Hoe pak je dit goed aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Hoe pak je dit goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 18:22

Ik heb een leuke vacature gezien waarvoor ik, al zeg ik het zelf, prima geschikt zou zijn :D
Ik voldoe in ieder geval aan alle eisen.

Mijn man kent de directeur van de organisatie. Zij waren bij een vorige werkgever collega's. Geen directe collega's, zij werkten op verschillende locaties. Maar zij kwamen elkaar regelmatig tegen en zijn hadden regelmatig persoonlijk contact over het werk en met elkaar te maken.

Kun je, en hoe dan, een dergelijk contact gebruiken om een sollicitatie/interesse/geschiktheid extra onder de aandacht te brengen op een integere, professionele manier? Ik verwacht niet dat de directeur zich bezighoudt met de selectieprocedure voor deze vacature, er zal geen lichtje opgaan door onze unieke en herkenbare naam.

Ik heb echt zo'n zin in deze functie. Hoe pak je zoiets aan, gebruikmaken van je (mans()netwerk?

Matheno

Re: Hoe pak je dit goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:29

Hm, ik snap niet wat de relatie tussen de directeur en jouw man voor invloed heeft op de eisen die ze stellen aan een functie?

Ik zou zeggen; gewoon solliciteren.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:36

Mijn ervaring is dat bedrijven graag mensen via via binnen krijgen zodat ze een beetje weten wat ze eraan hebben. En je netwerk gebruiken is altijd een goed idee! Als jou man een klein subtiel berichtje kan sturen kan dat in mijn ogen nooit kwaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:38

Eerst zorgen voor een daverende sollicitatie. Eentje die opvalt zodat je op de goede stapel komt. Want de directeur zal ze niet eerst lezen maar de PO medewerker. En daar moet je eerst langs.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:40

Normaliter moet je altijd enkele malen gaan. Als je goed door ronde 1 komt, zou ik eventueel bij ronde 2 eens laten vallen dat je hun eventueel kan geven als referentie. Sowieso zou ik dat niet doen op het eerste gesprek, want dan kom je eerder over als iemand die via via zijn slag probeert te halen ipv het wil doen op zijn kunnen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:25

Je zou in het voortraject hier gebruik van kunnen maken, dus je man even laten bellen met hem en informeren over die functie (bijvoorbeeld: "goh, we zagen de vacature, mijn vrouw is wel geïnteresseerd, wat houdt het precies in?"). Dus nog voordat je de sollicitatiebrief instuurt.

Dan weet de directeur dat er mogelijk een sollicitatie van jou aan zit te komen en dat je de baan wil hebben, als het een klein bedrijf is kan dat je wel het voordeel van de twijfel geven om bijvoorbeeld uitgenodigd te worden.

Ik werk voor een grote organisatie en mensen die vooraf informeren naar de functie hebben wel een (klein) streepje voor in het kader van oriëntatie. Daarnaast weten ze inhoudelijk dan wat meer over de functie wat ook effect heeft op de verdere sollicitatie.

Oh en wees vooral niet te bescheiden hierin, een ander zal ook niet schromen om dit soort dingen in te zetten om een baan te krijgen, jij moet het ook niet laten.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:39

Ik heb pas ook in zo'n situatie gezeten. Ik zag een vacature langskomen bij een connectie van mijn vader. Mijn vader heeft hem iets van " staat de vacature nog open of is deze al vervuld? mijn dochter wil graag solliciteren" gestuurd via WhatsApp. De directeur in kwestie was gelijk heel enthousiast dat ik wilde solliciteren dus gedaan, uitgenodigd voor een gesprek en het bedrijf wilde mij aannemen!

Kan dus wel degelijk helpen. Zeker als je man persoonlijk contact had met de directeur. Misschien is alleen wat mijn vader vroeg wat minder van toepassing in jouw situatie. Ik zou daarom het zinnetje wat ingvdh voorstelt gebruiken

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:19

Matheno schreef:
Hm, ik snap niet wat de relatie tussen de directeur en jouw man voor invloed heeft op de eisen die ze stellen aan een functie?

Ik zou zeggen; gewoon solliciteren.

Geen enkele invloed.
Daar gaat het dan ook niet om :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:27

Het gaat me er inderdaad om subtiel mezelf onder de aandacht te laten brengen.

Natuurlijk volgt daarna het normale sollicitatietraject.

Ik ben een herintreder die 6 jaar heeft ge(mantel)zorgd voor kind en ouder en ben al wat ouder. Dst werkt niet bepaald in mijn voordeel heb ik al gemerkt.

Vandaar deze vraag. Ik wil bij deze ideale vacature niet met 1-0 achterstaan t.o.v. andere sollicitanten.