Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Speirs

Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 09:00

Gisteren hadden we een informele avond op de basisschool van mijn oudste dochter. De opkomst was weer bedroevend laag: 10 moeders.

Eén van de discussiepunten was: wie mogen er mee op schoolreis? De ouders die zich vaak inzetten op school, of juist de ouders die daar speciaal een keer vrij voor willen nemen?

Het is echt een luizenmoeder-onderwerp :') Maar er werd serieus stevig over gediscussieerd en ik ben nu wel heel benieuwd hoe het op andere scholen gaat.

Dus, wat vinden jullie? Hoe gaat het bij jullie op school en waar vind je daarvan?

LiannePuthzy

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:02

Vroeger toen ik nog op de basisschool zat konden ouders zich inschrijven om mee te gaan op schoolreis, de klassenouders gingen sowieso mee, op schoolkamp in groep 7+8 gingen alleen degene mee die ook meer deden voor school

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:05

De kinderen. De rest lijkt me bijzaak.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:08

Ouders uit de ouderraad en andere hulpouders. Waren dit te weinig, werd geworven in de klassen. Bij 1 basisschool moest je als ouder je eigen reis betalen, bij de andere school niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:10

Ik zou zeggen inschrijven en als er veel animo is dan krijgen de ouders die vaak helpen voorrang.

Bij de voetbal zie je dat ook. Altijd dezelfde ouders die rijden of komen helpen met een actie. Met kamp wil opeens iedereen 'helpen'. Ik snap dat niet

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:13

Oh dit herken ik van mijn moeders school. Daar zijn de aanmeldingen ook altijd heel laag, behalve voor de schoolreis. Dan kan ineens iedereen helpen. Volgens mij kiezen zij dan degene die vaker helpen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:13

capopjekop schreef:
Ik zou zeggen inschrijven en als er veel animo is dan krijgen de ouders die vaak helpen voorrang.

Bij de voetbal zie je dat ook. Altijd dezelfde ouders die rijden of komen helpen met een actie. Met kamp wil opeens iedereen 'helpen'. Ik snap dat niet

Tijdens schooluren zijn er misschien veel ouders die moeten gaan werken ?

Juist voor die ouders zou het fijn zijn om toch is iets mee te doen. 1 dagje vrij krijgen op t werk is iets anders dan elke week bv.
Een andere insteek is dit dus, even veel waard ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:18

dromertje2 schreef:
capopjekop schreef:

Tijdens schooluren zijn er misschien veel ouders die moeten gaan werken ?

Juist voor die ouders zou het fijn zijn om toch is iets mee te doen. 1 dagje vrij krijgen op t werk is iets anders dan elke week bv.
Een andere insteek is dit dus, even veel waard ook.

Maar als je voor zo'n leuk uitje vrij kan regelen dan kan dat toch ook wel een keer voor een ander klusje dat gedaan moet worden? Het gaat tenslotte om je kind.

Dat werkende ouders niet altijd kunnen helpen is logisch. Maar het is wel typisch dat ze bij leuke uitjes wel iets willen regelen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:19

Omdat het vaak iets is waar ze systematisch vrij voor moeten zijn, niet is 1malig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:22

Ik kan mij nog wel herinneren dat op de basisschool waar ik op heb gezeten ouders zich gewoon konden inschrijven voor dingen, zoals iets maken voor het kerstdiners of helpen met het oud papier oid (klassenouders, waren er 2 per klas moesten volgensmij overal mee helpen)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:24

Ik zou als ik ouder was die vrij zou moeten nemen om te kunnen helpen op school dan ook graag meehelpen bij iets wat ik zelf ook leuk zou vinden :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:27

Lieke schreef:
De kinderen. De rest lijkt me bijzaak.

Dat dus

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:34

LiannePuthzy schreef:
Ik kan mij nog wel herinneren dat op de basisschool waar ik op heb gezeten ouders zich gewoon konden inschrijven voor dingen, zoals iets maken voor het kerstdiners of helpen met het oud papier oid (klassenouders, waren er 2 per klas moesten volgensmij overal mee helpen)

Hier inderdaad hetzelfde :j Per klas was er inderdaad één klassenouder die standaard mee ging en de rest kon zich gewoon opgeven. Mijn ouders zijn ook wel eens meegegaan terwijl ze niet in een ouderraad of iets dergelijks zaten. Ik vind het tegenover de kinderen ook niet zo eerlijk als hun ouders nooit mee zouden kunnen naar iets, omdat ze niet 'actief' genoeg zouden zijn.
Dan lijkt het meer een uitje voor de 'actieve' ouders, terwijl andere kinderen het misschien ook leuk zouden vinden als hun vader of moeder een keer mee ging. En het gaat tenslotte toch om de kinderen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:35

Ik heb mij als destijds thuismoeder gruwelijk geërgerd aan dit fenomeen haha....Altijd ouders te kort voor alle activiteiten, behalve voor schoolreisje! Dan is het ineens wél mogelijk om een keer vrij te nemen? Maar voor zwemles, kinderboerderij of klusje op school die soms niet door gingen vanwege te weinig vrijwilligers, nee dan was het ineens onmogelijk. Ik ben zelfs een keer aangesproken door klassenmoeders omdat een activiteit niet door kon gaan en ik mijzelf ook niet aangemeld had: waarom kon ik niet rijden met mijn auto? Dat deed ik toch altijd??? Nee als ouders die vaak helpen graag meegaan op schoolreis hebben die voorrang wat mij betreft. Vaak genoeg doen zij de klusjes voor werkende ouders die nooit kunnen tenslotte. Blijven er dan nog plekken over, dan zouden die naar de andere ouders kunnen gaan. Het is toch idioot en oneerlijk als er moeders zijn die het hele jaar klaarstaan, nu ineens terzijde geschoven worden omdat het nu om een 'leuk uitje' gaat?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:45

Bij ons gaan klassenouders mee als ze kunnen en de rest is op inschrijving. Als er teveel zijn, zullen de juffen wel weten welke ouders vaker helpen en ik kan me indenken dat die dan voorrang krijgen. Ik werk meestal op schoolreisjes dag, dus ik ben er meestal niet bij.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:52

Ik vind het interessant om te lezen dat in NL ouders mee op schoolreis gaan. Hier gaan de leerkrachten met de leerlingen. Daar komen geen ouders aan te pas.

Maar ik heb sowieso het gevoel dan nederlandse scholen wel heel erg op de hulp van ouders draaien. :o

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:54

soesita schreef:
Ik vind het interessant om te lezen dat in NL ouders mee op schoolreis gaan. Hier gaan de leerkrachten met de leerlingen. Daar komen geen ouders aan te pas.

Maar ik heb sowieso het gevoel dan nederlandse scholen wel heel erg op de hulp van ouders draaien. :o

Ik weet niet hoe groot de klassen zijn en hoeveel leerkrachten je daar hebt per klas.

In Nederland vaak 25+ kinderen op 1 leerkracht.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:54

Hoezo zouden er uberhaupt ouders mee moeten op schoolreis? :') Ik ben echt heel erg blij dat mijn ouders nooit mee zijn gegaan met dit soort dingen. Enkel mijn vader met mijn zus haar groep 8 kamp, maar ook alleen maar omdat ze beide armen in het gips had.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:55

__Sannne schreef:
Hoezo zouden er uberhaupt ouders mee moeten op schoolreis? :') Ik ben echt heel erg blij dat mijn ouders nooit mee zijn gegaan met dit soort dingen. Enkel mijn vader met mijn zus haar groep 8 kamp, maar ook alleen maar omdat ze beide armen in het gips had.

Hoe deden ze dat dan bij jullie vroeger? 25 kinderen op 1 leerkracht is niet veilig op schoolreis( de hogere groepen misschien maar 25 kleuters)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:57

quera schreef:
soesita schreef:

Ik weet niet hoe groot de klassen zijn en hoeveel leerkrachten je daar hebt per klas.

In Nederland vaak 25+ kinderen op 1 leerkracht.

En als dan bijvoorbeeld de klas ook nog opgesplitst word in bijvoorbeeld max 4 leerlingen in een groepje (wat bij mij veel gebeurde) zijn er indd leerkrachten te weinig

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:58

Congierge ging mee, of de vrouw die de administratie deed daar. (Toevallig wel een moeder, maar van een andere klas) Oh of LIO'ers.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:00

Hier gaan er twee leerkrachten mee op een groep van 25-30 leerlingen. :j

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:01

Ik zat destijds in de MR en mocht dus mee op schoolreisje. De verbazing was groot toen ik daar vriendelijk voor bedankte. Hoe komt iemand erbij dat dat een leuk soort van erebaantje is? Ik hou niet van pretparken en ik vind mijn eigen kinderen leuk en een select groepje anderen, ga ik daar een beetje de hele dag mee door de Efteling lopen door de snothitte of de regen. Daarbij moet het voor de kinderen een leuke dag zijn, en het lijkt me voor hen helemaal niet leuk als ik mee ga!

Als ik meehielp op school was het bij de technieklessen, dat vond ik wel leuk. Laat mij vooral geen visjes knippen of sportdagen entertainen. En nee, daar maak ik echt geen tijd voor vrij, hoe een andere ouder daar ook over mag denken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:01

soesita schreef:

Onverantwoord met de lagere groepen :(

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:04

quera schreef:
soesita schreef:

Onverantwoord met de lagere groepen :(

Dat ligt er toch helemaal aan wat je gaat doen?