hij tijd, maar om mij iets te uit te leggen, daar had hij het te druk voor.

Belangrijk om te weten, ik moet 6 maanden stage bij dezelfde stagemeester doen, anders geldt het niet als stage voor de orde. Na die 6 maanden mag ik wisselen.

Ik heb héél veel keren op het punt gestaan om te zeggen:" ik stop ermee en zoek iets anders, dan verlies ik maar een paar maanden stage", maar doorzetter als ik ben, heb ik dat niet gedaan.
Wel ben ik goed op tijd beginnen zoeken en solliciteren naar iets anders om mijn volgende periode te kunnen doen. Dit heb ik sinds een dikke week ook gevonden, fantastisch bureau, superleuke bazen (en dus stagemeester), ongelooflijk boeiende projecten, echt 100% wat ik wil doen. Eén van mijn klasgenoten van vorig jaar werkt er al en is er heel tevreden. Zij vroegen mij nu of ik eventueel vroeger kon starten dat het officiële einde van mijn stageperiode, wat ik uiteraard meteen heel graag zou willen, ik zit al weken af te tellen tot het moment dat ik op mijn huidige plaats eindelijk weg mag, tot huilen toe.

Ik had dit idee voorzichtig aan mijn collega's aangebracht en zij vonden het eigenlijk prima, de meeste dossiers die in mijn handen zitten, kunnen best mooi afgerond en doorgegeven worden, dus het idee om samen eens te kijken hoeveel tijd er nog nodig was om netjes af te sluiten, vonden zij heel goed.
Nu vroeg ik het dus ook even voorzichtig aan mijn stagemeester... Die begon weer te roepen,
"dat ik niet goed wijs ben om zoiets te durven vragen, dat in zijn tijd hij tenminste blij was dat hij mocht werken en dat vandaag alles om geld draait (nota: ik ga minder verdienen) en dat als ik zou durven om vroeger te vertrekken, hij mij zeker een slechte stagebeoordeling zou geven."

Daarbovenop heeft hij mij nu nieuw werk gegeven en moet ik de komende 3 weken voor 3 dossiers exact hetzelfde werkje doen, dat dus doodsaai is en ik wil mezelf nu al ophangen omdat ik me dood verveel (mijn stagemeester is er bijna nooit om dingen na te kijken, dus alles blijft liggen, ik geraak zonder werk, moet dan opvulwerk doen, of met mijn vingers draaien)

De 3 mogelijkheden die ik momenteel in gedachten heb zijn de volgende, in volgorde van drastischheid:

- Gewoon nog een kleine maand doen wat er van mij gevraagd wordt, al mijn dagen en uren doen en mij dus nog maar een maand laten betalen om regelmatig met mijn vingers te zitten draaien
- De uren van mijn stagecontract nog doen, 120u, de rest als verlof opvragen en dan gewoon al bij het andere bureau beginnen (ik hang verder nergens aan vast op papier, alleen aan die 120u/maand voor de orde)
- Gewoon foert zeggen, ontslag nemen en op staande voet vertrekken, en dan maar die 5 maanden die ik al gedaan heb laten vallen en gewoon opnieuw beginnen bij het volgende bureau ...

Ik weet het zelf echt even niet meer, weet alleen dat ik elke dag bijna wenend naar huis rijdt, mij totaal niet meer goed in mijn vel voel en eigenlijk liefst van al de longen uit mijn lijf zou schreeuwen...

Maflinger_S

Re: Blijven of vroegtijdig stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:48

Ik zou nog even volhouden totdat je deze stage succesvol hebt afgerond. Als je het al 5 maanden niet naar je zin hebt, is het een beetje zonde als je dit alsnog voor niets hebt doorgemaakt. Die 3 of 4 weken kunnen er dan ook nog wel bij.

Neem een boek mee voor de momenten waarop je niets te doen hebt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:54

Wat dacht je van optie 4:
De uren van mijn stagecontract nog doen, 120u, de rest als verlof opvragen en dan gewoon vakantie vieren, waar je recht op hebt, en bijkomen voor je aan je volgende job begint!

Want eens met mijn voorganger, die paar uur kom je ook wel door. Helemaal met het vooruitzicht op vakantie en daarna een veel fijnere plek!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:55

En hang een grote kalender op waar je iedere dag een kruisje op zet tot je weg mag.

Als het voorbij is zal je blij zijn dat je doorgezet hebt.

Het wordt er straks alleen maar leuker op, dat is toch een mooi vooruitzicht?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:59

Ik heb in dezelfde situatie gezeten maar geloof nij je gaat zó trots zijn als je dit tot het einde vol houdt!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:01

En blij ook, want dan heb je je eerste stage erop zitten en hoef je er nog maar 3 in plaats van nog steeds 4.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:03

Volhouden, en de laatste periode je vakantiedagen opmaken daar, in gedachte baas van alles naars aandoen en heel trots zijn aan het einde dat je hebt volgehouden en geleerd.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:11

* Geeft een shop onder de kont!

Welkom in het echte en harde volwassen wereld! Zet dit even door en ga tot het uiterste om je stage met grote onderscheiding af te ronden!

Kan je geen werk vragen aan je collega's? Misschien moet je zelf werk zien liggen? Als je werkt moet je ook minder interessante dossiers kunnen afronden. Deze moeten ook gebeuren. Misschien kan je uw collega's helpen met andere dossiers? Als stagiaire moet je niet te veel willen.

Heb je dit al voorgelegd aan je opleidingsinstelling? Wat zeggen deze mensen? Als je onvoldoende leerkansen krijgt, kunnen zij ingrijpen. Dit had je echter veel sneller moeten doen. Ook een stagegever moet zijn plicht nakomen. Je moet dan wel sneller aan de alarmbel trekken.
Laatst bijgewerkt door Riel op 11-04-19 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:17

Veeg je tranen weg, bijt op je tanden en maak die stage af. Hard! Ja, maar over 12 maanden ben je blij met deze aanpak. Je kunt aftellen.

Daarnaast kun je aan je stagebegeleider een brief schrijven die je hem overhandigd op het moment dat je beoordeling "in de pocket is". Of wellicht durf je hem voor te lezen. Geef aan hoe jij je stage hebt ervaren en hoe je het graag anders had gezien. Houd het netjes. Wie weet staat hij er open voor en heeft de volgende stagaire er baat bij.

Als laatste tip! "Do not speak evil" over je laatste werkgever. Het wereldje is klein Een netwerk kan van pas komen in de toekomst

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:36

Ik zou doorbijten. Je zit hier nu al zo lang, het zou superzonde zijn als dat allemaal voor niets was geweest.
Tel af tot je aan je leuke nieuwe baan kunt beginnen, neem inderdaad een boek mee om de tijd hier te doden.
Hou de eer aan jezelf, haal nog even die beoordeling binnen en vertrek met opgeheven hoofd.

Geloof me, ik weet hoe moeilijk het is, ik zit momenteel ook in mijn opzegtermijn bij een werkgever die probeert om mijn laatste weken zo miserabel mogelijk te maken, maar ik laat me niet kennen en dat zou jij ook niet moeten doen, hoe lastig je dat ook vindt.
Uiteindelijk kun jíj straks trots terugkijken dat je je best hebt gedaan tot het eind en je niet tot hun niveau hebt verlaagd. En zij... Ach, ik weet van mijn werkgever bijna zeker dat die mij vergeten is zodra ik volgende week vrijdag voor de laatste keer de deur uit stap. Als die van jou daar een beetje op lijkt, en zo uit je verhaal op te maken is dat zo, dan zal dat niet anders zijn. Er komt na jou gewoon weer een nieuw slachtoffer waar hij zijn frustraties op kan botvieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:39

troi schreef:
Wat dacht je van optie 4:
De uren van mijn stagecontract nog doen, 120u, de rest als verlof opvragen en dan gewoon vakantie vieren, waar je recht op hebt, en bijkomen voor je aan je volgende job begint!

Want eens met mijn voorganger, die paar uur kom je ook wel door. Helemaal met het vooruitzicht op vakantie en daarna een veel fijnere plek!

:j :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:42

Ik voel hoe moeilijk dit is, maar als je nu je laatste maandje doorbijt ga je jezelf zo dankbaar zijn aan het eind.
Ik zou ook kijken of je niet voor optie 4 kan gaan. Al is het maar even een halve week weg, ga het even vieren dat je dit gehaald hebt. Dat verdien je dan wel!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:43

Optie 4 is dus optie 2 van de TS.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:48

Ik zou het zeker afmaken.

Maar je moet 120 uur per maand. Dat is dan toch 30 uur per week?

Kun je voor de ‘good vibes’ niet alvast een dag bij dat andere bedrijf beginnen? Bijvoorbeeld de vrijdag? Dat geeft ook een leukere start van je weekend

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:50

Gewoon doorzetten maar leg ondertussen wel zo snel mogelijk een dossier aan wat hier allemaal gebeurt . Want het kan zo maar zijn dat meneer bullebak je alsnog een niet zo fijne beoordeling geeft. Maar never afgeven op dit bureau want idd het wereldje is erg klein. Ergens heel jammer dat je zijn chantabele opmerking nergens vast hebt kunnen leggen, had van pas kunnen komen. En als laatste, misschien is hij inderdaad niet zo tevreden over je werk want wij kunnen niet beoordelen of je goed of niet bent in je werk . Maar die 120 uur is drie weken dus doorbijten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:07

Maflinger_S schreef:
Optie 4 is dus optie 2 van de TS.

Nope, die was direct beginnen bij de nwe plek, zonder de vakantie. Dat lijkt me nu juist een heel verstandige tussenstap gezien haar stressniveau.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:35

Wegwezen hier, bij zo'n bedrijf wil je niet werken. Voor je het weet zit je met een burn-out thuis en ben je nog veel verder van huis...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:47

Volhouden, die 120 uur afmaken, verstand op 0 en gewoon doen. Die 5 maanden wil je niet weggooien, elke dag die je geweest bent is er 1 en vanuit dan kan het alleen maar beter gaan op een andere plek
Als je pas net begonnen was zou ik ook stoppen maar niet nu je zo dicht bij het einde zit

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:08

Thanks voor jullie harde, maar zeer ware woorden.

Ik ben ook echt geen opgever, dus ik ga het wel afmaken. Ik vraag trouwens dagelijks werk aan mijn collega's en kijk overal waar ik nog kan bijspringen, maar na een tijd gaat dat echt vreselijk irritant worden als zelfs zij niet direct nog iets weten wat je van hen kan overnemen. Ik doe dus ondertussen ook al een heel aantal weken alle kleine rotjobjes van het bureau, omdat ze weten dat ik binnenkort vertrek. Hier heb ik ook helemaal geen probleem mee, is ook logisch dat ze mij geen grote dossiers geven als ik binnenkort toch weg ben. Ik help ook mijn collega-stagiair regelmatig, want hij heeft wel hele grote projecten onder zich (hij is ook wel al een jaar verder dan ik, en ergert zich ook vaak mateloos aan onze stagemeester)
Mijn collega's zijn best wel tevreden over mij, dat zeggen ze toch. Uiteraard maak ik fouten, daarom ben ik ook een vreselijk slecht betaalde stagiair, maar ik leer er wel uit en zal ze nooit meer dan 1 of max. 2 keer maken.
Ik krijg het gewoon telkens lastiger met de manier waarop mijn stagemeester met ons omgaat (niet alleen met mij dus)

Ik heb al veel gedacht om hiermee naar de orde te stappen, mijn stagemeester staat bij hen ook al bekend als niet de gemakkelijkste mens (hij heeft ook al véél werknemers en medewerkers versleten heb ik gehoord).
Maar wat kunnen zij doen, mij net hetzelfde vertellen als wat jullie mij nu zeggen, doorbijten en zoveel mogelijk bijleren... Dat heb ik dan ook de laatste 5 maanden gedaan en zal ik nu die laatste weken ook nog wel doen.

Die optie 4 die jullie voorstellen, is niet meteen haalbaar, aangezien ik dus op zelfstandige basis werk, een dag niet werken is een dag niet verdienen en met dat armtierig stagiairloontje, moet ik wel op het einde van de maand zien rond te komen. Een dag of 2 zal wel lukken, maar een volle week is wel echt te lang.

Wat ik wel vind, en ik ga geen namen specifiek noemen, "het volwassen leven" is inderdaad niet gemakkelijk en regelmatig moet je je trots inslikken in situaties, dat is niets nieuws, maar ik heb geen 7 jaar KEIHARD gestudeerd en al een burn out tijdens mijn studies doorgemaakt om nu elke dag doodongelukkig en mentaal uitgeput thuis te komen van mijn werk ... dat is niet "het volwassen leven", dat is gewoon niet ok.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:15

Dat heeft ook niets met een volwassen leven te maken hoor.

Het hielp mij in ieder geval heel erg om elke gewerkte dag op een kalender af te strepen. Dat gaf al voldoening. Ik heb een jaar in deze situatie gezeten en ik vind het hels. Een maand is nog goed te doen! Even volhouden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 09:24

DiantaM schreef:
Dat heeft ook niets met een volwassen leven te maken hoor.

Het hielp mij in ieder geval heel erg om elke gewerkte dag op een kalender af te strepen. Dat gaf al voldoening. Ik heb een jaar in deze situatie gezeten en ik vind het hels. Een maand is nog goed te doen! Even volhouden.

Jeez een jaar!
Vind het vooral zo frustrerend omdat ik jaren echt hard en gedisciplineerd heb gestudeerd zodat ik een job kon gaan doen die ik graag doe, dat heb ik van kids af aan gezegd.
Met het diploma dat ik heb, kan ik jobs gaan doen met minder uren, dik betaald met een hoop voordelen
heb al zo vaak gedacht de laatste maanden dat als ik me dan toch miserabel moet voelen op mijn werk,
dat ik dan beter iets zou doen waar ik veel meer aan verdien ...

Maar zoals gezegd, ik heb gelukkig inderdaad het vooruitzicht dat het over een kleine maand voorbij is.
Heb voor mezelf ondertussen ook uitgemaakt om de laatste 3 dagen op mijn huidige werk verlof te vragen om dan al bij het nieuwe te kunnen beginnen. En dan eventueel nog een lang weekend te maken met 1 mei om toch een paar dagen de tijd heb om wat te herbronnen en met een positief gevoel aan de nieuwe job te kunnen beginnen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:57

Als jet jou lukt om deze maand vol te maken, is dat natuurlijk super.
Dan kun je dit achter je laten en verder met je volgende stap.
Het vooruitzicht op de volgende fijne stageplaats is vast een houvast daarin.
Maar zorg ook goed voor jezelf. Je eigen waardigheid vind ik belangrijker dat een bak met centen.

Is er geen organisatie waar je dit kunt melden? Het is van de zotte. Zo'n bureau heeft toch iets van een erkenning als stageplaats nodig?
Het komt voor in 'de grote-mensen-wereld', maar is alles behalve normaal.
Zorg goed voor jezelf en succes.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 11:15

senna21 schreef:
Als jet jou lukt om deze maand vol te maken, is dat natuurlijk super.
Dan kun je dit achter je laten en verder met je volgende stap.
Het vooruitzicht op de volgende fijne stageplaats is vast een houvast daarin.
Maar zorg ook goed voor jezelf. Je eigen waardigheid vind ik belangrijker dat een bak met centen.

Is er geen organisatie waar je dit kunt melden? Het is van de zotte. Zo'n bureau heeft toch iets van een erkenning als stageplaats nodig?
Het komt voor in 'de grote-mensen-wereld', maar is alles behalve normaal.
Zorg goed voor jezelf en succes.

Ik word na mijn eerste periode van 6 maanden uitgenodigd door de orde van architecten om die periode te bespreken, wees maar zeker dat ik er dan iets van ga zeggen. Ik durf het alleen nu nog niet doen, uit schrik dat er dan iets tegen mijn stagemeester wordt gezegd en hij me dan zeker een slechte beoordeling zal geven ...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:45

Jenara schreef:
Ik heb al veel gedacht om hiermee naar de orde te stappen, mijn stagemeester staat bij hen ook al bekend als niet de gemakkelijkste mens (hij heeft ook al véél werknemers en medewerkers versleten heb ik gehoord).
Waarom heb je de stage dan aangenomen? Als dit al gekend is? Wist je het niet? Zorg zeker dat als je dit nog eens ervaart (op een andere stageplaats), je onmiddellijk aan de alarmbel trekt.

M.b.t. de burn-out die je had. Als je op dit moment symptomen voelt opkomen die je op het moment van je burn-out voelde, dan raad ik je aan om per direct te stoppen. Je moet voorzichtig zijn in wat je doet als je burn-out gevoelig bent. Neem in dat geval een maandje vakantie! Iets later afstuderen is op zich geen ramp.

Wat zegt je collega stagiaire over de stageplaats? Ervaart zij het ook op deze manier?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 18:08

Riel schreef:
Jenara schreef:
Waarom heb je de stage dan aangenomen? Als dit al gekend is? Wist je het niet? Zorg zeker dat als je dit nog eens ervaart (op een andere stageplaats), je onmiddellijk aan de alarmbel trekt.

M.b.t. de burn-out die je had. Als je op dit moment symptomen voelt opkomen die je op het moment van je burn-out voelde, dan raad ik je aan om per direct te stoppen. Je moet voorzichtig zijn in wat je doet als je burn-out gevoelig bent. Neem in dat geval een maandje vakantie! Iets later afstuderen is op zich geen ramp.

Wat zegt je collega stagiaire over de stageplaats? Ervaart zij het ook op deze manier?

Ik wist het niet, ben dat gaandeweg te weten gekomen via de collega’s. Ik nam zoals gezegd de stageplaats aan omdat ik geld en dus werk nodig had om mijn kosten te kunnen betalen.

Ik ervaar gelukkig nog niet echt dezelfde symptomen als vorig jaar, buiten het heel neerslachtig voelen met momenten, maar ik heb gelukkig weekends en vrije tijd, wat ik vorig jaar niet had, dat maakt een enorm verschil.

Ik ben trouwens afgestudeerd, mijn stage heeft niets met een school te maken. Ik word betaald op zelfstandige basis, dus een maand niet werken, is een maand geen inkomen en ik heb wel kosten. Ik zit het nog 3 weken uit, met gelukkig geestdagen etc tussen, waardoor ik geen enkele volle week meer moet doen

Mijn collega en ik praten er al wel eens over en hij is ook niet gediend met de manier waarop er met ons wordt omgegaan, hij gaat er zijn stage nog uitdoen, maar gaat dan ook weg.