MBO, HBO, en dan tóch maar een Master?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

MBO, HBO, en dan tóch maar een Master?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 17:47

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit onderwerp echt moest aansnijden, maar ik merk dat ik steeds meer twijfel en dat ik niet weet wat een goede keuze is in dit opzicht. Laat ik voorop stellen dat ik weinig heb aan 'goedbedoeld' advies over eventuele studierichtingen. Ik ben bewust van mijn keuzes (in het verleden) en opties (in de toekomst) op dat gebied.

Om een lang verhaal erg kort te maken heb ik de afgelopen jaren gespendeerd aan het afronden van 2 studies. Ik heb in het verleden op het VMBO TL gezeten waar ik een MBO studie (niveau 4) achteraan heb gedaan die binnen 3 jaar afgerond kon worden. Omdat ik op dat moment geen 'zin' had om al fulltime te gaan werken heb ik toen op de gok een inschrijving voor het HBO gedaan (Communication & Media Design), ingeloot en met een jaar mijn Propedeuse gehaald en binnen 4 jaar ook nog eens een Bachelor of Science behaald. Ik ben niet cum-laude afgestudeerd en deze ambitie was er ook niet altijd, ik vond het belangrijker dat ik mijn studie kon afronden op een manier die ik zelf graag zag. Ik heb altijd een grote passie gehad voor de Engelse taal en heb hier een C2 vaardigheid in behaald op spraak/schrijf gebied.

Maar goed, en nu? :+ Ik werk op dit moment fulltime en ik heb na het afronden van mijn bachelor en een jaar freelance gewerkt te hebben mijn twijfels gezet bij het doen van een Master. Aan de ene kant lijkt het mij niet nodig in mijn (huidige) vakgebied, aan de andere kant is een extra degree hebben nooit echt verkeerd. Ik heb altijd de wens gehad in het buitenland te werken/studeren en op dit moment is dat visum of financieel gerelateerd helaas niet mogelijk.

Nu zijn er een aantal Masters die mij aanspreken en wat aansluit op mijn interesses en/of studierichting:

- MA Intercultural Communication (Utrecht University)
- MA Asian Studies (Leiden University)
- MA Digital Design (Amsterdam University)
- MA Japan Studies (Leiden University - geen optie zonder de bijbehorende bachelor)

Maar dan blijft alsnog de vraag hangen 'Is het het wel waard?'. De meeste MA's zijn vrij kort en zorgen ervoor dat je wel een stuk aanvullende informatie mee kan nemen naar eventuele banen, maar het is 'wel weer' een X aantal maanden die je besteed aan educatie. Zoals ik al aangaf heb ik momenteel een fulltime baan en is dat het probleem niet op dit moment, maar alsnog voelt het af en toe alsof ik tijd aan het verliezen ben wanneer ik steeds later nog wellicht met een Master wil beginnen. Op het moment van schrijven ben ik 24, dus ik weer niet waar de haast vandaan komt maar het voelt bijna alsof het 'nu moet' voordat het te laat is :') Zijn er meer mensen die deze keuze wel of niet hebben gemaakt, wat hebben jullie gekozen en hoe voelen jullie je er achteraf over? Was het de tijd waard? Of was een HBO afdoende in de huidige maatschappij? Zouden jullie dezelfde keuze weer maken als jullie wisten wat jullie nu weten?

Ik hoop op wat inzichten +:)+

DemDeempel

Re: MBO, HBO, en dan tóch maar een Master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:19

Ik snap heel goed waar je twijfel vandaan komt, zelf moet ik alleen mijn scriptie nog en dan heb ik mijn HBO bachelor, en dan... Ja, vroeger wilde ik gelijk werken, nu zie ik om mij heen dat een extra papiertje toch wel handig is. Niet eens altijd om wat je ermee heb geleerd maar wat je ermee kan doen, toch wat extra's in je loon natuurlijk. Daarnaast kun je op heel veel banen ook pas solliciteren als je een WO of Master hebt, het maakt daarin niet uit of je het cum laude hebt gehaald of met je hakken over de sloot. Als je het papiertje maar hebt.

Ikzelf heb laatst een vacature langs zien komen om door te studeren naast je werk, duaal dus. Als ik hiervoor wordt aangenomen ga ik vier dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school. Misschien is dat ook een optie voor jou? Zo heb je een inkomen maar kun je ook verder studeren. Misschien kun je zelf bij je huidige werk vragen of je 1 dag in de week minder kan werken om dit te doen, dan kun je hier blijven maar ook je ambitie om door te studeren volgen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:20

Als je dan toch een master wil gaan doen, dan zou ik voor iets nuttigs gaan. En daar valt iets als Asian Studies of Japans niet onder. En ja, dat heb ik zelf wel gedaan, en dat was pure tijdsverspilling, maar wel heel leuk :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:39

Is er voor deze studies wel een premaster beschikbaar? Als je slechts een HBO-diploma hebt, word je zonder zogenoemd schakeljaar niet toegelaten tot een master.

Ik snap overigens heel goed dat je het wil doen! Veel mensen knallen er dan nog een master erachter aan, maar vraag jezelf ook af of het nut heeft en of het je echt verder gaat helpen in het leven met wat jij wil bereiken.

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:55

Ik heb een master Life sciences gedaan na mijn HBO laboratorium opleiding. Mocht gewoon in een keer doorstromen dus dat scheelde.

Ik heb op mijn master veel plezier gehad en ook zeker veel bijgeleerd. Wat voor mij de grootste les was, was dat ik toch echt gelukkiger werd van het uitvoeren van HBO werk en niet verder wou met een PhD. Iets wat ik voor het start van mijn master wel wel heel graag wilde.
Momenteel werk ik op de plek waar ik mijn master stage heb afgerond in een HBO functie dus dat is een mooie afsluiter van mijn master.

Als je het graag wilt en de mogelijkheden zijn er zou ik het doen!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:11

Ik zou het alleen maar aanraden om nog een paar maanden verder te gaan met het verbreden van kennis. Het zijn maar enkele maanden en je zegt zelf dat je fulltime baan dan geen belemmering is (toch? Als ik het goed begrijp).
En ik vind 24 niet oud ;) ik zat 2,5 jaar geleden tegelijk in het 1e jaar met een student van 28, op het MBO. een vriendin van me had in haar 1e leerjaar ook een klasgenoot van 32 jaar op het MBO, zelfde leerrichting (laboratorium), alleen andere stad.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:16

Wow super toevallig heb ik hier vandaag ook over nagedacht en gegoogeld, welliswaar ben ik nu nog met mijn HBO bezig (afstudeerjaar) maar ik lees even mee :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:25

Narya schreef:
Als je dan toch een master wil gaan doen, dan zou ik voor iets nuttigs gaan. En daar valt iets als Asian Studies of Japans niet onder. En ja, dat heb ik zelf wel gedaan, en dat was pure tijdsverspilling, maar wel heel leuk :D

Dat weet ik, ben ik bewust van en neem ik mee maar is niet iets waar ik nu qua antwoord veel aan heb. Heb je de Master variant gedaan of de BA?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:27

DeEenhoorn schreef:
Ik zou het alleen maar aanraden om nog een paar maanden verder te gaan met het verbreden van kennis. Het zijn maar enkele maanden en je zegt zelf dat je fulltime baan dan geen belemmering is (toch? Als ik het goed begrijp).
En ik vind 24 niet oud ;) ik zat 2,5 jaar geleden tegelijk in het 1e jaar met een student van 28, op het MBO. een vriendin van me had in haar 1e leerjaar ook een klasgenoot van 32 jaar op het MBO, zelfde leerrichting (laboratorium), alleen andere stad.

Als ik weer zou gaan studeren (jemig, dat klinkt écht raar) dan zou ik m’n fulltime baan er niet naast kunnen houden ben ik bang. In die zin is dat een ‘belemmering’ omdat dat een offer is wat ik dan zou ‘moeten’ maken, maar werken kan je je hele leven nog zeg maar :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:29

MyHorseGirl schreef:
Is er voor deze studies wel een premaster beschikbaar? Als je slechts een HBO-diploma hebt, word je zonder zogenoemd schakeljaar niet toegelaten tot een master.

Ik snap overigens heel goed dat je het wil doen! Veel mensen knallen er dan nog een master erachter aan, maar vraag jezelf ook af of het nut heeft en of het je echt verder gaat helpen in het leven met wat jij wil bereiken.

Yes, voor alle MA’s die ik interessant vind zijn pre-masters beschikbaar en/of verplicht inderdaad :) Dat was wel iets wat ik niet direct wist, dus goed dat je het nog even aangeeft!

Dat tweede vraag ik mij op dit moment heel erg af ja. Aan de ene kant heb ik het idee dat de creatieve sector niet direct een MA zal vragen, maar wanneer je het niet hebt en het wel nodig hebt voor bepaalde functies is dat natuurlijk goed balen. Omdat het ‘nu nog kan’ wil ik er nu graag actief over na denken om niet over een paar jaar toch te denken ‘had ik dan toch maar ....’.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:00

Ik denk dat het belangrijk is om te ontdekken of je plezier hebt aan deze wijze van studeren. Het onderzoek beslaat een fors deel van de studie. En dat is wezenlijk anders dan een HBO studie.
Een master kan ook nog prima over een paar jaar.
Het is juist heel waardevol om eerst een paar jaar ervaring op te doen. Dan is een master een waardevolle verdieping van je kennis en kunde.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:35

Wat is handig voor jouw gedroomde werkveld? Is daar een master voor nodig of kan dit ook met een bachelor?

Kun je via jouw werk eventueel jouw kennis uitbreiden met studies? Geven zij die mogelijkheid?

En qua haast... Ik heb collega's van in de 50 die momenteel nog weer met een master starten. We moeten door tot 67+ he. Alle tijd om nog weer eens een studie op te pakken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:42

Na mijn hbo heb ik een jaar fulltime gewerkt en ben uiteindelijk alsnog aan een premaster en master begonnen. Spijt van? Nee, absoluut niet. Heb ik er iets aan? Nee, ook absoluut niet. Ik heb een bachelor business administration op zak, en een master of arts in international relations. Daar doe ik dus helemaal niets mee. Vanaf mijn afstuderen werkzaam in de HR.

Voor mijn eigen ontwikkeling is het het zeker waard geweest, maar achteraf had ik meer gehad aan een master waar ik ook daadwerkelijk mijn werk van zou willen maken.

Je leeftijd zou ik niet als belemmering zien - zeker bij premasters en masters ben je niet gauw de oudste in de klas hoor. Bij mij zat er zelfs een man van middelbare leeftijd tussen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:46

Narya schreef:

Pardon...?

China is een compleet nieuwe wereldmacht aan het worden, Chinees leren is dus een uitstekende investering.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:42

Ik heb weliswaar een hele andere master gedaan (special education needs), maar ook ik doe er eigenlijk niets mee. Ik werk in het onderwijs, geef m’n lessen en verder weinig bijzonders. Komt vooral doordat ik sinds 2 jaar op een ander niveau werk.
Ik ben wel nog steeds heel trots op m’n master en voor mijn eigen ontwikkeling is dit echt een goede zet geweest. Ik werkte toentertijd fulltime, maar door de lerarenbeurs werd ik 1 dag in de week uitgeroosterd. Met 4 dagen werken was mijn master heel goed te doen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:59

Als je er zin in hebt: doen!
Wel even kijken of je een hbo-master gaat doen (zoals hierboven Educational Needs genoemd bv) of een universitaire master. Dan zou ik voor de laatste gaan; als je dan toch tijd en geld spendeert maar in 1x het hele plaatje. Joh, je weet nooit waar je terecht komt, dus ik zou kiezen wat je het meest interessant vindt. Alleen al het hebben van zo'n master is voor sommige werkgevers een pre, dan hoeft het niet eens in de "juiste" richting te zijn. Heel veel succes met je keuze, dat je een doorzetter bent is allang gebleken, knap gedaan!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:22

IsabelleN schreef:
Als je er zin in hebt: doen!
Wel even kijken of je een hbo-master gaat doen (zoals hierboven Educational Needs genoemd bv) of een universitaire master. Dan zou ik voor de laatste gaan; als je dan toch tijd en geld spendeert maar in 1x het hele plaatje. Joh, je weet nooit waar je terecht komt, dus ik zou kiezen wat je het meest interessant vindt. Alleen al het hebben van zo'n master is voor sommige werkgevers een pre, dan hoeft het niet eens in de "juiste" richting te zijn. Heel veel succes met je keuze, dat je een doorzetter bent is allang gebleken, knap gedaan!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat er twee soorten masters waren, dus goed dat je dat even aanstipt!

Ik zit inderdaad een beetje in het 'ik wil het eigenlijk wel doen, al zou het alleen zijn om het te hebben' idee. Bij mijn vorige studie keuzes wist ik ook niet echt of dat nou helemaal was wat ik wou, maar dat ik een Bachelor wou halen was een ding wat wel zeker was. Gelukkig heb ik m'n studie binnen de normale tijd mogen halen en heb ik tegen alle verwachting in wél wat behaald, waar mijn docenten vroeger nogal een hard hoofd in hadden. Ik las laatst ergens dat slechts 6% van alle VMBO TL leerlingen ooit een master degree halen en dat is mij wel ergens bijgebleven. Misschien is het ook wel een soort prestatiedrang, maar wel een waar ik zelf wel achter sta om eventueel uit te voeren :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 13:23

Winged schreef:
Wat is handig voor jouw gedroomde werkveld? Is daar een master voor nodig of kan dit ook met een bachelor?

Kun je via jouw werk eventueel jouw kennis uitbreiden met studies? Geven zij die mogelijkheid?

En qua haast... Ik heb collega's van in de 50 die momenteel nog weer met een master starten. We moeten door tot 67+ he. Alle tijd om nog weer eens een studie op te pakken.

Heel eerlijk weet ik nog niet wat mijn perfecte werkveld is. Ik werk nu al een tijd in de creatieve sector en daar heb je niet perse een degree of master voor nodig, maar je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt in dat opzicht :) Helaas zijn eventuele bijscholingsmogelijkheden geen optie bij mijn huidige werk.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:34

Master, HBO, MBO maakt volgens mij niet echt uit. Als je een opleiding wilt doen, zorg dan wel dat je iets doet dat je sterker maakt op de arbeidsmarkt. Meer kan ik hier niet over zeggen. Veel succes met je keuze!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:37

Riel schreef:
Master, HBO, MBO maakt volgens mij niet echt uit. Als je een opleiding wilt doen, zorg dan wel dat je iets doet dat je sterker maakt op de arbeidsmarkt. Meer kan ik hier niet over zeggen. Veel succes met je keuze!

Wat voor studie richtingen zijn dat tegenwoordig nog? Als je je skills goed inzet kan je je altijd beter positioneren op de arbeidsmarkt, ligt compleet aan je eigen invulling van de geleerde kennis in mijn beleving :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:42

Courses schreef:
Riel schreef:
Wat voor studie richtingen zijn dat tegenwoordig nog? Als je je skills goed inzet kan je je altijd beter positioneren op de arbeidsmarkt, ligt compleet aan je eigen invulling van de geleerde kennis in mijn beleving :)
Daarom ook dat ik zelf geen voorbeelden geef. Wat past en je sterker maakt op de arbeidsmarkt is namelijk voor iedereen anders. Wel vind ik het een hele belangrijke vraag als je een studiekeuze maakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:06

Courses schreef:
Heel eerlijk weet ik nog niet wat mijn perfecte werkveld is. Ik werk nu al een tijd in de creatieve sector en daar heb je niet perse een degree of master voor nodig, maar je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt in dat opzicht :) Helaas zijn eventuele bijscholingsmogelijkheden geen optie bij mijn huidige werk.

Neig je er dan niet naar 'om een master te doen om maar een master te hebben'?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:00

Winged schreef:
Courses schreef:

Neig je er dan niet naar 'om een master te doen om maar een master te hebben'?

Ik denk dat ik voornamelijk open sta voor nieuwe zaken omdat ik graag continue bezig blijf met leren. Ik heb nog geambieert om een master te gaan doen (hell, not even een HBO) maar omdat ik nu op een punt sta waarvan ik zeg ‘Ik wil zien wat er nog meer mogelijk is’ kwam ik al snel uit op de optie van een Master volgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:15

Mijn zusje heeft een master gehaald en is daarna nog een master gaan doen, om die uiteindelijk niet af te maken omdat ze geen zin meer had. Ik weet ook niet of het echt nut had gehad op haar vakgebied, die extra master.

Ik zelf heb met veel pijn en moeite Schoevers HBO gedaan toen ik een jaar of 20 was (pesthekel aan studeren), en ben in 2017 een studie makelaardij gaan doen, omdat me dat leuk leek. Die ben ik nu aan het afronden. Ik heb tijdens die studie ook in de makelaardij gewerkt maar ben erachter gekomen dat hoewel ik Vastgoed enorm interessant vind, het niks voor mij is om makelaar te zijn. Dus ik ga nu weer wat anders doen.

Als jij denkt dat het voor jou van toegevoegde waarde is, doe het dan! Zoals ik op mijn opleiding wel vaker mensen heb horen zeggen: 'Stommer word ik er in ieder geval niet van' . En: 'Je bent nooit te oud om te leren (zei iemand van bijna 60 die de opleiding ook ging doen)' . Studie makelaardij kan ik je overigens wel afraden, het betaalt beroerd en zoveel werk is er niet meer in te doen.

Succes met je keuze :) Welke studie je zou moeten kiezen, geen idee, voor mij zijn ze allemaal gelijk :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:14

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen. Ik ben ook op vmbo tl begonnen, mbo niveau 4 (fotografie) gedaan en semi op de gok hbo communicatie. Toen kwam ik er achter dat ik nog best wat in mijn mars had en het best ‘leuk’ of uitdagend vond om te leren. Waardoor ikde challenge ook wel zag zitten om een master te gaan doen (want wie kan er nou zeggen dat ze van het vmbo uiteindelijk een universitaire master hebben gedaan? Ze zijn er gerust maar ik had ook ergens die prestratiedrang om dat te gaan doen). Alles rationeel bij elkaar opgeteld lag ik afgelopen jaar met mijn afstuderen goed in de markt. Ik had me tijdens mijn studie gespecialiseerd in een functie waar veel vraag naar is, ik kon dus een goede baan krijgen, wilde ook wel ergens een huis gaan kopen en er waren niet veel masters die in mijn ogen echt een toegevoegde waarde hadden op mijn loopbaan. Vooral dat laatste was toch wel de grootste reden om het niet te doen denk ik. Ik kon het wel gaan doen maar of ik er dan wat aan had? Dan was ik alleen maar veel geld en wat tijd kwijt.
Dus ik ben maar lekker gaan werken, hartstikke blij met mijn keus en tijdens mijn baan kan ik ook cursussen volgen en wie weet ooit nog een master gaan doen.

Maargoed er is geen goed of fout dus succes met je keus. Hoop dat je er een beetje uitkomt :)