Opleiding psychologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

julya

Opleiding psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:29

Hallo,

Ik werk op dit moment fulltime in een dierenwinkel. En hoewel ik dit heel leuk vind om te doen, is het salaris nou eenmaal niet genoeg om een leven van op te bouwen. Dus ben ik opzoek naar wat anders :). Nu zit ik al een hele tijd met het idee dat ik wat met psychologie wil gaan doen.
Dus daar heb ik me een beetje in proberen te verdiepen, qua opleidingen. Nu zijn er echter verschillende opleidingen psychologie.

Kan iemand die de studie heeft gedaan mij daar wat meer over vertellen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:32

Ik heb propedeusejaar Toegepaste Psychologie afgerond maar daarna gestopt :)
Waar zit je naar te kijken, HBO of uni?
Heel eerlijk gezegd zou ik het afraden ivm baankansen, of je moet echt een plan hebben wat je wil gaan doen en er 100% voor gaan. Je moet ergens op een een of andere manier in uitblinken wil je kans maken op een baan binnen het werkveld.

verootjoo

Re: Opleiding psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:35

Er is i.p maar 1 opleiding voor psychologie en dat is gewoon psychologie studeren op de universiteit.
HBO heb je vrij weinig aan, hoogstens misschien als opstap naar de universiteit.

Als je daar je bachelor hebt gedaan kun je een master kiezen voor welke richting je op wilt. Daarna ben je basis psycholoog en moet je nog wel een opleiding doen voor bv GZ-psycholoog. Als je die richting op wilt. Je kunt alle kanten uit met psychologie.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:40

Welke studie psychologie bedoel je? De HBO of WO?
Ik heb WO 4 jaar psychologie in utrecht gedaan. Klinische en gezondheidspsychologie. Dat is een richting die je kan kiezen. Het 1e jaar kreeg ik heel algemeen alle soorten psychologie vakken (ontwikkelingspsychologie, mijn richting dus, statistiek, methodieken, persoonlijkheidspsychologie, bio en neuropsychologie, sociale psychologie, arbeids- en organisatiepyschologie). Na 1e jaar kies je vaak een richting, er zijn er heel veel en ook afhankelijk van de universiteit waar je de studie volgt. De lessen zijn veel colleges en soms werkgroepen. Veel zelfstudie, veel (engelse) boeken lezen. IK had niet veel verplichte uren in een week.
3e jaar doe je een bachelor onderzoek. 4e jaar is je Master jaar en afhankelijk van de richting die je gekozen hebt, ga je stage lopen (meestal 6 mnd en dat is vaak dan de meest praktische ervaring die je opdoet in het vakgebied, want de rest van de studie is alleen maar theorie en onderzoek doen) en doe je je master onderzoek en heb je nog enkele vakken. Verder heb je het 4e jaar niet veel vakken meer om te leren.
IK vond het erg boeiend dus heb de 4 jaar theorie en onderzoek wel volgehouden, maar ik ben een heel erg praktijk mens en dan is deze studie minder leuk als je dat bent. Als je afgestudeerd bent, ben je basis psycholoog en kun je in de meeste praktijken nog niet echt aan de slag (als therapeut) want je hebt zeer weinig praktijk ervaring. en voor echt therapie te geven moet je erna nog de 2 jarige GZ opleiding volgen. Maar je kan ook de onderzoekskant op als je wil. Daar is vast wel werk in te vinden, dat weet ik niet zo goed.
Als basispsycholoog is het wel lastig werk vinden hoor ik overal. Ik ben na mn studie begonnen in een verpleeghuis, daar heb je vaak nog de meeste kans om werk te vinden en ervaring op te doen.

De HBO pysch is praktischer. Ik ken niemand die die heeft gevolgd. Maar wat ik ervan weet is dat je opgeleid kan worden om diagnostische testen af te nemen, soort life coach worden, bij HR gaan werken. Geen idee ook of daar goed werk in te vinden is. de studie is er nog niet heel lang.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:42

Psychologie studeren zou ik je afraden als je een beter salaris wilt..
Met een bachelor (3 jaar op de universiteit) ben je er nog niet, je moet daarna nog een master doen en een gz-opleiding. Om de gz-opleiding te doen moet je jaren op je knieen, gratis werken onder de noemer "werkervaringsplek". Voor een beter salaris kan je beter de it in gaan :Y) .

Veraaaaah

Re: Opleiding psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:50

Ik heb ook aan de uni gestudeerd. Heb in 4 jaar tijd mijn bachelor gehaald (jaar vertraging ivm statistiek ;( )

Ben fanatiek aan de master begonnen maar ik kon geen stageplek vinden, mijn scriptie zit zwaar tegen EN toen brak ik mijn ribben en was weken aan bed gebonden. Ik ben dus ook gestopt met de master. Anders had ik er nog 2/3 jaar over moeten doen en san was ik pas basispsycholoog geweest.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:02

Ik ben begonnen aan TP maar nooit afgemaakt. Weinig baankansen, werd eigenlijk vanaf dag 1 al ingewreven dat je het tot aan de uni moest schoppen wilde je een fatsoenlijke baan krijgen.
Opleiding bestaat nog niet heel lang inderdaad.
Je zult heel veel boeken lezen en nog meer praktijkles krijgen. Rollenspellen, gesprekken, etc.

Mijn ding was het niet. Vond het klinische gedeelte mega interessant maar dat was slechts een deel van de hele opleiding. ;)