Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:56

Ik heb net die docu over extreme balseming gezien. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden

haffiefreak

Berichten: 1676
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:45

Wat ik mij afvraag,
* Wat doen jullie met mensen met erge brandwonden?
* Doen jullie ook iets aan de longen als mensen veel rook hebben in geademd?
* En met de resten van iemand die volledig is verbrand.
* En wat wat gebeurt er met de (ontbinding van) lijken in Japan die zijn gestorven door de kernramp.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:10

Krijg je het te horen als de overledene een besmettelijke- of overdraagbare ziekte heeft? Welke maatregelen worden dan toegepast?

Jolien87

Berichten: 17487
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:56

Heb je ook weleens meegemaakt dat een lichaam niet meer te identificeren is met als gevolg dat hij/zij anoniem blijft?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:22

sanso schreef:
Krijg je het te horen als de overledene een besmettelijke- of overdraagbare ziekte heeft? Welke maatregelen worden dan toegepast?



Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Speirs

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:26

En heb je ook een bepaald 'ritueel' nadat je vrij bent? Ik had zelf na de snijzaal dat ik écht eerst lang moest douchen en al mn kleren in de wasmachine voordat ik wat anders ging doen.

Ik werkte destijds in een restaurant en had eens een stel hersenen in m'n handen gehad en anderhalf uur later stond ik te serveren :+

Hoe is dat voor jou?

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:31

Speirs schreef:
Ik werkte destijds in een restaurant en had eens een stel hersenen in m'n handen gehad en anderhalf uur later stond ik te serveren :+

Hoe is dat voor jou?


Op zich in Frankrijk eten ze dat.
Weliswaar van de koe maar toch :+

kiki1976

Berichten: 16877
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:13

Mijn ervaring is dat het bij de ene erg fijn was om in de kist te kijken en bij de ander misschien beter niet had kunnen doen.

Mijn tante was niet vredig overleden, maar was een totaal anders mens geworden in haar uiterlijk de laatste weken van haar leven. Maar echt wauw, ze was echt haar zelf weer. Blij dat ik gekeken had.

Mijn vader, ik had het liever niet gezien. Een hele tijd hem alleen kunnen herinneren zoals hij in de kist lag. Grauw, geen vredige uitstraling, veel paarse en zwarte plekken van het vallen.

Bij mijn opa was ik bij zijn overlijden. De blik in zijn ogen, het leven was al weg. Zo'n wazige wit vlies over zijn mooie blauwe ogen. Hij had ook zoveel angst,en daardoor erg onrustig.
Eenmaal overleden en opgebaard. Zo vredig. Je kreeg de neiging om hem over zijn bolletje te aaien en te zeggen " wakker worden vriendje".

Andere tante was vredig met overlijden. Maar opgebaard.
Lag maar half half ( iemand zei al, alsof ze er zo is ingekwakt), mond half open. Haren niet netjes gekamd.


Maar ik vind het echt knap dat ze mensen die in hun laatste periode zo veranderd lijken weer vanaf een foto weer zo hun zelf kunnen maken. Petje af daarvoor

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:23

Ik weet niet of de vraag al is gesteld
Maar je moet mensen enigszins restaureren. Krijg je er dan ook een 'voorbeeldfoto' bij van zo iemand?
Zodat je zo dicht mogelijk bij de uitdrukking van diegene kan komen?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:19

corientjuhh schreef:
Ik weet niet of de vraag al is gesteld
Maar je moet mensen enigszins restaureren. Krijg je er dan ook een 'voorbeeldfoto' bij van zo iemand?
Zodat je zo dicht mogelijk bij de uitdrukking van diegene kan komen?

Deze is al gesteld maar weet niet meer waar :(:)

Cinnepin

Berichten: 8953
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:26

ja klopt, en geloof dat er idd foto's gegeven worden, toch ts?

Paardennamen
Berichten: 2131
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:22

Wat een interessant topic zeg. Petje af voor mensen die dit werk kunnen doen.

Ik vraag me af of elke overledene zo'n behandeling krijgt? Of gebeurt dat alleen op verzoek?

Petrichor

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:04

Misschien een hele rare vraag..

Het is logisch dat je niet vrolijk gaat lopen doen wanneer er familieleden van de overledenen bij zijn, toch vraag ik mij af hoe dat is zonder familieleden erbij? Zijn jij je je collega dan vrolijk gestemd met elkaar of krijgen jullie ook automatisch een grafstemming?

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:29

Ik blijf meelezen, super interessant wat allemaal voorbij komt!

TS, weet je toevallig hoe dat zit met mensen die hun hebben opgegeven voor orgaandonatie? Worden de organen er dan bij jullie uigehaald of brengen jullie de persoon dan eerst nog naar het ziekenhuis?

Cinnepin

Berichten: 8953
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:39

Evelien_vp schreef:
Ik blijf meelezen, super interessant wat allemaal voorbij komt!

TS, weet je toevallig hoe dat zit met mensen die hun hebben opgegeven voor orgaandonatie? Worden de organen er dan bij jullie uigehaald of brengen jullie de persoon dan eerst nog naar het ziekenhuis?



Dat kan alleen als iemand aan de beademing ligt, anders zijn de organen dood

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:55

Cinnepin schreef:
Evelien_vp schreef:
Ik blijf meelezen, super interessant wat allemaal voorbij komt!

TS, weet je toevallig hoe dat zit met mensen die hun hebben opgegeven voor orgaandonatie? Worden de organen er dan bij jullie uigehaald of brengen jullie de persoon dan eerst nog naar het ziekenhuis?



Dat kan alleen als iemand aan de beademing ligt, anders zijn de organen dood


Er zijn toch echt organen die nog bruikbaar zijn na de dood. Ik meende dat het hoornvlies er één van is.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:31

HorseTopShop schreef:
Ik weet alleen dat ze af en toe graven moeten ruimen van mensen die chemokuren hebben gehad en deze na 30 jaar nog helemaal intact zijn. Ze zien er nog net zo uit als toen ze onder de grond gingen. Sommige iets meer opgezet (boller) dan voorheen, maar de meeste zien er nog identiek uit.

Ook mensen met Miltvuur (Dit geldt trouwens ook voor dieren met Miltvuur), blijven besmettelijk als ze al jaren dood zijn. Deze bacterie blijft in de grond zitten en op het lichaam/kadaver. Volgens mij komt Miltvuur in Nederland niet voor.

Nu niet meer, maar er zijn nog steeds miltvuur bosjes.

Cinnepin

Berichten: 8953
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:48

@ janine, ja dat b.v wel maar het meeste niet meer

Popstra
Berichten: 13816
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:52

Polly schreef:
Pas je ook echt thanatopraxie toe, dus het milde balsemen zeg maar?
Welke regio zit je?

Ik ken een je aantal mensen die dit doen en heb een heleboel overledenen gezien maar ik heb nog nooit een van de collega's gehoord die ledematen hebben moeten breken, ben wel benieuwd naar de casus.

Edit: ik neem aan dat jullie ook de technieken leren over het sluiten van de mond.

Met alle respect maar "mond dicht naaien" klinkt behoorlijk respectloos, volgens mij is een van de belangrijkste dingen in jouw vak respectvol omgaan met de overledene en de naasten, dat zou ik in dit topic ook blijven doen.



Ghostattack schreef:
Waarom wordt de mond dichtgenaaid? Is dat omdat de mond anders 'open' kan vallen oid?

bij de meeste mensen word de mond niet dichtgenaaid, daar zijn betere technieken voor
nog even terug komend op de dichtgenaaide mond, toen mijn vader was overleden werd hij thuis opgebaard. Bij hem werd ook de mond dicht genaaid met vrij dik draad. Je ziet daar helemaal niks van als ze klaar zijn want het zit vanbinnen. Mijn vader heeft er heel mooi bij gelegen in zijn bed. Net of hij sliep

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:55

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:


Dat kan alleen als iemand aan de beademing ligt, anders zijn de organen dood


Er zijn toch echt organen die nog bruikbaar zijn na de dood. Ik meende dat het hoornvlies er één van is.


Klopt.
Huid, hoornvlies en beenmerg kan tot ik geloof 12 uur na overlijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:47

In het topic over Yulen, dat jongetje wat nu eindelijk uit dat gat gehaald is( Y;( ) zegt iemand dat ze hoopt dat zijn ouders hem nog kunnen knuffelen. Maar zit er zelfs maar een kans in dat het kindje nog enigzins toonbaar is of is te maken?

Jolliegirl

Berichten: 32991
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:52

Anoniem schreef:
In het topic over Yulen, dat jongetje wat nu eindelijk uit dat gat gehaald is( Y;( ) zegt iemand dat ze hoopt dat zijn ouders hem nog kunnen knuffelen. Maar zit er zelfs maar een kans in dat het kindje nog enigzins toonbaar is of is te maken?


Heb er net ook gereageerd :

Lage temperatuur doet veel goeds.


En vind het wel een goeie vraag!
Ben erg benieuwd.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:34

HorseTopShop schreef:
Klopt! Soms komen ze eruit alsof ze net begraven zijn. Dat heeft ook te maken met het soort grond en inderdaad de kist.
Het opnieuw opgraven doet mijn man ook, maar komt zelden voor. Ik kan zo onwijs veel vertellen over wat hij doet en meemaakt. Erg nare, enge en vervelende dingen, maar ook zeker hele mooie dingen.
Net als jouw werk, dat is gewoon heel mooi werk om te doen.


Dit vind ik altijd zo enorm interessant :o Wat voor enge dingen heeft je man meegemaakt, doel je dan op de 'bekende' verhalen zoals krassen op de binnenkant van de kist (mensen die blijkbaar niet echt dood waren) of zijn dat echt verzinsels :=

Cinnepin

Berichten: 8953
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:37

nu ben ik ook nieuwsgierig

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:05

Nu ben ik indd ook wel nieuwschierig :')