Pesten op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje_J

Pesten op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 12:52

Hallo,

Zijn er hier mensen die iemand kennen of zelf gepest worden op t werk ?

Ik zal even samen gevat mijn situatie vertellen. Ik word nu al zo'n 4 a 5 jaar gepest op t werk. Dit gaat voornamelijk over: genegeerd worden, schelden in t magazijn tegen mij, mij belachelijk maken bij klanten + uitschelden. Mij nergens bij betrekken qua mening of geldzaken. Mij de dood wensen en dat tegen collega's zeggen. Ooit een brief gezien die een collega had geschreven voor de baas, dat ik niet thuis hoor op het werk, niks kan en dat ik weg moet volgens hem. De meeste gebeurtenissen zijn voor al van de afgelopen jaar, het werd steeds heftiger. Ik ben hiervoor 2 keer bij de huisarts geweest.. En een praktijkondersteuner. Ze raden mij ander werk aan.. inmiddels ben ik zo ver dat ik dood ziek thuis zit en al moeite heb om voor mijn kindje te zorgen. Ik ben totaal opgebrand, ik kan niet meer...
Ik ben nu niet in staat om met een positieve mindset voor werk te gaan kijken. Ik voel mij letterlijk gebroken en kapot gemaakt.

De leidinggevende doet er niks aan, er wordt dan een keer groepen dat er gepraat moet worden maar dat is nog nooit gebeurd in al die tijd. Ik heb het herhaaldelijk aangegeven.

Ik wil maandag naar het juridisch loket gaan wat ik het beste kan of moet doen nu. Ik kan niet zonder werk thuis zitten. Op dit moment sta ik ziek gemeld.

Iemand tips of ervaring met zo'n soort situatie?
Laatst bijgewerkt door Saartje_J op 10-02-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pesten op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:54

Ik ben bang dat dit niet opeens gaat veranderen als het al 4 jaar zo gaat.

Ik zou lekker ander werk zoeken als ik jou was. Even een frisse start. Ook al verandert er nu iets, dan heb je nog steeds een nare sfeer en weet je dat de mensen het nog steeds denken. Wegwezen daar, je gezondheid staat gewoonweg voorop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:55

Wat een ontzettend nare situatie, maar:
Waarom werk je daar nog?
Heb je weinig kansen op de arbeidsmarkt dat je geen opties hebt?
Ik denk niet dat ik daar langer dan een maand gebleven zou zijn.

Laat je ziekschrijven en zoek wat anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:57

Vakbond bellen voor advies, juridisch loket kun je idd ook bellen. Gaat dat om een leidinggevende of om een collega?

Ik zou me mooi ziek melden zolang er geen oplossing is en heel hard gaan solliciteren. Lukt het je niet om iets anders te vinden?

Deze had je misschien zelf al gezien?
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... werkvloer/

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:00

Sizzle schreef:
Wat een ontzettend nare situatie, maar:
Waarom werk je daar nog?
Heb je weinig kansen op de arbeidsmarkt dat je geen opties hebt?
Ik denk niet dat ik daar langer dan een maand gebleven zou zijn.

Laat je ziekschrijven en zoek wat anders :)

Ik heb wel een diploma maar verder nooit specifiek door geleerd helaas. Ik verdien hier goed, dat ga ik ergens anders niet meer verdienen. Maar inderdaad gezondheid is belangrijker dan geld ook.

Maar omdat ik nu niet de energie heb voor een nieuw start zit ik zo met mijn handen in het haar wat ik moet doen? Ik ben geen type die jaren thuis wil gaan zitten. Ik wil herstellen en dan hoop ik hulp te krijgen bij het zoeken naar iets nieuws. Zijn er instanties die daarbij helpen? En word je wel gewoon doorbetaald?

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:01

Marie_Anne schreef:
Vakbond bellen voor advies, juridisch loket kun je idd ook bellen. Gaat dat om een leidinggevende of om een collega?

Ik zou me mooi ziek melden zolang er geen oplossing is en heel hard gaan solliciteren. Lukt het je niet om iets anders te vinden?

Bedankt. Klopt ik heb al flink gegoogeld afgelopen dagen. Het was voornamelijk in het begin één collega, die daar sinds afgelopen jaar andere collega s bij betrokken heeft.

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:03

Marie_Anne schreef:

Mindkorrelatie heb ik vorige week aan de telefoon gehad toevallig. Die vonden mijn verhaal zo complex dat ze mij geen advies konden geven en doorverwezen naar t juridisch loket. Daar was ik vorige week ook al maar de wacht tijd was toen zo lang dat ik een andere keer terug moest gaan. Dat wordt dan morgen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:05

Kun je niet tijdelijk een uitkering krijgen tot je je wat beter voelt en dan dringend op zoek gaan naar een nieuwe baan?
Voor nu zou ik zeggen ga zo snel mogelijk weg daar! Wat zij doen is echt niet Ok en zou eigenlijk gevolgen met zich mee moeten brengen.

Vjestagirl

Re: Pesten op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:07

Ik heb ook ervaring met pesten op het werk, het is een van de redenen dat ik met een burn-out thuis zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:07

Saartje_J schreef:
Marie_Anne schreef:

Bedankt. Klopt ik heb al flink gegoogeld afgelopen dagen. Het was voornamelijk in het begin één collega, die daar sinds afgelopen jaar andere collega s bij betrokken heeft.

En je leidinggevende, heb je daar mee gesproken? Is het een groot of klein bedrijf, is er bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een p&o afdeling?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:09

Juridisch loket kan je hier waarschijnlijk mee helpen en anders idd vakbond.

Heb je verder bewijzen van het pesten (wat er is gebeurd, wanneer en door wie) en welke stappen je hebt ondernomen? Anders wordt het een beetje een kwestie van jouw woord tegen dat van hen. Met bewijzen sta je sterker als je het idd in de juridische hoek wil gaan zoeken.

En ga terug naar de HA en vraag om meer hulp, ga onder behandeling en laat je niet alleen maar afschepen met 'zoek maar ander werk'. Het is nu zo erg dat je er hinder van ondervind in je dagelijks leven naast het werk, dat moet je echt niet zo door laten hobbelen :(:) Maak goed duidelijk dat je weet dat een andere baan je gaat helpen maar dat het zo beroerd is dat het je nu niet lukt om daar achteraan te gaan.
Veel sterkte.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:11

Dit méén je niet, volwassenen die pesten? Komop zeg.. Ik dacht dat als ik uit de ''tiener wereld'' zou komen dat het wel klaar zou zijn met die onzin. Niet dus.

Ik heb verder geen tips voor je, maar heél veel sterkte! Nieuw werk zoeken lijkt mij niet makkelijk, maar misschien het beste. Richt je ook lekker op je kindje, mensen worden vreemder met de dag heb ik het idee, >;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:11

Ziekmelding is een eerste, dan idd gedegen juridisch advies inwinnen en zorgen dat je duidelijk je verhaal kunt doen. Schrijf op wat er de afgelopen vier jaar gebeurt is, ook van je meldingen binnen het bedrijf en hoe de reactie daar op was. Als het goed is moet er een dossier zijn. Maar zeer waarschijnlijk gaat dit misschien wel uitdraaien op ontslag wegens een onwerkbare situatie. En dat hoeft niet verkeerd te zijn aangezien je daar financieel vaak een compensatie kunt eisen. Laat je helpen door een goede advocaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:15

Anastasia24 schreef:
Dit méén je niet, volwassenen die pesten? Komop zeg.. Ik dacht dat als ik uit de ''tiener wereld'' zou komen dat het wel klaar zou zijn met die onzin. Niet dus.

Het gebeurd echt veel meer dan je denkt, pesten op het werk is best 'normaal' en juist omdat mensen denken dat het iets is wat niet gebeurd omdat we "allemaal volwassen zijn" wordt er ook door veel werkgevers veel te weinig aan gedaan. En als er wat aan gedaan wordt is het vaak het slachtoffer wat opzoek moet naar nieuw werk of wat overgeplaatst wordt naar een andere afdeling.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:19

Bij mij was het niet zo extreem, maar heb ook wel een beetje in zo’n situatie gezeten. Ik heb een aantal keer aangehaald dat het voor mij niet verder kon op die manier. Daar gebeurde niets mee. Ik voelde mij over het algemeen behoorlijk alleen.

Ik heb een keer twee weken ziekteverlof genomen om te recupereren, ben naar een jobcoach gegaan, gesprekken met psycholoog,... Uiteindelijk werd het er alleen maar erger op en was het voor mij duidelijk dat het genoeg was geweest. Ik ben gaan solliciteren en zeer intensief zelfs. Ik heb toen gelukkig redelijk snel een andere job gevonden die ik nu nog doe. Echt een hele verademing. Ik heb nu een superfijne job en echt geweldige collega’s. Ik heb me op het werk nog nooit eerder zo thuis gevoeld als op deze plek.

Ik heb het geluk gehad dat ik net op tijd iets anders heb gevonden, ergens waar ze ook echt in mij geloven. Had ik dat toen niet gevonden had ik wellicht langdurig thuis gezeten en weet ik niet of ik terug was gaan werken. Ik had nu ook al wel een hele tijd nodig om te herstellen van wat ik op die werkplek meegemaakt heb.

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:25

Memories schreef:
Juridisch loket kan je hier waarschijnlijk mee helpen en anders idd vakbond.

Heb je verder bewijzen van het pesten (wat er is gebeurd, wanneer en door wie) en welke stappen je hebt ondernomen? Anders wordt het een beetje een kwestie van jouw woord tegen dat van hen. Met bewijzen sta je sterker als je het idd in de juridische hoek wil gaan zoeken.

En ga terug naar de HA en vraag om meer hulp, ga onder behandeling en laat je niet alleen maar afschepen met 'zoek maar ander werk'. Het is nu zo erg dat je er hinder van ondervind in je dagelijks leven naast het werk, dat moet je echt niet zo door laten hobbelen :(:) Maak goed duidelijk dat je weet dat een andere baan je gaat helpen maar dat het zo beroerd is dat het je nu niet lukt om daar achteraan te gaan.
Veel sterkte.

Bewijzen is soms idd een lastige kwestie... ik heb 1 collega daar die er verschillende keer toevallig bij is geweest wanneer er wat gezegd werd of gescholden. En dat ik met deze klachten 2 keer bij de h.a geweest ben.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:31

Ts, er zijn juridische mogelijkheden, maar je moet je wel bedenken of je die hele molen in wil, nu je je al zo rot voelt. Het is namelijk niet niks.

Als je het in de juridische kant wil zoeken, kan je kijken naar een ontbinding van de arbeidsovereenkomst op jouw eigen verzoek. Als er sprake is van verwijtbaar handelen van de werkgever dan kan de rechter je een extra vergoeding (bovenop de transitievergoeding) meegeven. Dit kan hoog oplopen.
Ik kan je wel vertellen dat een werkgever hier zeker wat aan moet doen en dit (zoals jij het nu opschrijft dat hij er niets aan doet/niet luistert) wel onder verwijtbaar handelen zou vallen. MAAR, je moet wel voldoende bewijs hebben, etc. Het is niet niks en zo te horen is je situatie complex en voel je je emotioneel al niet goed.

Blijf zelf in ieder geval aan de bel trekken, geef aan dat je naar een oplossing wil zoeken en leg dit allemaal vast. Zoek ook al die mailwisselingen, etc op en ga daarmee naar het juridisch loket. Neem een zo compleet mogelijk dossier mee, dan kunnen ze je het beste helpen.

Maar vraag je nogmaals af of je dat wil.

Ik zou zeggen, probeer weer wat aan te sterken thuis en ga in gesprek met de werkgever (leg dit allemaal vast) en probeer te zoeken naar een oplossing zodat jij weer fijn aan het werk kan. Zij moeten jou hierbij helpen. Doen ze dit niet, sta je ook alweer sterker in een eventuele rechtszaak (indien je dat zou willen). En werk zelf zo goed mogelijk mee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:33

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... enspersoon

Is er een vertrouwenspersoon aangesteld binnen jullie bedrijf.?
Deze kan je verder helpen. Als de leidinggevende niets doet, ga daar overheen naar de directie. Werkgever heeft verplichting voor creëren veilige werkplek.

Je kan je kostenloos melden bij bedrijfsarts. Deze kan je verder helpen om een oplossing te bedenken die goed voor je werkt binnen of buiten het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:41

Vjestagirl schreef:
Anastasia24 schreef:

Het gebeurd echt veel meer dan je denkt, pesten op het werk is best 'normaal' en juist omdat mensen denken dat het iets is wat niet gebeurd omdat we "allemaal volwassen zijn" wordt er ook door veel werkgevers veel te weinig aan gedaan. En als er wat aan gedaan wordt is het vaak het slachtoffer wat opzoek moet naar nieuw werk of wat overgeplaatst wordt naar een andere afdeling.

Zelfs in verzorgingstehuizen wordt nog gepest, ongelofelijk triest. Blijkbaar leren sommige mensen het nooit.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... net-pubers

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:41

Jeetje, waarom heb je zo lang door geploeterd zeg.
Ik zou me op zijn minst nu ziekmelden en niet meer teruggaan. Ga ik gesprek met een bedrijfsarts en ga eerst even bijkomen thuis.
Sterkte joh.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:45

Saartje_J schreef:
Ik heb wel een diploma maar verder nooit specifiek door geleerd helaas. Ik verdien hier goed, dat ga ik ergens anders niet meer verdienen. Maar inderdaad gezondheid is belangrijker dan geld ook.

Geld verdienen is één ding, je gezondheid is iets anders.
Ik verdiende op mijn vorige werk ook meer dan ik nu verdien en had een vast contract, wat ik nu ook niet heb. Ik ben nu ook niet direct iemand die gemakkelijk een sprong in het diepe waagt. Maar ik kon echt niet meer leven met de situatie op mijn toenmalige werk en heb dan toch maar de stap genomen om mijn vaste contract op te zeggen en te gaan werken met tijdelijke contracten bij mijn huidige werkgever. En uiteindelijk is me dat niet tegengevallen, ik heb er vertrouwen in dat ik wel aan de slag kan blijven daar. En dat ik minder verdien, tja... er zijn imo ergere dingen in het leven. Mijn gezondheid en werkplezier is mij echt een heleboel meer waard dan die paar honderd euro. Bovendien ben ik nu ook aangespoord om mij te gaan bijscholen; als ik mijn nieuwe diploma op zak heb, ga ik ook meer verdienen normaal gezien.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:46

En er is niet 1 collega, die het ook maar enigzins voor je opneemt?

Ik zou toch eerst morgenochtend gelijk met je leidinggevende in gesprek gaan en melden dat het zo niet langer kan! Je moet zelf ook een soort van dossier opbouwen, juridisch loket zal je ook gelijk vragen wat je zelf al gedaan hebt.

Ik hoorde een keer een collega tegen een andere collega (die ook geperst werd) zeggen:
Joh pleeg toch zelfmoord, je hebt toch niks aan je leven :wave: , je en dan ook echt met exacte deze woorden!
Ik zei hey, dwaas voel jij je wel helemaal lekker, droeftoeter om dat zo tegen iemand te zeggen, gek!
Ik ben daar ook mee naar de leiding gegaan en reken er op dat er een pittig gesprek geweest is!

Kan me bijna niet voorstellen dat er niemand binnen het bedrijf is die je steunt.

Sterkte

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:48

Wat Goof zegt en ik zou een goede arbeidsrecht advocaat in de arm nemen. Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering?

Ik had overigens geen idee dat dit serieus nog plaats vindt bij volwassenen. Ik zou er voor kiezen om ander werk te zoeken i.p.v. de strijd aan te gaan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:51

Vjestagirl schreef:

Klopt. En ja, vaak is het inderdaad het slachtoffer dat op zoek gaat / moet gaan naar een andere job. Maar anderzijds, wil je daar als slachtoffer nog blijven?
Ik weet dat ik nooit nog terugwil naar waar ik vandaan kom. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt. Ik zit nu tenminste op een plek waar ik geapprecieerd word, waar ik me goed en veilig voel, waar ik me verder kan ontwikkelen, een zinvolle bijdrage lever, fijne collega's heb,... Dat ze op mijn vorige werkplek maar gaarkoken in hun eigen sop. Vind het jammer voor sommige collega's waar ik het wel mee kon vinden hoe alles daar loopt (want was ook niet de enige in zo'n situatie), maar ik zie het van werk veranderen ook als een keuze maken voor mezelf, voor mezelf opkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:53

pateeke schreef:
Vjestagirl schreef:

Klopt. En ja, vaak is het inderdaad het slachtoffer dat op zoek gaat / moet gaan naar een andere job. Maar anderzijds, wil je daar als slachtoffer nog blijven?
Ik weet dat ik nooit nog terugwil naar waar ik vandaan kom. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt. Ik zit nu tenminste op een plek waar ik geapprecieerd word, waar ik me goed en veilig voel, waar ik me verder kan ontwikkelen, een zinvolle bijdrage lever, fijne collega's heb,... Dat ze op mijn vorige werkplek maar gaarkoken in hun eigen sop. Vind het jammer voor sommige collega's waar ik het wel mee kon vinden hoe alles daar loopt (want was ook niet de enige in zo'n situatie), maar ik zie het van werk veranderen ook als een keuze maken voor mezelf, voor mezelf opkomen.

Ik vind de rest van mijn afdeling heel fijn. Voordat ik hier vast kwam te zitten heb ik een jaar lang op 3 verschillende afdelingen gewerkt, en ik heb bewust voor deze afdeling gekozen. Dus ja, ik wil eigenlijk wel blijven.

Mijn rechtvaardigheidsgevoel vindt het ook niet kunnen dat een pestkop mag blijven zitten.