Opleiding op werk, contract en nieuwe baan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opleiding op werk, contract en nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:38

Om te beginnen ben ik uiteraard van plan het juridisch loket even te bellen deze week, maar ik wil eerst even de reactie van m’n werk afwachten. En ben gewoon benieuw naar mensen die hier misschien ook ervaring mee gehad hebben.

Ik heb een hele leuke baan waar ik het verder prima naar mijn zin heb. Echter heb ik nu de kans gekregen te solliciteren op echt mijn droombaan, en ben ik uitgenodigd voor een gesprek :D Dat gaat niet zomaar, en voor ik hier zou kunnen beginnen is het al oktober (ivm de screening en selectieprocedure). Normaal was ik hier tegen mijn huidige werk niet eens over begonnen, omdat mijn contract maar tot half juni loopt.
Echter zit ik met de volgende kwestie nu:
Ik heb getekend om binnenkort een opleiding te starten via mijn baan, die ook betrekking heeft op mijn werk. Deze opleiding is nog niet begonnen. Alleen wil ik daar nu niet al aan beginnen, wetende dat de kans zeker aanwezig dat ik hem zowel niet afmaak als nooit meer gebruik van zal maken. Alleen, in dat getekende contract staat dat als ik ontslag neem, ik het (resterende) bedrag terug moet betalen. En nu met dit in het vizier, zit ik daar niet op de wachten natuurlijk.

Wat kan ik hier nog mee gezien de opleiding nog niet gestart is?
En hoe moet ik dit naar m’n werk brengen? Ik heb mijn “zorgen” betreft de opleiding/geld al geuit en eerlijk verteld over deze sollicitatie, alleen kreeg ik weinig respons.

Sidenote: Op het moment dat zij om deze reden mijn contract niet verlengen is er niks aan de hand en zijn de kosten voor hun. Echter zie ik dit ook wel gebeuren, omdat ik dan vervolgens ontslag moet nemen zodra ik daar ga beginnen, en dan dus moet betalen. Mijn volgende contract zou een vast contract moeten zijn, en kan geen verlenging meer zijn voor eventueel die 3 maanden.
Het is niet mogelijk de opleiding binnen deze periode af te ronden.

MilesNF

Re: Opleiding op werk, contract en nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:42

De vraag is denk ik of de opleiding nog geannuleerd kan worden (en je werkgever dus zonder kosten blijft zitten). Als de werkgever moet gaan betalen, ook al meld jij je af, dan zullen ze de kosten op jou verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:44

Lieke schreef:
De vraag is denk ik of de opleiding nog geannuleerd kan worden (en je werkgever dus zonder kosten blijft zitten). Als de werkgever moet gaan betalen, ook al meld jij je af, dan zullen ze de kosten op jou verhalen.

Dat durf ik niet te zeggen. Maar de opleiding is online en zal door elke nieuwe collega ook gemaakt "moeten" worden. Dus in die zin kan volgens mij iemand dan gewoon mijn plekje over kunnen nemen, zowel nu als later.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:47

Jij hoeft toch de verlenging in de vorm van een vast contract niet te tekenen?

Op die manier neem je ook geen ontslag maar eindigt je contract rechtswege zonder verlenging.

Al denk ik dat t UWV voor de Ww t zal zien als eigen keus voor beëindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:52

ynskek schreef:

Op die manier neem je ook geen ontslag maar eindigt je contract rechtswege zonder verlenging.

Ja en daarom vraag ik mij af of het niet alsnog gezien wordt als dat het mijn keus is om te stoppen/ik ontslag neem als ik niet teken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:04

_Dreamer schreef:
ynskek schreef:

Ja en daarom vraag ik mij af of het niet alsnog gezien wordt als dat het mijn keus is om te stoppen/ik ontslag neem als ik niet teken?

Ja, want jij tekent je contract niet.

Veelal kan je binnen een maand kosteloos annuleren, daarna zullen er toch kosten voor gemaakt worden en zal dit verhaald gaan worden. Ofwel, hoe langer je wacht, hoe groter de kans is dat er (meer) kosten bij gaan komen
Wanneer de opleiding relevant kan zijn voor je nieuwe baan is het een optie dat je de opleiding daar doet en hun zo de kosten voor hun rekening nemen.

Anders heb je toch echt pech. Hoe leuk je droombaan ook is, je hebt een contract getekend en daar moet je je aan houden, of het leuk is of niet. Het is daarbij natuurlijk niet erg netjes om iets te tekenen en het juridisch te gaan aanvechten omdat je een leukere baan hebt.. ;)
Vergeet niet dat een netwerk heel belangrijk is en referenties zo opgevraagd kunnen worden.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:14

Hmmm, ik zit in een zelfde schuitje en al eerder gezeten.

Vaak als je het zeker ruim voor de start van de opleiding aangeeft en de werkgever nog geen kosten heeft gemaakt kan het wel soepel en netjes lopen. Gewoon de situatie uitleggen....dan heb je denk ik de meeste kans. Maar heel eerlijk, als ze het vies willen spelen kunnen ze dat ook zeker weten. Je hebt al getekend namelijk. Gewoon in gesprek gaan, en aangeven dat je toch nog graag van de opleiding afziet en vragen wat daar de mogelijkheden voor zijn.

Zelf heb ik begin december ook een baan met opleiding aangeboden gekregen op 0 uren contract. (Heel standaard in mijn branche, de 0 uren contracten). En half december vroeg mijn oude werkgever me terug met een fulltime contract. Tot nu toe ook geen moeilijkheden gehad met de vorige werkgever. Dus het kan...denk alleen dat het een kwestie van timing en de manier waarop is.

Maar ik zou gewoon netjes in gesprek gaan zsm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:34

Autumnn schreef:
Ja, want jij tekent je contract niet.

Veelal kan je binnen een maand kosteloos annuleren, daarna zullen er toch kosten voor gemaakt worden en zal dit verhaald gaan worden. Ofwel, hoe langer je wacht, hoe groter de kans is dat er (meer) kosten bij gaan komen
Wanneer de opleiding relevant kan zijn voor je nieuwe baan is het een optie dat je de opleiding daar doet en hun zo de kosten voor hun rekening nemen.

Anders heb je toch echt pech. Hoe leuk je droombaan ook is, je hebt een contract getekend en daar moet je je aan houden, of het leuk is of niet. Het is daarbij natuurlijk niet erg netjes om iets te tekenen en het juridisch te gaan aanvechten omdat je een leukere baan hebt.. ;)
Vergeet niet dat een netwerk heel belangrijk is en referenties zo opgevraagd kunnen worden.

Ho ho, ik was helemaal niet van plan om iets aan te vechten? Ik ben gewoon benieuwd of ik hier nog wat mee kan omdat hij nog niet gestart is en ik vrijdag pas getekend heb.

De opleiding is totaal niet relevant voor m'n nieuwe baan en zal door deze werkgever niet overgenomen worden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:45

ynskek schreef:

ook dan kan het zijn dat je de studiekosten terug moet betalen: er is zelfs jurisprudentie waarin de werkgever het contract niet verlengde, maar de werknemer toch de studiekosten terug moest betalen.

Van belang is hierbij wat voor soort opleiding het is. Is het iets waar je alleen in deze baan profijt van hebt, of is het iets wat je positie op de arbeidsmarkt verbeterd (en waar je dus zelf ook profijt van hebt).

Als je de mogelijkheid hebt om niet te starten en dat je werkgever niet hoeft te betalen, lijkt mij dat de veiligste optie. Anders kom je in een (juridische) discussie wat redelijk en billijk is. En die kan je wel eens verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:54

Kelan schreef:
ynskek schreef:

ook dan kan het zijn dat je de studiekosten terug moet betalen: er is zelfs jurisprudentie waarin de werkgever het contract niet verlengde, maar de werknemer toch de studiekosten terug moest betalen.

Van belang is hierbij wat voor soort opleiding het is. Is het iets waar je alleen in deze baan profijt van hebt, of is het iets wat je positie op de arbeidsmarkt verbeterd (en waar je dus zelf ook profijt van hebt).

Als je de mogelijkheid hebt om niet te starten en dat je werkgever niet hoeft te betalen, lijkt mij dat de veiligste optie. Anders kom je in een (juridische) discussie wat redelijk en billijk is. En die kan je wel eens verliezen.

Het is een recruitmentopleiding, dus iets waar ik wel wat aan zou kunnen hebben als ik in deze branche blijf. Echter is dat op dit moment niet het geval en voegt het voor m'n nieuwe baan helemal niks toe. Ook zou ik hem sowieso niet af kunnen maken, dat weten ze nu al.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:23

Dat het voor je nieuwe baan niets toevoegt, maakt niet zo heel veel uit. Zodra het je positie op de arbeidsmarkt verbeterd, verhoogt dat de kans dat je de opleidingskosten (deels) terug zal moeten betalen. Want dan heb je er zelf ook iets aan (ongeacht of je dat gebruikt in een volgende baan of niet).

Dus als je opzegt, of de verlenging niet tekent, heb je (grote) kans dat je het terug moet betalen. Uiteraard uiteindelijk helemaal afhankelijk van de details van de situatie.

Beste optie (qua terugbetalen) zou zijn om niet aan de studie te beginnen (mits je werkgever dan niet hoeft te betalen).
Wanneer zou je studie beginnen?

Maar als je niet aan de studie begint, en de andere baan niet krijgt, zal het niet beginnen aan de studie welicht een reden zijn van je huidige werkgever om je contract niet te verlengen?

Dus ik denk dat je ook moet bepalen waar je op in wil zetten. Wil je het risico lopen de nieuwe baan niet te krijgen en ook geen verlenging te krijgen? Of loop je dan liever het risico de opleidingskosten terug te moeten betalen (zal ook wel afhangen van hoe hoog die zijn :) )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:30

Ik ben wel benieuwd in welke branch je in januari solliciteert en pas in oktober kan beginnen. :+

Verder kan ik je niet helpen TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:31

Als je het zo stelt loop ik liever het risico op geen baan, de kosten van de studie hoest ik niet zomaar op namelijk...

Wanneer de studie begint is niet duidelijk, en heel eerlijk, mijn werk kennende zal dat niet volgende maand al zijn :D

Ik wil er verder ook geen gedoe van maken, als ik toch gewoon moet betalen is dat jammer maar so be it. Maar omdat ik vanuit m'n manager zo weinig respons keeeg was ik gewoon benieuwd wat ik "verder nog kan" :)

Haha bij de Politie Nelleke, dus gaat een flinke screening aan vooraf en de opleiding start dan ik oktober :)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:56

ok, dan zou ik daar zo snel mogelijk werk van maken.
Dus met je manager om tafel gaan zitten of het nog mogelijk is de opleiding niet te starten.
En nu al vast een mail sturen dat je dat met hem/haar wil bespreken (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Dan staat maar vast dat je dat vanaf nu al wilde bespreken (mocht hij/zij er lang over doen om te reageren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:53

Kelan schreef:
ok, dan zou ik daar zo snel mogelijk werk van maken.
Dus met je manager om tafel gaan zitten of het nog mogelijk is de opleiding niet te starten.
En nu al vast een mail sturen dat je dat met hem/haar wil bespreken (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Dan staat maar vast dat je dat vanaf nu al wilde bespreken (mocht hij/zij er lang over doen om te reageren).

Ik trek hem nog een keer aan z'n mouw vandaag voor een gesprek deze week nog!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:51

Ik zou dingen juist ook in een email bespreken.

Overigens een online training...moet die nu werkelijk zoveel kosten? of is het meer een truc om mensen aan je bedrijf te binden...ivm de studiekosten.

Heel simpel ik teken nooit een studieovereenkomst voor een training/cursusje..is het een hele geaccrediteerde opleiding met veel waarde (bv een MBA bij Nyenrode of een GZ opleiding) dan snap ik het nog. Al die andere cursusjes..nopes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:26

studiemiep schreef:
Ik zou dingen juist ook in een email bespreken.

Overigens een online training...moet die nu werkelijk zoveel kosten? of is het meer een truc om mensen aan je bedrijf te binden...ivm de studiekosten.

Heel simpel ik teken nooit een studieovereenkomst voor een training/cursusje..is het een hele geaccrediteerde opleiding met veel waarde (bv een MBA bij Nyenrode of een GZ opleiding) dan snap ik het nog. Al die andere cursusjes..nopes.

Het is de beste/hoogs gewaardeerde opleiding in het recruitment vak, dus de kosten snap ik wel :)

Ik wil sowieso alles zwart op wit hebben ja!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:04

Mag ik weten welke opleiding? Als recruiter ben ik wel benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:10

Autumnn schreef:
Mag ik weten welke opleiding? Als recruiter ben ik wel benieuwd :)

Black Belt Recruitment?
Ik ben niet zo thuis in de opleidingen dus ga uit van wat zij zeggen