Om een lang verhaal erg kort te maken heb ik de afgelopen jaren gespendeerd aan het afronden van 2 studies. Ik heb in het verleden op het VMBO TL gezeten waar ik een MBO studie (niveau 4) achteraan heb gedaan die binnen 3 jaar afgerond kon worden. Omdat ik op dat moment geen 'zin' had om al fulltime te gaan werken heb ik toen op de gok een inschrijving voor het HBO gedaan (Communication & Media Design), ingeloot en met een jaar mijn Propedeuse gehaald en binnen 4 jaar ook nog eens een Bachelor of Science behaald. Ik ben niet cum-laude afgestudeerd en deze ambitie was er ook niet altijd, ik vond het belangrijker dat ik mijn studie kon afronden op een manier die ik zelf graag zag. Ik heb altijd een grote passie gehad voor de Engelse taal en heb hier een C2 vaardigheid in behaald op spraak/schrijf gebied.
Maar goed, en nu?
Ik werk op dit moment fulltime en ik heb na het afronden van mijn bachelor en een jaar freelance gewerkt te hebben mijn twijfels gezet bij het doen van een Master. Aan de ene kant lijkt het mij niet nodig in mijn (huidige) vakgebied, aan de andere kant is een extra degree hebben nooit echt verkeerd. Ik heb altijd de wens gehad in het buitenland te werken/studeren en op dit moment is dat visum of financieel gerelateerd helaas niet mogelijk.Nu zijn er een aantal Masters die mij aanspreken en wat aansluit op mijn interesses en/of studierichting:
- MA Intercultural Communication (Utrecht University)
- MA Asian Studies (Leiden University)
- MA Digital Design (Amsterdam University)
- MA Japan Studies (Leiden University - geen optie zonder de bijbehorende bachelor)
Maar dan blijft alsnog de vraag hangen 'Is het het wel waard?'. De meeste MA's zijn vrij kort en zorgen ervoor dat je wel een stuk aanvullende informatie mee kan nemen naar eventuele banen, maar het is 'wel weer' een X aantal maanden die je besteed aan educatie. Zoals ik al aangaf heb ik momenteel een fulltime baan en is dat het probleem niet op dit moment, maar alsnog voelt het af en toe alsof ik tijd aan het verliezen ben wanneer ik steeds later nog wellicht met een Master wil beginnen. Op het moment van schrijven ben ik 24, dus ik weer niet waar de haast vandaan komt maar het voelt bijna alsof het 'nu moet' voordat het te laat is
Zijn er meer mensen die deze keuze wel of niet hebben gemaakt, wat hebben jullie gekozen en hoe voelen jullie je er achteraf over? Was het de tijd waard? Of was een HBO afdoende in de huidige maatschappij? Zouden jullie dezelfde keuze weer maken als jullie wisten wat jullie nu weten?Ik hoop op wat inzichten

ik zat 2,5 jaar geleden tegelijk in het 1e jaar met een student van 28, op het MBO. een vriendin van me had in haar 1e leerjaar ook een klasgenoot van 32 jaar op het MBO, zelfde leerrichting (laboratorium), alleen andere stad.