Het solicitatie topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:47

belle_boef schreef:
Saleisha schreef:
Je cv en brief (en eventuele referenties, cijferlijsten, schrijfsels etc. ) geprint meenemen. Een pen en een opschrijf boekje.


Dat kan ik niet waarderen. Komt op mij over als “kijk eens hoe goed ik op papier ben”


Vind ik niet. Is toch gewoon kwestie van spullen op orde hebben. CV en motivatie (cijferlijst niet :+ ) neem ik ook altijd uitgeprint mee een aantal keer. Voor iedere gesprekspartner één en als ze er iets over vragen kan ik ook direct meekijken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:57

chantalboes schreef:
Ja? Ik verwacht als sollicitant toch wel dat er van te voren al naar mijn CV is gekeken. Had vandeweek bijvoorbeeld ook een sollicitatie voor een bijbaantje, heel casual maar ik merkte aan de vragen dat de werkgever niet naar mijn CV had gekeken. Basis informatie als 'wat studeer je' en 'heb je een bhv diploma' staat allemaal op mijn cv, dus ik vond het zeer ongeïnteresseerd over komen dat hij dat niet wist. Hij had hem nota bene bij het gesprek nog uitgeprint voor hem liggen.


Heb dat ooit ook eens gehad tijdens een sollicitatie gesprek en begon toen de tegenpartij maar eens wat vragen stellen en na een paar vragen vroeg ik eens botweg of hij zich wel had voorbereid op dit gesprek?
Dat was dus niet het geval en ik heb toen gevraagd hoe dit nu op te lossen dan? Ik had mij wel voorbereid en heb daarom eerlijk gezegd dat ik een beetje teleurgesteld was in het visitekaartje van het bedrijf :o
Hij bood daarop zijn excuses aan, improviseerde een rondleiding waarbij hij al mijn vragen netjes beantwoorde.
Ik werd een paar dagen later voor een 2de gesprek uitgenodigd en aangenomen :')

Ik neem altijd mijn CV mee en een kladblok met pen. Op het kladblok heb ik altijd een paar vragen staan voor als een gesprek wat stroef verloopt of voor aan het einde van het gesprek dan stel ik zelf wat vragen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:02

Joolien schreef:
Dit jaar heb ik 4 brieven en 1 video verstuurd (3 naar stage 2 voor een baan) en 4 uitnodigingen gehad. Toen ik vroeg wat de reden was dat ik werd uitgenodigd, kreeg ik te horen dat de brief sterk, verrassend/leuk en origineel was en dat ik goede zelfkennis heb en dat goed kan door koppelen naar de functie.
Dus als tip, zorg dat je zelfkennis hebt en voor jezelf een duidelijk beeld heb hoe jij in de organisatie past. Koppel sterke kwaliteiten aan de taken(waarom die kwaliteit een voordeel is voor die taak).
Verder, vermijd zinnen zoals ‘ik hoop/maak graag kans’, ‘ik denk dat ik wat voor jullie kan betekenen’ of ‘ik hoop dat ik word uitgenodigd voor een gesprek’. Ga niet hopen, misschienen of denken, maar laat zien dat je compleet overtuigd ben dat jij bent wie ze zoeken!
Dus gebruik zinnen als ‘in deze brief leg ik uit waarom ik perfect bij jullie pas’ of ‘aangezien chocolade en ik een topteam zijn, zal ik ook goed in jullie team passen’(sollicitatie chocolade winkel :P )

Mijn bericht kan heel arrogant over komen, maar ook daar heb ik even een voorbeeld in genomen. Imo is dit niet niet arrogant maar zelfverzekerd.

Als laatste, zorg dat je jezelf ontwikkeld tot een autonoom en authentiek persoon (binnen je werkveld). Niet durven op te vallen betekend dat je er niet bovenuit gaat steken. Durf je gevoel te volgen en buiten de box te denken, dat brengt je verder dan veilig tussen de meute blijven hangen :)


Dit inderdaad.
Toen ik solliciteerde voor mijn huidige job was ik nog bezig met een opleiding. Mijn brief was opgesteld in dezelfde lijn als Joolien hierboven aangeeft. Ik heb hierin letterlijk aangehaald "Met mijn achtergrond, gedrevenheid en leergierigheid ben ik ervan overtuigd dat ik een zeer competente aanvulling zal zijn binnen jullie team". Toen ik deze brief liet lezen aan mijn medestudenten, gaven er veel aan dat dit volgens hen arrogant was.

Twee keer raden wie er meteen na een eerste sollicitatie werk had?

Ik heb een paar jaar op een HR afdeling gewerkt, en mensen echt zwaar zien blunderen bij sollicitaties. Dus mijn tips:

- Ken jezelf. Als je niet kan antwoorden op de vraag: welke zijn je werkpunten?, dan heb je toch wel nog wat werk aan de winkel.

- Ken het bedrijf waarvoor je solliciteert. Ik werkte op een gegeven ogenblik voor een dochterbedrijf van een grote firma binnen automotive. Dat dochterbedrijf werkte specifiek in interieur onderdelen. Filters, airco, zetels,... De vraag: wat doen wij, als bedrijf? was een standaard vraag. Hoe vaak mensen daar het antwoord op gaven: Jullie maken auto's van het merk "xxxx". FOUT. En dan stel ik me de vraag, hoe moeilijk het is om een website te lezen voordat je je sollicitatie komt doen....

- Zet het uit je hoofd dat het één en al positief moet zijn. Ik zie veel liever iemand in een sollicitatie die bv kan zeggen dat hij niet heel goed is in agendabeheer, zich daar van bewust is, maar daar aan wil werken op manier X-Y en Z, dan iemand die beweert overal goed in te zijn. Als bepaalde talen nodig hebt, maar die niet voldoende kan? Zorg dat je wel geleerd hebt om in die bepaalde taal het nodige te zeggen. Laat zien op welke manieren je wil werken aan je onvolmaaktheden.

- Wees praktisch voorbereid. Hetgeen wat hierboven aangehaald is, van de geprinte versie van je CV en brief, is zeker een goeie. Vaak genoeg dat je CV bij een recruiter is toegekomen, maar dan worden er van links en rechts nog een manager bij gehaald, en dan is het wel fijn als je een extra copie kan boven toveren.

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:03

Pistasche schreef:
belle_boef schreef:

Dat kan ik niet waarderen. Komt op mij over als “kijk eens hoe goed ik op papier ben”


Vind ik niet. Is toch gewoon kwestie van spullen op orde hebben. CV en motivatie (cijferlijst niet :+ ) neem ik ook altijd uitgeprint mee een aantal keer. Voor iedere gesprekspartner één en als ze er iets over vragen kan ik ook direct meekijken.


Maar je kent je CV toch wel? En je weet op wat voor functie je hebt gesolliciteerd. Dat zit toch in je hoofd?


Bij wat voor functies neem je dat wel mee? Welke branche? Misschien verklaard dat ook het verschil van visie?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:05

chantalboes schreef:
Ja? Ik verwacht als sollicitant toch wel dat er van te voren al naar mijn CV is gekeken. Had vandeweek bijvoorbeeld ook een sollicitatie voor een bijbaantje, heel casual maar ik merkte aan de vragen dat de werkgever niet naar mijn CV had gekeken. Basis informatie als 'wat studeer je' en 'heb je een bhv diploma' staat allemaal op mijn cv, dus ik vond het zeer ongeïnteresseerd over komen dat hij dat niet wist. Hij had hem nota bene bij het gesprek nog uitgeprint voor hem liggen.


Ik stelde dat soort vragen ook wel, ondanks dat ik het CV gelezen had. Het toont ook voor een gedeelte hoe je jezelf voorstelt, hoe je op vragen antwoord (in het breed en het lang zonder relevant te zijn, of ga je meteen je antwoord koppelen aan de vacature waarvoor je solliciteert, of antwoord je gewoon heel kort en droog met de naam van je opleiding),... Niets mis met zo'n vragen lijkt mij.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:32

Ligt er geheel aan hoe die persoon tegenover je zit Florenc, zie mijn vorige reactie :)

Belle boef natuurlijk ken ik mijn CV. Het gaat erom dat je altijd een kopie kunt geven aan degene waarmee je het gesprek hebt. Of als je iemand hebt die punten in je CV noemt dat je zelf mee kunt kijken wat er exact staat.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:41

belle_boef schreef:
Maar je kent je CV toch wel? En je weet op wat voor functie je hebt gesolliciteerd. Dat zit toch in je hoofd?


Bij wat voor functies neem je dat wel mee? Welke branche? Misschien verklaard dat ook het verschil van visie?


Nee ik ken mijn CV niet 8)7 Tuurlijk ken ik mijn CV wel.

Maar hij is inmiddels wel wat uitgebreider dus een papiertje achter de hand lijkt me nooit verkeerd (en nee, niet als ‘spiekbrief’ maar als hulpmiddel).

Het laat zien dat je goed voorbereid bent, dat vind ik het belangrijkste. HBO commerciele functies.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:44

Ik lees ook mee, vind het heel lastig. Weet niet wat ik wil met mijn leven zeg maar. Dus motivatie schrijven is lastig. :P

Maar werkeloos thuis zitten is hem ook niet. :)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:29

Leuk topic en voor mij ook relevant momenteel.
Ik heb me vandaag voor het eerst kandidaat gesteld voor een leidinggevende functie. Interne vacature. Ben op voorhand uitgebreid info gaan vragen bij het diensthoofd, waar ik vier jaar geleden ook een half jaar voor gewerkt heb.
We mogen normaal altijd op gesprek, dus als het goed is, zal dat voor maandag de 21ste zijn.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:17

Ik lees ook mee, ik heb nog nooit gesolliciteerd (altijd overal zo ingerold) maar ga nu toch een poging wagen. Heb m'n brief net af, morgen even een pasfoto schieten voor op m'n CV en dan kan het op de mail. Zit nog te dubben wat ik in de mail zelf zet, jullie daar tips voor?

Anoniem

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:41

Pasfoto heb ik niet gedaan maar gewoon een nette foto met de telefoon gemaakt.
Mail zou in zetten naar welke functie je solliciteert en meer niet. Met aanhef en nette groet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:53

Als er ook een vacaturenummer bij staat, zou ik die in de mail doorgeven ;) En natuurlijk de tekst dat je de sollicitatiebrief en hetcurriculum vitea (geen idee of ik het goed schrijf :D ) hebt bijgevoegd in de mail.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:15

Ik heb altijd zodra ik uitgenodigd word voor een gesprek gevraagd of ik nog iets mee moest nemen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:37

Joolien schreef:
Pasfoto heb ik niet gedaan maar gewoon een nette foto met de telefoon gemaakt.
Mail zou in zetten naar welke functie je solliciteert en meer niet. Met aanhef en nette groet natuurlijk.

Ik heb ook een normale foto van mijzelf.
Op pasfoto’s sta ik nooit leuk en geeft niet echt een beeld hoe ik ben.
Op deze foto sta ik er spontaan op en krijg er ook complimentjes over :).

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:55

Ik heb ook een normale foto.
Had laatst toevallig dezelfde outfit aan en daar kwam meteen een opmerking over.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:50

belle_boef schreef:
En je weet op wat voor functie je hebt gesolliciteerd. Dat zit toch in je hoofd?


Nou, dat kan dus nog vies tegenvallen. Ik heb een paar jaar geleden mee de gesprekken voor een nieuwe teamleider mogen voeren. De eerste ronde was met de gebiedsmanager en een andere teamleider, de tweede ronde wat met de gebiedsmanager, een andere collega op de groep, en mij. Het ging om een vacature waarbij je de leiding had over 3 verschillende BSO locaties. 1 daarvan echt een buiten locatie, in een fort. Toen wij haar vroegen hoe zij met de bijzonderheid van die locatie om zou gaan, bleek uit haar antwoord heel duidelijk dat ze zich totaal niet ingelezen had. Ze had niet eens op de website de pagina van de betreffende locatie opgezocht bleek hier uit. Dat toonde zo weinig voorbereiding en zoveel desinteresse, dat het samen met nog wat andere dingen genoeg was om haar niet aan te nemen. De ander waren we wel blij mee, en ik heb een paar jaar prima met haar samen gewerkt.

Zelf ben ik net van baan gewisseld. Daar kwam ik eigenlijk via via terecht, en eigenlijk heb ik gewoon een open sollicitatie gestuurd: 'ik heb met die en die gesproken gisteren, hier is mijn CV, ik ga graag in gesprek over wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Een foto erbij vind ik altijd wel een fijne, dan hebben ze toch al een beetje een idee wie ze voor zich krijgen. Nu heb ik op mijn CV gewoon dezelfde foto staan als dat ik op LinkedIn heb. Kreeg toen ook opmerkingen over de ketting die ik om had. Uitgelegd dat het een sport is voor mij om wat apartere kettinkjes te vinden, omdat de kinderen op het werk dat zo leuk vinden. Gesprek kon toen al bijna niet meer mis gaan. Ik ben ook heel eerlijk over mijn capaciteiten en vaardigheden hoor, als je dat niet bent, komen ze er op den duur toch wel achter, en dan gaan ze je verwijten maken omdat je niet eerlijk was.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:31

Ik zorg er altijd voor dat ik wat meer dan gemiddeld weet over een bedrijf.

Bij mijn eerste sollicitatie vroegen ze mij wat ik wist over het bedrijf.
Dus ik begon: jullie zijn gestart op de bla bla straat in Amsterdam in 1976 op een zolderkamertje. In 1992 zijn jullie verhuist naar Hoogeveen. En toen over wat ze allemaal deden in het bedrijf en waar ze voor stonden. Wat hun klantdoelen waren.


Ik kreeg later te horen dat ze het zo leuk vonden dat ik ook wat wist over de historie van het bedrijf.
Dus ik zorg nu bij elke sollicitatie dat ik wat weet over de geschiedenis van het bedrijf.

Ik zorg altijd dat ik netjes gekleed ben.
Meestal een jurkje tot op de knie of een zwarte pantalon met blouse en colbertje.

Niet te veel make-up.
Haar netjes. (halve staart of nette knot)

Open houding tijdens het gesprek.

Ik kijk mijn gesprekspartner in zijn of haar ogen aan als ik tegen hem of haar praat.

Ik heb een tas mee met een kladblok en pen. Diploma's heb ik altijd in de tas.
CV en brief heb ik vaak wel bij mij, maar laat ik vaak in de auto. ( Lees hem nog eenmaal door voordat ik naar binnen ga)

Avond van te voren schrijf ik de vragen op die ik zou kunnen verwachten.

Tot nu toe is elk gesprek nog positief afgelopen. Ik heb de grootste moeite met een goede brief.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Het solicitatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:08

Nouja pasfoto, gewoon bij ons thuis voor de muur geschoten door m'n vader. Heb de boel verstuurd, nu het spannende wachten.