Ik maak me zorgen om ex-collega's..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Ik maak me zorgen om ex-collega's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:22

Om te beginnen, met dit topic hoop ik een beetje advies en tips te kunnen krijgen. Ik weet namelijk zelf niet goed ik moet doen.

Het zit zo, ik probeer zo kort mogelijk een beetje de voorgeschiedenis te vertellen. Vorig jaar heb ik ontslag genomen bij mijn vorige werkgever. (gaat om een stichting) intern was het daar een beetje een zooitje en ik was er gekomen met het idee vanuit bestuur en mijn toenmalige werkgever die door 't bestuur benaderd was om bij de stichting een nieuwe start te maken. Vanaf het begin verliep alles al moeizaam. Het bestuur hield zich veel afzijdig, staken nauwelijks tijd in de stichting en vinden het allemaal wel een beetje welletjes zolang hun er maar niet te veel moeite voor hoeven te doen.
Na 2,5 jaar geprobeerd te hebben de daar alles weer op een rij te krijgen heb ik met pijn en moeite besloten om er ontslag te nemen.
Om niet te veel in details te gaan, het ging gewoon niet tussen mij en mijn collega (ik noem hem R.)
Wij zaten totaal niet op 1 lijn, en botste dus regelmatig tussen ons. Ik was de beheerder en R stond onder mij. Maar helaas is R een narcist en heeft een laag iq en zag het dus anders. Hij maakte mij letterlijk het leven zuur, ik ben er letterlijk ziek van geweest. ondanks dat ik regelmatig bij het bestuur aan de bel trok en de problemen aankaarten werd hier niets mee gedaan en voelde ik me ook totaal niet gesteund door hun.
Uit eindelijk dus besloten voor mijn eigen gezondheid om daar te stoppen.

Dit deed ik met pijn in mijn hart, niet alleen was het mijn droombaan, ook moest ik meerdere vrijwilligers en stagiaires achter laten met R.
Nu zijn het 2 vrijwilligers waar ik mij zorgen om maak. De eerste is D. D is een jongen met een verstandelijke beperking. Een lieve jongen, mar heel makkelijk te beïnvloeden. En hij wordt dus heel erg in negatieve opzicht beïnvloed door R.
Dan is er nog T. T is een jongen met autisme. Een gevoelige jongen met een goed karakter. Hij was ook een beetje mijn maatje en om hem maak ik me eigenlijk het meeste zorgen. Tussen T en R heeft het nooit geklikt. R heeft totaal geen inlevingsvermogen en kan dan ook totaal niet overweg met T.

Sinds ik weg ben heeft R dus de leiding gekregen en is beheerder geworden in mijn plaats. Nog steeds heb ik contact met enkele weekend vrijwilligers en van hun hoor ik verhalen waar mijn nekharen overeind van gaan staan.
In december had ik T sinds lange tijd weer gezien en gesproken. Ook hebben we het toen over R gehad. T. Vertelde dat hij het moeilijk vond om met R te werken en vermeed hem zoveel mogelijk. Ook was er steeds meer spanning tussen D en T. T gaf aan dat hij het moelijk vond om met mijn vertrek om te gaan en de nieuwe veranderingen die er waren omtrend R. Hierdoor heeft hij een zware dip gehad en is daardoor korte tijd zelfs weer aan de drugs geweest.
Vanaf het begin dat ik daar weg ben verteld R al negatieve en slechte verhalen over mij tegen D en T. Gelukkig laat T hier zich niet snel door beïnvloeden maar het vreet wel aan hem. D daar in tegen ziet mij nu dus als een heel slecht mens.
In januari hadden we nog met een groepje oud collega's afgesproken om wat te eten. Toen leek het goed te gaan met T. Dit veranderde vorige week. We hebben met dat groepje een groepsapp en hij heeft zich dus uit de app verwijderd.
In eerste instantie had ik er niet echt iets achter gezocht. Toch had ik wel een vermoeden waar het weg kwam.
En vandaag werd dat dus bevestigd. Want een paar dagen later had hij mij ook op WhatsApp geblokt. 1 van de weekend vrijwilligers L waar ik nog regelmatig contact mee heb en zo dus ook vandaag vertelde mij dus de reden hiervan. R had tegen T gezegd dat hij geen contact meer met mij mocht hebben, als hij wel contact met mij zou houden zouden ze hem ontslaan of hij zal erge problemen met het bestuur krijgen.
Toen ik dit hoorde was ik boos, hij speelt op hun gevoelens is en manipuleert ze zodat ze alles doen wat hij zegt.
Ik voel me eigenlijk een beetje hopeloos. Ik wil zo graag deze jongens helpen en beschermen tegen R maar ik weet niet waar ik het moet zoeken.
Naar het bestuur gaan heeft geen zin, die wuiven het weg. Ik heb zitten denken om contact te zoeken met de zorggroep/leiding van T. Maar ik weet precies hoe het zal gaan. Als de leiding daar op gesprek komt met R spelen ze allemaal mooi weer, dan gaat alles super goed en is er niets aan de hand. T en D zullen nooit R durven tegen spreken. Dit dus ook omdat ze allebei bang zijn om dan bij de stichting te moeten vertrekken.
Ik voel me echt machteloos. En dan is het ook nog maar de vraag in hoeverre de woongroep/leiding mij serieus neemt aangezien ik er al bijna een jaar niet meer werk. Ik weet niet goed wat ik moet doen, en hoe langer dit speelt hoe meer het aan mij vreet en ik me schuldig voel dat ik de jongens daar met R alleen heb achter gelaten..
Veel zullen misschien zeggen dat ik het moet loslaten, dat het niet meer mijn probleem is aangezien ik er niet meer werk. Maar deze jongens kunnen niet voor zichzelf opkomen..

Ik schrijf dit ook deels om even mijn ei kwijt te kunnen, en om tips of ideeën waardoor ik deze jongens kan helpen.
Ik weet het allemaal even niet meer..

En voor de mensen die alles hebben gelezen, bedankt dat je tijd er voor hetlbt genomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:14

Als het om een zorginstelling gaat, kun je het melden bij de inspectie. Ook als klokkenluider....
Het is zo belangrijk dat cliënten worden beschermd tegen dit soort zaken.
Het komt helaas vaker voor dan je denkt.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 07:58

Ik zou het los laten hoe moeilijk ook, met oog op je eigen gezondheid vooral. Als je denkt het aan te kunnen zou ik er werk van maken bij de inspectie. Denk alleen dat je dit niet moet onderschatten en welke gevolgen dat heeft voor r. En daarmee bedoel ik dat als hij echt zo narcistisch is dat hij jou niet gaat lastig vallen of bedreigen als hij weet dat het klokkenluider bij jou vandaan komt.

Wat ik met mijn bericht bedoel te zeggen is dat wat weegt voor jou zwaarder je eigen gezondheid en mentale staat of die van de jongens. En hoe ga je bewijs leveren voor de aangedane zaken. Hier zou ik niet te licht over denken.

Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de jongens. Laat dat voorop staan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:06

Laat het gaan ts, je werkt er al een jaar niet meer.
Slecht over elkaar praten doen jullie allebei. Jij noemt hem een narcist en hij heeft voor jou waarschijnlijk ook een leuke scheldnaam.

Jij hebt ontslag genomen, hij heeft daar nu de leiding en er is nog een bestuur die zijn functioneren beoordeeld. Aantonen dat iemand door zijn werkgever weer de drugs heeft aangeraakt ga je nooit kunnen aantonen.

Verbreek het contact met alles en ga verder met je leven.

VogeltjeM

Re: Ik maak me zorgen om ex-collega's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:44

Het is niet mogelijk om je goed advies te geven omdat niet duidelijk is om wat voor stichting het gaat en wat jullie verantwoordelijkheden zijn richting de kwetsbare doelgroep.

Zo op het eerste gezicht vind ik het niet professioneel overkomen om iemand waar je problemen mee hebt 'een narcist met een laag iq' te noemen en om contact te houden met je cliënten nadat je er niet meer werkt.

Je zorgen uiten bij de begeleiding van de jongen kan altijd, maar of je ook een klacht kan indienen of iets anders kan doen hangt af van wat jouw/jullie rol is tegenover de doelgroep en wat het doel is van de stichting.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 09:05

Het gaat niet om een zorginstelling.
Ik wou juist niet de naam van de stichting noemen, wel kan ik zeggen dat het om een kinderboerderij gaat.
Het zijn dan ook niet echt cliënten maar vrijwilligers zoals al eerder aangegeven.
Ik denk niet dat de inspectie hier over zal gaan.

En zoals ik al eerder aangaf, het bestuur doet er niets mee, zij knijpen liever een oogje dicht.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:10

Dan zou ik het loslaten. Je ex-collega's hebben als het goed is hun eigen steunend netwerk dat in kan grijpen bij zorgen (begeleiding/familie). De kans is ook groot dat jij alleen de negatieve verhalen hoort, terwijl er misschien ook positieve zijn. Ik zou proberen het te relativeren en er afstand van nemen. Er is toch niets dat je kunt doen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:44

Als er zorggeld naar toe gaat zou ik igz inlichten. Anders is er weinig te doen en kun je weinig anders dan loslaten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:58

Sunnda schreef:
Slecht over elkaar praten doen jullie allebei. Jij noemt hem een narcist en hij heeft voor jou waarschijnlijk ook een leuke scheldnaam.

Jij hebt ontslag genomen, hij heeft daar nu de leiding en er is nog een bestuur die zijn functioneren beoordeeld. Aantonen dat iemand door zijn werkgever weer de drugs heeft aangeraakt ga je nooit kunnen aantonen.

Dit is ook mijn reactie.

Als je het idee had toen je weg ging, dat het een probleem ging worden, dan had je er toen wat mee moeten doen.

Niet een jaar laten sudderen en dan er mee komen. Het lijkt nu meer een wraakactie en zwartmaken en helpen.

Als die jongen vrijwillig daar lopen, kunnen ze ook er mee stoppen. Makkelijker als betaalde krachten.

2 heren met een beperking zullen onder begeleiding staan van ouders of een instelling. Ik doe zelf al jaren vrijwilligerswerk met deze doelgroep. Als ze telkens ongelukkig van een vrijwilligersproject afkomen, zal hier vanuit de begeleiding wel wat mee gedaan worden.

Ik zou niet amused zijn als bestuur, als een ex-medewerker (was je daar betaalde kracht?), zich achter mijn rug om zou melden bij begeleiding van 1 van de vrijwilligers.
Hoe goed het ook bedoelt is van jouw kant, het zijn jouw zaken niet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:15

MarliesV schreef:
Sunnda schreef:

Dit is ook mijn reactie.

Als je het idee had toen je weg ging, dat het een probleem ging worden, dan had je er toen wat mee moeten doen.

Niet een jaar laten sudderen en dan er mee komen. Het lijkt nu meer een wraakactie en zwartmaken en helpen.

Als die jongen vrijwillig daar lopen, kunnen ze ook er mee stoppen. Makkelijker als betaalde krachten.

2 heren met een beperking zullen onder begeleiding staan van ouders of een instelling. Ik doe zelf al jaren vrijwilligerswerk met deze doelgroep. Als ze telkens ongelukkig van een vrijwilligersproject afkomen, zal hier vanuit de begeleiding wel wat mee gedaan worden.

Ik zou niet amused zijn als bestuur, als een ex-medewerker (was je daar betaalde kracht?), zich achter mijn rug om zou melden bij begeleiding van 1 van de vrijwilligers.
Hoe goed het ook bedoelt is van jouw kant, het zijn jouw zaken niet!

Idd! Het zal gezien worden als rancuneus en achterbaks.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 13:19

Toen ik er weg ging hadden ze mij verteld dat er dus een nieuwe vervanging voor mij zou komen, iemand met ervaring en kennis. Pas later hoorde ik dus dat dat niet meer het geval zou zijn en R er de boel zou draaien.
Als ik dit van te voren had geweten was ik er nog wel langer gebleven voor de jongens.

En deze jongens melden het dus niet bij de leiding/ouders. Ze zitten er wel mee maar zijn dus veelste bang om hun baantje kwijt te raken. Daar drijft R dus ook mee.

Ik probeer niemand zwart te maken en heb misschien stukjes beter uit de OP kunnen laten, maar had het gister ook beetje hoog zitten en had er misschien beter eerst een nachtje over kunnen slapen om het te lten inzinking. maar ik maak me gewoon echt oprecht zorgen om hun.

Heb al besloten in ieder geval geen mail naar de leiding te doen. En het nog even aan te kijken. Ik kan inderdaad toch niets aan doen, en misschien is het over een half jaartje wel weer gekalmeerd.