Ziektewet ,iemand die meer weet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:44

Brainless schreef:
KimD schreef:
Maar dit is toch gewoon een bijbaan? Je zegt dat je een tussenjaar hebt? Dan ben je neem ik aan niet vast in dienst, maar is het meer een 'studentenbaan'.

Die €40,- zou zomaar kunnen kloppen met wat in het contract staat.

Bij ons krijgen de 0 uren contracten ook helemaal niks. Dat is eigen risico, tenzij het een bedrijfsongeval is, dan ligt het anders.

Dat mag niet meer... althans wel de 0 uren contract, maar bij ziekte krijg je het gemiddelde van de afgelopen 4? maanden aan ziektegeld.
Heb je minder maanden gewerkt (bv nog maar 2 maanden) dan geldt de kortere tijd.


Toch krijgen ze niks. :+

Ik zal HR eens een mailtje sturen hoe dat zit. Zou me echt te gek zijn als die 0 uren contracten ook nog ziektegeld krijgen, die zijn te pas en te onpas ziek. Dan kunnen ze beter vertrekken.

Edit: Ook niemand die er iets van zegt overigens.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:45

Zozo - hoe weet jij of iemand te pas of te onpas ziek is?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:46

Ik denk idd dat je dan nergens recht op hebt.. Helaas.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:54

Ik heb ook een 0 uren contract gehad (een jaar lang) en kreeg netjes betaald toen ik een week griep had.
Zo ook toen ik in de horeca werkte (jarenlang een oproep contract) kreeg ik netjes betaald als ik ziek was.

Nu heb ik een 20 uur contract, maar werk wel wat meer; als ik ziek ben krijg ik dus meer uitbetaald dan 20 uur.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:57

Volgens mij is het zo (maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb) dat als je langer dan 13 weken een bepaald aantal uren gewerkt hebt en je wordt ziek, dat je dan recht hebt op doorbetaling van het gemiddelde aantal uren dat je in die 13 weken gemaakt hebt.

Maar volgens mij is er in sommige CAO's ook nog zoiets als een wachtdag (of twee wachtdagen), die worden dan weer niet doorbetaald. Dat zou ook verklaren waarom 'puber met kater' (of noem maar een andere variant) die zich op maandag ziekmeldt en op dinsdag weer fris en fruitig verschijnt geen betaling zou krijgen over die maandag?

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:06

Ik heb ook 1 (onbetaalde) wachtdag.
Maar ik kan kiezen om evt daar een vakantiedag voor in te leveren zodat ik wel volledig salaris over die dag krijg.

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:07

Janneke2 schreef:
Zozo - hoe weet jij of iemand te pas of te onpas ziek is?


Sociale media. :+

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:13

KimD schreef:
Janneke2 schreef:
Zozo - hoe weet jij of iemand te pas of te onpas ziek is?


Sociale media. :+

:+ Ken het... zijn ze ziek op zaterdag, blijken ze op facebook/insta leuke foto's te hebben van een nogal wild feestje op vrijdagavond/nacht.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:18

Dat natrekken is een argument.

Dat miste ik in de boude bewering
"Zou me echt te gek zijn als die 0 uren contracten ook nog ziektegeld krijgen, die zijn te pas en te onpas ziek. Dan kunnen ze beter vertrekken."

Ik stel ook voor O:) om in bovenstaand citaat 'die nul uren contracten' te vervangen door 'mensen die de boel flessen'.

(Wat echt niet alleen door mensen met nul uren contracten wordt gedaan.)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:25

Oscar schreef:
Volgens mij is het zo (maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb) dat als je langer dan 13 weken een bepaald aantal uren gewerkt hebt en je wordt ziek, dat je dan recht hebt op doorbetaling van het gemiddelde aantal uren dat je in die 13 weken gemaakt hebt.

Maar volgens mij is er in sommige CAO's ook nog zoiets als een wachtdag (of twee wachtdagen), die worden dan weer niet doorbetaald. Dat zou ook verklaren waarom 'puber met kater' (of noem maar een andere variant) die zich op maandag ziekmeldt en op dinsdag weer fris en fruitig verschijnt geen betaling zou krijgen over die maandag?


Klopt Oscar :)

Nu is alleen de Mc (^&I#$*&(^#% om mij uit te drukken. Zelf ook 3 maanden thui gezeten met fulltime werk bij de Mc en uren betaling moet jij jezelf hard voor maken.
Nu is het volgens mij zo dat je minimaal recht heb op 70% van de laatst gewerkte uren. En de Mc hanteerde bij mij iets meer, nog steeds geen vetpot.

Ook kan je het UWV bellen, ik had daar geen recht op ivm partner, spaargeld en 2 auto's op de stoep :+
Even juridisch loket bellen, UWV bellen en dan sterk in je schoenen naar je restaurant manager bellen. Met vragen hoe het zit over je ziektegeld. Veel managers weten echt niet hoe het zit! En anders naar het hoofdkantoor bellen. Je mag mij ook PB sturen :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:28

Pffff, wat een toestand zeg. Je bent er mooi klaar mee.

Wat ik aan de 13 weken-regeling niet helemaal begrijp is of je nu perse 13 weken gewerkt moet hebben om ergens voor in aanmerking te komen, of dat ze het gemiddelde nemen van de weken die je wel gewerkt hebt. Dat ligt dan natuurlijk een stuk lager, maar altijd beter dan niets. Iemand die dat weet?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:30

Wat ik altijd begrepen heb is het gewoon het gemiddelde van de afgelopen 13 weken. En hoef je ze niet allemaal gewerkt te hebben.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:32

Ricie schreef:
Wat ik altijd begrepen heb is het gewoon het gemiddelde van de afgelopen 13 weken. En hoef je ze niet allemaal gewerkt te hebben.


Dit is volgens mij CAO technisch bepaald.
Onder mijn huidige werkgever is het gemiddelde van de laatst gewerkte 13 weken met 1 wachtdag.
Volgens mij hanteert de Mc dat ook

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:36

Janneke2 schreef:
Dat natrekken is een argument.

Dat miste ik in de boude bewering
"Zou me echt te gek zijn als die 0 uren contracten ook nog ziektegeld krijgen, die zijn te pas en te onpas ziek. Dan kunnen ze beter vertrekken."

Ik stel ook voor O:) om in bovenstaand citaat 'die nul uren contracten' te vervangen door 'mensen die de boel flessen'.

(Wat echt niet alleen door mensen met nul uren contracten wordt gedaan.)


In ons geval wel. Onze vast ziekteverzuim is nihil. Daar moet iemand dood neervallen om thuis te blijven.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:06

Al heb jij een 3 maanden, half jaar of jaar contract voor een x aantal uren en je zit nog binnen dit contract dan moet jouw werkgever je gewoon 100% uitbetalen voor het loon waarvoor je hebt getekend. Je arm is gebroken dus je zal maximaal 6 weken helemaal niet kunnen werken en het daarna weer opbouwen.

De ziektewet is voor 2 jaar. Afhankelijk wat voor contract je hebt (jaar of vast etc) betaald of je werkgever de volle 2 jaar (eerste jaar 100% en tweede jaar 70%) of neemt UWV het na een jaar over en stroom je door naar bijv. de WIA. Nu denk ik, aan de ernst van jouw 'ziekte', dat je niet bij het UWV iets hoeft aan te vragen.

Wel zou ik oppassen met je extra bijbaantje bij de MAC. Want als je bij je full-time baan ziek thuis bent kan je natuurlijk niet wel gaan werken bij je bijbaantje.

Met een 0 uren contract is het anders, uit mijn ervaring was niet werken ook geen inkomen..

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:28

Mijn schoonvader had een 0 urencontract en werkte gemiddeld 30 uur per week.
Hij werd ziek, kanker en kon niet meer werken.
Zijn werkgever wilde niet betalen. Maar de rechter dacht daar anders over.

Schoonvader werkte al ruim een jaar toen hij ziek werd.

Juridisch loket bellen of je rechtsbijstand raadplegen.

Sterkte met je lijf.


https://werkwacht.nl/artikel/0-urencontract-en-ziekte/

Site van UWV.

Ik heb een nul-urencontract(Klik om in te klappen)
U heeft een nul-urencontract. Dat betekent dat u verplicht bent om te komen als u wordt opgeroepen. Wat u kunt verwachten als u ziek wordt hangt af van het moment waarop dit gebeurt.

Ik word ziek tijdens een oproepperiode

Uw werkgever betaalt uw loon door. Dit stopt als de oproepperiode eindigt. Zolang uw nul-urencontract duurt, kunt u geen Ziektewet-uitkering krijgen. Bent u nog steeds ziek als uw nul-urencontract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.

Ik word ziek buiten een oproepperiode

Uw werkgever betaalt uw loon niet door. U kunt ook geen Ziektewet-uitkering krijgen zolang uw nul-urencontract duurt. Bent u nog steeds ziek als uw contract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:30

luuntje schreef:
Mijn schoonvader had een 0 urencontract en werkte gemiddeld 30 uur per week.
Hij werd ziek, kanker en kon niet meer werken.
Zijn werkgever wilde niet betalen. Maar de rechter dacht daar anders over.

Schoonvader werkte al ruim een jaar toen hij ziek werd.

Juridisch loket bellen of je rechtsbijstand raadplegen.

Sterkte met je lijf.


https://werkwacht.nl/artikel/0-urencontract-en-ziekte/

Site van UWV.

Ik heb een nul-urencontract(Klik om in te klappen)
U heeft een nul-urencontract. Dat betekent dat u verplicht bent om te komen als u wordt opgeroepen. Wat u kunt verwachten als u ziek wordt hangt af van het moment waarop dit gebeurt.

Ik word ziek tijdens een oproepperiode

Uw werkgever betaalt uw loon door. Dit stopt als de oproepperiode eindigt. Zolang uw nul-urencontract duurt, kunt u geen Ziektewet-uitkering krijgen. Bent u nog steeds ziek als uw nul-urencontract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.

Ik word ziek buiten een oproepperiode

Uw werkgever betaalt uw loon niet door. U kunt ook geen Ziektewet-uitkering krijgen zolang uw nul-urencontract duurt. Bent u nog steeds ziek als uw contract eindigt? Dan geeft uw werkgever dat aan ons door. Dat hoeft u zelf niet te doen. Wij beoordelen dan of u een Ziektewet-uitkering kunt krijgen.


Dit gaat niet op als TS doodleuk op haar andere werk verschijnt, dan is ze niet ziek.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:40

Je kan even informeren voor een paar weken bijzondere bijstand met spoed om je door die paar weken te helpen, dan krijg je een voorschot.

Echter, risico is wel dat als de gemeente vind dat het anders opgelost had kunnen worden je dat later wel weer terug moet betalen.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:45

Vervelend Ts!
Ik moet zeggen dat er te weinig informatie is om een goed antwoord te geven. Maar misschien heb je hier wat aan (ik ga er dan vanuit dat je in Nederland werkt):

In principe heb je recht op 70% van het loon als werknemer wanneer je ziek wordt. De werkgever moet dit dan aan jou doorbetalen (dus geen ziektewet). Nu is het anders, omdat je een nul urencontract hebt.
In dat geval wordt er gekeken of jij in de afgelopen weken in een vast patroon hebt gewerkt. Bijvoorbeeld iedere week op de maandag, dinsdag en woensdag 8 uur of dat er iedere week aan de hand van jullie agenda's 20 uur worden ingeroosterd? Dan lijkt het erop dat je die uren ook zou maken als je niet ziek was geworden. In dat geval heb je recht om 70% van die uren uitbetaald te krijgen in geval van ziekte.
Hoe de werkgever het dan verder heeft geregeld, heeft niets van doen met jou. Jij hoort dan gewoon dat geld te krijgen. Soms is het zelfs zo dat er in de cao staat dat je recht hebt op 100% uitbetaling.

Ik zou inderdaad even alle papieren meenemen naar het juridisch loket en die kunnen je er dan goed verder bij helpen.

Hieronder trouwens even een relevante uitspraak. Die is misschien handig of interessant om even door te lezen:

ECLI:NL:RBOBR:2014:5678
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2014:5678